
Naujausios
Davęs pradžią muziejui
Kaip per parodos atidarymą, surengtą dailininko gimimo dieną, atskleidė Žemaičių dailės muziejaus direktorius Alvidas Bakanauskas, parengti šią ekspoziciją buvęs nemenkas iššūkis muziejaus kolektyvui, mat daugelis J. Bagdono darbų – itin didelio formato. Tad norint tiek juos įrėminti, tiek iškabinti ant sienų, teko paplušėti iš peties.
Likimas taip sudėliojo 1911 m. gruodžio 11 d. netoli Plungės, Antrųjų Vydeikių kaime, gimusio J. Bagdono gyvenimo kelią, kad tiek pirmieji jo žingsniai, tiek paskutiniai buvo susiję su Mykolo Oginskio rūmais. 1923–1926 m. jis lankė čia veikusią „Saulės“ gimnaziją, o vėliau, jau gyvendamas emigracijoje JAV, dėjo daug pastangų, jog Statybos technikumo tuo metu valdytuose rūmuose būtų įkurtas Žemaičių dailės muziejus.
„Jam muziejus buvo šventovė, antrieji namai, nes paliko čia didelę dalį savo kūrybos“, – pristatant jubiliejinę parodą, prisiminimais apie J. Bagdoną dalinosi nemažai su juo bendravusi buvusi Plungės kultūros centro tautodailės kuratorė Zafira Leilionienė.
Pats muziejus buvo įsteigtas 1994 metais, tačiau jau 1993-aisiais, kaip prisiminė A. Bakanauskas, lauke liaudiškų šokių kolektyvui „Suvartukas“ šokant „Kepurinę“,
J. Bagdonas „palipo tais laiptais ir atėjo į šiuos rūmus.“ Dar čia besimokant technikumo moksleiviams, antrame aukšte buvo atidaryta jo paveikslų paroda.
Galima sakyti, kad tai ir buvo Žemaičių dailės muziejaus pradžių pradžia, nes po metų, išsikėlus technikumui, rūmai atiteko būtent muziejui. Kiek anksčiau prieš tai, kai dailės muziejus Plungėje dar atrodė tik graži svajonė, dailininkas rūmuose paliko neįkainojamą dovaną – 18 didelių drobių. Antrąkart sugrįžęs 1995-aisiais, jau įsteigto muziejaus fondus papildė dar 90-čia darbų.
Išmaišęs pasaulį, ramybę rado gimtinėje
1999-aisiais dailininkas nutarė visam laikui grįžti į Lietuvą, įsikūrė ne kur kitur, o Plungėje. Ir vėliau prisipažino, kad tai buvo vienas geriausių sprendimų jo gyvenime. Nors gyveno ne vienoje užsienio šalyje, buvo tapęs savu didžiuosiuose pasaulio didmiesčiuose, niekur taip gerai nesijautė kaip tuos paskutinius gyvenimo metus gimtojoje Plungėje.
Jo gyvenimo kelias vingiavo iš vaikystės Vydeikių ir jaunystės Plungės per Telšius, vėliau Kauną ir Vilnių, kur karo metais vadovavo Vilniaus dailiųjų amatų mokyklai. 1944 m.
pasitraukė į Vakarus, kurį laiką gyveno Austrijoje, Vokietijoje (Ravensburgo lietuvių gimnazijoje dėstė piešimą ir meno istoriją). 1948 m. žiemą laivu išplaukė į Kolumbiją, apsigyvenęs Bogotoje taip pat dėstė meno disciplinas, įkūrė keramikos studiją.
1958 m. atvyko į JAV ir apsigyveno Vašingtone, čia įsteigė prestižinę meno galeriją. Vėliau persikėlė į menininkų meka vadinamą Niujorką. „Tik čia galėjau įsijungti į lietuvišką veiklą, dirbti organizacinį darbą tarp lietuvių ir kitų šalių dailininkų. Nepriėmiau jokios kitos šalies pilietybės, neįsigijau nuosavo namo. Buvau, ko gero, pats neturtingiausias dailininkas tarp Amerikos lietuvių, nes paveikslų salonams beveik netapiau“, – rašė prisiminimuose.
„Plungėje jis buvo laimingas“
Paskutiniaisiais jo gyvenimo JAV metais pas dailininką kurį laiką viešėjo tuometinė Žemaičių dailės muziejaus direktorė Vida Turskytė. Atsiminimais apie šią viešnagę ir tolesnį bendravimą ji pasidalino ir su praėjusį šeštadienį atvykusiaisiais į parodos atidarymą.
Moteris prisiminė, kad jai atvykus J. Bagdonas tik neseniai buvo persirgęs plaučių liga, tad pirmiausia užduotis, kurios ji ėmėsi, buvo įkalbinti dailininką kuo mažiau rūkyti. Pavyko – juodu susitarė dėl trijų cigarečių per dieną: po vieną po pusryčių, pietų ir vakarienės.
„Jis turėjo namų tvarkytoją iš Lietuvos, nes pačiam jau buvo sunku pasirūpinti buitimi. Pasisiūliau, kol gyvensiu pas jį, pavaduoti tą moterį. Jis sako, kad pirma turės mane išbandyti. Nu, ir porą dienų bandė. Po to, girdžiu, vieną vakarą skambina kažkam. Sako, žinai, virt tai moka, bet cigaretes atėmė“, – juokėsi V. Turskytė, ne sykį akcentavusi išskirtinį dailininko humoro jausmą.
Ji pasakojo per Niujorke praleistą laiką labai daug pamačiusi. J. Bagdonas kasdien sudarydavo planą, kur nuvykti, ką pamatyti, nes pats jau neturėjo tam jėgų. Bet rūpinosi, kad viešnia kuo daugiau patirtų šioje kelionėje ir pasisemtų iš jos.
„Plungė jam buvo miestų miestas, pasaulio centras. Būdavo, klausiu, kas tau yra svarbesnis – Niujorkas ar Plungė. „Nu aišku, kad Plungė“, – visada atsakymas būdavo tik toks. Kiekvieną vakarą kalba pasisukdavo ir apie Oginskių rūmus, kad čia turi būti žemaičių meka, meno ir kultūros centras. Planuodavo savo grįžimą į Lietuvą, pergyvendavo, kaip seksis persikraustyti, nes sveikata jau buvo silpna, ypač – kaip reikės pervežti paveikslus. O tie paveikslai jo namuose buvo sukaišioti visose kertėse. Pradėjom traukt tuos darbus iš palovių ir pakuot, – pasakojo V. Turskytė.
Moteris sakė ne sykį drąsinusi dailininką grįžti į Lietuvą. „Tik Plungėje, tik pas Genutę (dukterėčią Genovaitę Rimkevičienę – aut.) – niekur nebus geriau. Ir tikrai jam čia buvo labai gerai. Plungėje jis buvo laimingas“, – įsitikinusi V. Turskytė, artimai bendravusi su J. Bagdonu ir paskutiniais jo gyvenimo metais Plungėje, buvusi šalia jo prieš užgęstant gyvybei 2005-aisiais ligoninės reanimacijoje.
Savo archyvą dovanojo bibliotekai
„Juozas tikrai buvo altruistas, viską norėjo parvežti į Lietuvą. Ir tokią savybę turėjo – dovanodavo savo paveikslus daug kam: muziejams, gydytojams. Visur, kur rengdavo parodas, palikdavo. Prisimenu, kaip mes su juo rengėme parodą Užsienio reikalų ministerijoje, ir po parodos, nežinau, kas atsitiko... Jis kalbėjosi su viceministru ir po to pokalbio sako man: „Noriu visus darbus parsivežti namo į Plungę, nė vieno čia nepaliksiu.“ Jisai buvo toks – jeigu kas nepatikdavo, tiesiai šviesiai sakydavo“, – taip J. Bagdoną prisiminė A. Bakanauskas.
Jis pasakojo apie dažnus dailininko apsilankymus muziejuje, kuomet užsukęs J. Bagdonas, kaip tikras bohemos atstovas, pirmiausia paprašydavo taurės raudono vyno. Ją išgėrus laukdavo ilgi pasivaikščiojimai po parką, lydimi pokalbių, kaip rūmai bus restauruojami, keliami naujam gyvenimui, kaip čia vyks parodos.
Prisiminimais apie J. Bagdoną dalinosi ir bibliotekininkė Otilija Juozapaitienė, daug bendravusi su dailininku, kai jis nusprendė Plungės viešajai bibliotekai dovanoti savo archyvą. Biblioteką pasiekusios nuotraukos, kiti dokumentai buvo nesurūšiuoti, neaprašyti, tad teko nemažai padirbėti su pačiu dailininku, išklausti ir užrašyti, kas kiekvienoje nuotraukoje.
Ir nors J. Bagdono akys jau buvo silpnos, tačiau gera atmintis leido be vargo atkurti visus susitikimus, renginius, parodų atidarymus, apibūdinti juose dalyvavusius asmenis.
Bibliotekininkė prisiminė, kad su juo buvo be galo įdomu bendrauti, nes istorijos liedavosi viena po kitos kaip iš gausybės rago, ir viena už kitą įdomesnės. Gaila tik, kad sutvarkius archyvą ir nutarus daryti pokalbių įrašus, 2004-ųjų pabaigoje spėta įrašyti tik vieną kasetę. Kito susitikimo taip ir nebepavyko suderinti – J. Bagdonas iškeliavo anapilin.
Ragino spręsti skulptūros likimą
Būtent tokį dailininką – be galo impozantišką, nuolat apsuptą draugų ir pažįstamų, žinojusį daugybę istorijų ir galėjusį jas be sustojimo porinti, prisiminė ir tuometė Plungės kultūros centro tautodailininkų kuratorė Z. Leilionienė.
„Mūsų Bagdonas buvo žvaigždė, didelė asmenybė. Turėjo labai daug draugų, pažįstamų“, – taip ji apibūdino bičiulį, tačiau savo pasisakymą pabaigė ne tokia smagia gaida. Z. Leilionienė prisiminė Rietavo gatvės pradžioje, skverelyje prie policijos komisariato, įkurdintą ir likimo valiai paliktą 1997 m. Plungės miestui J. Bagdono padovanotą abstrakčių geometrinių formų skulptūrą, kuri jau seniai nebepuošia miesto.
Moteris sakė ne sykį ėjusi per įvairias instancijas, buvusi pas seniūną, net skyrusi pasimatymą vienam verslininkui, pro kurio kabineto langą matosi ta skulptūra, tačiau jis taip ir neatėjęs.
„Kad būtų taip paprasta paimt ir nudažyt. Pakviesčiau Veselį, gal Simutį, Černiauską (dailininkai Algimantas Veselis, Valdas Simutis ir Leonardas Černiauskas – aut.) ir mes visi sukibę nudažytume, bet ten reikia nušlifuoti, paruošti tą metalą. Galvoju – juk mūsų muziejus šitaip gražiai draugauja su Telšiuose studijuojančiais jaunaisiais menininkais, gal jie galėtų prikibti? Arba gal kokį projektą parašyti reikėtų? Tai būtų paskutinis Bagdono noras, išpildytas jo draugų“, – kalbėjo Z. Leilionienė.
Reaguodamas į jos išsakytus raginimus A. Bakanauskas prisipažino, kad ši skulptūra – ir muziejaus galvos skausmas. Pasak jo, būtų galima šiai skulptūrai rasti naują, tinkamesnę vietą. „Aš manyčiau, kad ji dar suskambės“, – sakė muziejaus direktorius. Ir pažadėjo inicijuoti reikiamas procedūras, kad tokiai nepagarbai dailininkui ir jo kūrybai būtų padėtas taškas.