Artėjant rugsėjui skamba pavojaus varpai dėl pedagogų stygiaus

Asociatyvi nuotrauka
Mokytojų trūksta ir Plungės rajono bei Rietavo savivaldybės mokyklose
Mokslo metams beldžiantis į duris, vėl skamba pavojaus varpai dėl mokytojų trūkumo. Ši problema mūsų šalies mokyklas slegia jau ne vienerius metus, o šiemet situacija, panašu, dar prastesnė. Visoje Lietuvoje šiuo metu trūksta kelių šimtų pedagogų, jų stygių jaučia ir Plungės rajono bei Rietavo savivaldybės.

Situacija prastėja

Nors rugsėjo pirmoji jau už kelių dienų, pedagogų paieškos nesibaigia. Toli gražu ne visos mokyklos gali pasidžiaugti turinčios visus reikiamus mokytojus. Kaip teigia Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, rugpjūčio mėnesį mokytojų paieškos būna pačios intensyviausios.

Šią situacija puikiai atspindi rugpjūčio viduryje Užimtumo tarnybos skelbti duomenys, iš kurių matyti, jog tuo metu darbo skelbimų portale buvo 540 laisvų darbo vietų švietimo specialistams. Šiek tiek anksčiau registruotų laisvų darbo vietų buvo visu šimtu mažiau.

Pernai tuo pačiu metu šalies mokyklos ieškojo pusšimčiu mažiau darbuotojų. Tai rodo, kad mokytojų stygiaus problema tik opėja, nors nuolat kalbama apie pamažu keliamus atlyginimus ir gerinamas darbo sąlygas.

Daugiausiai ieškoma pagrindinio ir vidurinio ugdymo mokytojų. Minėtais Užimtumo tarnybos duomenimis, trūksta per 200 jų. Taip pat laisvos 53 pradinio ugdymo ir 83 ikimokyklinio ugdymo pedagogų darbo vietos, trūksta 79 specialiųjų poreikių mokinių mokytojų. Kiti darbo pasiūlymai – profesijos ir neformaliojo švietimo mokytojams.

Lyginant su praėjusiais metais, darbo pasiūlymų skaičius išaugo pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo mokytojams, tačiau sumažėjo pasiūlymų ikimokyklinio ugdymo pedagogams.

Trūkumą jaučia ir Plungė

Stipriausiai pedagogų trūkumas smaugia didžiąsias šalies savivaldybes. Antai Vilniaus miesto savivaldybė teigia ieškanti bemaž 200 vadinamųjų mokytojų-dalykininkų. Iš jų daugiausia – matematikos, lietuvių ir anglų kalbų, pradinio ugdymo mokytojų. Kauno miesto savivaldybėje trūksta kelių dešimčių mokytojų.

O kokia situacija Plungės rajono savivaldybėje? Švietimo ir sporto skyriaus vedėjas Gintautas Rimeikis „Žemaičiui“ praėjusią savaitę teigė, jog šiuo metu aktualūs yra 19 skelbimų, pagal kuriuos ieškoma pedagoginių darbuotojų.

Ieškoma keturių specialiojo ugdymo pedagogų, dviejų ikimokyklinio ugdymo pedagogų ir tiek pat matematikos mokytojų. Taip pat kai kuriose įstaigose trūksta po vieną etikos, lietuvių ir anglų kalbų, gyvenimo įgūdžių, fizikos, etikos, pradinio ugdymo specialistą.

Anot vedėjo, didžiausias pedagogų trūkumas yra Plungės „Ryto“ pagrindinėje mokykloje, Kulių ir Žemaičių Kalvarijos Motiejaus Valančiaus gimnazijose. Kiekviena iš šių įstaigų priimtų po tris pedagogus, tarp kurių – matematikos, fizikos mokytojai.

Po du specialistus įdarbintų Plungės specialiojo ugdymo centras, Plungės lopšelis-darželis „Pasaka“ ir abi rajono meno mokyklos. Kitose Plungės krašto švietimo įstaigose pedagogų trūkumas – mažesnis arba jo iš viso nėra.

Mokytojų ieškoma net per socialinius tinklus

Skaudi pedagogų stygiaus rykštė kerta ir kaimyninei Rietavo savivaldybei. „Šios dienos situacija nėra labai gera, bet labai tikimės, jog iki rugsėjo 1 dienos viskas išsispręs geriausiai, kaip tik gali. Lauryno Ivinskio gimnazijoje trūksta vokiečių kalbos, matematikos, fizikos mokytojų, taip pat reikėtų daugiau logopedų – šiuo metu dirba vienas specialistas, bet poreikis yra tikrai didesnis. Tverų gimnazijai trūksta chemijos, informacinių technologijų, technologijų mokytojų, logopedo ir specialiojo pedagogo“, – vardino šios savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėja Jolanta Grevienė.

Pasak jos, su mokytojų trūkumu bandoma kovoti įvairiausiais būdais. Antai Rietavo savivaldybės taryba 2023-ųjų spalį patvirtino specialistų rėmimo programos tvarkos aprašą, pagal kurį apmokamos pedagogų vykimo į darbą kelionės išlaidos. Tačiau tai nepadeda pritraukti mokytojų.

J. Grevienė pasakojo, jog mokytojų paieškos vyksta įvairiais būdais – pasitelkiant skelbimus, Užimtumo tarnybą, per kolegas ar asmenines pažintis, net skleidžiant žinią per socialinius tinklus. Taip pat ugdymo įstaigos siūlo įgyti pedagoginį išsilavinimą esamiems ir buvusiems mokiniams.

„Problemos šioje srityje buvo matomos jau kuris laikas, bet žymus mokytojų stygius atsirado prieš dvejus metus“, – pastebėjo vedėja. Jos nuomone, teigiamai spręsti šį iššūkį galėtų padėti lankstus valstybės finansavimas tiems asmenims, kurie prie turimo dalykinio išsilavinimo norėtų įgyti ir pedagoginį. Teigiamą poveikį turėtų ir ryškus atlygio kėlimas.