
Naujausios
Apie profesinę šventę – su nostalgija
Su į Šateikius likimo nutekinta plungiške susitikome prieš pat Mokytojų dieną. 18-os metų mokytojavimo patirtį sukaupusiai J. Arlauskienei ši diena – ypatinga, vis tik tai – profesinė šventė. Tik jos švęsti nei ji, nei jos kolegos – Specialiojo ugdymo centro pedagogai – galimybių neturi.
„Gerai, jei tądien pavyksta puodelį kavos išgerti ir persimesti vienu kitu žodeliu. Apie kažkokius renginius mes nesvajojame, o taip kartais norėtųsi kitaip praleisti šią dieną. Tačiau tai nėra įmanoma – mūsų vaikai kitokie, jiems reikia nuolatinio dėmesio, net trumpam jų negalima palikti vienų.“
J. Arlauskienė pirmuosius žingsnius kaip mokytoja žengė tuometėje Alsėdžių vidurinėje mokykloje.
Darbas su moksleiviais, kuriuos mokė muzikos subtilybių, J. Arlauskienei labai patiko. Tada dar visai jaunutė pedagogė iškart pajuto, jog sėdi savose rogėse. Malonumą jai teikė tiek pačios pamokos, tiek vaikų mažesni ir didesni pasiekimai. Tačiau to jaunai mokytojai neužteko – širdis ją kurstė dar prasmingesnei veiklai.
„Man nepakako vien tik pamuzikuoti ar padainuoti. Aš norėjau duoti daugiau ir tuo pačiu gauti – matyti, kiek daug gali muzika“, – ramybės nedavusį norą prisiminė pedagogė.
Likimas šiai svajonei neliko kurčias – J. Arlauskienės gyvenimas po kurio laiko ėmė keistis iš esmės: iš Plungės persikėlė į Šateikius, o po motinystės atostogų ją pasitiko jau ne alsėdiškiai moksleiviai, o Plungės Mykolo Oginskio meno mokyklos auklėtiniai. Dar vėliau muzikinėmis žiniomis mokytoja ėmė dalintis ir su dabartinio Specialiojo ugdymo centro vaikais.
Negailėdama savęs ir neskaičiuodama darbo valandų pedagogė dvejose įstaigose išdirbo beveik dešimtmetį, kol galiausiai nutarė visą save pašvęsti darbui vien tik su specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais vaikais.
„Čia aš jaučiuosi labiau reikalinga“
„Manęs prašė likti dirbti meno mokykloje, vėliau ir sugrįžt prašė. Sulaukdavau pasiūlymų ir iš bendrojo ugdymo mokyklų, kur tikrai darbas nėra toks sunkus kaip Specialiojo ugdymo centre. Visada lengviausia nueiti paprasčiausiu keliu, bet aš to nenorėjau. Širdis mane šaukė atsiduoti darbui su specialiųjų poreikių vaikais. Taip čia ir likau. Čia aš jaučiuosi labiau reikalinga. Čia aš galiu daugiau duoti ir taip padėti gerąja prasme kitokiems vaikams. Man tai – be galo svarbu“, – apie apsisprendimą save realizuoti tik vienoje įstaigoje kalbėjo J. Arlauskienė.
Moteris kasdien į darbą Plungėje važinėja iš Šateikių, tačiau kitaip jos gyvenime niekada ir nebuvo – gyvendama Plungėje važinėjo į Alsėdžius, o persikėlusi į Šateikius kasdien rieda į Plungę. Kaip pati sako – gyvena ant ratų. Bet bėdos tame ji nemato, net įžvelgia pliusų – kelionių metu sakosi turinti laiko „persikrauti“, pasiruošti darbui arba atitrūkti nuo jo.
O kokia buvo pati pradžia pradėjus dirbti su specialiųjų poreikių turinčiais vaikais ir jaunimu? Šiandien jau didžiulį patirties bagažą sukaupusi mokytoja neslepia, jog ramybės nedavė nežinomybė – kaip bus, nuo ko pradėti? Buvo momentų, kai net apimdavo baimė. Bet sulig kiekvienais metais darėsi vis lengviau.
Muzikos keliu jaunąją kartą vedanti pedagogė neslėpė, jog vaikų diagnozės vis sunkėja, esą į įstaigą ateina vis sudėtingesni vaikai, tačiau per tiek metų praktikos esą juos lengva atpažinti, nesunku pritaikyti darbo metodus ir pasitelkus juos „atrakinti“ vaiką.
„Džiaugiuosi pasilikusi čia, nes tikrai jaučiuosi reikalinga, vaikai iš manęs gauna tai, ko jiems reikia. Mes drauge pasiekiame džiuginančių rezultatų“, – spindinčiomis akimis pasakojo mokytoja.
Didžiausia mokykla – patirtis
Pedagogė įsitikinusi, kad sėkmę darbe lemia ne kas kita, o patirtis – jos neatstos jokie universitetai ir diplomai. Pati J. Arlauskienė muzikos mokėsi M. Oginskio meno mokykloje, Klaipėdos Stasio Šimkaus konservatorijoje, su muzika susiejo ir studijas Klaipėdos universitete. Moteris gali didžiuotis ne tik bakalauro, bet ir magistro laipsniu, tačiau, kaip ji sako, didžiausia mokykla yra patirtis.
„Patys vaikai diktuoja metodus, kaip su jais dirbti, tik turi tai pastebėti ir tinkama linkme nukreipti“, – patirtimi dalijosi pedagogė ir pridūrė, kad darbas su specialiųjų poreikių turinčiais mokiniais – visai kitoks. Esą visos žinios perteikiamos per veiklas, užsiėmimus. Kiekvieną mokinį mokytoja akylai stebi, prie kiekvieno prieina, pabendrauja, pažaidžia, mat labai svarbu jį sudominti ir išlaikyti dėmesį iki pat pamokos galo. Kitu atveju vaikas ims daryti tai, kas jam šaus į galvą.
„Dirbdamas su tokiais vaikais negali nė akimirkai nusigręžti. Apskritai vaikai dažnai yra nenuspėjami. Prisimenu, kaip vienas alsėdiškis pradinukas per pamoką spėjo nusikirpti plaukus, – šypsojosi mokytoja, pasidžiaugdama, jog muzika – dėkinga pamoka, nes per ją galimos įvairios veiklos. – Mes pasitelkiame instrumentus, kamuolius, dainuojame, pasitelkiame kūno perkusiją“.
Žinoma, su kiekvienu vaiku darbas – individualus. Neįmanoma vieno metodo pritaikyti visai klasei, nes Specialiojo ugdymo centre vaikai – skirtingi: vienas turi raidos sutrikimų, kitas – judėjimo negalią ir panašiai. Laimei, čia klasėse – po bemaž dešimt vaikų, todėl per pamoką galima kiekvienam skirti laiko, kiekvieną pamokyti atskirai, o tai ypač svarbu specialiųjų poreikių turinčiam vaikui.
J. Arlauskienė su nerimu kalba apie įtraukųjį ugdymą, sudarysiantį palankias sąlygas mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, mokytis bendrojo ugdymo mokyklose. Mokytojos nuomone, išėjęs į įprastą mokyklą vaikas tikrai nebegaus tokios pagalbos, kokios sulaukia lankydamas tokią įstaigą kaip Specialiojo ugdymo centras. „Bijau, kad rezultatai kris žemyn“, – kalbėjo J. Arlauskienė.
Kaip bebūtų, yra ir kuo pasidžiaugti. Pedagogė pasakojo pastebėjusi pastaruoju metu labai pasikeitusį tėvų požiūrį į tokias įstaigas kaip Specialiojo ugdymo centras.
„Džiaugiuosi, kad auga tėvų išprusimas. Kai aš atėjau čia dirbti, centrą lankė daugiausia asocialių šeimų atžalos, o dabar turime labai daug vaikų ir iš išsilavinusių šeimų. Džiugina ir tai, kad tėvai pastebi, kaip čia atėjusi jų atžala pasikeičia – atsigauna, ima švytėti. Mamos ir tėčiai verkia tai matydami ir save graužia, kodėl anksčiau neatvedė savo vaiko“, – pasakojo J. Arlauskienė.
Muzikos galia – didžiulė
Muzikos pedagogė išugdė ne vieną talentą. Dabartinės jos, kaip pati sako, žvaigždutės – septyniolikmetis Deividas Kaniauskas ir aštuonerių Arentas Katkus. Su šiais solistais jau kitą mėnesį mokytoja vyks koncertuoti į Valdovų rūmus sostinėje.
Su savo jaunaisiais talentais J. Arlauskienė dalyvauja įvairiuose konkursuose, iš kurių neretai grįžtai ir su laimėjimais. Pernai mokytoja vieną iš savo balsingųjų mokinių paruošė „Dainų dainelės“ konkursui. Rajoninį etapą autizmo spektro sutrikimą turintis solistas įveikė be jokių sunkumų, o štai regioniniame ture ji išblaškė... į akis kritę saldainiai.
Šateikiškė stengiasi savo mokinius išvežti į kuo platesnius vandenis, mat jai labai svarbu, kad specialiųjų ugdymosi poreikių turintys vaikai integruotųsi į visuomenę, kad įprastų mokyklų mokiniai juos priimtų kaip lygiaverčius draugus.
Tiesa, mokytoja neslėpė, jog ne sykį yra tekę nuryti ir karčių žodžių. Ir svarbiausia, kad jie išsprūdo ne iš vaikų, o iš suaugusiųjų lūpų. „Kartais būna, kad ima priekaištauti, kodėl aš specialiųjų ugdymosi poreikių turintį vaiką atvežiau į ne jam skirtą konkursą. Bet tada aš paprašau pirštu parodyti konkurso nuostatuose, kur parašyta, kad šiame konkurse mano mokinys negali dalyvauti. Tuoj pat nutyla“, – nemalonia patirtimi dalijosi mokytoja.
Ji įsitikinusi, kad kiekvienas vaikas yra kažkam gabus, negalima nė vieno nurašyti.
„Mūsų vaikai niekuo nėra prastesni. Todėl man ir patinka dirbti su jais, per muziką atskleisti jų talentus ir galimybes, taip įrodant visuomenei, kad visi vaikai – lygūs. Aš jaučiu euforiją matydama, kiek daug gali muzika. Pavyzdžiui, vienas mano solistas mikčioja, bet suskambus pirmiesiems muzikos akordams atsipalaiduoja ir ima dainuoti be jokių trikdžių.“
Būna ir stebuklų
J. Arlauskienė Specialiojo ugdymo centre veda ne tik muzikos pamokas, bet ir individualius užsiėmimus, konsultuoja ir iš kitų rajonų atvykstančius vaikus ir jaunimą, mat centre veikia Švietimo pagalbos ir konsultavimo skyrius, kuriame paslaugas teikia ne tik muzikos konsultante dirbanti J. Arlauskienė, bet ir ergoterapeutas, kineziterapeutas, kiti specialistai.
Visi jie dirba individualiai su kiekvienu vaiku. Anot J. Arlauskienės, kai dirbi individualiai, visai kiti pasiekimai, nes būdamas su bendraamžiais specialių poreikių turintis vaikais neretai užsiskleidžia.
Mokytoja iki šiol pamena atvejį, kaip vienas berniukas, jos konsultacijos metu pasodintas į kėdę, kuri vibruoja pagal klausomos muzikos garso dažnius, tuo sukeldama teigiamas emocijas bei atpalaiduodama, pratrūko ir ėmė leisti garsus, nors prieš tai visi manė, kad jis nekalba.
Kita istorija apie mokinį, nepriėmusį mokytojos dainavimo. „Aš mėgstu užsiėmimus pradėti gyvu dainavimu, kad vaikas mane pajustų, balsą išgirstų, kad užsimegztų ryšys. O tas berniukas nenorėdavo, kad aš dainuočiau. Tada aš jam įdaviau muzikos instrumentą ir grodamas jis mane išgirdo kitaip. Ir dabar kartais būna, kad atlekia susinervinęs, aš uždainuoju ir tą pačią akimirką jis atlyžta. Stebuklų išties būna“, – apie muzikos galią kalbėjo mokytoja.
Dėl tokių stebuklų moteris tikina ir dirbanti. Jos teigimu, jokie pinigai neatperka to jausmo, kuris apima pamačius, kiek išmoko jos mokinys, kiek jis patobulėjo ir kaip tai džiugina jį patį bei tėvelius.
Subūrė ir Šateikių balsinguosius
Nors J. Arlauskienė stengiasi kuo daugiau savęs atiduoti specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams, laiko randa ir jos pačios prieš 13 metų suburtam Šateikių bažnytiniam vaikų ir jaunimo chorui „Žiburys“, kurį šiuo metu lanko daugiau nei dvi dešimtys balsingųjų šateikiškių.
Nepaprasto grožio balsus, užliejančius Šateikių šventovės erdves, galima išgirsti sekmadieniais šv. Mišių metu. Šio kolektyvo giesmės neretai puošia ir miestelių šventes, vestuves, krikštynas, yra tekę giedoti ir laidotuvėse.
Kaip viskam užtenka laiko? Šateikiškė prisipažino, jog yra pagalvojusi, kad kolektyvui paaukoja kone paskutinius savo laisvo laiko trupinius, tačiau visas abejones išsklaido patenkintų choristų veidai.
„Kai gaunu pailsėti, suprantu, kad būtent darbas mane veža. Kai aš dirbu, tada jaučiu, jog gyvenu, o kai ilsiuosi – beprasmiškai leidžiu laiką. Užtenka man to atokvėpio išėjus pasikapstyti po gėlynus ar šmirinėjant po simbolinį mūsų šeimos ūkį“, – mintimis dalijosi muzikai savo gyvenimą pašventusi pedagogė, kuri nė karto nesuabejojo savo pasirinkimu būti muzikos mokytoja. Moteris tiki, kad ši profesija užkoduota jos genuose, nes muzikalus buvo jos tėvelis bei visa jo giminė.