Oro erdvė – įkaitusi

Oro erdvė – įkaitusi

Oro erdvė – įkaitusi

SPECIALIAI IŠ DANGAUS: NATO NAIKINTUVŲ TRENIRUOTĖ

Penkiolika minučių – per tiek laiko po pavojaus signalo turi pakilti Baltijos oro erdvę saugantys naikintuvai. Šiemet į signalus reaguota tris kartus dažniau. Daugumos skrydžių metu identifikuoti ir palydėti Rusijos kariniai orlaiviai. Estijos oro erdvė buvo pažeista tris kartus, Lietuvos, Latvijos – nė karto. Trečiadienį po pietų kanadiečių CF-18 vėl kilo palydėti Rusijos lėktuvo IL-20.

Vakar žurnalistams buvo suteikta galimybė užfiksuoti besitreniruojančius Portugalijos ir Kanados naikintuvus iš dangaus – pro atvirą C-27J „Spartan“ rampą.

Živilė KAVALIAUSKAITĖ,

Giedrius BARANAUSKAS  (nuotraukos)

Nesilaiko taisyklių

NATO oro policijos misijos aktualijos pristatytos dvi dienas Lietuvos karinių oro pajėgų (KOP) Aviacijos bazėje vykusioje tarptautinėje žiniasklaidos dienoje. Į ją atvyko ir žurnalistų iš Portugalijos, Nyderlandų, Lenkijos, Jungtinės Karalystės.

„Šiemet, palyginti su ankstesniais metais, fiksuojamas trigubai didesnis skrydžių suaktyvėjimas“, – sakė KOP Aviacijos bazės vadas pulkininkas leitenantas Vidmantas Raklevičius.

Šiemet naikintuvai neatpažintiems orlaiviams identifikuoti kilo apie 100 kartų. Pagrindinė priežastis – tarptautinėje oro erdvėje skrydžius vykdantys orlaiviai nepateikia skrydžių planų, neužmezga radijo ryšio su antžeminėmis skrydžių valdymo tarnybomis, neįsijungia atsakiklio.

Pasak V. Raklevičiaus, toks elgesys kelia pavojų civiliniams skrydžiams. Vadas pateikė Danijos pavyzdį: kovo 3 dieną iš Kopenhagos pakilęs lėktuvas pavojingai suartėjo su Rusijos žvalgybiniu kariniu orlaiviu, susidūrimo ore išvengta tik dėl įgulos meistriškumo.

Naikintuvai, priartėję prie neatpažinto orlaivio gana arti, vizualiai identifikuoja, kokiai valstybei priklauso, kokie skiriamieji ženklai, koks tipas, ginkluotė. Atpažintas orlaivis saugiai palydimas, naikintuvai grįžta į dislokacijos bazę.

„Dažniausiai neatpažinti orlaiviai priklauso Rusijos Federacijai ir yra kariniai: transporto orlaiviai, naikintuvai, bombonešiai, strateginiai bombonešiai“, – sakė V. Raklevičius.

Pasiekti Kaliningrado sritį Rusijai yra du keliai – naudoti tarptautinę jūros erdvę virš Baltijos arba naudoti kaimyninių valstybių oro erdves. Kariniams ir ginkluotiems orlaiviams leidimas naudotis kaimynų oro erdve nėra išduodamas, lieka skristi virš Baltijos jūros.

„Tai nėra pažeidimus, jie vykdo savo skrydžius. Bet tarptautinės erdvės koridoriai yra arti Baltijos valstybių sienos oro erdvėje“, – pabrėžė V. Raklevičius.

Pasak V. Raklevičiaus, Lietuvos, Latvijos valstybinės sienos ore šiemet nebuvo pažeistos, bet Estijos – tris kartus. Rusijos karinių orlaivių įskridimai, fiksuoti radarais, buvo trumpalaikiai.

Reaguoja, kaip ir namuose

Portugalijos junginio vadas pulkininkas leitenantas Luis Morais ir Kanados junginio vadas pulkininkas leitenantas David Pletz pažymėjo, kad kariai NATO oro policijos misijoje laikosi tų pačių procedūrų, kaip ir savo šalyse.

Rusijos kariniam orlaiviui priartėjus prie Portugalijos, Portugalijos KOP reagavo taip, kaip ir Baltijos šalyse. Luis Morais patvirtino, kad orlaiviai prie Portugalijos sienos ir šalia trijų Baltijos šalių valstybių buvo palydėti tą pačią dieną.

Portugalams misija Baltijos šalių oro erdvėje – antroji, pirmą kartą joje dalyvavo 2007 metais. Šiemet savo pajėgas portugalai yra sustiprinę žvalgybiniu orlaiviu P-3.

Kanadiečiams ši misija – pirmoji. Į Lietuvą jie atvyko iš misijos Rumunijoje.

„Mums, oro pajėgoms, būti čia yra kaip vaikui – saldainių parduotuvėje, nes turime unikalią galimybę treniruotis su skirtingomis šalimis, skirtingais orlaiviais“, – sakė junginio vadas D. Pletz.

Nuo rugsėjo portugalai, kanadiečiai, Lenkijoje budintys olandai ir Estijoje misiją atliekantys vokiečiai perėmė apie 30 neatpažintų lėktuvų.

Imitavo pavojų

Portugalijos junginio vadas pulkininkas leitenantas Luis Morais savo šalį, karines oro pajėgas ir vykdomą misiją skaidrėmis pristatė štabe. Pristatyme buvo draudžiama filmuoti, fotografuoti, naudoti įrašo priemones.

„Esame garsūs gamtovaizdžiu, vis gerėjančiu porto vynu, draugiškumu“, – apie savo šalį sakė portugalas. Ir pajuokavo, jog neįdėjo dar vienos nuotraukos, kuri reprezentuotų Portugaliją – futbolininko Ronaldo.

Žurnalistams pademonstruota, kaip reaguojama į pavojaus signalą. Pasigirdus sirenai, iš pastato į autobusiuką išbėgo lakūnai. Autobusiukas juos nuvežė prie angarų, kur stovi F-16. Į oro erdvę pakilo du F-16.

Kanados karališkąsias oro pajėgas pristatęs majoras Johnny Coffin pažymėjo, kad jo šalies pajėgos oro policijos misijoje dalyvauja ir Islandijoje, o į Lietuvą atvyko po misijos Rumunijoje.

Majoras parodė skaidrę su Kanados spaudos iškarpomis: žiniasklaida labai palankiai vertina oro policijos misiją Baltijos šalyse.

Junginio vadas pulkininkas leitenantas David Pletz pakvietė apžiūrėti jo „biuro“ – naikintuvo CF-18 „Hornet“. „Yra šildymas, kondicionierius, tik jakuzzi nėra“, – šmaikštavo vadas.

Kanada 138 naikintuvus CF-18 įsigijo 1982 metais. Naikintuvai buvo modernizuoti ir dabar naudojami 77.

Pasak vado, Rusijos Federacijos orlaivių skrydžių suaktyvėjimas pastebimas ir virš Arkties vandenyno.

Keis italai ir lenkai

Po Naujųjų metų portugalų junginį keis italai su keturiais „Eurofighter Typhoon“, kanadiečius – Lenkijos KOP kariai su keturiais MiG-29. Italai planuoja atsiskraidinti ir du papildomus naikintuvus treniruotėms.

V. Raklevičius pabrėžė, kad saugumas kainuoja, o Lietuva pasiruošusi sumokėti savo sąskaitą.

Šiemet trys Baltijos valstybės NATO oro policijos misijai skyrė 3,5 milijono eurų. Kitais metais numatytas ženklus padidėjimas – iki 5 milijonų eurų per metus.

Naikintuvai – šalia

Vakar žurnalistai buvo pakviesti užfiksuoti NATO oro policijos misiją vykdančių naikintuvų treniruotę iš oro – per atidarytą skrendančio Lietuvos kariuomenės KOP lėktuvo C-27J „Spartan“ rampą.

„Apsirenkite viską, ką turite, prisidenkite veidus, temperatūra gali būti minus 20“, – įspėjo Aviacijos bazės vado padėjėja kapitonė Ieva Gulbinienė.

Griežtas reikalavimas – jokių daiktų kišenėse. Net saulėgrąžų lukštų. Fotoaparatai – be dangtelių. Skarelės, šalikai turi būti užrišti tvirtai – grožis nesvarbu. Viskas – dėl saugumo, nes naikintuvai bus arti. Visgi vieną daiktą Ieva įduota pati: po du vienkartinius maišelius kiekvienam. Jei pasidarytų bloga.

C-27J „Spartan“ pašildo variklius, orlaivis pakyla. Į treniruotę šauna ir portugalų F-16 bei kanadiečių CF-18. Kanados naikintuvą pilotuoja junginio vadas pulkininkas leitenantas David Pletz.

Pakilus į tinkamą aukštį, fotografai ir operatoriai orlaivio gale „pritvirtinami“ diržais. Rampa atidaroma, už jos – begalinėje erdvėje nardantys naikintuvai. Priartėjantys, nutolstantys, persikeičiantys. Atrodo, kad veiksmas vyksta kino ekrane.

Žadėto šalčio už borto nėra – tik apie minus 5 laipsnius. „Spartanas“ suka ratus virš Šiaulių miesto ir rajono maždaug 2 kilometrų aukštyje.

Orlaivis leidžiasi – pro atvirą galą matyti kilimo-tūpimo tako lemputės. Dviejų valandų tarsi nebūta.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

SKRYDIS: Portugalijos naikintuvas F-16 virš Rėkyvos apylinkių.

UŽDUOTIS: Portugalijos lakūnai skuba į užduotį.

PASIRENGIMAS: C-27J „Spartan“ parengtas skrydžiui. Skrydžiui rengiasi ir žurnalistai.

VADAI: Spaudos konferencijoje apie NATO oro policijos misijos aktualijas dalyvavo (iš kairės) Lietuvos karinių pajėgų Aviacijos bazės vadas pulkininkas leitenantas Vidmantas Raklevičius, Portugalijos junginio vadas pulkininkas leitenantas Luis Morais ir Kanados junginio vadas pulkininkas leitenantas David Pletz.

ERDVĖ: Rampa atvira, prieš akis – erdvė ir naikintuvai.

SAUGUMAS: Fotografai ir operatoriai dėl saugumo buvo prisegti diržais.

ARTUMAS: Priartėja naikintuvas.

PRIARTĖJIMAS: Portugalijos naikintuvas F-16 artėja tūpimo-kilimo tako link.

TRENIRUOTĖ: Portugalijos ir Kanados naikintuvai „pozuoja“.

PERSIRIKIAVIMAS: Naikintuvų manevrai.

VADAS: Kanados CF-18, pilotuojamas junginio vado pulkininko leitenanto David Pletz.

PILOTAI: C-27J „Spartan“ pilotams skrydis– kasdieninis darbas.