Naujausios
Skaičiuos balus
Naująjį pirmumo tvarka žadamų remontuoti gatvių ir kelių sąrašą, šįkart galiosiantį iki 2028-ųjų, Savivaldybės taryba žada svarstyti šio mėnesio antroje pusėje, prieš pat šventes.
O lapkričio 26-ąją posėdžiavę Tarybos nariai aptarė kriterijus, kuriais remiantis ir bus sudaromas šis sąrašas.
Šiuos kriterijus atrinko Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudaryta darbo grupė. Kaip pasakojo Vietos ūkio skyriaus vedėjas Arvydas Liutika, išanalizavus aplinkinių rajonų patirtį nutarta pasinaudoti Klaipėdos savivaldybėje galiojančia tvarka. Ją pakoregavus pagal savo poreikius, nutarta visas gatves (ir kelius) skirstyti į dvi kategorijas: į asfaltuotas ir su žvyro danga.
Asfaltuotos gatvės bus vertinamos pagal 8 kriterijus: gatvės įrengimo metai, dangos būklė, ar ta gatvė įsijungia į aukštesnės kategorijos kelią, ar suformuoja baigtinį kvartalo gatvių tinklą arba yra tęstinis pradėtų darbų projektas, ar ja kursuoja viešasis transportas, ar joje yra gyventojams svarbių objektų (mokykla, kultūros ar sporto objektas, prekybos centras, gydymo įstaiga ar maldos namai). Taip pat bus vertinamas šalia esančių sklypų užstatymas bei inžinerinių komunikacijų užbaigtumas.
Lygiai tokie patys kriterijai balais bus vertinami ir sudarant būtinų kapitališkai remontuoti neasfaltuotų gatvių (kelių) sąrašą, tik čia neįtrauktas dangos būklės kriterijus, suponuojant, kad žvyro danga jau savaime traktuotina kaip bloga.
„Tai bus varžytuvės rajono mastu, kurios gatvės surinks daugiau balų ir gaus finansavimą. Šie kriterijai – tai savotiškas paruoštukas seniūnams, kad susėdę su seniūnaičiais, bendruomene jie galėtų įsivertinti savo kelius ir gatves“, – kalbėjo A. Liutika.
Galimybių gudrauti mažės
Be to, skyriaus vedėjo žodžiais, šie nustatyti ir aiškiai apibrėžti kriterijai taps savotišku saugumo garantu seniūnams, kad jie nebūtų plakami už tai, kad gatvės remontuoti pasirenkamos neva vertinant ten gyvenančiųjų akių spalvą ar plaukų ilgį. „Kad bet koks aktyvesnis žmogus negalėtų seniūno skriausti“, – pridūrė A. Liutika.
Vis dėlto meras Audrius Klišonis pastebėjo, kad galimybė daryti seniūnams vienokią ar kitokią įtaką yra.
„Šioje tvarkoje yra ir santykinių dalykų. Pavyzdžiui, dangos būklę įvertinus kaip labai blogą, gatvei bus skiriama 10 balų, o kaip patenkinamą – jau tik 8. Natūralu, kad jei seniūnui bus daroma suinteresuotų asmenų įtaka, vienos ar kitos gatvės balai gali gerokai išaugti“, – kalbėjo jis ir paprašė, jog Tarybos nariams būtų pateiktos lentelės, kaip gatvės vertintos pagal kiekvieną kriterijų, o ne tik galutiniai balai. Esą kai tą reitingavimą matys daugiau akių, galimybių gudrauti bus mažiau.
Merui užkliuvo ir tai, kad nebeliko gatvių skirstymo į miesto bei kaimo. Esą seniau iš Lietuvos automobilių kelių direkcijos gaunamas finansavimas Kelių priežiūros ir plėtros programai būdavo skirstomas perpus miestui ir kaimui, o atsisakius šios tvarkos esą greičiausiai atsitiks taip, kad daugiausiai balų surinks būtent Plungės miesto gatvės – kaimiškosioms seniūnijoms liks tik trupiniai.
Posėdyje dalyvavusieji neprieštaravo, jog ir ateity miesto bei kaimo gatvės būtų vertinamos atskirai, lėšas dalinant perpus.
„Socialiai teisingai ir jautriai turi viskas susidėlioti, kad nebūtų lenkimo gudriems iš dešinės“, – pastebėjo Tarybos narys Robertas Endrikas, pats kaip minėtosios darbo grupės narys prisidėjęs rengiant naująją tvarką.
„Lenkimas bus galimas, jei bendruomenė sumanys pasinaudoti kita tvarka – prie remonto darbų prisidėti savo lėšomis“, – pridūrė A. Liutika, primindamas, jog tokiems infrastruktūros objektams, kaip ir anksčiau, bus teikiama pirmenybė.
Eismo intensyvumo nevertins
Tiek Tarybos, tiek prieš tai posėdžiavusių komitetų posėdžių metu kilo klausimų, ar seniūnams nekils sunkumų nustatant gatvių įrengimo metus. Esą inventoriniuose dokumentuose dažnai jie fiksuojami netiksliai, neretai gatvės būdavo įregistruojamos tik po pirmo rimtesnio jų remonto.
Suabejota ir tuo, ar nereikėtų mažiau balų skirti inžinerinių komunikacijų užbaigtumo kriterijui, mat sunku būtų rasti gatvę, kur įrengti visi tinklai, tačiau nėra asfalto.
Tačiau A. Liutika pastebėjo, kad ir tokių gatvių yra, pavyzdžiui, vadinamajame kepyklos kvartale Plungėje, tad šis kriterijus tikrai svarbus.
Diskutuota ir dėl šalia gatvės esančių sklypų užstatymo kriterijaus. Ūkio, ekologijos ir kaimo reikalų komiteto pirmininkė Daina Martišienė pastebėjo, kad metams bėgant sklypų užstatymo tankumas gali stipriai kisti, ypač naujuosiuose kvartaluose. Ar bus galimybė, atsižvelgiant į tai, koreguoti prioritetinių gatvių sąrašą?
Pasak Vietos ūkio skyriaus vedėjo, jei bus seniūnų prašymai, minėtąjį sąrašą peržiūrėti bus galima bet kada. Tiesa, naujųjų kvartalų gyventojai neturėtų didelių vilčių dėti į šviežiai suformuotų gatvelių remontą Savivaldybės lėšomis. Pagal minėtuosius kriterijus bus vertinamos tik Savivaldybės žinioje esančios, suformuotos ir jos nuosavybe įregistruotos gatvės bei keliai.
Keltas klausimas, kodėl tarp kriterijų nebeliko eismo intensyvumo – juk anksčiau būtent šis aspektas buvo svarbiausias renkantis, kurias gatves remontuoti.
R. Endrikas paaiškino, kad eismo intensyvumo tyrimai brangiai atsieina ir dažnai būna netikslūs, mat, norint gauti tiesai artimą rezultatą, matavimus reikėtų atlikti bent kelis kartus, skirtingais metų laikais. Be to, pasak politiko, jau nebeliko neasfaltuotų gatvių, kuriose eismas – intensyvus.
Ar nebus nuskriaustų?
Ne vienam kilo klausimas, kaip bus su ankstesnėje, iki šiol galiojusioje tvarkoje pirmuoju prioritetu pažymėtomis gatvėmis, kurių nespėta suremontuoti? Jei gyventojai pamatys, kad pagal naująją tvarką jos nesurinks maksimalių balų, kils didžiulis pasipiktinimas. Juk žmonės tikėjo jau sulauksiantys remonto, ir staiga gali paaiškėti, kad teks laukti dar ilgus metus.
Administracijos direktorius Mindaugas Kaunas atsakė, kad mieste jau suremontuotos visos gatvės, senajame sąraše turėjusios žymą P1. Tiesa, kad tokios laimės nesulaukė kai kurios kaimiškųjų seniūnijų gatvės, turėjusios tokią pat žymą, taip ir liko nepaminėta. Tad tose gatvėse gyvenantieji tikrai turės teisę reikšti nepasitenkinimą, jei pagal naująją tvarką tos gatvės surinks mažiau balų nei kitos.
Ne veltui kažkas šią naująją tvarką pavadino lenktynėmis už „Grand Prix“. Ir startas joms jau duotas. Belieka sulaukti, kas pirmieji išsirikiuos prie finišo linijos.