
Naujausios
Pradžių pradžia
Norint sužinoti tikrąją mokyklos laikraščio atsiradimo istoriją, žinoma, būtina pakalbinti jo „mamas“ – idėjos autores: lietuvių kalbos ir literatūros mokytoją V. Makauskienę ir istorijos mokytoją V. Bondauskienę.
Pasak pirmosios, laikraščio idėja kilo dirbant su kūrybingais vyresniųjų klasių mokiniais, ieškant jiems saviraiškos galimybių, diskutuojant apie mokyklinio gyvenimo kasdienybę ir popamokinę veiklą. „Pertraukos“ pradžia tapo artėjant šv. Kalėdoms ir Naujiesiems metams išleistas šventinis sienlaikraštis, sudominęs mokyklos bendruomenę, nes buvo kitoks – su šmaikščiais palinkėjimais, mokiniams „aktualiais“ horoskopais, radinių biuro pranešimais ir Ontės Lebedėlės nuotykiais...
„Per seminarą Vilniuje buvo kalbama apie tarpukario gimnazijų laikraščius. Taip gimė mintis, kad laikraščio reikia ir mūsų mokyklai“, – pirmuosius laikraščio žingsnius 1994-aisiais prisiminė V. Makauskienė.
O idėjos leisti laikraštį bendraautorė, istorijos mokytoja V. Bondauskienė kalbėjo apie kitą labai svarbią – informacinę ir mokyklos bendruomenę jungiančią – laikraščio paskirtį.
„Tuo metu dar veikė mokyklos radijas, bet jis pateikdavo informaciją trumpai, kas buvo ar bus tą dieną. Norėjosi laikraščio, kuris jungtų visą bendruomenę – mokinius, mokytojus, tėvus. Jau pirmajame numeryje laikraščio redakcija kreipėsi į visą Senamiesčio mokyklos bendruomenę su tokiu prašymu: „rašykite apie save, draugus, mokytojus, apie tai, kas gera ir kas Jus jaudina, net nervina, dėl ko skauda galvą, širdį.“
Be to, mokytoja pasidalino prisiminimu, kad viename iš numerių Artūras J. rašė: „Norėčiau, kad kartu su mumis mokytųsi vaikai iš globos namų. Mes taptume gerais draugais.“ Vadinasi, mokiniai tikrai sureagavo į redakcijos prašymą rašyti apie tai, kas jiems svarbu.
Kodėl „Pertrauka“?
Buvo smalsu sužinoti, kas sugalvojo laikraščio pavadinimą. Pasak V. Makauskienės, pavadinimas atsirado diskutuojant su mokiniais. Tąkart kažkas pasakė, kad visi mokiniai labiausiai laukia pertraukų. Tad iš čia ir pavadinimas.
Pasak mokytojų, idėją labai palaikė ir tuometinis mokyklos direktorius Algirdas Serva, ieškojęs rėmėjų laikraščiui išleisti, derinęs piniginius reikalus, ir didelis būrys mokinių. Laikraščio komanda surado puikius rėmėjus: ją globojo laikraštis „Plungė“, labai daug prisidėjo mokyklos bendruomenės entuziazmu patikėję verslininkai Bučiai.
„Pirmųjų metų numeriai buvo spausdinami tikroje laikraščių spaustuvėje Klaipėdoje. Su „Plungės“ darbuotoju vykdavau į Klaipėdos „Ryto“ spaustuvę. Įsiminė viena tokių kelionių 1994 m. gruodžio mėnesį. Buvo daug sniego, šalta. Vakare, grįžtant iš Klaipėdos, sugedo automobilio žibintai, tad važiavome tamsoje... Bet sėkmingai grįžome“, – įsiminusiu įvykiu pasidalino istorijos mokytoja V. Bondauskienė.
Vėliau, atsiradus kompiuteriams ir kopijavimo aparatams, laikraštį mokykla pradėjo leisti savo jėgomis: pati maketuodavo ir spausdindavo. Žinoma, kokybė buvo prastesnė, bet „Pertraukos“ mokiniai laukdavo, nes joje buvo informacijos apie mokyklos gyvenimą, apie įdomias asmenybes, spausdinama mokinių ir mokytojų kūryba. Keletą metų laikraštį leido jaunieji žurnalistai, paskui jis tapo 11-os klasės mokinių grupės projektiniu darbu, todėl kiekvienais metais būdavo vienokių ar kitokių ieškojimų, naujovių.
Laikraštis išties buvo labai pavykęs bendras mokytojų ir mokinių projektas. „Susidomėjo net Vilniuje. Regis, po metų mūsų mokykloje vyko respublikinis seminaras mokyklinių laikraščių redaktoriams, jį kuravo „Dialogo“ žurnalistė Lidija Laurinčiukienė“, – prisiminė tuometinė „Pertraukos“ redaktorė V. Makauskienė.
Senųjų „Pertraukų“ aidas
Pavarčius senųjų „Pertraukų“ numerius matyti, kad laikraščiuose buvo aprašomas mokyklos gyvenimas. Pasakota apie įvykius, renginius, spausdinta pasakojimų apie įdomius, daug pasiekusius žmones, interviu su mokiniais ir mokytojais. Pasidžiaugiama olimpiadų ir konkursų nugalėtojais, mokslo metų pabaigoje leidžiamuose numeriuose būdavo pasveikinami dvyliktokai. Buvo ir rašinių įvairiomis temomis – nuo istorijos iki psichologijos.
Buvo gausu ir mokinių kūrybos eilėraščių. „Pertraukas“ pagyvindavo kryžiažodžiai, testai, skelbimai, horoskopai, apklausos, nedideli konkursai. Šalia rimtų dalykų buvo ir tekstų, pakeliančių nuotaiką, pavyzdžiui, skiltis „Valerijonė Antidepresantė“ (patarimai mokiniams, kad nebūtų liūdni), paskutiniame puslapyje – šmaikštūs „Ontės Lebedėlės nuotykiai“ su pačių mokinių pieštomis iliustracijomis.
Per bemaž du dešimtmečius keitėsi laikraščio išvaizda ir, žinoma, korespondentai. Pakalbinome kelis prie „Pertraukos“ leidimo prisidėjusius buvusius mokinius.
Justė Radzevičiūtė-Laugalienė: „Prie „Pertraukos“ kūrimo pradėjau dirbti vos tik ėmusi mokytis Senamiesčio mokykloje. Komandoje buvome keletas draugų. Labai smagiai prisimenu mūsų popamokinius, kartais net ir labai vėlyvus pasitarimus, kai galvodavome, kokias temas rinktis, kas tuo metu aktualu kitiems mokiniams, apie ką šį kartą turėtų kalbėti Ontė Lebedėlė.
Tas kūrybinis procesas buvo net malonesnis negu pats rezultatas. Tiesa, vienas prisiminimas iki šiol išliko ne itin malonus. Turbūt pirmasis mano sukurtas Ontės Lebedėlės eiliuotas pasakojimas sutapo su anksčiau mokykloje įvykusiu vienam konkrečiam mokiniui jautriu incidentu, kurio būdama naujokė negalėjau žinoti. Tad kurį laiką koridoriuose tuometinė „Pertraukos“ komanda sulaukdavo ne itin draugiškų vyresniokų komentarų. Tačiau tikriems žurnalistams dar ne tiek tenka išklausyti, todėl reikia pripažinti, kad „Pertrauka“ visomis prasmėmis davė puikių gyvenimo pamokų.“
Laima Mockuvienė: „Prisiminimai išlikę apie tai, kad susitikdavome aptarti, apie ką bus kitas numeris, ką galbūt reikėtų keisti ar kokia nauja rubrika tiktų. Jautėmės kaip tikri jaunieji žurnalistai. Iki šiol prisimenu žalios spalvos nuotraukas ir antraštes laikraštyje.“
Akvilė Bučienė: „Kūriau eiliuotus tekstukus apie Ontę. Buvo smagu būti maža dalele „Pertraukos“. Atsimenu, jaučiau ir atsakomybę, ar gerai pavyks sukurti eiliuotus tekstukus, nors visada jie kruopščiai būdavo „praskanuojami“ ir redaguojami auklėtojos Vandos Makauskienės.
Ji visada taikliai ir stilingai pataisydavo mano vaikišką rašliavą.“
Rimvydas Petkus: „Pertraukos“ leidybinėje komandoje buvome 4-iese: Justė Radzevičiūtė, Ingrida Šimkutė, Rasa Baltušytė ir aš. Jos – kaip pagrindinės žurnalistės, rašytojos, aš savo „trigrašį“ visur kišdavau dėl idėjų, turinio bei maketuodavau laikraštį. Man asmeniškai tai būdavo pats geriausias laikas mokykloje, kai planuodavome naujus numerius, diskutuodavome apie idėjas. Vadinomės žurnalistų būreliu... Nuostabūs laikai.“
Mokyklos laikraščio atgimimas
Kaip jau minėta, 2013 metais laikraščio leidyba sustojo, o praėjusiais mokslo metais „Pertrauka“ vėl atgijo. Idėja atgaivinti „Pertrauką“ kilo buvusiai mokyklos mokinei, kurį laiką „Žemaičio“ redakcijoje dirbusiai ir žurnalistinės patirties įgijusiai dabartinei Senamiesčio mokyklos lietuvių kalbos ir literatūros mokytojai Renatai Daukintytei.
„Pirmąsias „Pertraukas“ pamenu su tokia nostalgija... Tas anuomet spaustuvėje leistas, žaliu šriftu spausdintas laikraštis buvo kažkas tokio. Laukdavau naujų numerių, perskaitydavau viską nuo iki. Ir visada pasvajodavau, kad gal kada ir aš prie kokio numerio leidimo prisidėsiu... Neprisidėjau, neišdrįsau pasisiūlyti. O kai 2019 metų rudenį grįžau į Senamiestį jau kaip mokytoja ir administracijos buvau paklausta, gal norėčiau mokiniams pasiūlyti kokios neformalios veiklos, pirmoji mintis buvo – atgaivinkim „Pertrauką“! Sulaukiau palaikymo ir iš administracijos, ir iš kolegų, subūriau šaunią komandą ir, manau, mums visai neblogai sekasi“, – pasakojo jaunųjų žurnalistų būrelio vadovė ir dabartinė „Pertraukos“ redaktorė R. Daukintytė.
„Puiku, kad naujoji „Pertrauka“ tęsia senosios tradicijas, nekonkuruoja su ja, o tiesiog toliau laimingai gyvena“, – taip gražiai dabartinės laikraščio komandos darbą įvertino rusų kalbos mokytoja ir mokyklos muziejaus vadovė Lidija Tilvikaitė.
Nuo pirmojo atgimusio mokyklos laikraščio numerio, pasirodžiusio 2019 metų spalį, prieš pat Mokytojų dieną, praėjo jau nemažai laiko. Iš viso per dvejus mokslo metus išleidome 11 numerių. Laikraštis nėra popierinis. Tiesa, kol galėjome lankyti mokyklą, išspausdindavome vieną jo kopiją didesniu formatu ir pakabindavome stende mokyklos koridoriuje. Bet didžioji dauguma skaitytojų „Pertraukos“ numerius skaito mokyklos feisbuko paskyroje arba interneto svetainėje.
Tačiau, kaip pastebėjo mokytoja V. Bondauskienė: „kaip knygą skaityti mieliau vartant jos popierinius lapus, taip ir laikraštis gyvas, kai jis šnara.“ Gyvename tokiu laiku, kai daug kas skaitoma tik internete, bet ką gali žinoti, gal „Pertrauka“ vėl kada nors mėtysis ant palangių, šnarės skaitančiųjų rankose...
Mokyklos laikraštis – dalykas geras
Nors dabar daug informacijos skelbiama internete (mūsų mokykla, kaip ir dauguma kitų, turi savo internetinę svetainę bei paskyrą socialiniame tinkle), tačiau laikraštis yra gana populiarus ir reikalingas. Tą patvirtina ir kalbinti pašnekovai, kurių klausėme, ar mokyklai reikalingas laikraštis.
Justė Radzevičiūtė-Laugalienė: „Mokyklos laikraštis yra prestižo reikalas. Jis parodo, kad čia mokosi aktyvūs, tikslų turintys ir jų siekiantys moksleiviai. Be to, laikraščio kūrimas moksleiviams yra puikus būdas išmokti sveikai konkuruoti ir įgyti praktinės patirties, pritaikyti literatūros, kalbos, istorijos, politologijos, etikos, filosofijos žinias. Nepaisant to, kad spauda išgyvena ne pačius geriausius laikus, mokyklose laikraščiai turi visas galimybes toliau gyvuoti ir burti tiek besidominčius žurnalistika, tiek norinčius tiesiog prisidėti prie savo mokyklos kūrimo.“
Laima Mockuvienė: „Laikraštis – puiki galimybė atsiskleisti mokinių talentams.“
Akvilė Bučienė: „Mokykla, turinti savo laikraštuką, – labai sveikintina! Vadinasi, tai mokykla, kuriai rūpi mokyklos vidaus klimatas.“
Lidija Tilvikaitė: „Su laikraščiu mokykloje atsiranda jaunųjų žurnalistų. Jie seka mokyklos gyvenimo įvykius, kalbina bendruomenės narius, kurie tuos įvykius vertina, padeda mums geriau pažinti žmones, su kuriais praleidžiame daug laiko. Taip rašoma mokyklos istorija. Nuostabu! Gali pasireikšti ir kūrėjai. Vienu žodžiu, laikraščio būtinai reikia. Ir kuo storesnio.“
O mes, „Pertraukos“ korespondentės, džiaugiamės galimybe dalintis idėjomis, dirbti su kūrybingais žmonėmis. Praplėtėme akiratį, daug sužinojome apie įdomius žmones, patobulinome bendravimo įgūdžius, įgijome patirties kurdamos tekstus, pasimatavome žurnalisto profesiją. Tikimės, kad šis laikraštis ir toliau bus neatsiejama Senamiesčio mokyklos dalis, kaskart vis informatyvesnė, įdomesnė ir spalvingesnė.
Apie ką dabartinė „Pertrauka“?
Apie ką mes, mokyklos laikraščio korespondentės, rašome? Apie tai, kas, mūsų nuomone, svarbu ir įdomu mokyklos bendruomenei. „Pertraukos“ skaitytojai supažindinami su mokyklos aktualijomis, rubrikoje „Pabarstukai“ aprašomi mokyklos įvykiai, rubrikoje „Mes jais didžiuojamės!“ pasidžiaugiama mokyklos vardą garsinančiais mokiniais ir mokytojais, taip pat skelbiamos apklausos svarbiomis temomis, pavyzdžiui, apie nuotolinį mokymąsi.
Spausdinami pokalbiai su mokyklos bendruomenės nariais, kalbinti mokytojai ir mokiniai, pristatyti Mokinių tarybos nariai. Šiemet mokykla mini savo 45-erių metų jubiliejų, tad šia proga laikraštyje atsirado rubrika „45 šypsenos iš praeities“. Joje – trumpi interviu su buvusiais mokiniais ir mokytojais. Laikraštuko skaitytojams pateikėme dovanų idėjų, pasiūlėme, ką būtų galima nuveikti, rekomendavome skaitytas knygas. Žinoma, paskutiniame puslapyje aprašomi Ontės Lebedėlės nuotykiai, kad šypsenų būtų daugiau.
Mokyklos laikraštį pagyvina mokinių ir mokytojų darytos nuotraukos, mokinių piešiniai, pradinukų kūryba. Proginių numerių pirmuosiuose puslapiuose spausdiname direktoriaus, Mokinių tarybos atstovų sveikinimus mokyklos bendruomenei.