Naujausios
ES draudimas prekiauti anglies dvideginį išskiriančiais automobiliais
Greitu metu tokius vairuotojų galvos skausmus kaip, ką reikia turėti techninei apžiūrai ar kur galima ją atlikti, nurungs dilema, kur įsigyti naują benzinu arba dyzelinu varomą automobilį. 2022 m. birželį Europos Parlamentas pritarė Europos Komisijos siūlymui uždrausti prekiauti anglies dvideginį išskiriančiais automobiliais. Draudimas įsigalios nuo 2035 m.
Šis draudimas yra viena iš priemonių, kuriomis siekiama įgyvendinti Europos Sąjungos tikslą iki 2050 m. transporto sektoriuje iki nulio sumažinti išmetamo anglies dioksido kiekį. Tai labai smarkiai prisidėtų prie kovos su klimato kaita, nes transporto sektorius sudaro net penktadalį visos ES išskiriamų taršos. Dėl to ir buvo nutarta, kad nuo 2035 m. visi nauji į rinką patenkantys automobiliai privalo būti netaršūs, bei priimti tarpiniai tikslai jau 2030 m. perpus sumažinti automobilių išskiriamą taršą.
Kas nutiks jau pagamintiems automobiliams?
Šis nutarimas nereiškia, kad bus draudžiama važiuoti benzinu ar dyzelinu varomais automobiliais. Vairuotojai ir toliau galės eksplotuoti savo turimas transporto priemones, kol baigsis jų tarnavimo laikas. Tiesiog nuo 2035 m. nebebus leidžiama prekiauti naujai pagamintais tokio tipo automobiliais.
Tad jei įsigysite kuru varomą automobilį iki šios datos, laisvai galėsite juo važinėti, kol jis bus tinkamas eksplotuoti. O kai ateis laikas jį keisti, jau teks rinktis alternatyvą. Tiesa, draudimas netaikomas naudotiems automobiliams. Jais prekiauti ir juos įsigyti nebus draudžiama. Tačiau gali smarkiai išaugti jų eksplotavimo išlaidos.
2035 m. data pasirinkta neatsitiktinai, o pagal vidutinę automobilio tinkamumo eksplotacijai trukmę. Paprastai ji siekia 15 m. Todėl įgyvendinus draudimą nuo 2035 m. nebegaminti taršių automobilių, iki 2050 m. keliuose turėtų visiškai nelikti anglies dvideginį išskiriančių lengvųjų transporto priemonių.
Benzinu ir dyzelinu varomų automobilių alternatyvos
Yra keli anglies dvideginio neišskiriančių automobilių tipai. Tai elektromobiliai ir vandeniliu bei alternatyviu kuru varomos transporto priemonės. Kadangi alternatyvaus kuro gamyba vis dar yra brangesnė, šiuo metu prieinamesni yra akumuliatoriais varomi automobiliai.
Tačiau tikėtina, kad ateityje bus plėtojamos abi technologijos, nes kai kurioms stambiagabaritėms transporto priemonėms, pvz., laivams, lėktuvams ir kt., akumuliatoriai yra netinkami dėl savo svorio. Todėl nemanoma, jog elektriniai automobiliai visiškai išstums kuru varomas transporto priemones. Tiesiog taršų kurą ilgainiui pakeis alternatyvūs, anglies dvideginio neišskiriantys sprendimai.
Ar elektromobiliai yra pritaikyti šiems pokyčiams?
Nors elektromobiliai yra draugiškesni aplinkai ir ekonomiškesni, savo populiarumu jie dar neprilygsta kuru varomiems automobiliams. Yra keletas niuansų, kurie atbaido vairuotojus nuo šios alternatyvos. Elektromobiliai vis dar yra brangūs, nėra pilnai išvystyta jiems pritaikyta infrastruktūra ir jie nėra praktiški ilgesniems atstumams.
Todėl reikia dar nemažai nuveikti, kad iki draudimo įsigaliojimo elektromobiliai būtų visiškai pritaikyti europiečių poreikiams. Tikimasi, kad naujasis draudimas paskatins automobilių gamintojus daugiau investuoti į elektrinių transporto priemonių technologijas ir jas pagerinti, taip išsprendžiant dabartinius jų trūkumus.
Dirbama ties vienu įkrovimu didesnį atstumą galinčiais nuvažiuoti automobiliais, ieškoma būdų, kaip pritaikyti elektromobilius įprastiems kištukams, kad būtų galima juos įkrauti namuose, didinamas elektros įkrovimo stotelių skaičius miestuose ir už jų ribų.
Taip pat tikimasi, kad didėjant elektromobilių paklausai, didės ir konkurencija, kuri sumažins jų kainas. Be to, ilgainiui turėtų išsivystyti ir naudotų elektromobilių rinka, tad jie taptų prieinami visiems.
Ar reikia skubėti atsisakyti kuru varomo automobilio?
Dar nėra pagrindo skubėti atsisakyti savo turimo benzinu ar dyzelinu varomo automobilio, jei jis tinkamas eksplotuoti. Nors ES dirba ties naujo draudimo įgyvendinimu, iki jo dar reikia nueiti ilgą kelią. 2022 m. spalį ES narės susitarė dėl galutinės taisyklių formos ir 2023 m. vasarį Europos Parlamentas jas patvirtino, tačiau dar laukiama ir formalaus Europos Tarybos patvirtinimo.
Todėl kol kas geriausia paprasčiausiai tinkamai rūpintis savo turimu ir pamėgtu kuru varomu automobiliu, kad jis kuo ilgiau ir geriau tarnautų. Juk gerai prižiūrimas automobilis išskiria ir mažiau taršos. Tad pravartu prisiminti, kiek tepalo pilasi į variklį, kad jo nepažeistumėte, arba ką daryti, kai cypia stabdžių kaladėlės, kad stabdžiai išliktų efektyvūs, o automobilis saugus vairuoti.
Draudimo prekiauti naujais taršiais automobiliais įsigaliojimas numatomas po 10 m. ir nepalies jau pagamintų transporto priemonių. Dėl to perėjimas nuo bezininių ir dyzelinių automobilių nebus staigus, o laipsniškas. Tad jam pasiruošti bus lengviau.
Užs. Nr. 134