
Naujausios
„Mikriukai“ šluojami iš kelio
Šiauliuose privatūs mikroautobusų vežėjai vakar į darbą važiavo su gedulo juostomis. Pagal viešojo transporto sistemos „gerinimo“ studiją jie stumiami iš miesto. Savivaldybės bendrovė „Busturas“ dėl to susižertų nuo 1,3 milijono iki 3 milijonų litų papildomų pajamų.
Rūta JANKUVIENĖ
ruta@skrastas.lt
Konkurencija šluojama į šoną
Kauno technologijos universiteto Transporto inžinerijos katedros mokslininkai Savivaldybės užsakymu parengė Šiaulių viešojo transporto sistemos geresnio organizavimo studiją. Ją vakar pristatė docentas daktaras Martynas Starevičius.
Siūloma naikinti mieste mikroautobusų maršrutus, kartu ir konkurenciją su „Busturo“ autobusais.
Keturių iš dešimties mikroautobusų maršrutai dabar sutampa su autobusų maršrutais 100 procentų, likusiųjų mažiausiai – 67 procentais. Pagal europinius reikalavimus galėtų sutapti ne daugiau kaip 20 procentų.
M. Starevičiaus teigimu, pagal europines direktyvas miestų visuomeninio transporto sistemoje, kuri yra dotuojama, konkurencijos iš viso negali būti.
„Tokios lenktynės Vokietijoje neįsivaizduojamos“, – pabrėžė mokslininkas.
Iš ES šalių tik Lietuvoje, Lenkijoje ir Bulgarijoje maršrutiniai taksi konkuruoja su miestų autobusais.
Kitas argumentas keisti sistemą – konkuruodami su „Busturo“ autobusais „mikriukai“ sukuriantys avarines situacijas. Ypač centrinėje miesto dalyje, Tilžės gatvėje.
„Privežamieji“ maršrutai
Šiauliuose viešojo transporto sistema apima 80 procentų užstatytos miesto teritorijos. Plėsti sistemą ir pritraukti daugiau keleivių siūloma sukuriant naujus „privežamuosius“ mikroautobusų maršrutus.
„Mikriukai“ keleivius iš priemiesčio atvežtų iki miesto galinių stotelių, o čia jie persėstų į „Busturo“ autobusus.
Siūlomi aštuoni nauji mikroautobusų maršutai. Pavyzdžiui, nuo oro uosto iki Zoknių žiedo. Nors pats studijos rengėjas pripažino, jog tokiu maršrutų keleiviai dabar tik rytą atvažiuoja į darbą oro uoste ir po darbo išvažiuoja.
Siūloma privežti iki miesto keleivius ir iš Voveriškių, Toliočių, Einoraičių, Sutkūnų, Skroblų gatvės, Vinkšnėnų. Keliama idėja ir vežti iš Kairių, Aukštelkės, Ginkūnų pakraščio.
Pasiimtų ir keleivius, ir pajamas
Mikroautobusai šiuo metu veža 9 procentus visų keleivių. Nuo 2011 metų jų skaičius tik didėjo. Šiemet per parą „mikriukai“ veža 6,5 tūkstančio keleivių.
Persodinus juos į autobusus „Busturas“ galėtų susižerti nuo 1,3 milijono iki 3 milijonų litų papildomų lėšų. Daugėtų keleivių, važiuojančių autobusais be jokių lengvatų.
Dabar „Busturas“ per parą veža daugiau nei 60 tūkstančių keleivių, bet absoliuti jų dauguma važiuoja lengvatinėmis sąlygomis.
"Privežaimasiais" maršrutais privatūs vežėjai tik pagal optimistinį variantą per parą vežtų 6 tūkstančius ir išlaikytų panašias kaip dabar pajamas. Pagal pesimistinį – tik per 2 tūkstančius ir jų pajamos mažėtų du kartus, pagal vidutinį – 4 tūkstančius keleivių ir netektų daugiau nei penktadalio pajamų.
Sistema – į vienas rankas
Teikiami du valdymo modeliai. Vienas toks, kaip šiandien – vežėjai pajamas susirenka iš bilietų. Kelionė „mikriuku“ kainuotų 2 litus.
Kitas – Savivaldybės bendrovė „Busturas“ samdytų subrangovus – konkursus skelbtų naujiems maršrutams aptarnauti. Su laimėtojais atsiskaitytų pagal aptarnaujamus kilometrus. Bilieto kaina būtų vienoda ir važiuojant autobusu, ir mikrautobusu – 1 litas 70 centų.
„Linkstame į tai, kad konkursus skelbtų „Busturas“, – sakė žurnalistams meras Justinas Sartauskas. – Viską turėtų administruoti vienas vežėjas. Negali būti taip, kad vieni veža tik mokius keleivius, o kiti – socialiai remtinus.“
„Busturas“ jau yra paprašęs skirti 800 tūkstančių litų dotaciją už nuostolingus miesto maršrutus. Meras tikina, jog ją privalo skirti. Be to, kompensacijos už lengvatinį keleivių vežimą miesto biudžetui kainuoja 10 milijonų litų per metus.
Privatininkai atleis – „Busturas“ priims?
J. Sartausko tikinimu, privežamiesiems maršrutams reikės apie 30 vairuotojų. Likusius be darbo kitus privačių bendrovių vairuotojus priimsiąs „Busturas“.
„Busturas“ turės sutankinti maršrutų reisus, atleis savo vairuotojus pensininkus“, – aiškino meras.
Ar Savivaldybė rengiasi iš viso sunaikinti mikroautobusų vežėjų bendroves?
„Ne, juk jos turi ir kitų veiklų“, – atsakė „Šiaulių kraštui“ J. Sartauskas.
Penkios privačios bendrovės yra perspėtos, kad sutartys nuo kitų metų vasario nebus tęsiamos. Apie 100 vairuotojų likimas pakibo ant plauko.
Čia – ne Vilnius
Vakar bendrovių vadovai neslėpė nerimo.
„Visi norime, kad žmonėms būtų geriau, pasirengę eiti į kompromisus, bet ne vien „Busturui“ turi būti gerai, – sakė „Šiaulių kraštui“ bendrovės „Karališkasis vežėjas“ direktorė Rimutė Aleknavičienė.
Jos nuomone, ne Šiauliams – "privežamieji" maršrutai. „Mes ne Vilnius ir ne Kaunas, ir mums tie variantai netinka, – teigė R. Aleknavičienė. – Visiems vežėjams turi būti vienodos sąlygos, ir negalima vieno autobusų parko gelbėti naikinant kitus parkus.“
Dainų mikrorajono vietos bendruomenės pirmininkas Virgilijus Balčius klausėsi studijos pristatymo. Jis – prieš „mikriukų“ naikinimą, nes nebelieka pasirinkimo.
„Nebus geriau, nes žmonės ir skuba, ir negali ilgai laukti „Busturo“ autobusų, – sakė pirmininkas. – O autobusai dabar važiuoja kaip traukinys – iš karto kokie penki, o po to – 15–20 minučių nė vieno.“
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
PROTESTAS: Mikroautobusai vakar važinėjo su juodais kaspinais – keleiviai taip perspėjami, kad jų mieste greitai gali nelikti.
NUOMONĖ: Bendrovės „Karališkasis vežėjas“ direktorė Rimutė Aleknavičienė sako: „Eisime į kompromisus, nes norime žmonėms gerovės, bet negali būti gerai vien tik „Busturui“.
MONOPOLIS: „Busturo“ generalinis direktorius Tomas Bielinskas (dešinėje), technikos direktorius Silvas Gedaminskas patenkinti: monopolizuotų miesto maršrutus ir augtų įmonės pajamos.