
Naujausios
„Poreikis nenustatytas“
Sutikusi savo istoriją papasakoti „Žemaičiui“, moteris prisiminė, kad viskas prasidėjo praėjusį pavasarį, kai išgirdo pranešimą, jog Neįgaliųjų reikalų departamentas kviečia žmones su negalia nemokamai mokytis ir išsilaikyti vairavimo egzaminą.
Reda dar paauglystėje buvo patekusi į avariją, todėl prisipažino daug metų abejojusi, ar kada nors pati galės sėsti prie vairo. Tačiau šis skelbimas buvo lyg koks raginimas išdrįsti. Juolab kad jau tada galvojo imtis individualios veiklos – prekiauti savo siuviniais, planavo dalyvauti mugėse, tad suprato, jog be savo automobilio neišsivers.
Pasinaudojusi departamento suteikta galimybe plungiškė be didelio vargo išlaikė egzaminus. Ir vos tik gavusi vairuotojo pažymėjimą suskubo domėtis kompensacija, kuri skiriama judėjimo negalią turintiems žmonėms, kad šie galėtų techniškai prisitaikyti automobilį.
Moteris pasakojo iš pradžių net neabejojusi, kad tokią kompensaciją gaus. Tačiau viena pažįstama, serganti tokia pačia liga kaip ir Reda, esą ją „nuleidusi“ ant žemės – pasakiusi, kad sergantiems achondroplazija ji neskiriama.
„Pamaniau, kad gal ji kažką ne taip suprato, gal įvyko kokia klaida“, – pasakojo R. Aurylaitė.
Reda pradėjusi savo žygius – iš pradžių, kaip numatyta kompensacijos skyrimo tvarkoje, kreipėsi į savo šeimos gydytoją, kad šis užpildytų reikiamus dokumentus ir nusiųstų juos Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybai. Būtent iš ten ir atėjęs atsakymas, kad prašoma kompensacija plungiškei nepriklauso.
„Atsakyme buvo parašyta – „poreikis nenustatytas“. Negalėjau tuo patikėti. Nuo pat vaikystės man buvo nustatyta antra neįgalumo grupė ir prašom – nei į kompensaciją, nei į neįgaliojo ženklelį ant automobilio pretenduoti, pasirodo, negaliu.“
Plungiškė neslepia, kad gautas neigiamas atsakymas sukėlė visą puokštę emocijų – nuo pykčio, nusivylimo iki liūdesio. Bet galiausiai nutarusi, kad pykdama ir liūdėdama nieko nepakeis.
Pradėjusi domėtis esama situacija Reda išgirdo įvairių istorijų, jog kai kuriose užsienio šalyse neįgaliesiems nereikia rūpintis jokiais su automobilio techniniu pritaikymu susijusiais reikalais – asmens įsigytas automobilis pritaikomas ir pristatomas neįgaliajam į kiemą, tik sėsk ir važiuok. O Lietuvoje, pasirodo, vairuoti norintiems neįgaliesiems tenka nueiti ilgą ir sudėtingą kelią.
„Mano viena draugė iš Marijampolės, sėdinti neįgaliojo vežimėlyje, pasakojo apie savo vargus perkant automobilį. Kadangi įsigyji jį dar nepritaikytą tavo negaliai, visų pirma turi ieškoti, kas padės tau jį nusipirkti ir parvairuoti iki tavo namų. Tada ieškai, kuris autoservisas galėtų jį pritaikyti, susitaręs vėl ieškai, kas nuvairuos iki to autoserviso. Ir visa tai – jei viską darai už savo pinigus. Jei nori gauti kompensaciją – dar kita kalba, prasideda visokie popierizmai, pažymos... Ir sveikam žmogui tokios aplinkybės sukeltų streso, o kai turi judėjimo negalią, kai kurie iššūkiai tampa neįveikiami.“
„Ledus“ pajudino tik ministerija
Supykusi ir dėl savęs, ir dėl kitų mažaūgių, Reda nutarė nenuleisti rankų – kreipėsi į centrinę Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybą, o kai ir iš jos atėjo toks pats atsakymas, ėmė belstis į Socialinės apsaugos ir darbo ministeriją. „Pasakiau sau: jei reikės, eisiu ir iki teismo. Jei ir ten nebūsiu išgirsta, kreipsiuos į Europos žmogaus teisių teismą, bet šitaip negali būti.“
Vis dėlto panašu, kad bylinėtis su valstybe nereikės. Pirmadienį į Redos pašto dėžutę įkrito laiškas su ilgai laukta žinia, kad nuspręsta tiek jai, tiek kitiems, sergantiems achondroplazija, skirti kompensaciją automobiliui prisitaikyti.
Moteris suskubo šia žinia dalintis socialiniuose tinkluose ir netrukus sulaukė daugybės sveikinimų. Atsirado ir jos likimo draugų, kurie teiravosi, kur kreiptis dėl šios kompensacijos, ką daryti, kad ji būtų suteikta.
„Man kyla klausimas: negi iki šiol niekas iš sergančiųjų mano liga nebandė to pareikalauti? Kiti, prisitaikę automobilius savo pačių lėšomis, pasakojo taip pat kreipęsi kompensacijos, tačiau išgirdę, kad nepriklauso, nuleido rankas. Bet juk šitaip negalima daryti. Ir tai liečia ne tik mažaūgius. Yra dar sunkiau judančių žmonių, sergančių sąnarių ar kaulų ligomis, kurie, pasirodo, į tą kompensaciją taip pat negali pretenduoti. Net į galimybę statyti automobilį neįgaliojo vietoje. Vadinasi, net jei vos paeini, klampok su pirkinių maišais iki aikštelės pakraščio, kur radai vietą pasistatyt automobilį. Tai – tavo pačio problemos...“ – plungiškė stebėjosi kai kurių teisės aktų logika.
O minėtoji kompensacija neįgaliesiems labai svarbi dar ir dėl to, kad net nedidelis automobilio pakeitimas, siekiant jį pritaikyti neįgaliajam, gali kainuoti nuo tūkstančio eurų. Jei reikalingi didesni pakeitimai, darbų kainos išauga kelis kartus. Jeigu Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos teritorinis skyrius nustato poreikį kompensacijai, vienam asmeniui skiriama iki 2 560 eurų lengvojo automobilio įsigijimui ir techniniam pritaikymui. Nereikia nė sakyti, kad paprastai didelėmis pajamomis negalintiems pasigirti neįgaliesiems tai – didelė pagalba ir paskata.
Nauji rūpesčiai
Kai tik nuslūgs džiaugsmas dėl šios gerosios žinios, Reda žada pradėti dairytis automobilio. Bet ir neturėdama jo nesėdi namie rankų sudėjusi – naudodamasi viešuoju transportu aktyviai keliauja po Lietuvą. Ir vienos tokios kelionės metu praėjusį savaitgalį susidūrė su gana nemalonia situacija, kuri dar sykį parodė, kad į judėjimo negalią turinčius asmenis vis dar žiūrima atmestinai.
Moteris pasakojo daug keliaujanti traukiniais ir iki šiol niekad nepatyrusi jokio vargo įlipant į juos ar išlipant, tačiau šįkart, susiruošusi iš Klaipėdos namo, uostamiesčio stotyje liko be žado.
Atvykusio traukinio laiptukai buvo taip aukštai, kad ji suprato negalėsianti ne tik įlipti į jį, bet ir pasiekti mygtuko, kurį būtina paspausti, kad atsidarytų traukinio durys.
Laimei, prie plungiškės netruko prieiti ir savo pagalbą pasiūlyti šią situaciją pamatęs stoties apsaugos darbuotojas. „Iš pradžių jis pasiūlė man įsikibti į jo ranką, tačiau ir tai negelbėjo, todėl tiesiogine to žodžio prasme jis įkėlė mane į traukinį. Pati nebūčiau niekaip įsikabarojusi, nes pirmas laiptelis buvo man ties juosmeniu. Įlipau, atsisėdau ir galvoju – o kas toliau? Kaip reikės išlipti? Nes net jokio turėklo įsikibti prie tų laiptų nėra. Ir ką, Plungės stotyje tiesiog teko nučiuožti tais laiptais ant užpakalio“, – optimizmo niekad neprarandanti plungiškė juokėsi iš šio savo nuotykio.
Suprasdama, kad tokie traukinio laipteliai sunkiai įveikiami ne tik jai, bet ir kitiems negalią turintiems žmonėms, taip pat senjorams, mamoms su vaikais, Reda šiuo nutikimu suskubo dalintis socialiniuose tinkluose. Šįkart į jos įrašus sureagavo ir su ja susisiekė patys Lietuvos geležinkeliai. Įmonės atstovė rašė, neva daroma viskas, kad traukiniai būtų kuo patogesni įvairaus amžiaus ir skirtingų grupių keleiviams, tačiau tam trūkstama lėšų.
Viešindama tokias gyvenimiškas situacijas, su kuriomis susiduria tiek ji pati, tiek jos neįgalūs pažįstami, R. Aurylaitė neretai sulaukia žinučių ir laiškų iš visos Lietuvos, kuriuose pasakojama, kaip menkai sunkiau judantiems žmonėms yra pritaikytas ne tik viešasis transportas, net ir naujai įsigyjamas, bet ir visuomeniniai pastatai, kitos erdvės.
Moteris garsiai kalba ir apie neįgaliesiems turinčių atstovauti draugijų, galų gale – Neįgaliųjų reikalų departamento neveiksnumą. Jos įsitikinimu, klaidinga manyti, kad tokios institucijos vieną dieną susigriebs ir pakeis savo požiūrį. Esą kol patys neišmoksime viešinti problemų ir reikalauti, kad jos būtų sprendžiamos, tol gražios kalbos apie rūpestį neįgaliaisiais taip ir liks tik kalbomis.