Kaip pandemija pakeitė kavos industriją ir kavos vartojimą?

Asociatyvi nuotrauka
COVID-19 pandemija turėjo žymų poveikį kavos industrijai ir kavos vartojimo kultūrai. Nors bendras kavos suvartojimas pasaulyje praktiškai nekito, kavos rinka išgyveno daug pokyčių. Vienas pagrindinių – tai, kaip pradėjome vartoti kavą.
Šiandien nebegyvename karantino režimu. Įvairiose šalyse vis dar taikomi tam tikri ribojimai, tačiau dalis verslo, o taip pat ir kavos industrija, gali jausti šiokį tokį palengvėjimą. Ir nors kol kas sunku tiksliai prognozuoti, kas nutiks ateityje, tikėtina, jog naujos tendencijos, prasidėjusios pandemijos metu, vis dar vyraus kavos rinkoje.
Šiame straipsnyje detaliau panagrinėsime, kaip pandemiją išgyveno kavos industrija – nuo kavos gamybos iki kavos ir kavos aparatų pardavimų rinkos. Kurios kavos industrijos sritys klestėjo, o kurios – smuko? Kokios esminės to priežastys?

Kavos gamyba ir toliau klestėjo, bet...

Nepaisant pandemijos sukeltų verslo ribojimų, kavos pupelių auginimas pirmaisiais pandemijos metais ir toliau sparčiai klestėjo visuose kavos auginimo regionuose.

Pavyzdžiui, Brazilija – didžiausia kavos pupelių ir kavos rinkos žaidėja – 2020–2021 metais pagamino beveik tris milijonais daugiau arabikos kavos pupelių pakuočių (sveriančių po 60 kg), lyginant su 2019–2020 m. laikotarpiu. Iš viso per pirmuosius pandemijos metus arabikos kavos pupelių gamyba išaugo net 13,7 proc.

Tarptautinė kavos organizacija (TKO) nurodo, jog 2020 metais kavos pupelių eksportas išaugo 2,5 proc., lyginant su praeitais metais. O štai iki 2021 m. liepos mėnesio šis rodiklis paaugo dar 1,33 proc., lyginant su praeitų metų tuo pačiu laikotarpiu.

Kita vertus, TKO duomenimis, nuo 2020 m. lapkričio iki 2021 m. rugpjūčio fiksuotas kiekvieną mėnesį vis didėjantis kavos kainų augimas. Organizacija teigia, jog nors kavos pupelių gamyba ir eksportas auga, lygiagrečiai sparčiai auga ir kavos paklausa..

Be to, kavos kainų augimas – kurį gali pastebėti ir galutiniai vartotojai – susijęs ir su nepalankiomis klimato sąlygomis kavos gamybos šalyse, didėjančiomis krovinių gabenimo išlaidomis bei prekybos srautų trikdymu, susijusiu su pandemijos apribojimais. Tiesa, kainų augimas labiausiai palietė iš arabikos kavos pupelių pagamintas kavas, o robusta pupelių kavos kainos pakilo gana nežymiai.

Pandemijos ribojimai pakeitė kavos vartojimo kultūrą

Dėl karantino žmonėms pradėjus dirbti namuose ir užsidarius daugumai kavos verslų, pakito kavos vartojimo kultūra.

BBC informavo, jog pandemijos metu ženkliai išaugo kavos vartojimas namuose ir sumažėjo kavos gėrimas viešose įstaigose. Taip pat, kaip praneša JAV Nacionalinė kavos asociacija, per pandemiją ženkliai nukrito biurams skirtų kavos aparatų ir kavos produktų pardavimai. Su tuo susijusi ir padidėjusi kavos bei kavos aparatų namams paklausa.

Pavyzdžiui, per pirmąją karantino savaitę kavos pardavimai Italijoje išaugo iki 23 proc. Italijos kavos aparatų rinkos lyderiai De‘Longhi informavo, jog 2020 m. stebėta fenomenali kavos aparatų namams, kaip Delonghi ecam22. 110b, paklausa, o per pirmąjį šių metų ketvirtį kavos aparatų pardavimai išaugo net 50 proc.

Kaip ir prieš pandemiją, taip ir pandemijos metu kava išliko viena iš lyderiaujančių prekių internetinėje prekyboje. Tačiau dėl sumažėjusio kavos vartojimo kavinėse, restoranuose ir baruose, suklestėjo kavos ir jos produktų prekyba maisto parduotuvėse.

Ko galima tikėtis ateityje?

Ir šiandien daug žmonių dirba namų sąlygomis, o dėl vyraujančių ribojimų ar ekonominių sunkumų rečiau geria kavą baruose, restoranuose ar kavinėse. Nors stebimas pastarųjų įstaigų sugrįžimas į „senas vėžes“, panašios tendencijos, vyravusios pandemijos pradžioje, išlieka iki šiol.

Panašu, jog vis daugiau žmonių ima mėgautis profesionaliu kavos ruošimu namuose. JAV rinkos tyrimų įmonė „NPD Group“ teigia, jog 2021 metų gegužės duomenimis, kavos aparatų pardavimai padidėjo dvigubai, lyginant su praeitų metų geguže. Kavai skirtų temperatūros matuoklių, pieno plakiklių ir kitų kavos ruošimo priedų pardavimai šiemet iššoko net 120 proc.

Kita vertus, tikėtina, jog dėl didėjančios kavos paklausos, atitinkamai ir toliau didės kavos kainos parduotuvėse. Tą puikiai iliustruoja kavos pupelių eksportuotojų kylantys įkainiai. Pavyzdžiui, 2021 metais Kolumbija padidino kavos pupelių kainą 43 proc.

O kokios prognozės kavinių ir restoranų verslui? 2020-aisiais atliktoje apklausoje nustatyta, jog Jungtinės Karalystės kavinių ir kavos parduotuvių savininkai tikisi, kad kavinių verslas sugrįš į stabilią padėtį per dvejus metus. Tačiau viskas priklauso ne tik nuo ribojimų, bet ir pačių žmonių požiūrio, kavos vartojimo kultūros tendencijų.

Net ir atsidarius kavinėms ar fizinėms kavos prekybos vietoms, nemaža dalis žmonių vengia socialinių susibūrimų ar lankymosi nebūtinųjų paslaugų vietose, kadangi nesijaučia pakankamai saugūs.

Ekspertai spėja, jog žmonės ir toliau norės investuoti į aukštesnės kokybės kavos ruošimo priedus, įskaitant kavos aparatus. Pandemija „pripratino“ žmones mėgautis aukštos kokybės, profesionaliu kavos ruošimu namuose, todėl net ir atsidarius ar veikiant kavinukėms, restoranams, – ši tendencija greitai nenuslūgs.

Kavos ir kavos ruošimo priedų namams galite įsigyti „CoffeeLoft“ parduotuvėje.

Užs. Nr. 480 r