
Naujausios
Ką užmarštin nunešė laikas ir pandemija
Prabėgo daugybė metų, bet atmintyje vis iškyla senelio „gulamosios trobos“, arba miegamojo, sienos su mažais melsvais, tarsi neužmirštuolių žiedeliais išrašytais tapetais. Jie gerokai nusitrynę, ypač prie lovos po mažu ant sienos kabančiu puodeliu, kuriame visada būdavo šlakelis vandens. Vakarais, pirštais palietusi vandenį, močiutė ant krūtinės dėdavo kryžiaus ženklą, dėkodama Dievui už dar vieną dieną ir melsdama ramios nakties. Matyt, panašiai ji pradėdavo ir dieną, bet per saldžius rytmečio sapnus aš to nematydavau.
Buvo smalsu, kaip tas vanduo iš mažo puodelio neišdžiūsta, kodėl jo negeria, o tik paliečia pirštais. „Šventintas vanduo negenda, laikosi švarus, apsaugo nuo blogio, perkūno, ligų“, – sakydavo ji.
Šiuolaikiniuose namuose dabar retai rasi šventinto vandens. Na, nebent dėžutę pašventintų degtukų. Ant sienos nebekabo ir kryžius ar vadinami šventi paveikslai su Žolinės puokštele už šono. Tokių dalykų surastum nebent kokioje senoje kaimo gryčiukėje, kurių vis mažiau ir mažiau. Kaip ir tų senųjų Velykinių papročių, kurių laikėsi ne viena protėvių karta.
„Ka Velykas, ta Velykas, ė rūgšta peina po pilna šaukšta“
Tai šmaikštus žemaičių posakis apie geras vaišes. Sočiais valgiais nukrauto Velykinio stalo, ne paslaptis, laukdavo visi, ypač vaikai. Dabar, kai kasdien prikertame kaip per Velykas, šis pasakymas sunkiai įsivaizduojamas.
Anksčiau, kol didžiosios dalies žmonių gyvenimas sukosi žemės darbų ir ūkininkavimo ritmu, Velykų laukdavo ir joms ruošdavosi ilgai, nuo pat Užgavėnių. Vos tik pasibaigus Užgavėnių linksmybėms, kiekvienoje šeimoje prasidėdavo pasninkas. Per gavėnią nederėjo valgyti sočių mėsos ir pieno valgių. Tam buvo ir logiškas paaiškinimas – karvės tokiu metu dažniausiai būdavo užtrūkę, vištos, kurių rūšys tuomet buvo visai kitokios nei dabar, kiaušinių žiemą nedėdavo arba labai mažai, kiaulės ir paukščiai paskersti rudenį.
Tada gavėnios metu sotindavosi įvairiomis putromis, kruopomis, duona, valgė daug silkės, bulvių su mirkalu, grūstomis kanapėmis ar kepintais sėmenimis su svogūnais, užsrėbdavo sompilinio rūgusio pieno. Tai ne šiaip sau raugintas pienas, o prieš kelis mėnesius, kol karvutė dar davė pieno, supiltas į statinę, suraugintas ir įgavęs tokios rūgštelės, kad paragavus kakton sutraukdavo visą giminę. Statinėse dar buvo likę raugintų kopūstų, agurkų, slėgtų grybų. Ir taip iki pat Velykų. Kaip senais laikais žmonės sakydavo, atgavėdavo su varpų skambėjimu šeštadienio pamaldose.
Šventes pasitikdavo švarindamiesi
Švenčių laukimas buvo ir daugybė švarinimosi darbų – kuopiami namai, tvarkoma aplinka, skalbiamasi po žiemos, keičiama patalynė, rūbai, maudomasi. Beje, skalbimas taip pat buvo sudėtingas darbas, mat plikydavo naminį pelenų šarmą, skalaudavo dažnai dar lediniame vandenyje, prakirtę eketę. Pasitinkant šią šventę labai svarbu buvo ne tik namų ir kūno švara, bet ir dvasinis apsivalymas – Velykinė išpažintis.
Svarbiausiai pavasario šventei pasitikti kiekviena šeimininkė ruošdavo vaišes. Retai būdavo kas nors pirktinio – visa virdavo ir kepdavo namuose. Kažin kokių neįprastų valgių ir nepasitiekdavo, svarbu, kad būdavo galima prisivalgyti iki soties.
Velykų stalui išsivirdavo mėsos, kiaušinių, kuriuos dažniausiai dažydavo su alksnio žievės nuoviru, suslėgdavo sūrio, patiekdavo lašinių. Tokiai progai šeimininkė turėdavo užspaudusi puodynėlę sviesto, išsikepdavo šviežios duonos ir būtinai – mielinio balto pyrago. Kelias skardas, jei tik turėdavo pakankamai smulkaus malimo – pitliuotų – miltų. Jei pavykdavo, šeimininkė kokią skardą pyrago atsidėdavo vaikams Atvelykiui.
Norint išsikepti to skanaus balto pyrago, prieš tai reikėjo nuvažiuoti į malūną – tokie Plungės valsčiuje tuo metu buvo ant Vieštovės ir Minijos upių. Ant Vieštovės upės malūnus turėję Baltuonė ir Musulas. Labai geras malūnas, garsėjęs geru pitliavimu, buvęs Stonaičiuose, ant Minijos srovės. Žinia, vandens malūnai mala tik tada, kai yra pakankamai vandens, kas nutinka dažniausiai rudenį. Todėl miltais žiemai iki pavasario tekdavo apsirūpinti iš rudens.
Vyrai į malūnus traukdavo kelioms paroms, susikraudavo į arklinius vežimus po 20–30 maišų grūdų, o nuvažiavę po kelias paras kantriai laukdavo savo eilės. Jei gaspadorius laiku į malūną nenuvežė sumalti grūdų, nebuvo ne tik kuo gyvulių šerti, bet ir šeimininkei iš ko pyragų kepti. Bėdai prispaudus, miltų tekdavo skolintis, o kartais gelbėdavo kieno nors kaime turimos rankinės girnos.
Ugnis ir vanduo – į kiekvienus namus
Anksčiau Velykų šventės neįsivaizduodavo be šventintos ugnies ir vandens. Šią užduotį dažniausiai patikėdavo berniukams, mat mergaitės padėdavo mamoms namų ruošoje.
Didįjį šeštadienį iš kaimų į aplinkines bažnyčias patraukdavo būriai berniukų ir paauglių parnešti ugnies ir vandens. Ugniai nešti dažniausiai naudodavo medžio kempines, kartais lininę ar kanapinę virvę ar durpių. Bet populiariausios buvę ilgai rusendavusios kempinės, kurių prisirinkdavo malkaudami ir laikydavo kur sausai ant aukšto. Šventai ugnelei parnešti kempines paruošdavo šone pragręždami skylę ir perverdami tvirtą vielą laikymui.
Prie bažnyčių šventoriuose sukurdavo didelius laužus, į jų pakraščius sudėdavo kempines taip, kad įsidegtų tik vienas kraštas. Kempinei pradėjus rūkti, skubėdavo namo, vis pasukdami virš galvos, kad geriau įsidegtų. Jei įsidegdavo per daug, pakeliui kur murktelėdavo į griovį su vandeniu. Žinoma, pasitaikydavo visko, kempinė užgesdavo. Tada vaikinukai skolindavosi ugnies vienas iš kito.
Parnešus šventą ugnį namo, paprastai ja uždegdavo žvakę, sukalbėdavo maldą, apsmilkydavo visus namus, tvartus, o kempinės likučius sukūrendavo krosnyje. Tai buvo tarsi žmonių ryšio su gamtos visuma sutvirtinimas, tikėjimas, kad šios apeigos atneš sėkmę, kad namus aplenks bėdos, laukai subrandins gerą derlių, o gyvuliai bus sveiki.
Vandeniui parnešti naudojo stiklinius butelius. Anot pokario laikus menančių žmonių pasakojimų, šventinto vandens statinės buvo iki kelių šimtų litrų talpos. Prie jų prieiti laukė būriai žmonių – daugiausia tėvų atsiųsti vaikai. Prisibrovę prie statinės, merkė į vandenį butelius.
Šventintu vandeniu pašlakstydavo namus, jo turėdavo visus metus apsaugai nuo nelaimių.
Velykų rytą anksti pakirdę, skubėdavo į bažnyčią, į prisikėlimo pamaldas, atnešančias taiką su savimi, Dievu ir gamta. Tegul ir mūsų širdys taip atsivers, būkite sveiki, sulaukę šventų Velykų.