
Naujausios
– Spalio pradžioje sužinojote, jog nuo kitų metų pradžios jums teks atsisveikinti su „Saulės“ gimnazijos vadovo kėde. Ko gero, ne tokios konkurso baigties tikėjotės?
– Sunku kalbėti – esu jautrus žmogus. Atleiskite už emocijas. Galiu pasakyti tik tiek – spalio 11-oji ilgam įsirėžė į atmintį. Man tai buvo bloga diena. Atrodo, ruošiausi, yra ir žinių, patirties. Pirmiausia reikėjo Vilniuje išsilaikyti kompetencijų vertinimą. Bet galiu pasakyti, kad ne ten, o čia, Plungėje, man buvo sunkiausia, nes komisijoje – pažįstami žmonės. Aš – seno sukirpimo žmogus, užaugęs kitokioj sistemoj, todėl – labai atsargus, jaučiau baimę, kad nesukritikuotų, o reikėjo būti laisvesniam. Dar – įtampa, bemiegė naktis...
– Ar sunku buvo pranešti šeimai, kolegoms, jog konkurse sėkmė nuo jūsų nusigręžė?
– Ne, šeimai tikrai nebuvo sunku pasakyti. Žmona mane kiekvienoje situacijoje palaiko, taip buvo ir šį kartą. Kolektyvui pasakyti nereikėjo – patys jau žinojo. Bet ateiti kitą dieną į darbą buvo sunku. Nedrįsau eiti į mokytojų kambarį, užsidariau savo kabinete ir panirau į kasdienius darbus. Užsimiršau. Po kurio laiko prasivėrė durys ir pamačiau savo kolektyvo narius – jie patys pas mane atėjo. Ilgai kalbėjomės. Kitą dieną atėjo ir mokiniai. Kai toks palaikymas, man – daug lengviau.
Savaitgalį po konkurso norėjosi pabėgti, pabūti kitoje aplinkoje, viską permąstyti. Išvykau pas sūnaus šeimą. Bet negalvokite, jog aš gailiu savęs ar įsikibęs laikausi direktoriaus kėdės. Ne – man tik labai gaila kolektyvo, nespėtų atlikti darbų, neįgyvendintų sumanymų.
– Apie kokius darbus ir sumanymus kalbate?
– Jų liko daugybė. Pirmiausia – gamtinis-pažintinis takas, kurio pradžia jau yra. Neramina ir neužbaigta gimnazijos renovacija. Ne taip lengva pramušti kelius jai, sustyguoti darbus, kad nenukentėtų ugdymo procesas. Ko gero, visi prisimena skandalą dėl spalio mėnesį pradėtos keisti šildymo sistemos. Laimei, sutelkus jėgas, paaukojus savaitgalius, viską pavyko padaryti anksčiau nei tikėtasi ir viskas baigėsi gerai.
Dar labai rūpi bendrabutis, kuris negali pasigirti gražia išore, Tolerancijos centras. Labai norėjosi pajausti, kaip bus su ugdymo turinio atnaujinimu, užbaigti jubiliejinius metus (šiemet gimnazijai – 25-eri – aut.). Atrodo, visą laiką mokiausi, daug ko išmokau, padariau, bet liko ir nepadarytų dalykų.
– Ar tikitės, kad naujoji vadovė tęs jūsų pradėtus darbus?
– Žinoma, aš visa širdimi tuo tikiu. Negalėtų būti kitaip. Jei aš būčiau jos vietoj, tikrai tęsčiau, kas pradėta. Aš žvelgiu labai pozityviai ir manau, kad naujoji direktorė tikrai žiūrės ta pačia kryptimi. Juo labiau kad ji – buvusi šios mokyklos mokinė. Be to, tikiu, kad kolektyvas skatins daryti tai, kam jau yra pradžia, pamatai, tradicijos.
Suprasti ugdymo sistemą kaip visumą yra būtinas dalykas, nes tik nuo čia gali prasidėti švietimo sistemos pokytis. Vadovo ir pedagogo misija – rodyti pavyzdį, negailėti laiko ir žmogiškųjų resursų bei dėmesio mokyklos bendruomenei – mokytojams ir mokiniams. Kai ši investicija pasiteisina, aš esu laimingas, įkvėptas ir galintis dėti dar daugiau pastangų. Tikiu, kad taip bus ir naujajai vadovei.
Juk valdyti šiuolaikinę mokyklą – tai žvelgti į priekį, galvoti, kaip iš tradicinės, žinių suteikiančios tapti nuolat besimokančia, kuriančia ir mokinių bei visuomenės poreikius atliepiančia mokykla.
– „Saulės“ gimnazija nebuvo pirmoji ir vienintelė jūsų darbovietė. Prisiminkite, kokia buvo jūsų, kaip pedagogo, kelio pradžia.
– Baigęs studijas Šiaulių pedagoginiame institute, kur mokiausi matematikos ir fizikos mokytojo specialybės, 1979-aisiais pagal paskyrimą įsidarbinau tuometėje Kulių vidurinėje mokykloje. Vaikus mokiau fizikos ir matematikos. 1982-aisiais perėjau į Stalgėnų aštuonmetę mokyklą, o iš jos mane paviliojo dabartinė „Saulės“ gimnazija – į ją įžengiau 1984-aisiais.
Čia pradėjau dirbti fizikos ir matematikos mokytoju bei direktoriaus pavaduotoju ugdymui. Tuomet keitėsi ir mokyklos vadovas, juo tapo šviesaus atminimo Juozas Milašius. Tai – žmogus, iš kurio aš mokiausi ir kurio dėka tapau tokiu direktoriumi, koks esu šiandien. Jis mane brandino ir ruošė kaip savo pamainą, aš tą jaučiau. Mes kartu kūrėme gimnaziją, prie kurios vairo aš stojau 2008-aisiais.
Per tą laiką daug kas nutiko, bet vienas dalykas nepasikeitė – aš visada norėjau būti šalia mokinių, žinoti, kuo jie gyvena, ir turėti vieningą bei darnų kolektyvą.
– Vis tik gal dar neatsisveikinate su gimnazija?
– Labai tikiuosi, kad ir toliau galėsiu dirbti mokykloje, nes man to reikia, aš tuo gyvenu. Žinoma, smagiausia būtų, jei galėčiau likti tarp savų sienų, su savais žmonėmis, tačiau tai – tik noras. Žiūrėsim, ką paruošęs yra gyvenimas. Žinau tik viena – tikrai nesėdėsiu užsidaręs tarp keturių sienų. Ieškosiu būdų toliau dirbti su mokiniais. Man sekdavosi su jais rasti bendrą kalbą, niekada neturėjau problemų dėl drausmės klasėje. Svarbiausia yra dirbti su meile, supratimu ir kantrybe, tada rezultatas džiugina tiek pedagogą, tiek vaikus. Aš mokykloje jaučiuosi laimingas.
– Kada pajutote, jog norite eiti būtent pedagogo keliu?
– Žinote, aš nuo vaikystės domėjausi knygomis. Man jos kvepėjo. Iki šiol jaučiu dažų kvapą, kuris pasklisdavo vos atvertus pirmuosius puslapius. „Pagrobtas mėnulis“ – viena brangiausių man knygelių. Atsimenu, kaip stoviu knygyne ir žiūriu į ją, aukštai įsitaisiusią lentynoje. Tiesiu rankas ją paimti, bet nepasiekiu – man buvos vos keli metukai. O paprašyti, kad kas paduotų, nedrįsau. Ir nepatikėsite – mokydamasis pradinėje klasėje tuometėje Rietavo vidurinėje mokykloje aš vėl pamačiau tą pačią knygelę. Ir svarbiausia – laikau savo rankose. Gavau dovanų už puikų mokymąsi. Iki šiol ją saugau.
Knygos man taip stipriai patiko, kad maniau, jog užaugęs būsiu bibliotekininku arba mokytoju. Likimas lėmė, jog pasukau pedagogo keliu ir dėl to labai džiaugiuosi. Tai yra išsipildžiusi mano vaikystės svajonė.
Atmintyje man yra įstrigę grupės „The Beatles“ lyderio Džono Lenono žodžiai: „Mama man vaikystėje kaskart kartodavo, kad gyvenime svarbiausia būti laimingam“. Tad kai nuėjau į pirmą klasę ir mokytoja manęs paklausė, kuo aš norėčiau būti užaugęs, atsakiau: „Laimingu žmogumi“. Ir man pavyko – aš esu laimingas. Laimingas, nes dirbu mėgstamą darbą, laimingas šeimos pilnatvėje, laimingas, nes nuolat jaučiu atsinaujinančią kolegų ir mokinių gyvybinę energiją.
Mokykloje man laikas praskrieja šviesos greičiu. Čia prarandu laiko pojūtį. Būna, staiga išgirstu skambant telefoną, pakeliu ir išgirstu žmonos balsą: „Algi, ar tu – dar darbe? Juk jau vėlu“.
Teoretikai sakytų, jog toks vadovas – blogas, nes nemoka planuoti laiko. Bet šiandien aš tai galiu sau leisti, galiu atsidėti mokyklos reikalams, nes vaikai – užauginti, sukūrę savo šeimas. O žmona mane supranta ir nepyksta, žino, kad aš kitoks nebūsiu.
„Kalbėti apie tokį vadovą – lengva“
Kad A. Budrys neskaičiuoja valandų, praleistų gimnazijoje, tikino ir lietuvių kalbos bei literatūros mokytoja, Tolerancijos centro vadovė Jolanta Mažuknė.
„Žemaičiui“ ji sakė, jog mokyklos bendruomenė negali patikėti, kad jau netrukus teks atsisveikinti su direktoriumi, apie kurį visas kolektyvas atsiliepia tik šilčiausiais žodžiais.
„Nors ši situacija sunki visai gimnazijai, lengva kalbėti apie vadovą, kuris stengiasi, kad įstaigoj būtų gerai. Aš asmeniškai negaliu suvokti, mano smegenys nepriima, kad šitas žmogus vidury mokslo metų, gimnazijos 25 metų jubiliejaus proga turi išeiti iš įstaigos, kurią kūrė su beprotiškai didele energija, ieškodamas tiek dvasinių, tiek materialinių išteklių, kad tik mokytojams ir mokiniams būtų geriau. Aš suprantu, yra įstatymai, tvarka, bet jei mes norime švietimo sistemoje sėkmės, turime kitaip žiūrėti. Kitu atveju – gaila švietimo sistemos, mokyklų. Patys savo rankomis norime užkasti tai, kas pozityvu, prasminga. Paklūstam įstatymui, bet nusižengiam mūsų vaikų ateičiai, švietimo sistemai“, – nuoskaudos neslėpė mokytoja.
J. Mažuknei antrino ir gimnazijos raštvedė Dalia Siminavičienė, pasak kurios, jokia mokykla, ko gero, negali pasigirti tokia atmosfera, kokia tvyro „Saulės“ gimnazijoje. Raštvedės žodžiais, už tai gimnazijos bendruomenė dėkinga A. Budriui. „Tai žmogus iš didžiosios raidės“, – pridūrė ji.