
Naujausios


– Mums susitikus prisistatėte Rimvydu, nors pasaulyje esate žinomas kaip Ray Bartkus.
– Taip, Lietuvoje dažniau esu Rimvydas (šypsosi – aut.).
– Nuo 1991 m. gyvenate JAV, tačiau nepamiršote nei Lietuvos, nei to, kad turite ir žemaitiškų šaknų.
– Mano senelis gyveno Razmų kaime, prie Švėkšnos. Vaikas būdamas ten leisdavau vasaras. Iki šiol esu išsaugojęs kaimiško gyvenimo vienkiemyje, medaus ir šieno, skilandžių kvapo prisiminimus.
– O ar teko prieš tai lankytis Plungėje?
– Reikia pasakyti, kad anksčiau nesu čia buvęs. Pirmąkart apsilankiau praėjusį kovą. Buvom susitikę su Žemaičių dailės muziejaus direktoriumi bei Savivaldybės atstovais. Tada ir sukirtom rankom dėl šio projekto.
Nors pirmasis kontaktas įvyko kiek anksčiau. Manęs paklausė, ar galėčiau iki vasaros kažką sukurti Plungei. Žinau, kiek laiko ir finansinių sąnaudų reikalauja didesni projektai, todėl pasakiau, kad tikrai neįmanoma padaryti nieko rimtesnio per pusmetį. Reikia mažiausiai metų. Buvo mintis atvežti savo darbus iš JAV, bet vėl – būtų labai brangi logistika.
Su tuo klausimu galvoje nuėjau miegoti, o kitą rytą kilo mintis, kad reikėtų kreiptis į MO muziejų, esantį Vilniuje, kuris yra įsigijęs mano „Sodų“ instaliaciją.
– Ši instaliacija 2018 metais keliavo po Amerikos valstijas, nešdama žinią apie valstybės atkūrimo 100-metį mininčią Lietuvą. Tik Lietuvoje jos, jei neklystu, nesate dar eksponavęs?
– „Sodų“ kelionė po Ameriką prasidėjo Vašingtono traukinių stoty – įspūdingame pastate, pro kurį kasdien praeina kone šimtas tūkstančių žmonių. Tokios erdvės pasirinkimas pasiteisino – instaliacija sulaukė nemažai spaudos ir televizijos dėmesio, tad daug JAV gyventojų išgirdo apie 100-metį mininčią Lietuvą.
„Sodai“ buvo eksponuoti ne viename JAV mieste, o štai Lietuvoje jų iki šiol išties dar niekas nematė. Instaliaciją įsigijęs MO muziejus neturi didelės erdvės tokiam kūriniui, todėl saugojo išrinktą savo saugykloje. Džiugu, kad Žemaičių dailės muziejui pavyko susitarti su MO muziejumi ir štai dabar esame atsivežę „Sodus“ į Plungę, beliko surinkti.
– Jie bus eksponuojami žirgyno salėje?
– Taip. Pirmąkart lankydamasis Plungėje pamačiau bebaigiamą atnaujinti žirgyną. Jei neklystu, Žemaičių dailės muziejaus direktorius turėjo viziją, kad jo salėje galėtų vykti modernaus meno, didesnių gabaritų instaliacijų pristatymai.
Kiek žinau, net ir Vilniuje erdvių salių pasirinkimas – labai menkas. Galbūt tik Nacionalinė dailės galerija ir Šiuolaikinio meno centras tokias turi. Tad jūsiškė žirgyno salė gali būti didelis miesto turtas. Ji leistų pritraukti menininkus eksponuoti didelio formato darbus.
– Tačiau tai nebus vienintelė jūsų instaliacija, kurią išvysime Plungėje?
– Iš viso per savaitę planuojame sumontuoti keturias instaliacijas. Atvykęs praėjusią žiemą į Plungę pradėjau domėtis, koks tai miestas ir ką jūs čia turit. Pamačiau parką ir jūsų Plungės jūrą. Pagalvojau, o kodėl nepadaryti daugiau instaliacijų. Gimė tam tikra ambicija, nes man apskritai neįdomu eksponuoti tuos pačius darbus, kuriuos jau kažkur kažkada rodžiau. Tada pasisiūliau, ar galima būtų padaryti naujų dalykų parke ir Plungės jūroje.
Vienai instaliacijai bus reikalinga saulės šviesa. Tikiuosi, bus tų saulėtų dienų, nes kol kas čia pas jus apsiniaukę.
Į M. Oginskio rūmų fasadą pasitelkus veidrodžius bus nukreipiami saulės spinduliai. Žemei sukantis aplink saulę, tie atspindžiai keliaus rūmų fasadu. Todėl šią instaliaciją pavadinau „Saulės takas“.
Parke turite nuostabią ąžuolų giraitę, ketiname ją apšviesti, kad apsilankius tamsiuoju paros metu, būtų galima išvysti tam tikrą šviesų ir šešėlių žaismą. Tai bus instaliacija „Vainikai“. Na, o ketvirtąją instaliaciją išvysite sumontuotą ant Plungės jūros vandens. Ji vadinsis „Tiltai“.
– Įdomu tai, kad mūsų mieste kažkada išties diskutuota apie būtinybę per šią užtvanką nutiesti tiltą. Labai simboliška, kad savo instaliacijai pasirinkote būtent šią vietą ir dar ją pavadinote „Tiltai“.
– Šito nežinojau (šypsosi – aut.). Bet pamatęs Plungę nustebau, kad jūs esate labai turtingi geografine prasme. Čia yra kalvų, yra lygumų, yra vandens telkinys ir šimtametis parkas. Kurdamas visad galvoju ir į ateity, kas galėtų būti. Plungė su tokiu turtingu peizažu ir savo gamtiniais turtais galėtų tapti puikia platforma didelėms šiuolaikinio meno instaliacijoms. Tai galėtų būti net kasmetinis festivalis, kuris sutrauktų menininkus išnaudoti tas erdves savo darbams eksponuoti.
Kiekvienas miestas turi savotišką potencialą. Štai Marijampolėje nebe pirmus metus vystome sienų tapybos projektą.
Išvydę tai kai kurie miestai kvietė atvykti pas juos tą patį daryti, bet, mano supratimu, negalima nieko kopijuoti. Kiekvienas miestas turi atrasti savo potencialą ir puoselėti jį. Kokį potencialą turite čia, Plungėje, man yra labai akivaizdu.
Žinoma, negaliu pasakyti, ar tos mano instaliacijos čia prigis. Reikia laiko pamatyti. Todėl kūriau jas ne vienadienes. „Saulės taką“, „Vainikus“ ir „Tiltus“ dovanosiu miestui, kad jie puoštu jį kelerius metus. Nebent kokia vėtra nusiaubtų anksčiau. Tik „Sodai“ čia bus eksponuojami per vasarą, o po to grįš į MO muziejų. Rugpjūtį žadu Lietuvoje dar kartą apsilankyti, užsuksiu ir į Plungę pažiūrėti, kaip tie mano darbai.
– O ar dažnas svečias esate Lietuvoje?
– Paprastai bent kartą per metus tikrai atskrendu. Jei kokie projektai, pasitaiko ir dažniau. Nors kai 1991 metais išvykau gyventi į JAV, ilgą laiką čia nesilankiau.
– Nepaisant to, į Lietuvos istoriją įsirašėt kaip pirmojo 50-ies litų banknoto dailininkas.
– Buvau tik ką pabaigęs Dailės institutą, kai mane pakvietė dirbti prie to projekto. Tada nė vienas iš mūsų nežinojom, ką darom, visoj Lietuvoj niekas neturėjo patirties, kaip kuriami pinigai. Buvo toks įdomus mokymosi laikas. Dabar egzistuoja griežtos taisyklės ir jos griežtėja, o tada, atkūrus nepriklausomybę, pirmieji litai buvo atspausti vos ne ofseto spauda ir vargu ar turėjo kokias apsaugas. Vėliau 50-ies litų banknoto dizainas keistas kelis kartus, bet pirminis variantas iš tiesų – mano pieštas. Saugau jį namie iki šiol.
– Esat pristatomas kaip grafikas, iliustratorius, gatvės meno kūrėjas, instaliacijų autorius, dar minima, kad užsiimat skaitmeniniu menu, kuriat videoprojektus, tapot. Šitiek daug saviraiškos formų. Kuriai jų šiuo metu skiriate daugiausiai laiko ir dėmesio?
– Kuo beužsiimčiau, lygiagrečiai visad piešiu. Tai yra turbūt kertinis mano malonumas. Dabar pradėjau tapyti didelio formato drobes, nors paskutiniu metu buvo vis instaliacijos. Jos turi savo specifiką: sugalvoju kažkokią idėją, bet neturiu tiek žinių ir galimybių, kad pats ją techniškai įgyvendinčiau. Tam samdau meistrus. Antai Algimantas Vaitonis yra daugelio mano projektų išpildytojas, atvyko su manim ir į Plungę. Bet kurdamas instaliacijas visad labai pasiilgstu kažką daryti pats savo rankomis, dėl to vėl grįžau prie tapybos.
– Gal kada Plungėje sulauksim ir jūsų tapybos parodos?
– Negali žinoti (šypsosi – aut.).