Nežinia dėl Dariaus ir Girėno bei Stoties gatvių nesisklaido

Jurgitos NAGLIENĖS nuotraukos
Jau seniai plungiškių keiksnojama Stoties gatvė
Plungėje pastačius tunelį ir baseiną, pradėjus ręsti universalią sporto salę ir remontuoti stoties prieigas, vienu didžiausių skaudulių tapo itin prastos būklės miesto gatvės. Ir rekordininkės čia, neabejotinai, yra Stoties bei Dariaus ir Girėno gatvės. Šios gatvės sutampa su valstybinės reikšmės rajoniniu keliu Truikiai–Prūsaliai, kas reiškia, kad yra ne Savivaldybės, bet valstybės žinioje, o mūsų valstybė, kaip aiškėja, kuo toliau, tuo mažiau turi galimybių investuoti į tokių rajoninių kelių remontą. Tad Stoties bei Dariaus ir Girėno gatvių remontas vėl atidėtas, šįkart – neribotam laikui.

„Žemaitis“ ne kartą jau rašė, kad tuometė Lietuvos automobilių kelių direkcija, ne taip seniai persivadinusi į „Via Lietuva“, dar 2018 metais su Savivaldybe pasirašė bendradarbiavimo sutartį dėl Dariaus ir Girėno, Stoties bei Birutės gatvių, sutampančių su keliu Truikiai–Prūsaliai, remonto. Direkcija tąkart įsipareigojo organizuoti pagrindinius rangos darbus, o Savivaldybė įrengti lietaus nuotekų tinklus ir apšvietimą.

Nuo šios sutarties pasirašymo jau nemažai vandens nutekėjo, tačiau į priekį nepasistūmėta nė per plauką. Žadėta dalį darbų baigti jau 2020-aisiais arba 2021-aisiais, tačiau įpusėjo jau ir 2024-ieji, o į žemę nė kastuvas nebuvo įsmeigtas. Tuo tarpu visų trijų gatvių būklė sparčiai prastėja, plungiškiai tiek Stoties, tiek Dariaus ir Girėno gatvę jau seniai praminė miesto gėda. Tik kas iš to? Šuns balsas, kaip sakoma, į dangų neina.

nuotrauka
Neaišku ką galvoja miesto svečiai, į Plungę atvykstantys apgailėtinos būklės Dariaus ir Girėno gatve
 

Lyg žirniai į sieną paskutiniu metu atsimuša ir žurnalistų minėtai įmonei „Via Lietuva“ siunčiami klausimai. Apie tai, kas planuojama dėl minėtų trijų gatvių, jas administruojančios įmonės el. paštu šiais metais teiravomės net tris kartus: balandį, gegužę ir birželį, bet atsakymo sulaukėme tik į trečiąjį užklausimą. Matyt, suveikė priminimas, kad pagal Visuomenės informavimo įstatymą tiek „Via Lietuva“, tiek ir kitos institucijos privalo teikti informaciją žiniasklaidai, antraip gali užsitraukti rimtų nemalonumų.

Toks priminimas suveikė – „Via Lietuva“ komunikacijos skyriaus vadovė Jolita Orentaitė šią savaitę teikėsi paaiškinti, ką įmonė yra nusprendusi dėl plungiškių galvos skausmu tapusių trijų gatvių remonto.

„Informuojame, kad jūsų nurodytų objektų atnaujinimo projektiniai sprendiniai yra parengti, tačiau kito etapo, rangos darbų viešojo pirkimo inicijavimo, įgyvendinimas priklauso nuo Kelių plėtros ir priežiūros programai skiriamo finansavimo. Deja, tačiau finansavimas kelių infrastruktūros plėtrai bei priežiūrai yra ribotas, todėl skiriamas lėšas privalome naudoti itin racionaliai, atsižvelgiant į išskirtus svarbiausius strateginius šalies projektus bei blogiausios būklės kelių ir jų atkarpų atnaujinimą (tai atliekama remiantis sudarytais tvarkyti reikalingų kelių atkarpų eilės sąrašais, kurie sudaromi pagal mobilios „Via Lietuva“ kelių laboratorijos duomenis, siekiant užtikrinti „dvigubą kontrolę“ – papildomai ir nepriklausomos laboratorijos tyrimais)“, – rašoma atsakyme „Žemaičiui“, o pabaigoje pridedamas mandagus formalumas: „Girdime ir suprantame kelių naudotojų lūkesčius, dedame maksimalias pastangas juos, pagal turimas galimybes, atliepiant.“

Perskaičius tokį atsakymą į galvą ateina viena mintis – aišku tik tai, kad niekas neaišku. Pernai bent žadėta darbus pradėti paskutinį metų ketvirtį, o dabar nebeįvardinamas joks terminas – nei artimas, nei tolimas.

Apie nevykdomus pažadus pradėti remontuoti minėtas gatves kalbėta ir per vieną iš pastarųjų Tarybos posėdžių. Opozicijos lyderis Mindaugas Kaunas merui Audriui Klišoniui priminė, kad pernai pavasarį prieš savivaldos rinkimus pažadas pradėti Stoties, Dariaus ir Girėno bei Birutės gatvių remontą buvo įtrauktas ir į mero bei jo bendražygių liberalų rinkiminę programą.

Atsakydamas A. Klišonis akcentavo, kad Savivaldybė čia yra bejėgė. „Situacija su „Via Lietuva“ yra labai sunkiai prognozuojama. Pinigai papildomiems projektams, kurių Lietuvoje atrinkta 13, tarp jų ir Plungės, bus skirstomi tada, kai pasibaigs kelio „Via Baltica“ remonto darbų pirkimas. Priklausomai nuo to, kiek bus sutaupyta pinigų, tiek projektų ir bus įgyvendinama. Tokia informacija šiai dienai. Manęs tokia situacija, kaip ir jūsų, netenkina“, – paaiškino A. Klišonis.

Pasak mero, Lietuvos savivaldybių asociacija ketina siūlyti įstatymo pataisas, kad kelių remontui būtų skiriama ne 50 procentų nuo akcizo degalams, kaip yra dabar, bet ne mažiau kaip 80. Esą tai būtų vienintelė išeitis, kaip pagerinti akivaizdžiai prastėjančią kelių būklę.

Vis tik panašu, kad Finansų ministerija turi kitokį matymą. Ne taip seniai ji pateikė siūlymą didinti akcizą visų rūšių degalams su tikslu surinkti daugiau lėšų šalies gynybai. Jei šiam siūlymui bus pritarta, per buvusias kareivines Plungėje vingiuojanti Dariaus ir Girėno gatvė, kaip ir toliau besidriekiančios Stoties bei Birutės gatvės, dar ilgai nesulauks dėmesio, nes pinigai keliaus dabartiniams kariniams daliniams stiprinti.