Daugiausiai darbo pareigūnams buvo keliuose

Klaipė­dos ap­skri­ties vy­riau­sio­jo po­li­ci­jos ko­mi­sa­ria­to nuo­trau­ka
Apie tai, kaip per­nai dir­bo Rie­ta­vo po­li­ci­ja, pa­pa­sa­ko­jo ko­mi­sa­ria­to vir­ši­nin­kas M. Vai­či­kaus­kas
Kiek­vienų metų pra­džio­je po­li­ci­jos ko­mi­sa­ria­tai bend­ruo­me­nei pri­sta­to pra­ėju­sių metų sa­vo veiklą. Rie­ta­vo po­li­ci­jos ko­mi­sa­ria­tas į tokį ata­skai­tinį su­si­rin­kimą, vy­kusį nuo­to­li­niu būdu, pa­kvietė pra­ėjusį ant­ra­dienį. Ko­mi­sa­ras Ma­rius Vai­či­kaus­kas pa­sa­ko­jo, kad pra­ėju­siais me­tais jo va­do­vau­ja­mi pa­reigū­nai daug dar­bo turė­jo pa­tru­liuo­da­mi ke­liuo­se. Galbūt dėl to, kad jautė nuo­la­tinę po­li­ci­jos kont­rolę, at­sa­kin­giau elgė­si ir vai­ruo­to­jai. Nors kai ku­rie vis dar sėda prie vai­ro vos ap­svaigę nuo al­ko­ho­lio ar net ge­rai įkaušę, 2021 m. Rie­ta­vo sa­vi­val­dybė­je praėjo bent jau be žmo­nių aukų.



Va­gys taikė­si į ne­gy­ve­na­mas so­dy­bas, deg­tin­da­riai bu­vo ra­mes­ni

Per­nai į rie­ta­viš­kius pa­reigū­nus dėl įvai­rių pa­žei­dimų bu­vo kreip­ta­si 1 103 kar­tus. Daž­niau­siai rea­guo­ti reikė­jo būtent į pra­ne­ši­mus dėl eis­mo sau­gu­mo (350 pra­ne­šimų). 221 kartą kreip­ta­si dėl įvai­rių kitų pa­žei­dimų, 190 kartų – dėl CO­VID-19 si­tua­ci­jos, 106 kar­tus pra­neš­ta apie smurtą ar­ti­mo­je ap­lin­ko­je.
Ko­mi­sa­ria­tas su­darė nu­si­kals­tamų veikų še­še­tuką, ku­rio viršūnė­je – smur­tas ar­ti­mo­je ap­lin­ko­je, jo at­vejų re­gist­ruo­ta tri­mis dau­giau nei 2020 me­tais – 23. Pa­daugė­jo va­gys­čių – per­nai jų fik­suo­ta 15 (už­per­nai bu­vo 11). Anot M. Vai­či­kaus­ko, dau­giau­sia tai va­gystės iš ne­gy­ve­namų so­dybų. Il­ga­pirš­čius do­mi­no me­ta­las, tvo­ros.
Džiu­gi­na tai, kad nu­sta­ty­ta ma­žiau girtų vai­ruo­tojų, ku­rie vėliau pa­trauk­ti baud­žia­mo­jon at­sa­ko­mybėn (per­nai jų bu­vo 13, už­per­nai – 16). Bet pa­daugė­jo vie­šo­sios tvar­kos pa­žei­dimų: 2021 m. nu­sta­ty­ti 9 to­kie at­ve­jai, o 2020 m. bu­vo 7. Po­li­ci­jos ata­skai­to­je – ir trys nu­si­kals­ta­mos vei­kos, su­si­ju­sios su nar­ko­ti­kais, nors M. Vai­či­kaus­kas sakė esąs įsi­ti­kinęs, kad rea­lios si­tua­ci­jos šie skai­čiai neats­pin­di. Prob­lemų dėl nar­ko­tikų yra dau­giau, Rie­ta­vas su jo­mis su­si­du­ria kaip ir vi­si ki­ti mies­tai.
Nuo už­per­nai bu­vu­sių 8-ių iki 1-o at­ve­jo per­nai su­mažė­jo nu­si­kals­tamų veikų dėl na­minės deg­tinės. Ko­mi­sa­ras spėlio­jo, gal žmonės ne­be­tu­ri įran­gos na­mi­nu­kei va­ry­ti. Ži­no­ma, prie to­kio mažė­ji­mo pri­si­dėjo ir aky­las pa­čių pa­reigūnų dar­bas.
Per­nai Rie­ta­vo po­li­ci­jos ko­mi­sa­ria­tas iš­tyrė 75,61 pro­c. visų nu­si­kals­tamų veikų, pa­na­šiai kaip ir 2020 m. (72,15 pro­c). Sun­kių ir la­bai sun­kių nu­si­kal­timų ne­bu­vo, o vie­nas di­des­nių – au­di­nių kai­liukų va­gystė už 100 tūkst. Eur iš įmonės Daugė­duo­se. „Že­mai­tis“ jau rašė, kad ši va­gystė jau išaiš­kin­ta ir per­duo­ta teis­mui, įta­ria­ma­sis by­lo­je – įmonės dar­buo­to­jas.


Dau­giau­siai eis­mo įvy­kių – au­tost­ra­do­je

Eis­mo įvy­kių sta­tis­ti­ko­je dau­giau­sia ava­rijų Rie­ta­vo sa­vi­val­dybė­je „pa­žymė­tas“ ma­gist­ra­li­nis ke­lias Vilnius–Kaunas–Klaipėda. Rie­ta­vo sa­vi­val­dybės te­ri­to­ri­jo­je čia per­nai įvy­ko net 44 eis­mo įvy­kiai (2020 m. – 12).
Kodėl toks di­de­lis po­ky­tis, sun­ku pa­sa­ky­ti bu­vo ir M. Vai­či­kaus­kui. Ko­mi­sa­ria­to vir­ši­nin­kas svarstė, gal tai su­si­ję su šio ke­lio re­mon­to dar­bais. Dau­giau eis­mo įvy­kių. fik­suo­ta ir Mažeikių–Plungės–Tauragės ke­ly­je (2020 m. jų bu­vo 10, 2021 m. – 32) bei ke­ly­je Kryžkalnis–Rietavas–Vievis (2020 m. – 6, per­nai – 27). Ki­tuo­se ke­liuo­se ir gatvė­se – 32. Did­žio­ji da­lis įvy­kių – nu­va­žia­vi­mai nuo ke­lio ir ko­ne pusė jų vėlgi įvy­ko au­tost­ra­do­je.
„Lyg tai ly­gus ke­lias, lyg nie­kas ne­gre­sia“, – stebė­jo­si M. Vai­či­kaus­kas ir svarstė, kad va­žiuo­da­mi au­tost­ra­da vai­ruo­to­jai nuo ke­lio nu­le­kia galbūt dėl nuo­var­gio, o gal dėl per­ne­lyg di­de­lio at­si­pa­lai­da­vi­mo ir dėme­sio sto­kos.
Taip pat ne­ma­žai eis­mo įvy­kių nu­tin­ka dėl su­si­dūri­mo su gyvū­nais, mat Rie­ta­vo sa­vi­val­dybės te­ri­to­ri­ja miš­kin­ga. Ko­mi­sa­ras pa­stebė­jo, kad ne­bu­vo at­vejų, jog su gyvū­nais su­si­durtų au­to­bu­sai ar sunk­ve­ži­miai. Vi­sais at­ve­jais tai – leng­vie­ji au­to­mo­bi­liai, gal dėl to, kad jų grei­tis būna di­des­nis. Fik­suo­ta ava­rijų, įvy­ku­sių su­si­dūrus au­to­mo­bi­liams ar kai šie vertė­si. Vie­na­me eis­mo įvy­ky­je leng­va­sis au­to­mo­bi­lis su­si­dūrė su dvi­ra­čiu.


Ava­ri­jo­se – dau­giau nu­kentė­ju­siųjų

Kalbė­da­mas apie ava­rin­gumą sa­vi­val­dybės ke­liuo­se, M. Vai­či­kaus­kas pa­si­džiaugė, jog per­nai eis­mo įvy­kiai ne­pa­rei­ka­la­vo aukų, o 2020 m. bu­vo vie­nas žuvęs, bet ir jis, ko­mi­sa­ro žod­žiais, „pa­ts ieš­ko­jo ke­lio pas Dievą“, nes nuo­lat gu­linė­jo ant ke­lio. Vis dėlto su­ne­rim­ti ver­čia tai, jog eis­mo įvy­kiuo­se nu­kentė­ju­sių žmo­nių per­nai bu­vo ko­ne pen­kis­kart dau­giau (2020 m. 
bu­vo 6, o 2021 m. – 29). Dvi ava­ri­jos, ku­rio­se su­žeis­ti žmonės, bu­vo su­kel­tos ne­blai­vių vai­ruo­tojų.
Iš vi­so per­nai už­re­gist­ruo­ta 16 eis­mo įvy­kių, pa­si­bai­gu­sių su­žei­di­mais. Vie­na­me jų su­ža­lo­ji­mai bu­vo stip­res­ni (kai įlėkta į upę Pjau­lių kai­mo te­ri­to­ri­jo­je).
„Baigė­si lai­min­gai, nes minkš­ta žemė. Galė­jo būti ir vi­si žuvę“, – lai­min­gai pa­si­bai­gu­sią ne­laimę ko­men­ta­vo ko­mi­sa­ras.
Dau­giau­siai įskai­ti­nių eis­mo įvy­kių įvy­ko dėl ne­sau­gaus grei­čio, sau­gaus at­stu­mo ne­si­lai­ky­mo ir tai­syk­lių pa­žei­di­mo len­kiant. Bu­vo vie­nas įvy­kis, kai vai­ruo­to­jas ava­riją su­kėlė užsnūdęs prie vai­ro. Au­tost­ra­da va­žiavęs vy­ras trenkė­si į dėl tvar­ko­mo ke­lio su­sto­ju­sią ma­šinų ko­loną.


Ad­mi­nist­ra­ci­niai nu­si­žen­gi­mai

Kal­bant apie ad­mi­nist­ra­ci­nius nu­si­žen­gi­mus, per­nai jų su­mažė­jo be­veik per­pus – nuo 655 iki 347. Ir vėlgi dau­giau nei pusė jų su­da­ro ke­lių eis­mo tai­syk­lių pa­žei­di­mai. Bet ir jų fik­suo­ta ge­ro­kai ma­žiau. Galbūt dėl to, kad dėl pan­de­minės si­tua­ci­jos pa­reigū­nai dau­giau budė­jo ke­liuo­se, be to, pa­si­tar­na­vo ir grei­čio ma­tuok­liai. Ko­mi­sa­ras pa­stebė­jo, kad per­nai ne­įkliu­vo nė vie­nas ne­blai­vus va­de­lio­to­jas, ko anks­čiau pa­si­tai­ky­da­vo. Ma­tyt, žmonės tie­siog ne­be­lai­ko ark­lių, o va­žiuo­ja trak­to­riais, ki­ta žemės ūkio tech­ni­ka.
Šiek tiek su­mažė­jo ir to­kių vai­ruo­tojų, ku­rie prie vai­ro sėda ne­turė­da­mi tam teisės ar „pa­miršę“, kad jos bu­vo atim­tos. Ta­čiau M. Vai­či­kaus­kas pa­brėžė, kad rie­ta­viš­kiai pa­reigū­nai dau­gelį savų vai­ruo­tojų jau iš ma­ty­mo pa­žįsta, tad gud­ru­čiai be tei­sių pro akis ne­prasprūs­ta.
Draus­min­ges­ni pa­si­darė pėstie­ji. Už­re­gist­ruo­ti tik 4 jų pa­da­ry­ti pa­žei­di­mai. Daž­niau­siai jie jau ne­be­ker­ta gatvės, kur pa­puo­la, o ren­ka­si pėsčiųjų per­ėjas.
Baud­žia­mo­jon at­sa­ko­mybėn, kai nu­sta­ty­tas di­des­nis nei pu­sant­ros pro­milės gir­tu­mas, pa­trauk­ti 13 vai­ruo­tojų (2020 m. bu­vo 16), ad­mi­nist­ra­cinėn at­sa­ko­mybėn dėl leng­vo gir­tu­mo (iki 1,5 pro­m.) – 6 (2020 m. bu­vo 25).
Vis­gi vai­ruo­ti išgė­rus dar mėgsta­ma, nors to­kių at­vejų ir mažė­ja.


Trūksta pa­reigūnų

Viešą­ja tvarką ir sau­gumą Rie­ta­vo sa­vi­val­dybė­je pa­de­da už­tik­rin­ti 3 po­li­ci­jos rėmėjai. Sa­vi­val­dybė­je vei­kia 12 sau­gios kai­my­nystės gru­pių, iš jų Rie­ta­ve – 8-ios, Tverų se­niū­ni­jo­je – 4-ios. De­ja, Rie­ta­vo po­li­ci­ja ne­tu­ri ko­mi­sa­ria­te dir­ban­čio bend­ruo­menės pa­reigū­no, pa­gal­bos ten­ka pra­šy­ti ko­legų.
Kalbė­da­mas apie šių metų prio­ri­te­tus, M. Vai­či­kaus­kas sakė, kad di­des­nis Rie­ta­vo po­li­ci­jos dėme­sys ski­ria­mas rea­ga­vi­mo ko­ky­bei, ak­ty­ves­niam bend­ra­vi­mui ir bend­ra­dar­bia­vi­mui su nu­si­kal­timų ir teisės pa­žei­dimų au­ko­mis, vie­ša­jai tvar­kai ir eis­mo sau­gu­mui už­tik­rin­ti, sun­kių ir la­bai sun­kių, re­zo­nan­si­nių nu­si­kal­timų ty­ri­mo ko­ky­bei bei vie­šu­mui, taip pat nu­si­kals­ta­mu būdu įgy­to tur­to ty­ri­mui, pre­ven­ci­nei veik­lai, orien­tuo­tai į bend­ra­dar­bia­vimą su sa­vi­val­da ir bend­ruo­me­ne.
Pris­ta­čius Rie­ta­vo po­li­ci­jos ko­mi­sa­ria­to ata­skaitą, kalbė­jo ir Klaipė­dos ap­skri­ties vy­riau­sio­jo po­li­ci­jos ko­mi­sa­ria­to vir­ši­nin­kas Al­fon­sas Mo­tu­zas. Jis trum­pai ap­žvelgė vi­sos ap­skri­ties pra­ėju­sių metų re­zul­ta­tus, pa­si­sakė apie bend­ras pro­ble­mas. Vie­na jų – po­li­ci­jos pa­reigūnų trūku­mas. Esą ir Rie­ta­vo po­li­ci­jos ko­mi­sa­ria­te yra žmo­nių, dirb­ti at­va­žiuo­jan­čių iš ki­tur.
„Ei­sim į mo­kyk­las, ei­sim į įstai­gas, ei­sim į gat­ves, im­sim už rankų ir ve­sim pas sa­ve į dar­bo­vietę tam, kad pri­trauk­ti nau­jus ko­le­gas, nes si­tua­ci­ja ga­na su­dėtin­ga. Vi­suo­se pa­da­li­niuo­se trūksta žmo­nių, per visą ap­skritį trūksta ne­to­li 200 pa­reigūnų“, – sakė A. Mo­tu­zas.
O me­ras An­ta­nas Čer­nec­kis kalbė­jo, jog pa­tys rie­ta­viš­kiai po­li­ci­jos pa­jėgų trūku­mo ne­jau­čia, nes po­li­ci­ja Rie­ta­ve yra ma­to­ma. Ir pa­stebė­jo, kad jau ke­le­rius me­tus ne­be­si­gir­di skundų dėl po­li­ci­jos dar­bo, kas anks­čiau ne taip re­tai pa­si­tai­ky­da­vo.