Ministrė: „Mes nekalbame apie mokyklų uždarymą“

Gin­tarės KAR­MO­NIENĖS nuo­trau­ka
Alsėd­žių gim­na­zi­jo­je lankė­si Švie­ti­mo, moks­lo ir spor­to mi­nistrė J. Šiugž­di­nienė bei jos ko­man­da
Pradė­jus Vy­riau­sybės pa­tvir­tintą mo­kyklų tink­lo re­formą, iš Plungės ra­jo­no gim­na­zijų sąra­šo kristų ma­žiau­siai dvi įstai­gos – Že­mai­čių Kal­va­ri­jos Mo­tie­jaus Va­lan­čiaus ir Ku­lių. Bai­mi­na­ma­si, kad va­žinė­ji­ma­s į ki­tas mo­kyk­las „su­val­gys“ mo­ki­nių laiką, skirtą mo­ky­mui­si ar užk­la­si­nei veik­lai, su­prastės ug­dy­mo ko­kybė, paaštrės mo­ky­tojų trūku­mo pro­ble­ma, pa­didės vaikų at­skir­tis. Be to, gy­ven­to­jai ne­norės kur­tis re­gio­nuo­se. Šie nuo­gąsta­vi­mai iš­sa­ky­ti Alsėd­žių gim­na­zi­jo­je ant­ra­dienį viešė­ju­siai Švie­ti­mo, moks­lo ir spor­to mi­nist­rei Jur­gi­tai Šiugž­di­nie­nei ir jos ko­man­dai.



Jung­tinės klasės – „iš var­go“

Drau­ge su mi­nist­re į Alsėd­žius at­vy­ko vi­ce­mi­nist­ras Ramū­nas Skaud­žius bei Švie­ti­mo ko­kybės ir re­gio­ninės po­li­ti­kos de­par­ta­men­to di­rek­to­rius Ai­das Al­da­kaus­kas. Jie kvietė Plungės ra­jo­no sa­vi­val­dybės merą, ad­mi­nist­ra­ci­jos va­do­vus, Švie­ti­mo ir spor­to sky­riaus dar­buo­to­jus, švie­ti­mo įstaigų bei Sei­mo at­sto­vus dis­ku­si­jai dėl mo­kyklų tink­lo per­tvar­kos, ku­ri, kaip ak­cen­ta­vo, nėra orien­tuo­ta tik į Plungės ra­joną. Esą po­ky­čių rei­kia ne vie­no­je sa­vi­val­dybė­je.
Pa­sak R. Skaud­žiaus, ne­sie­kia­ma pa­kenk­ti nei mo­kyk­loms, nei mo­ky­to­jams ar mo­ki­niams. At­virkš­čiai – tiks­las esą yra kiek­vie­nam mo­ki­niui su­da­ry­ti kuo ge­res­nes sąly­gas mo­ky­tis, pa­ge­rin­ti ne tik ug­dy­mo ko­kybę, bet ir jo priei­na­mumą, su­ma­žin­ti at­skirtį tarp skir­tingų so­cia­li­nių gru­pių žmo­nių, stip­rin­ti mo­kyklų tinklą ir efek­ty­viau nau­do­ti mo­ky­mo lėšas.
Kalbė­da­mas apie prie­žas­tis, dėl ko būti­na per­tvar­ky­ti mo­kyklų tinklą, vi­ce­mi­nist­ras pir­miau­sia įvar­di­jo jung­ti­nių kla­sių, ku­rios yra iššū­kis ug­dy­mo ko­ky­bei, pro­blemą. Esą vi­so­je Lie­tu­vo­je jung­tinė­se klasė­se mo­ko­si be­veik pust­re­čio tūkstan­čio pra­di­nukų ir be­veik 1 300 5–8 kla­sių mo­ki­nių.
„Jung­tinės klasės su­da­ro­mos iš var­go. To­kio­se klasė­se ug­dy­mo ko­kybė ženk­liai su­prastė­ja. Tai at­si­spin­di ir mo­ki­nių pa­sie­ki­muo­se. Tad ky­la klau­si­mas, kiek švie­ti­mo yra švie­ti­me?“ – kalbė­jo R. Skaud­žius.
Vi­ce­mi­nist­ras ne sykį pa­žymė­jo, jog pir­miau­sia rei­kia gal­vo­ti apie mo­kinį, ta­čiau ne­va ne­ga­li­ma pa­mirš­ti ir mo­ky­tojų, ku­rių dar­bo krūviai ma­žo­se mo­kyk­lo­se – ap­verk­ti­ni.
„Kad ir kiek mes siek­tu­me pa­da­ry­ti mo­ky­to­jo pro­fe­siją pres­ti­ži­ne, kad ir kiek mes norė­tu­me di­din­ti at­ly­gi­ni­mus ar ge­rin­ti sąly­gas, ka­da yra ma­ža mo­kyk­la, tai pa­da­ry­ti nėra įma­no­ma, nes mo­ky­to­jas nėra įdar­bi­na­mas vi­su eta­tu“, – aiš­ki­no R. Skaud­žius.
Vi­sas įvar­dy­tas pro­ble­mas spręsti pa­de­da mo­kyklų jun­gi­mas į stam­bes­nius ju­ri­di­nius vie­ne­tus. Vi­ce­mi­nist­ras įvar­di­no ke­lias įstai­gas, pa­si­rin­ku­sias šį ke­lią, be to, pa­minė­jo, jog yra nu­ma­ty­tas ska­ti­ni­mo fon­das.
Šių metų biud­že­te mo­kyklų stip­ri­ni­mui nu­ma­ty­ta 14 mln. eurų. Sa­vi­val­dybės esą pa­čios galės spręsti, kam tas lėšas pa­nau­do­ti. Aiš­ku, tam tik­ri rėmai yra. Iš šių pi­nigų galės spręsti mo­ki­nių pa­vežė­ji­mo, mo­ky­tojų pri­trau­ki­mo klau­simą ir ki­tus.


„Man leng­viau­sia būtų nie­ko ne­da­ry­ti“

Kad po­ky­čiai yra būti­ni, aiš­ki­no ir mi­nistrė J. Šiugž­di­nienė. Jos tei­gi­mu, per­tvar­ka svar­bi vi­sai Lie­tu­vos rai­dai, nes jau da­bar verkš­le­na­ma, kad trūksta in­ži­nie­rių, gam­tos ir tiks­liųjų mokslų mo­ky­tojų, in­for­ma­ci­nių tech­no­lo­gijų spe­cia­listų bei žmo­nių, no­rin­čių įgy­ti mo­ky­to­jo pro­fe­siją.
„Daž­nai gir­di­me gaidą apie už­da­ry­ti ke­ti­na­mas mo­kyk­las, todėl no­riu ak­cen­tuo­ti, kad mes ne­pra­šo­me už­da­ry­ti mo­kyklų, mes net ne­kal­ba­me apie mo­kyklų už­da­rymą. Mes kal­ba­me apie ke­lis la­bai svar­bius da­ly­kus – pra­dinį ug­dymą ar­čiau namų, kai ga­li­mos jung­tinės klasės, komp­lek­tuo­jant po dvi kla­ses, ir 5–10 klasės be jo­kių jung­ti­nių kla­sių komp­lektų“, – sakė mi­nistrė.
Jos tei­gi­mu, rei­kia per­tvar­kos ir gim­na­zi­jo­se, ku­rios yra star­tas į aukštąją mo­kyklą. „Ma­to­me, kai po gim­na­zijų vai­kai išei­na į pro­fe­si­nes mo­kyk­las, nors tai pa­da­ry­ti jie galė­jo jau po 10 kla­sių ir įgy­ti pro­fe­siją kar­tu su bend­ruo­ju ug­dy­mu. Mes ne­ga­li­me tau­py­ti vaikų ir lai­ky­ti klasė­je, kad jie su­da­rytų klasės komp­lektą, mums rei­kia juos pa­ska­tin­ti. Dėl to jau pir­mo­kams bus ve­da­mos pro­fe­si­nio orien­ta­vi­mo pa­mo­kos.“
Pa­sak mi­nistrės, po­ky­čiai lauktų tik pa­čių vy­riau­sių gim­na­zistų – vie­nuo­lik­tokų ir dvy­lik­tokų. Esą tai – suaugę žmonės, ku­riems ne­turėtų pro­blemų kel­ti at­stu­mas nuo namų iki mo­kyk­los, ga­lin­čios dau­giau pa­si­ūly­ti.
„Man leng­viau­sia būtų nie­ko ne­da­ry­ti, bet kas at­sa­kys už ko­kybę? Da­bar tu­ri­me did­žiu­lius skai­čius stu­di­juo­jan­čių aukš­to­sio­se, iš ku­rių did­žio­ji da­lis dir­ba aukš­to­jo moks­lo ne­rei­ka­lau­jantį darbą. Va­di­na­si, tu­ri­me daug dip­lomų, bet ma­žai iš­si­la­vi­ni­mo“, – kalbė­jo J. Šiugž­di­nienė.


Plungės kraš­te mo­kyklų tink­las su­tvar­ky­tas

Plungės ra­jo­no sa­vi­val­dybės me­ras Aud­rius Kli­šo­nis, pir­mas iš visų sa­vi­val­dy­bių va­dovų iš­reiškęs su­si­rūpi­nimą dėl mo­kyklų tink­lo re­for­mos, sve­čiams aiš­ki­no, kad ne­ga­li būti uni­ver­sa­laus spren­di­mo vi­soms ša­lies mo­kyk­loms. Jo įsi­ti­ki­ni­mu, kas tin­ka did­žiųjų vie­to­vių švie­ti­mo įstai­goms, ne­būti­nai tiks ma­žes­nių. Anot jo, jau nuo kitų metų pir­mus žings­nius ženg­sian­ti per­tvar­ka – pra­žūtin­ga ne tik švie­ti­mui, bet ir kaimų iš­li­ki­mui. Todėl ne­derėtų im­tis sku­botų spren­dimų.
Me­ras pa­brėžė, kad Plungės sa­vi­val­dybė­je švie­ti­mo įstaigų tink­las kas­met per­žiū­ri­mas ir tvar­ko­mas. „Jei Plungės sa­vi­val­dybė ne­būtų su­si­tvar­kiu­si, tai ban­gas kel­ti būtų su­dėtin­ga. Bet mūsų tink­las su­tvar­ky­tas. Per­nai pa­darė­me jung­tinę mo­kyklą, su­jungę Pla­te­lių ir Ša­tei­kių švie­ti­mo įstai­gas. Jei vaikų mažė­ja, vi­sa­da da­ro­mi tam tik­ri spren­di­mai“, – aiš­ki­no A. Kli­šo­nis.
„Tai nėra kvai­las už­sis­py­ri­mas iš­lai­ky­ti pa­statą“, – ti­ki­no jis. Esą itin svar­bu, kad mies­te­liuo­se iš­liktų gim­na­zi­jos, nes ki­tu at­ve­ju vy­res­niųjų kla­sių mo­ki­niams kas­dien teks įveik­ti did­žiu­lius at­stu­mus, ke­liau­jant į kitą mo­kyklą. Tai iš jų die­nos išb­rauks ne­re­tu at­ve­ju 3–4 va­lan­das, ku­rios turėtų būti pa­skir­tos mo­ky­mui­si, o ne ke­lio­nei. O kur dar užk­la­sinė veik­la? Jai, pa­sak me­ro, ne­liks lai­ko.


Pa­si­ge­do ko­mu­ni­ka­ci­jos

Į dis­ku­siją įsit­rau­ku­si Že­mai­čių Kal­va­ri­jos gim­na­zi­jos di­rek­torė Ra­sa Pa­kal­niš­kienė ne­su­ti­ko su mi­nistrės ir vi­ce­minist­ro pa­si­sa­ky­mais dėl pra­stos ug­dy­mo ko­kybės ma­žesnė­se gim­na­zi­jo­se. Pa­sak jos, Že­mai­čių Kal­va­ri­jos gim­na­zi­jo­je mo­ki­nių pa­sie­ki­mai – la­bai ge­ri, nėra jo­kių pro­blemų su eg­za­mi­nais. Dau­gu­ma abi­tu­rientų sto­ja į aukštą­sias mo­kyk­las. Di­rek­torė pa­si­sakė ir dėl mo­ky­tojų krūvių, pa­žymė­da­ma, kad dau­giau nei 50 pro­c. mo­ky­tojų jos va­do­vau­ja­mo­je įstai­go­je dir­ba dau­giau nei eta­tu.
Gim­na­zi­jos va­dovė sakė ne­ri­mau­jan­ti, kad jos mo­ki­niai iš­si­laks­tys anks­čiau nei į jų įstaigą įžengs per­tvar­ka. Esą ga­li nu­tik­ti taip, kad mažą­sias mo­kyk­las pa­liks vi­si stip­rie­ji mo­ki­niai ir liks tik silp­nie­ji. To­kiu at­ve­ju tik bus pa­di­din­ta at­skir­tis tarp mies­to ir kai­mo vaikų. Be to, bai­mi­na­ma­si, jog nu­tekės ir mo­ky­to­jai.
Kad pra­dėjus mo­kyklų re­formą, ma­žesnėms ga­li ne­pa­vyk­ti su­lai­ky­ti mo­kytojų, o apie jaunų pri­trau­kimą bus ga­li­ma tik pa­sva­jo­ti, kalbė­jo ir Alsėd­žių gim­na­zi­jos di­rek­to­rius Re­gi­man­tas Ka­va­liaus­kas, pra­šęs mi­nis­te­ri­jos at­stovų iš­girs­ti ma­žas mo­kyk­las. To pa­ties pra­šė ir Alsėd­žių bend­ruo­menės pir­mi­nin­kas Žydrū­nas Pu­raus­kis, kvietęs dis­ku­tuo­ti ir jo­kiu būdu ne­priim­ti sku­botų spren­dimų. Iš jo lūpų mi­nis­te­ri­jai nu­skambė­jo ir prie­kaiš­tas dėl ko­mu­ni­ka­ci­jos sto­kos.
Dėl to pa­stabą iš­sakė ir Dai­va Gra­ma­lienė – Alsėd­žių gim­na­zi­jos di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­ja bei kar­je­ros koor­di­na­torė. Ji taip pat kalbė­jo apie tai, kad jau­ni spe­cia­lis­tai vengs mo­kyklų, at­si­dūru­sių ant iš­li­ki­mo ri­bos, dėl to mo­ky­tojų trūku­mas tik dar la­biau iš­ryškės.
„Jei da­ro­te per­tvarką dėl mo­ki­nių skai­čiaus klasė­se, tai tą pa­tį tai­ky­ki­te pri­va­čioms mo­kyk­loms, gau­nan­čioms pi­ni­gus ir iš tėvų, ir iš vals­tybės, ko ne­ga­li tikė­tis jo­kia kai­mo mo­kyk­la“, – dar pri­dūrė D. Gra­ma­lienė.
Ši rep­li­ka mi­nist­rei ne­la­bai pa­ti­ko. „Pas jus nėra to­kių mo­kyklų, bet ne­per­gy­ven­ki­te – su­tvar­ky­si­me ir jas“, – pa­reiškė ji ir tuo pa­čiu su­ti­ko su pa­sta­ba dėl silp­nos ko­mu­ni­ka­ci­jos. Pa­­žadė­jo atei­ty­je stip­rin­ti bend­ra­vimą ir dar ne sykį grįžti prie dis­ku­si­jos apie mo­kyklų tink­lo per­tvarką.