
Naujausios
Gelbėjo žemaitiškas užsispyrimas
I. Linkevičienė pasakojo, kad tokius lankstinius, kurie išnyra iš puslapių atvertus knygą, atrado ir pamėgo besiruošdama trečiąkart perleisti dukrai parašytą knygą „Mano geroji draugė ragana“.
2001 metais išleista knygelė plungiškei netikėtai pelnė ne tik Lietuvos kaimo rašytojų sąjungos laureatės vardą, bet ir tapo gana populiari, tad 2006 m. nutarta ją perleisti. Praėjus dar dešimtmečiui I. Linkevičienė ėmė galvoti ir apie trečiąjį knygos leidimą, tik šįkart norėjo, kad knygelė būtų visiškai kitokia, nei anksčiau pasirodžiusios – suvenyrinė, įrišta rankomis.
Tuo pačiu kilo mintis ir apie įdomų intarpą į knygą tarp priešlapių – raganos namelį.
„Interneto platybėse buvau mačiusi atvirukų su visokių pastatų maketais – nuo angliškojo Big Beno iki Paryžiaus katedros. Nuostabiausia, jog, sulenkus pagrindą, tokia popierinė trimatė skulptūrėlė virsta plokščia ir visiškai pasislepia tarp puslapių.
Ši technika dar net neturi tinkamo lietuviško pavadinimo. Angliškai vadinama pop-up cards paper sculpture, kas išvertus reikštų iššokanti popierinė skulptūra. Artimiausia būtų kirigami technikai.“
Tad pradėjusi mokytis knygrišybos, Ilona kartu ėmė domėtis ir iššokančių popierinių skulptūrėlių kūrimu. Tik štai apie pirmąją techniką internete mokymosi medžiagos – kiek tik nori, o kaip gaminti tokias skulptūrėles – nieko nėra.
„Bet aš – užsispyrusi žemaitė, pradėjau pati ręsti tą trobelę. Pirmiausia – galvoje, o kai jau supratau, kaip maždaug viską sudėlioti, ėmiausi darbo braižydama ir pjaustydama popierių“, – Ilona prisiminė pirmuosius bandymus.
Užteko apsidairyti aplinkui
Ilgainiui moteris taip pasinėrė į šią veiklą, kad iš jos gimė nemažai laiko reikalaujantis užsiėmimas. Su savo rištomis ir dekoruotomis knygomis bei pačios kurtais atvirukais dalyvaudama įvairiose mugėse plungiškė sulaukdavo ne tik malonių atsiliepimų, bet ir įvairių pamintijimų. Būtent pirkėjai ir pasiūlė raganos namelį iš knygelės perkelti į atvirukus.
Juk namo, kaip simbolio, reikšmė labai plati, universali, tad tokie rankų darbo kūriniai tinka beveik visoms progoms.
Taip namelis po namelio, ir jų Ilona prirentė tikrai nemažai. Bet tai buvo tik vienas popierinės skulptūrėlės variantas. Pabodus statyti tą pačią trobelę, ėmė kirbėti mintis – gal pabandyti atkartoti ir kitus pastatus?
„Nuo vaikystės gyvenu prie pat parko, o iki M. Oginskio rūmų – tik penkios minutės kelio, tad man jie labai artimi. Ir ne vien geografine prasme. Keliolika metų su pertraukomis dirbdama žiniasklaidoje ir įgyvendindama įvairius projektus, susipažinau su stulbinančia kultūrine veikla ir žymiais kūrėjais. Mūsų miestas turi kuo didžiuotis! Ir būtent Oginskių rūmai yra aukštosios kultūros Plungėje simbolis. O šalia jų yra ir kitas išskirtinės kultūrinės veiklos židinys – biblioteka, įsikūrusi nuostabioje pilaitėje, panašioje į rūmus Florencijoje. Tad nenuostabu, jog mintys sukosi būtent apie šiuos statinius“, – pasakojo I. Linkevičienė.
Taigi, kaip sakoma, tereikėjo apsidairyti, ir idėjos pačios ėmė prašytis būti įgyvendintos. Žinoma, viena yra sumanyti, o kita – padaryti, tad ir šis procesas nebuvęs greitas bei paprastas. Prireikė trejų metų technikai nugludinti ir pirštams išmiklinti. Ir tik visai neseniai Ilona pabaigusi kurti popierinius Oginskių rūmų ir laikrodinės maketus.
Darbuojasi su skalpeliu
„Viskas labai paprasta, tereikia aštraus skalpelio ir pjaustymo kilimėlio“, – šypsosi moteris, paklausta, kaip atrodo pats kūrybinis procesas. Ir priduria, kad verta neskubėti – kuo labiau viską apgalvoja, tuo mažiau popieriaus sugadina. Todėl daugiausiai viskas vyksta galvoje: reikia sumąstyti, kaip suderinti dizainą, medžiagas, konstrukcijas. Ir tik tada kūryba persikelia į popierių: daranti brėžinį, pjaustanti, surenkanti...
Tiesa, pabaigus vieną darbą ir pasidžiaugus pavykusius rezultatu, netrukus apninka mintys, kaip dar būtų galima jį patobulinti. Štai ir dabar niežti rankos patobulinti Oginskių rūmų maketą, nors, žiūrint iš šono, jis atrodo išbaigtas. Bet, reikia sutikti, autoriaus akis mato visai kitas detales nei eilinio vertintojo, tad ir Ilonos noras šį tą pataisyti, pagerinti – suprantamas.
Moteris pasakoja, kad kurdama šį darbą Oginskių rūmams stengėsi pritaikyti renesanso stiliaus detales ir laikėsi vadinamosios auksinio pjūvio taisyklės, kas būdinga tam laikotarpiui. O gotiškosios pilaitės-laikrodinės pagrindas papuoštas augaliniais motyvais, kurie pasitarnauja kaip užuomina apie kadaise prie šios pilaitės buvusią oranžeriją, kur vešėjo egzotinių kraštų augalai.
„Suvenyras turi tikti net ir nesuprantantiems lietuviškai, tad vengiau bet kokių užrašų, palikdama tik vizualinę kalbą. Žinoma, pristatant tokius objektus šiokia tokia informacija vis dėlto yra reikalinga, dėl to ant dėžutės dangtelio priklijavau QR kodą: Oginskio rūmų – su nuoroda į Žemaičių dailės muziejaus tinklapį, o laikrodinės – į Plungės viešosios bibliotekos. Nuskenavus telefonu galima lengvai pasiekti visą reikalingą informaciją“, – džiaugėsi išeitį radusi Ilona.
Pasak jos (o ir mes negalime su tuo nesutikti), tokie popieriniai lankstiniai galėtų pasitarnauti kaip suvenyrinės mūsų miestą, jo istoriją ir kultūrą reprezentuojančios dovanos. Ir sako nesilaikanti įsikibusi autorystės: esa dabar, kaip pavyzdžiai jau baigti, juos atkartoti pagal Ilonos brėžinius galėtų bet kuri dizaino studija.
„Tai būtų ir naudinga, ir lengva. Jei kas nors imsis to darbo, bus galima ne tik gyvai pamatyti, bet ir įsigyti, kitiems padovanoti“, – sako pašnekovė. Na, o norintieji įsigyti I. Linkevičienės kurtų atvirukų, gali apsilankyti plungiškės elektroninėje parduotuvėje handmade-postcard.lt. Tiesa, tik tų su iššokančiais Oginskių rūmais ir Zubovų laikrodine kol kas dar nenusipirksite, bet kas žino, gal vieną dieną...