Elektriniai autobusai Plungės gatvėse – jau kitąmet?

DELFI nuotraukos
Didieji miestai, tarp jų ir kaimyninė Klaipėda, jau apsirūpino elektra varomais autobusais. Galimybė įsigyti jų dabar bus suteikiama ir mažesniems miestams
Didžiųjų miestų gatvėse jau nieko nebestebina elektra varomi autobusai, tačiau mažesnių miestų gyventojams toks viešasis transportas vis dar – didelė naujovė. Apie galimybes įsigyti aplinką tausojančių autobusų nebe pirmus metus kalbama ir Plungėje, o šiemet atsirado reali galimybė šį siekį įgyvendinti. Susisiekimo ministerija paruošė 66-ių milijonų eurų dotaciją tiems miestams, kurie neturi pasirengę darnaus judumo planų. Tikimasi, kad pasinaudojus šia parama iki 2026 metų į šių miestų gatves išriedės net 230 elektra arba vandeniliu varomų autobusų. Į eilę norinčiųjų gauti paramą atsistojo ir Plungės autobusų parkas.
Plungės autobusų parkas planuoja įsigyti 6 elektrinius autobusus

Kaip „Žemaičiui“ sakė Plungės autobusų parko direktorius Gintas Orda, gauti Europos Sąjungos paramą įmonė pretenduoja pirmą kartą, tad iššūkis – tikrai nemažas. Teikiant paraišką Susisiekimo ministerijai nurodyta, kad įmonė norėtų įsigyti net 6-is elektra varomus elektrinius autobusus. Tiek autobusų miesto bei priemiestiniais (Varkalių, Truikių ir Prūsalių) maršrutais kursuoja ir dabar, tad sėkmės atveju, gavus paramą, visi jie būtų pakeisti naujais ir moderniais, tausojančiais aplinką.

Suskaičiuota, kad iš viso 6 nauji autobusai bei 3 jų krovimo stotelės (viena jų iš karto krautų du autobusus) atsieitų 2 mln. 183 tūkst. eurų. Krovimo stotelės paramos lėšomis kompensuojamos visu šimtu procentų, o štai autobusui įsigyti skiriama iki 200 tūkst. eurų. Sutarta, kad likusią dalį išlaidų (beveik milijoną eurų) padengtų Plungės autobusų parko steigėja – Plungės rajono savivaldybė.

Skiriant paramą keliamas reikalavimas, kad autobusams krauti būtų naudojama žalioji – gaunama iš atsinaujinančių šaltinių – energija, tad Plungės autobusų parkas tuo pačiu planuoja investuoti į saulės elektrinę. Suskaičiuota, kad įmonė per dieną galėtų pasigaminti iki 150 kilovatų elektros. Šešiems autobusams reikėtų 250 kilovatų.

Naujieji autobusai būtų visiškai pritaikyti neįgaliesiems, žemagrindžiai, be to, su vairuotojo vietoje įmontuotu alkotesteriu, tad iš vietos pajudėtų tik nustačius, kad prie vairo – blaivus asmuo.

Gavus finansavimą, autobusai būtų perkami ne visi iš karto, tačiau po du per tris kartus. Pasak G. Ordos, tikėtina, kad pirmieji du į miesto gatves išriedėtų jau kitų metų rudenį arba žiemą.

Ar Plungės autobusų parkui bus skirtas finansavimas šiam sumanymui įgyvendinti, paaiškės šių metų pabaigoje.

Susisiekimo ministerija skelbia, kad Lietuvoje šiuo metu registruota beveik 8 tūkst. M2 ir M3 klasės autobusų, iš kurių alternatyviais degalais varoma mažiau nei dešimtadalis, t. y. 763. Tarp pastarųjų – 476 elektriniai autobusai ir troleibusai.

Nuo 2026 metų visi įsigyjami M2 ir M3 klasės autobusai privalės būti netaršūs. Keliamas tikslas, kad 2030 metais alternatyviaisiais degalais varomų autobusų kiekis Lietuvoje pasiektų 4 tūkst., t. y. aplinkai draugiškas būtų kas antras šalies gatvėmis riedantis autobusas.