„Jūs žadat asfaltuot plynus laukus“

„Že­mai­čio“ nuo­trau­ka
Gy­ven­tojų skai­čius, pa­si­ro­do, ne svar­biau­sias kri­te­ri­jus ren­kan­tis, ku­rią gatvę as­fal­tuo­ti
Plungės ra­jo­no sa­vi­val­dybės ta­ry­ba, per­nai pa­tvir­ti­nu­si naują, iki 2029-ųjų ga­lio­siantį prio­ri­te­to tvar­ka ža­damų re­mon­tuo­ti mies­to ir ra­jo­no gat­vių sąrašą, pra­ėju­sią sa­vaitę ėmėsi ko­re­guo­ti jį, mat Lie­tu­vos au­to­mo­bi­lių ke­lių di­rek­ci­ja nu­rodė su­da­ry­ti trum­pesnį sąrašą, kuriuo bus va­do­vau­ja­ma­si ar­ti­miau­sius tre­jus me­tus. Tai­gi iš anks­čiau pa­reng­to sąra­šo te­ko iš­rink­ti aukš­čiau­sias po­zi­ci­jas ja­me užė­mu­sias gat­ves ir tas, ku­rios ne­bu­vo pa­čia­me vir­šu­je, ta­čiau tu­ri jau pa­reng­tus tech­ni­nius pro­jek­tus.
Būtent dėl pa­starųjų per Ūkio, eko­lo­gi­jos ir kai­mo rei­kalų ko­mi­te­to po­sėdį ki­lo ne­ma­ža dis­ku­si­ja, mat paaiškė­jo, kad tarp lai­mingųjų gat­vių yra ir to­kia, ku­rio­je – nė vie­no gy­ven­to­jo, ta­čiau įsikū­ru­si vie­na įmonė. Nors ir ne kartą klaus­ti, ko­mi­te­to na­riai bei Sa­vi­val­dybės va­do­vai taip ir ne­su­gebė­jo įvar­din­ti, kuo to­ji gatvė nu­si­pelnė to­kio dėme­sio ir garbės būti as­fal­tuo­ja­ma vie­na pirmųjų.



Vi­sos in­ves­ti­ci­jos – į Var­ka­lius ir Mi­la­šai­čius

Pir­ma­sis kri­ti­kos nau­ja­jam – su­trum­pin­tam – sąra­šui minė­to po­sėdžio me­tu pa­žėrė li­be­ra­las Čes­lo­vas Ker­paus­kas. „Su­ti­kit, keis­to­kai at­ro­do, kad pir­moj, ant­roj ir tre­čioj vie­toj – vien Nau­sod­žio se­niū­ni­jos gatvės. Ar jos ten tiek balų su­rin­ko, ar kas ki­tas lėmė? Aš ne­no­riu nie­ko blo­go pa­sa­kyt apie Nau­sodį, bet įdo­miai at­ro­do...“ – kalbė­jo jis.
Ir nė tru­pu­čio ne­pag­ra­ži­no, mat kai­me esan­čios prio­ri­te­to tvar­ka ža­da­mos re­mon­tuo­ti gatvės iš­sidėstė būtent taip: pir­ma­ja­me tre­je­te – Var­ka­liuo­se esan­čios So­do, Beržų ir Pu­šies gatvės, ket­vir­ta ir penk­ta – A. Ple­cha­vi­čiaus gatvė Mi­la­šai­čiuo­se (nors gatvė vie­na, ta­čiau dėl jos il­gio as­fal­tuo­ta ir neas­fal­tuo­ta jos da­lys išs­kir­tos at­ski­rai).
Pas­tabų turė­jo ir po­sėdy­je da­ly­vavęs Da­rius Sau­ka­las, pri­si­statęs se­niū­nai­čių at­sto­vu. Jis stebė­jo­si, kad tvir­ti­nant šį, jau trum­pesnį, sąrašą pir­mu­mo teisė su­teik­ta toms gatvėms, ku­rioms jau yra pa­reng­ti tech­ni­niai pro­jek­tai, nors ren­giant pir­minį, 2021–2028 metų, sąrašą apie tokį kri­te­rijų ne­bu­vo kalbė­ta.
„Ky­la daug klau­simų ir dėl in­ves­ti­cijų tiks­lin­gu­mo. Ar ap­skri­tai bu­vo skai­čiuo­ta, kur la­biau ap­si­mo­ka re­mon­tuot? Aš ne­pa­tingė­jau ir nu­va­žia­vau į So­do gatvę Var­ka­liuo­se. Tos gatvės il­gis apy­tiks­liai yra 2,7 ki­lo­met­ro, namų su­skai­čia­vau 31. Rea­liai jūs ža­dat as­fal­tuot ply­nus lau­kus. O gal kas iš Ta­ry­bos na­rių yra ten skly­pus su­pirkę ir pla­nuo­ja for­muot kvar­ta­lus? Pu­šies gatvė – 0,9 ki­lo­met­ro ir nu­lis namų. Tik „Pa­da­go“ fab­ri­kas. Ir­gi klau­si­mas, ar nėra ko­kių sąsajų su Ta­ry­bos na­riais, ku­rie da­bar dau­gu­moj?“ – klausė plun­giš­kis.
Kaip pa­vyzdį jis pa­teikė sa­vo at­sto­vau­ja­mos se­niū­nai­ti­jos Plungės mies­te Dau­kan­to gatvę, ku­ri yra tik 0,35 km il­gio, jo­je sto­vi 30 gy­ve­namų namų, o į su­trum­pintą sąrašą ši gatvė kaž­kodėl ne­pa­te­ko.


„Tei­sybės ne­ra­sim“

Rea­guo­da­mi į nu­skambė­ju­sias pa­sta­bas ki­ti po­sėdžio da­ly­viai su­sku­bo aiš­kin­ti, kad minė­ta So­do gatvė Var­ka­liuo­se bus as­fal­tuo­ja­ma ne vi­sa, o tik maž­daug ki­lo­met­ras jos, iki san­kry­žos su Pu­šies gat­ve. Esą gy­ve­nan­tie­ji to­je gatvė­je ne kartą kreipė­si į Sa­vi­val­dybę, rašė pra­šy­mus, todėl bu­vo nu­tar­ta pa­reng­ti šios gatvės re­mon­to tech­ninį pro­jektą. „O pa­da­ry­ti pro­jektą ir įdėti į stal­čių yra gry­nas ne­ūkiš­ku­mas“, – ko­men­ta­vo ko­mi­te­tui pir­mi­nin­kau­jan­ti Dai­na Mar­ti­šienė.
„Tas klau­si­mas – kaip žemės su­kūri­mas: tei­sybės ne­ra­sim, kas bu­vo ar tu­ri būti pir­mas. Iš tikrųjų ad­mi­nist­ra­ci­ja ne­galė­jo ne­da­ryt pro­jektų. Pa­darėm juos, da­bar rei­kia įgy­ven­dint, nes kai­nuo­ja ne­pi­giai ir pa­dėti į stal­čių būtų tie­siog nuo­dėmė. O dėl So­do gatvės... Bus as­fal­tuo­ja­ma ne iki „Plungės van­denų“, o apie ki­lo­metrą iki san­kry­žos su Pu­šies gat­ve. Da­rom tą vietą, kur žmonės ly­giai taip pat rašė pra­šy­mus, kalbė­jo, norė­jo ir tų dul­kių ne­ryt, ir kad būtų su­tvar­ky­ta ta te­ri­to­ri­ja. Ma­to­si, žmonės ir sta­tyt ten ruo­šia­si, kažką da­ryt. Nėra taip, kad būtu­me kaž­kaip nu­si­žengę“, – si­tua­ciją bandė aiš­kin­ti ir Vie­tos ūkio sky­riaus vedė­jas Ar­vy­das Liu­ti­ka.
Kie­no rūpes­čiu ir ini­cia­ty­va bu­vo pa­reng­ti kitų dviejų gat­vių Var­ka­liuo­se – Beržų ir Pu­šies – tech­ni­niai pro­jek­tai, jei šios gatvės nie­ka­da ne­bu­vo tarp ža­damų tvar­ky­ti pir­mu­mo tei­se, per po­sėdį taip ir ne­įvar­din­ta. „Že­mai­tis“ šitą pa­bandė iš­siaiš­kin­ti po­sėdžiui pa­si­bai­gus.
Pa­si­ro­do, ir Beržų gatvės pro­jek­tas bu­vo pa­reng­tas dėl tos pa­čios prie­žas­ties – spaud­žiant gy­ven­to­jams, tik daug se­niau. O štai Pu­šies gatvės, iš­ties ne­tu­rin­čios nė vie­no gy­ven­to­jo, tik „Pa­da­gas ir ko“ įmonę, ir nie­ka­da net ne­bu­vu­sios jo­kia­me prio­ri­te­to tvar­ka ža­damų re­mon­tuo­ti gat­vių sąra­še, re­mon­to pro­jek­tas Sa­vi­val­dybės bu­vo už­sa­ky­tas prie­š po­rą metų, ti­kin­tis iš Eko­no­mi­kos ir ino­va­cijų mi­nis­te­ri­jos lėšų jos re­mon­tui. Mat pra­si­dėjus ko­ro­na­vi­ru­so pan­de­mi­jai tiek ši, tiek ki­tos mi­nis­te­ri­jos iš­da­li­no ne­ma­žai lėšų eko­no­mi­kai ska­tin­ti. Kaip vie­na iš ska­ti­ni­mo prie­mo­nių bu­vo nu­ma­ty­ta ir ga­li­mybė fi­nan­suo­ti gat­vių, ve­dan­čių į vers­lo ob­jek­tus, re­montą. Tikė­da­ma­si lėšų Pu­šies gat­vei, Sa­vi­val­dybė su­sku­bo reng­ti jos tech­ninį pro­jektą, ta­čiau fi­nan­sa­vi­mo re­mon­tui taip ir ne­ga­vo.
Yra toks po­sa­kis: kas ne­ri­zi­kuo­ja – ne­ge­ria šam­pa­no. Šiuo at­ve­ju Sa­vi­val­dybė su­ri­zi­ka­vo ir... li­ko su no­si­mi, o da­bar gaus krapš­ty­ti galvą ir ieš­ko­ti kitų fi­nan­sa­vi­mo šal­ti­nių. Tuo pa­čiu turės su­gal­vo­ti, kaip paaiš­kin­ti dau­gybę metų ne­re­mon­tuo­ja­mo­se gatvės gy­ve­nan­tiems žmonėms, kodėl as­fal­tas lie­ja­mas vie­nos vie­nin­telės įmonės pa­to­gu­mui.
„Įra­šas bus (ko­mi­te­to po­sėdžio – aut.), gy­ven­to­jai pa­ma­tys ir iš­va­das pa­si­da­rys“, – kons­ta­ta­vo D. Sau­ka­las.


Mies­to rei­ka­lai

Dis­ku­si­jai įsi­siū­ba­vus Sa­vi­val­dybės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius Min­dau­gas Kau­nas ra­gi­no po­sėdžio da­ly­vius ne­be­gaiš­ti lai­ko – pri­tar­ti pa­trum­pin­tam prio­ri­tetų sąra­šui. Pa­sak jo, at­si­sa­kius teik­ti pir­mumą toms gatvėms, ku­rioms yra pa­reng­ti tech­ni­niai pro­jek­tai, šie­met ne­be­liks ga­li­mybės pa­nau­do­ti Ke­lių prie­žiū­ros ir plėtros pro­gra­mai, ka­pi­ta­lo in­ves­ti­ci­joms gautų 1,2 mln. eurų, nes naujų pro­jektų ren­gi­mas užt­ruks, o metų pa­bai­go­je ne­pa­nau­do­tas lėšas tie­siog teks grąžin­ti Lie­tu­vos au­to­mo­bi­lių ke­lių di­rek­ci­jai.
Geid­žian­čių to­kio sce­na­ri­jaus neat­si­ra­do, tad sąra­šui ga­liau­siai pri­tar­ta. M. Kau­no tik tei­rau­ta­si, ko­kių gat­vių tech­ni­nius pro­jek­tus ke­ti­na­ma pa­reng­ti šie­met, kad kitą­met būtų ga­li­ma im­tis darbų.
„Žiūrė­kit, la­bai pa­pras­ta. Plungės mies­to gat­vių prio­ri­tetų sąra­še pir­mo­sios gatvės yra su pro­jek­tais (Tel­šių, Laisvės ir Rie­ta­vo), po jų – gatvės su as­falt­be­to­nio dan­ga (V. Ma­čer­nio, Vy­tau­to, A. Ju­cio, 
A. Vaiš­vi­los ir S. Nėries). Jas ga­li­ma tvar­ky­ti ei­na­mo­jo re­mon­to būdu, be pro­jek­to. Ir lie­ka 7-ios gatvės (Ke­pyk­los, Pievų, P. Ple­cha­vi­čiaus, Že­maitės, Vėjo, Tur­gaus ir Eže­ro), ku­rios yra žvy­ro dan­gos ir be pro­jek­to. Per me­tus pa­da­rant po 2–3 pro­jek­tus, per 3-ejus me­tus pa­si­ruo­šim ir pro­jek­tus, ir gal net pra­dėsim dar­bus, jei at­si­ras fi­nan­sa­vi­mas“, – aiš­ki­no M. Kau­nas.