
Naujausios
Nuo seniausių laikų iki mūsų dienų
Atvykusieji į ekspozicijos pristatymą pirmiausia kviesti apžiūrėti stendus, pristatančius senąsias linininkystės tradicijas. Sunkius darbus auginant, apdorojant, audžiant liną, su šiuo augalu susijusius tikėjimus ir papročius gražiai atspindi ir Žemaičių dailės muziejuje eksponuojami Magdalenos Birutės Stankūnienės medžio raižiniai.
O Plungės „Saulės“ gimnazijos moksleivės, vadovaujamos Bronės Valužienės, skambant liaudiškai muzikai pristatė lininių drabužių kolekciją „Protėvių žemė“.
Dar viena ekspozicijos dalis buvo skirta kunigaikščiams Oginskiams ir jų pastangoms skatinti linininkystę. Pasak D. Einikienės, jie suprato, kad reikia pagelbėti dirbantiems žemę, todėl sumanė organizuoti žemės ūkio parodas. Į jas kviečiami specialistai papasakodavo vietiniams, kaip tvarkytis savo ūkiuose, skatino savo produkcijai ieškoti supirkėjų.
Marija Oginskienė savo prisiminimuose yra aprašiusi, kad atgabenti parodos eksponatams iš Mažeikių į Plungę, kurioje tada dar nebuvo geležinkelio, reikėdavo net 100 arklių. Tokios parodos iš viso buvo surengtos 4-ios, Plungėje – dvi: 1899 m. ir 1900-aisiais. Apie jų svarbą liudija ir aukščiausios valdžios atstovų apsilankymai. Antai vienoje iš parodų dalyvavo Piotras Stolypinas, buvęs Kauno gubernijos maršalka, vėliau tapęs Rusijos vyriausybės vadovu.
„Tas laivas taip gražiai išplaukė iki Antrojo pasaulinio karo“
Naujas puslapis linininkystės ir kartu Plungės istorijoje buvo atverstas 1913 metais, kada Juozas Kučinskis čia atidarė verpyklą – pirmą tokią Lietuvoje. Tiesa, kelias iki jos buvęs gana ilgas. Svajojęs susitaupyti pinigų ir imtis kažko didelio, jaunas vyras vyko užsidirbti į Latviją, vėliau – į Ameriką ir Rusiją. Galiausiai 1913 m. jam pavyko atidaryti verpyklą. Tik džiaugtis teko neilgai – po metų prasidėjo Pirmasis pasaulinis karas.
Plungiškiai tarpusavyje šnabždėjosi, kad verpykla užsidarys, tačiau taip nenutiko. Veikla truputėlį pristojo, ir kai tik vokiečių čia nebeliko, J. Kučinskis pilna koja vėl ėmėsi veiklos. Netrukus verpyklos apimtys išaugo dvigubai.
1928 m. buvo pastatyta audykla, o prie uošvio prisijungus jaunam ir veržliam Kaziui Pabedinskui, 1930 m. įkurta akcinė bendrovė – Kučinskio-Pabedinskų linų pluošto ir medvilnės verpykla su audykla. Tuo metu ji buvo didžiausia tokios rūšies įmonė Lietuvoje.
„Šiandien mums sunku įsivaizduoti, kokias kliūtis K. Pabedinskas turėjo įveikti, kad šito pasiektų. Pavyzdžiui, nuėjęs prašyti paskolos į Lietuvos banko Telšių skyrių fabrikui plėsti, pirmiausia išgirdo klausimą: ar turi žemės? Lietuvoje tebevyravo agrarinis suvokimas, vertę turėjo tik žemė. Užstatęs brolių žemes, visgi jis gavo šimtatūkstantinę paskolą. Ir tas laivas taip gražiai išplaukė iki Antrojo pasaulinio karo. 1940 metais fabrikas, tuo metu jau turėjęs 1 200 darbuotojų, sustojo“, – pasakojo D. Einikienė.
Fabrikas buvo nacionalizuotas rusų, pervadintas „Linų audiniais“, buvęs šeimininkas jo taip ir nebeatgavo. K. Pabedinskas su šeima, netekusia visko, pasitraukė į Vakarus. Į Lietuvą grįžo tik 1991 m., apsistojo Vilniuje, įsitraukė į Ateitininkų veiklą, dalyvavo Sąjūdžio judėjime. Pasak D. Einikienės, tada jis sakė savo gyvenimą pradedantis iš naujo jau 8-ąjį kartą.
1994 m. K. Pabedinskui suteiktas Plungės garbės piliečio vardas.
Kieno kaltė – Kinijos ar mūsų „berniukų“?
Dar viena ekspozicijos dalis skirta „Linų audinių“ fabrikui ir jo istorijai jau po nacionalizavimo. Pasak D. Einikienės, kalbant apie šį tarpsnį negalima pamiršti tada vyravusios sovietinės ideologijos, kurią ypač siekta įtvirtinti įvairiose įmonėse ir įstaigose. Ne išimtis – ir „Linų audiniai“.
„Pagiriamasis žodis fabrikui, kad čia gyvavo kultūra. Ir vienoje iš nuotraukų, matysite, užfiksuota vasaros estrada Plungės parke, kur kasmet vykdavo fabriko festivaliai, pasirodydavo vyrų choras „Linas“, gavęs nusipelniusio liaudies kolektyvo vardą. Veikė dramos būreliai, įsteigti atskiri Kultūros namai, statyti vaikų lopšeliai-darželiai“, – tų metų pasiekimus vardino D. Einikienė.
Kaip žinia, fabriko istorija nutrūko 2008-aisiais. „Linų audiniams“ paskelbtas bankrotas. „Dėl susiklosčiusių aplinkybių pasaulinėse rinkose, Kinijos įsiveržimo į jas, mažų Europos Sąjungos kvotų linams“, – priežastis vardino muziejininkė, tačiau į diskusiją įsitraukęs Žemaičių dailės muziejaus direktorius Alvidas Bakanauskas pateikė kitą nuomonę.
„Labai liūdna, kad turim kalbėti būtuoju laiku. Nereikia kaltinti Kinijos ar Europos Sąjungos. Tas buvo padaryta mūsų „berniukų“. Mūsų linai buvo geresni, nei svetur užauginti. Reikėjo išlaikyti tai, kažkaip kitaip tą privatizaciją daryti“, – dėstė jis, tokiais savo žodžiais sulaukęs didelio dalyvavusiųjų renginyje pritarimo.
Tarp jų buvo nemažai „Linų audiniuose“ dirbusių plungiškių, tad direktorius ragino juos su muziejumi pasidalinti turimų nuotraukų kopijomis, kitomis išsaugotomis relikvijomis, menančiomis šią įmonę – nors jos jau nebėra, tačiau istoriją būtina išsaugoti ateities kartoms.
Apie tai, kokia svarbi yra istorinė atmintis, savo atliekama muzika antrojoje renginio dalyje patvirtino ir multiinstrumentalistas Saulius Petreikis, išsaugojęs ir šių dienų skambesiui pritaikęs daugybę istorinių instrumentų.