
Naujausios
– Su kokiais įspūdžiais grįžote iš apdovanojimų?
– Jau seniai prasidėjusi kova už toleranciją, patyčių mažinimą. Visam tam reikia pavyzdžių. Ir štai kažkas atrado Litvakų atminties sodą Plateliuose. Sužinojo apie Kaušėnuose esantį Holokausto aukų memorialą, kitas vietas. Čia apsilankiusiems žmonėms natūraliai kyla klausimas: „O kas tai padarė?“ Aš manau, kad būtent taip ir buvo – kažkas atvažiavo, pasidomėjo, dar papildomai kažką paknaisiojo ir taip sužinojo apie mane.
O šiaip aš nejaučiu, kad čia būtų kažkas ypatingo. Juolab kad visa ko pradininkas – mano tėvukas. Aš tik tęsiu tai, ką jis pradėjo, ir niekam nesigiriu. „Jeigu tu padarei gerą darbą ir eini gatve šaukdamas „Duokit man medalį!“, vadinasi, darbas nebuvo geras“, – sakydavo mano babūnė Domicelė Vaitkienė. Aš pritariu jos žodžiams.
Nesureikšminu ir man skirtos nominacijos. Kodėl? Todėl, kad tiek daug vietų, kuriose trūksta elementaraus padorumo, tos pačios tolerancijos. Kalbama apie patyčių mažinimą, bet kas dėl šio tikslo daroma?
Kuriamos valstybinės programos tolerancijai didinti, patyčioms mažinti. Tam metami didžiuliai pinigai. Didžiąją jų dalį gauna žiniasklaida. Ką ji daro? Atidirba už pinigus. Bet kaip...
Kad ir paskutinis man užstrigęs atvejis – „15 min.lt“ pripažintas etiškiausiu ir tolerantiškiausiu portalu Lietuvoje. Nors vos prieš kelias dienas tame pačiame portale buvo skelbtos piketo prie Kultūros paveldo departamento nuotraukos, kuriose – piketuotojų plakatai su užrašais, šlykščiai iškraipančiais minėto departamento vadovo Vidmanto Bezaro pavardę. Tyčiotis iš žmogaus dėl jo išvaizdos, fizinių trūkumų ar pavardės – neetiška. Aš jau nekalbu apie kažkokią toleranciją.
O jei būtų publikavę tas pačias nuotraukas, tik uždengę tuos užrašus ir vietoje jų užrašę, jog čia– pasityčiojimas? Tada piketuotojai kitąkart nebūtų ėję su tokiais plakatais, o skaitytojai būtų pamatę, kad nepadoru taip elgtis. Čia – pats geriausias pavyzdys, kad mums iki tolerancijos – kaip iki dangaus.
– Vis dėlto turėtumėte jaustis pamalonintas. Juk pelnęs tolerancijos žmogaus vardą, užnugaryje palikote tokį grandą kaip režisierius Oskaras Koršunovas...
– Prisipažinsiu, kad to nežinojau iki pat apdovanojimų ceremonijos. Apskritai niekam nieko nesakiau ir nesidomėjau, nenorėjau, kad čia prasidėtų... Net namuose neprasitariau. Tik oficialiai paskelbus tokią informaciją prasidėjo skambučiai, sveikinimai.
Ir kol neatsidūriau Kaune, kitų nominantų nežinojau. Išgirdau tik tada, kai pristatinėjo visus. Jokio to jausmo aplenkus žinomus žmones... Aš manau, kad tie, kurie sprendė, kurį iš mūsų apdovanoti, turėjo savo motyvų. Kaip jaučiuosi tapęs tolerancijos žmogumi paskambinęs klausė ir Vytautas Rumšas. „Taip pat. Niekas nepasikeitė“, – tepasakiau.
– Pastebėtas ir įvertintas buvote už daugybę reikšmingų darbų gaivinant Plungės, Žemaitijos ir visos Lietuvos žydiškąją atmintį. Vienas prasmingiausių – Lietuvos kontūre auginamas Litvakų atminimo sodas. Papasakokite, kaip gimė jo idėja.
– Pirmiausia Jakovo Bunkos paramos ir labdaros fondas įsigijo sklypą su griaunamu nameliu. Pirkta su mintimi, kad toje vietoje išdygs žydiška etnografinė sodyba-muziejus, į kurį užsukęs galėtum susipažinti su buitimi, amatais. Juk kadais Plungėje dirbo stikliorius, būta odos išdirbėjų, kirpėjų, prekybininkų. Būtent tuos amatus ir norėta parodyti žmonėms. Kol kas nesiseka šios idėjos įgyvendinti. Tam reikia daug lėšų.
Svarstoma ir galimybė tą sklypą, išskyrus vietą, kurioje įkurdintas sodas, parduoti. Už gautus pinigus būtų galima imtis kitų darbų. Tirkšliuose, prie Mažeikių, žadama restauruoti buvusią sinagogą, įrengiant to krašto žydų muziejų. Aš siūlau kitą variantą – įkurti visos Žemaitijos. Jei sutiktų, žydiškos etnografinės sodybos minties visam atsisakytume.
– O kaip atsitiko, kad sausio vidury Litvakų atminimo sode apsilankė net Prezidentas Gitanas Nausėda?
– Pats nesikviečiau. Manau, viskas įvyko iš lūpų į lūpas principu. Aš nemanau, kad Prezidentas pats sugalvojo. Yra komanda, kuri sudarinėja jo darbotvarkę. Tai – tarsi namų darbai, nes kaip tik tuo metu Prezidentas ruošėsi vykti į Izraelį.
Atvažiavo, pasivaikščiojo, apžiūrėjo. Paklausiau, ar jis nenorėtų kaip šalies vadovas valstybės vardu pasodinti vieną obelį. Norėjo. Kaip tik turėjau vieną obelį atsargoje, tai ir įkasėme. Ji skirta Darbėnų (Kretingos r.) bendruomenei. Vietovei, iš kurios kilusi jo mama.
Mano nuomone, tai – svarbus dalykas. Juk Prezidento pasodinta obelis – tarsi nuo visos tautos. Tokiu būdu G. Nausėda išreiškė daugumos lietuvių požiūrį į žydų tautą. Vertinu tai kaip pagarbos ženklą.
– Kelintoji yra Prezidento obelis? Kiek iš viso jų turėtų čia atsirasti?
– Prezidento – 53-oji. Netrukus bus pastatyta ir dar viena – Palangos miesto savivaldybė sumanė įamžinti tame mieste gyvenusius žydus. Pasodinsime, kai tik oras bus geresnis.
Norėčiau, kad Lietuvos kontūre kuriamas sodas išaugtų iki 234 kalvio nukaldintų obelų – tiek, kiek Lietuvoje iki karo gyvavo žydų bendruomenių. Tada ta teritorija taptų ne tik dideliu ir reikšmingu atminimo ženklu, bet ir išskirtiniu meno kūriniu.
Labai svarbu ir tai, kad jo kūrimo procese dalyvautų kuo daugiau žmonių, vienaip ar kitaip susijusių su žydų tauta. Jau dabar sode puikuojasi žmonių iš Australijos, Pietų Afrikos, Amerikos, Anglijos, Izraelio obelys.
– Kiekvienas iš mūsų neišvengiamai pagalvojame – o kas po mūsų? Sakykite, ar auginate mintį, kam po savęs perleisite sodo priežiūrą?
– Čia ir yra pagrindinis klausimas. Vienas iš variantų – perkelti sodą į Šeduvą, kur kuriamas didelis visos Lietuvos žydų memorialas bei muziejus. Ten bus ta vieta, kurią aplankys kiekvienas į Lietuvą atvykęs žydas. Tai bus moderniausiomis technologijomis paremtas litvakų miestelių istorijos, kultūros bei atminimo muziejus.
Žinoma, būtų galima sodą perleisti Žemaičių dailės muziejui, jei šis apsiimtų, arba Žemaitijos nacionalinio parko direkcijai. Bet bėda ta, kad jis – dar nebaigtas.
Kol kas mano didžiausi pagalbininkai – anūkai Vilius ir Lukas. Kaip bus toliau, neaišku. Nemanau, kad kas norės užsikrauti tokį klapatą.
– Šiandien jau sunku suskaičiuoti, kiek jūsų tėvelis ir jūs nuveikėte, kad kuo daugiau būtų „įrašų“ žydų tautai skirtame istorijos puslapyje. Bet prisiminkime pačią pradžią. Nuo ko visa tai prasidėjo?
– Reikėtų pradėti nuo skaudžios mūsų giminės istorijos, nuo iš Šilalės kilusio mano bočiaus Leibos Bunkos, kuris buvo savanoris 1918-aisiais. Tiesa, savanoriu jis buvo dukart. Pastarąjį kartą savanoriauti pasiryžo bijodamas į kariuomenę išleisti pilnametystės sulaukusį mano tėvą. Bočius pasakė, kad to piemens vieno neišleis, nes jis ten pražus. Taip jis antrąkart tapo savanoriu.
Vis dėlto tėvui tarnybos išvengti nepavyko. Per 16-osios divizijos kautynes su vokiečiais ties Aleksejevka (Rusija) jis buvo sunkiai sužeistas. Jį leisgyvį gulintį sniege rado bočius ir vežimu išgabeno į ligoninę. Tėvas išsikapstė, o bočius po dviejų savaičių pats žuvo. Kaip ir vėliau į kariuomenę paimtas šeimos jaunėlis.
Taip tėvas liko vienas iš sūnų. Tiesa, po karo jis dar buvo paliktas Vokietijoje tarnauti, mat gerai mokėjo vokiečių kalbą. Tad į Lietuvą besugrįžo tik 1947-aisiais.
Grįžęs į gimtąją Plungę pamatė, jog čia nieko nebėra. Suvokęs skaudų tautiečių likimą jis davė sau pažadą visais įmanomais būdais stengtis įamžinti jų atminimą, kad liktų nors kažkokie ženklai ateities kartoms apie mūsuose gyvenusius žydus. Tą visą gyvenimą ir darė, pasitelkdamas savo kūrybą. O aš tik tęsiu tai, ką jis pradėjo.
– Kaip atrodė jūsų vaikystė? Ji buvo persmelkta žydiška dvasia ar vis dėlto augote supamas žemaitiškų tradicijų, papročių? Juk jūsų mama buvo žemaitė.
– Gyvenome kaip tipiška žemaičių šeima. Kultūra, papročiai – žemaitiški. Apie žydiškas tradicijas priminė tik babūnės gaminami žydiški patiekalai. Jų skonį iki šiol jaučiu. Jų ruošimo paslapčių buvo išmokusi ir mano mama. Tad retkarčiais palepindavo tėvą.
Nors žydai – labai religinga tauta, mūsų šeimoje to nebuvo. Po karo, masinių žydų žudynių babūnė pasakė: „Jeigu Dievas leido atsitikti tokiems dalykams, vadinasi, jo nėra“. Čia ir baigėsi visas mūsų religingumas.
– O kuo jūs save laikote – žydu ar lietuviu?
– Žemaičiu. Galima visaip sukti, bet realybė tokia. Jei būtume išvažiavę į Izraelį, kai aš buvau mažas, tada būtų buvę kitaip. Dėl tenykščių tradicijų, papročių, kultūros, kalbos ir aplinkos, ko gero, bučiau pavirtęs žydu. Bet taip nenutiko. Todėl tai, ką aš turiu prisisiurbęs, viskas yra žemaitiška.
Prisimenu, kai sulaukus šešiolikos reikėjo išsiimti pasą. Pasų stalo viršininkas paprašė užrašyti tautybę. Nedvejodamas įpiešiau – žemaitis. Ir tik išaiškinus, kad tokios nėra, pataisiau į lietuvis. Nė minties nebuvo kitos. O dabar – pagal situaciją: jeigu reikia, esu žemaitis, jei reikia – žydas, rusas ar ukrainietis. Net ir tėvas, nors žydų tautybės, charakteriu buvo grynas žemaitis.
– Niekam nėra paslaptis, kad visuomenė dėl žydų – susiskaldžiusi. Kas, jūsų nuomone, lemia neigiamą požiūrį į šią tautą?
– Nuo viduramžių laikų vis dar gyvuojantys stereotipai. Dar tada žydus buvo bandoma paversti piktadariais, nes jiems geriau sekėsi, mokėjo verstis, prasimanyti pinigų, kurių iš žydų skolintis ateidavo turtingieji ir dvasininkija. O skolas juk reikia grąžinti. Tai, žinoma, niekam nepatiko. Juk pasiskolini svetimus, o atiduoti reikia savo...
Taip gimė nebūtos istorijos, juodinusios žydų tautą. Prasidėjo kaltinimai nužudžius Kristų, grobiant vaikus, siurbiant kraują. Paleido tokius gandus ir žmonės ėmė tuo tikėti.
Ir Plungėje yra buvęs atvejis, kai turgaus dieną prapuolė vaikas ir dėl to buvo apkaltinti žydai. Įsiaudrinusią minią ramino Klaipėdos ir vietiniai milicininkai. O galiausiai paaiškėjo, kad pradingėlis kitame kieme žaidžia su savo bendraamžiais. Vienas suklykė, kad žydai pagavo, ir visi iš paskos uodegas pakėlė.
Baisiausia, kad viduramžiais gimę stereotipai gyvi iki šiol. Juk visada reikia turėti priešą, kad galėtum kažką apkaltinti, jei tau negerai.
Anekdotą net ta tema prisiminiau: „Tarybiniais laikais atvežė grietinės į parduotuvę. Nusidriekė didžiausia eilė. Išėjusi parduotuvės vedėja pareiškė: „Žydai, nestovėkite – jums neužteks!“ Dar po kurio laiko šaukia: „Kas ne profsąjungos narai, nestovėkite – negausite!“ Dar po valandos: „Kas ne partijos nariai, negausit, skirstykitės!“ Galų gale išeina ir pasako: „Nebeliko!“ Ir visi eilėje stovėję žmonės ėmė burbuliuoti: „Oi tie žydai! Rupūžės! Vėl jiems pasisekė.“
– Visuomenė jus pažįsta ir kaip kraštotyrininką, savitą rašymo stilių turintį žurnalistą. Kokių profesijų per gyvenimą dar teko matuotis? Ir kuri tiko labiausiai?
– Ilgus metus dirbau žiniasklaidos srityje. Be vietinės spaudos, teko padirbėti dienraštyje „Respublika“, laikraštyje „Gimtasis kraštas“, „Dienoje“. Pastarajai nusibaigus, įsidarbinau redaktoriaus pavaduotoju „Klaipėdos“ redakcijoje.
Bet ilgainiui man apkarto ten. Pasidarė neskanu. Tada grįžau į Plungę. Tiesa, yra tekę dėstytojauti Klaipėdos universitete, kur mokiau būsimuosius žurnalistus. Galiausiai sulaukiau pasiūlymo dirbti specialistu ryšiams su visuomene Rietavo miškų urėdijoje. Čia ir pensijos sulaukiau. O maniau ateisiu, metus antrus pabūsiu ir kilsiu.
Tie vienuolika metų, praleistų urėdijoje, buvo patys geriausi mano gyvenime. Išskyrus gal tuos, kai dirbau gintaro meistru ir drožėju liaudies kūrybos gaminių įmonėje „Minija“.
Urėdijoje dariau tai, kas man patinka ir priimtina. Ir man sekėsi. Per tiek metų dirbant žiniasklaidoje turėjau pažinčių ir ryšių visoje Lietuvoje. Tai palengvino darbą. Nuveikta išties daug. Ir svarbiausia, kad dirbti buvo vienas malonumas.
Garsaus kino aktoriaus Jurijaus Nikulino yra klausę, kas yra laimė. Jis pasakė labai paprastai: „Laimė – kada iš ryto tu nori eiti į darbą, o po darbo nori grįžti namo“. Man taip ir buvo.
Dabar, kaip sakiau, esu pensininkas, nors veiklos tikrai netrūksta, nes vadovauju J. Bunkos paramos ir labdaros fondui. Prieš tai juo rūpinosi šviesaus atminimo mano brolis. Taip po truputį ir sukuosi. Kažką darome.
Vienas iš didžiausių fondo darbų – unikalus memorialas Kaušėnuose, kur pirmąkart Lietuvoje surašytos holokausto aukų pavardės. Iš viso jų – beveik 1 300. Unikalus objektas – ir žydų gelbėtojams skirta alėja.
Dabar Lietuvoje iš viso yra septynios vietos, kuriose skelbiamos žuvusių žydų tautos atstovų pavardės. Penkios įkurtos Žemaitijoje, likusios dvi – mūsų pavyzdžiu pasekusiuose Kėdainiuose ir Biržuose.
Darėme ir nėjome šaukdami „Duokite mums už tai medalį!“
– Artimiausi planai?
– Kažką dar dirbti, kol tik yra sveikatos.