
Naujausios
„Aukščiausias Teismas man davė čia gyvent iki gyvenimo pabaigos“
Plokščių kaime, savotiškame pusiasalyje, įsiterpusiame į Platelių ežerą, G. Černiauskas gyvena jau 34-erius metus. Lygiai pusę to laiko vyras bylinėjosi su Žemaitijos nacionalinio parko direkcija, bandydamas apginti savo teisę į jam 1988-aisiais suteiktą būstą. Sykį buvo pasiekęs itin svarų laimėjimą – 2007 m. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas konstatavo, kad Žemaitijos nacionalinis parkas neturi teisės vienašališkai nutraukti nekomerciniais pagrindais sudarytos neterminuotos nuomos sutarties, iš nuomininko pusės nesant padarytų pažeidimų.
Po šio išaiškinimo parko direkcija nebekartojo ankstesnės klaidos ir įtikino G. Černiauską pasirašyti kitą – jau terminuotą – nuomos sutartį. 2018-aisiais, pasibaigus sutartyje numatytam 10-ies metų terminui, tautodailininkas vėl imtas krapštyti lauk.
„Bandė padėt ir Razma, ir Stančikas (Seimo nariai – aut.). Išdūrė, sako, tave vaikeli, išdūrė... Aukščiausias Teismas man davė čia gyvent iki gyvenimo pabaigos, o parkas sugalvojo gudriai – tik 10 metų. „Nebijok, po to pratęsim“, – ramino. Net mano paties samdytas advokatas spaudė pasirašyti tą sutartį. Pasidaviau, pasirašiau. O kai praėjo tie 10 metų, apie jokį pratęsimą niekas net girdėt nebenorėjo. Namas, pasirodo, avarinės būklės – reikia nešt kudašių, o namą demontuot“, – nelinksmai savo bylinėjimosi istoriją dėstė G. Černiauskas.
Pusė metų susirasti kitus namus
Kovo 9-osios sprendimu Plungės apylinkės teismas, konstatavęs, kad G. Černiauskas turi išsikelti iš jam suteikto būsto, suteikė ir šiokią tokią malonę – nustatė pusės metų terminą vyrui susirasti naują gyvenamą vietą.
„Iki rudens čia dar būsiu. O toliau? Nežinau...“ – nutęsė pašnekovas. Tuo reikalu buvęs Savivaldybėje, teiravęsis socialinio būsto, bet kai išgirdo, kokia eilė jo laukiančiųjų, rankos nusviro. Bet tuoj pridūrė į miestą keltis nenorintis. Kai šitiek metų prabėgo gamtos apsupty, būtų sunku vėl mokytis gyventi „ant asfalto“. Be to, erdvės reikia ir jo kūrybinėms idėjoms.
Dabar tautodailininkas savo darbo stalą įsirengęs virtuvėje, šalia didžiausio ir daugiausiai saulės gaunančio trobos lango. Sako, kartais net naktį atsikėlęs imasi darbo, todėl neįsivaizduojantis, kaip reikėtų pritapti kokiam daugiabuty – kaimynai tikrai nebūtų patenkinti tokiu naujakurio užsiėmimu. „O čia niekam netrukdau. Galiu ir naktį kalti“, – sako dėliodamas naudojamus įrankius, paimdamas tai vieną, tai kitą pradėtą darbą.
Paprašytas prisiminti, kada rimčiau susidomėjo medžiu, kiek pamąstęs įvardino 1979 metus. Vilniuje mokėsi skulptūros, grafikos, teko dalyvauti įvairiose kūrybinėse stovyklose. Vienoje jų susipažino su garsiu tautodailininku, medžio drožėju Vytautu Ulevičiumi. Iki pat šiol susiskambinantys, pasišnekantys.
Ant pašnekovo stalo guli ir V. Ulevičiaus darbų albumas. Šalia jo – knyga apie mūsų kraštų garsų tautodailininką Stanislovą Riaubą. Gediminui teko ir jį pažinti, kartu kurį laiką darbavosi liaudies kūrybos gaminių įmonėje „Minija“. Tiesa, nei vienas, nei kitas ilgai ten neištvėrė. Sako, viena yra drožti savo malonumui, o kita – kai turi vykdyti užsakymą ir padaryti 100, 200 tokių pat darbų. Ne menininkui toks darbas.
Dar ir dabar su didele nostalgija meistras prisimena kadais jo gyvenamoje sodyboje vykdavusias kūrybines stovyklas, traukdavusias menininkus net iš Klaipėdos. Gediminas sako antrame trobos aukšte jų net 20 suguldydavęs. Kas ausdavo, kas droždavo, kas megzdavo.
Su metais šį kūrybinį šurmulį pakeitė iš stovyklavietės ežero pakrantėje vasaromis sklindantys poilsiautojų „bumčikai“. „Turiu tokį tiltuką nuošaliau pasidaręs. Ten dumblas, niekas nenori tokio kranto, todėl nesiveržia maudytis, o man – ramybė“, – atskleidžia pašnekovas.
Ištikimas kadagiui
Ramybe menininkas mėgaujasi ir šaltąjį sezoną, kai visas pusiasalis, įsispraudęs į ežerą, lieka vien tik jo žinioje. Tada niekas neblaško kūrybinių minčių, galima visą savo laiką skirti didžiausiam pomėgiui – drožybai.
„Vokietija, Švedija, JAV, Australija...“, – lenkdamas pirštus vardina šalis, kur yra iškeliavusios jo drožtos skulptūros. Ką sukuriantis, dovanojantis, išdalinantis. Gedimino darbai – savotiška egzotika, mat jis bene vienintelis drožiantis iš kadagio. Sako, yra bandę ir kiti šį medį prisijaukinti, tačiau galiausiai metę – per daug sudėtinga, per daug laiko ir kantrybės reikalauja.
„Kadagys toks yra. Kol atsiveria, kol parodo savo spalvą, faktūrą. Šlifuoji šlifuoji... Matot, kaip blizga. Po to nei lakuot, nei dažyt reikia“, – rodo paties drožtas angelų, šventųjų skulptūras. Ir tuoj nusijuokia, kad apsilankę vokiečiai negalėjo atskirti, kuri skulptūra iš kadagio, o kuri – iš liepos išdrožta.
Bet nereikia nė vokiečių – ir lietuviui miesto žmogui tokios subtilybės jau nebepažįstamos. „Iš kvapo gali suprasti. Kadagys kvepia. Jei sriuba ant pečiaus išbėga, pabarstau jo pjuvenų – visa troba pakvimpa. Arba šašlikus kepdamas drožlių saują įberiu“, – dalinasi savo atradimais.
Su kadagiu sunku dirbti dar ir dėl to, kad šį medį sudėtinga rasti. Bent jau mūsų kraštuos. Ir reikia ne bet kokio, o ilgaamžio, kad kamienas būtų bent per vyro rankos storumą.
G. Černiauskas atskleidžia per daugelį metų jau atradęs, kur kadagiai auga. Tiesa, tos vietos – itin pelkėtos: nei sausuma pribrisi, nei ežeru priplauksi. Todėl laukia viduržiemio, kai kelias paras laikos bent 30-ies laipsnių šaltis. Tik tada gali reikiamą tašką pasiekti, nes jei kiek šilčiau, šaltiniuotose vietose tiesiog įsmuksi kiaurai į ledą.
„Per tuos kadagius 5-is kartus skendęs esu. Bet ne pelkėj – ežere. Vieną kartą jau buvau atsisveikinęs su gyvenimu. Su pačiūžom pakrantėm čiaužiau, dairiaus, kur to kadagio rasti. Kitoj pusėj Babrungo ištakų srovė buvo ledą paplovus. Nežinau, kaip gyvas likau – gal pusantros valandos vandeny kapanojaus. Meškerininkai ėjo pro šalį, pamatė mane ir iškėlė. Pats jau be sąmonės buvau. Atsipeikėjau tik namie, į kilimą susuktas.“
Dabar žiemą Platelių ledu čiaužo Gediminą iš Vilniaus lankanti dukra su anūku. Vyras pasakojo nukasantis jiems trasą. Kartais ir pats dar ant pačiūžų atsistojantis – tikras malonumas pralėkti skaidriu ledu.
Pievos direktorius
„O kaip atsidūrėt Plokščiuose?“, – klausiu G. Černiausko. Pasirodo, ir čia buvo kūrybos paviliotas, sugundytas gyvenimą sostinėje iškeisti į sodybėlę vidury miškų.
„Kur buvusi „Minijos“ poilsiavietė, ten tokias skulptūras darėm – zodiako ženklus. Gal tris metus prie to dirbom. Savotiška kūrybinė stovykla būdavo. Miškininkai Macijauskas ir Gailius atveždavo ąžuolų. Jie ir pradėjo kalbint čia kraustytis.“
Sodyba kurį laiką buvo negyvenama, reikėjo ir ją, ir stovyklavietę šalia prižiūrėti. Sutiko. Bet... „Jei būčiau žinojęs, kad prasidės teismai, nebūčiau nė kojos čia kėlęs“, – nelinksmai atsidūsta.
Vos čia įsikūręs urėdijos buvo įdarbintas, kaip pats sako, pievos direktoriumi. Šalia Gedimino gyvenamos sodybos, kiek arčiau ežero, ir dabar stovi keli nedideli nameliai poilsiautojams. Čia atsikėlusiam tautodailininkui buvo pavesta prižiūrėti šią poilsiavietę, pjauti žolę.
Vėliau kurį laiką dirbo naujai susikūrusiam Žemaitijos nacionaliniam parkui, bet ir čia karjeros nepadarė, tuoj prasidėjo teismai dėl jo iškeldinimo. Nors prieš tai šią sodybą valdžiusi urėdija, pasak Gedimino, jau buvo paruošusi privatizavimo dokumentus. Tautodailininkas tikėjosi ją išsipirkti, tačiau vėliau, šį turtą perėmus Žemaitijos nacionaliniam parkui, visi dokumentai, pasak jo, kaip į vandenį prašapo.
Meistras pasakojo nuo to karto jau nežinia kiek raštų suraitęs ir kiek žodžiu kalbėjęs, prašęs skelbti sodybos aukcioną – bent būtų buvusi galimybė jame dalyvauti ir turtą išsipirkti, tačiau ir dėl to niekas į kalbas nesileido.
O dabar jau per vėlu – namas registruotas kaip avarinės būklės, aiškinama, kad bus griaunamas. Gediminas sako šito jau gal nebepamatysiąs – nori ar nenori, teks ieškotis kito būsto. Kartu išsinešiantis ne tik savo kuklią mantą, įrankius bei drožinius, bet ir daugybę gražių prisiminimų.