Naujausios
8 moksliniai pranešimai
Ši konferencija buvo programos „Alsėdžiai – Lietuvos mažoji kultūros sostinė 2022 m.“
kultūrinių renginių bei konferencijų ciklo „Krikščionybės raidos kontekstai“ dalis. Alsėdžių Stanislovo Narutavičiaus gimnazijos salėje buvo perskaityti 8 moksliniai pranešimai, iš kurių vienas – paskaita-ekskursija.
Pradžioje sveikinimo žodį tarė Plungės rajono meras Audrius Klišonis, seniūnė Danutė Repšienė, Alsėdžių parapijos klebonas kunigas Tomas Žlibinas, Alsėdžių bendruomenės pirmininkas Žydrūnas Purauskis, atliktas muzikinis sveikinimo kūrinys.
Konferencija pradėta doc. dr. Vacio Vaivados (Kauno universiteto Baltijos regiono istorijos ir archeologijos institutas) pranešimu „Alsėdžiai christianizacijos plėtros kontekste XV a.
pabaigoje–XVI a. pradžioje“. Pranešime daug dėmesio skirta Žemaitijos christianizacijos „gilumo“ klausimui, laužant nusistovėjusius istoriografinius stereotipus, esą Žemaitijoje ir Alsėdžių apylinkėse christianizacija XV–XVI a. buvusi silpna ir tik apie XVII a. vidurį ar net vėliau pagaliau ėmusi vyrauti krikščionybė.
Suabejota ir istoriografijoje išplitusiais teiginiais dėl bažnyčių tinklo retumo Žemaitijoje įtakos „paviršinei“ christianizacijai. Pranešėjas iliustravo, kad vyskupo dvarai Alsėdžiuose, Lieplaukyje (kuriame nebūta bažnyčios) darė įtaką krikščionėjimui, tai rodo krikščioniškų vardų paplitimas minimose apylinkėse.
Požiūrio į pomirtinį pasaulį kaita
Antrasis pranešimas „Požiūrio į pomirtinį pasaulį kaita Žemaitijos christianizacijos metu“ buvo skaitomas doc. dr. Mariaus Ščavinsko (Kauno universiteto Baltijos regiono istorijos ir archeologijos institutas).
Pranešėjas akcentavo, jog christianizacijos metu kūrėsi ne tik bažnytinės struktūros, tačiau kardinaliai keitėsi ir konvertitų pasaulėžiūra, šiuo atveju – požiūris į pomirtinį pasaulį bei sielos būklę jame. Krikščionybė į Lietuvą ir Žemaitiją atėjo su jau susiformavusiu požiūriu į sielos būklę aname pasaulyje. Krikščionybė didelį dėmesį skyrė žmogaus moralinėms nuostatoms, lemiančioms sielos būklę po žmogaus mirties, eschatologijai, maldoms už mirusiuosius ir šventųjų vaidmeniui sielos išganyme.
Tuo metu turimi šaltiniai nieko konkretaus negali pasakyti, kokiomis nuostatomis vadovautasi ikikrikščioniškame pomirtinio pasaulio suvokime. Įkapių dėjimas, mirusiojo statuso pabrėžimas implikuoja mintį, kad pagoniškame pomirtiniame pasaulyje sielos būklė priklausė ne nuo moralinių imperatyvų, maldų už mirusiuosius, būsimos eschatologijos, tačiau nuo mirusiojo „šlovingo gyvenimo“, užimamo statuso, atliekamų ritualų „teisingumo“ ir įkapių gausos. Pateikti duomenys rodo, kad misionieriai žemaičiams stengėsi išaiškinti ne tik, kas yra krikščionių Dievas, tačiau kaip buvo kuriamas pasaulis, žmogus, kokia nuodėmės (blogio) kilmė ir t.t.
Rokitų vaidmuo Žemaitijoje
Kunigas dr. Saulius Bytautas OFM (Kretingos Viešpaties Apreiškimo Švč. Mergelei Marijai parapija) pranešime „Kęstaičių Rokitų vienuolyno sąsajos su vyskupų rezidencija Alsėdžiuose (1738–1886 m.)“ pasidalijo mintimis apie rokitų vaidmenį Žemaitijoje ir ypač Kęstaičiuose, esančiuose keli kilometrai nuo Alsėdžių.
Žemaitijoje rokitai pirmiausia pasirodė vyskupo Jono Lopacinskio kvietimu Varniuose. Vietos bajoro Jono Antano Rimgailos iniciatyva netrukus rokitų špilotė buvo įkurta ir Kęstaičiuose (1738 m.). Jiems buvo atiduoti mediniai pastatai, kuriuose gyveno patys rokitai ir jų slaugomi ligoniai. Prelegentas atskleidė daug įdomių duomenų apie rokitų susirašinėjimą su Žemaičių vyskupais, kuriems buvo pavaldūs. Laiškuose bei reliacijose ganytojui rokitai fiksavo daug XVIII a. antrosios pusės–XIX a. vidurio kasdienybės detalių, pradedant rokitų ir jų slaugomų ligonių valgiaraščiu, baigiant išlaidomis tarnams ir patarnautojams.
Dvaro komplekse – 30 pastatų
Savo pranešime „Alsėdžiai – Žemaičių vyskupo valda 1637 m.
inventoriaus duomenimis“ dr. Jolanta Skurdauskienė (Žemaičių dailės muziejus, Kauno universiteto Baltijos regiono istorijos ir archeologijos institutas) plačiai aptarė 1637 m. Žemaičių vyskupijos inventoriaus, parašyto lenkų kalba, duomenis apie vyskupų dvarą Alsėdžiuose.
Inventorius buvo sudarytas vyskupo Jurgio Tiškevičiaus įsakymu, siekiant inventorizuoti vyskupo valdas. Iš pranešimo aiškėja, kad vyskupo dvaras Alsėdžiuose kitų dvarų finansinio rentabilumo kontekste užėmė aukštą statusą. Alsėdžių dvarą sudarė Alsėdžiai ir Lieplaukė. Dvaro kompleksas apėmė daugiau kaip trisdešimt pastatų: be naujai pastatyto dvaro-rezidencijos būta daug pagalbinių pastatų ir patalpų.
Prelegentė pristatė valstiečių prievoles, ekonominį dvaro pajėgumą bei paties inventoriaus pasirodymo aplinkybes, besisiejančias su dominikonų vienuolyno steigimu Garduose (Žemaičių Kalvarijoje).
Pristatė kadetų rengimo sistemą
Dr. Valdas Rakutis (Seimas) pranešime „Kadetų rengimo sistema. Lietuviškos kadetų rengimo tradicijos“ aptarė Varšuvos kadetų mokyklos Abiejų Tautų Respublikoje steigimo peripetijas, pristatė pagrindinius mokyklos steigimo iniciatorius (jų tarpe – Adomą Kazimierą Čartoriskį), kuratorius bei mokyklos absolventus. Tarp pastarųjų buvo 1794 m. sukilimo prieš rusus vadas Tadas Kosčiuška, pasižymėjęs ir JAV Nepriklausomybės karuose.
Varšuvos mokyklos pirmtakas – Drezdeno „riterių mokykla“, įsteigta dar 1732 m. Iš pranešimo aiškėja, kokios buvo kadetų mokyklos tradicijos, mokymosi programos, koks dėmesys buvo skiriamas jaunųjų karininkų moralei ir patriotiniam auklėjimui. Pranešimo pabaigoje prelegentas pasidalijo mintimis apie kadetų rengimo galimybes Alsėdžiuose.
Į Alsėdžius – Juozo Mickevičiaus akimis
Savo pranešime „Alsėdžiai Juozo Mickevičiaus kraštotyros archyve“ Aldona Kuprelytė (Žemaitijos nacionalinis parkas) pasidalijo mintimis apie kraštotyrininko, etnografo Juozo Mickevičiaus archyvą. 1929 m. sausio mėnesį jis aktyviai rinko kraštotyrinę medžiagą Alsėdžių apylinkėse. Surinkta tautosaka apėmė kelis stambius blokus – Alsėdžių krašto tradicijas, šventes, kulinarinį paveldą, atsiminimus apie istorinius įvykius. Antai jis daug dėmesio skyrė šventėms, šventiniams patiekalams, yra pateikęs tokių šventinių patiekalų, pvz., per Velykas kepto pyrago kiepio, receptus.
Įdomi ir kraštotyrininko biografija – baigęs Plungės gimnaziją, J. Mickevičius įstojo į Vytauto Didžiojo universitetą. Sovietinė valdžia jį buvo ištrėmusi iš Lietuvos, tačiau grįžus pavyko vykdyti kraštotyrinę veiklą, tapo Kretingos muziejaus direktoriumi. Kadangi J. Mickevičiaus mama buvo kilusi iš Alsėdžių, nenuostabu, jog kraštotyrininkas didelį dėmesį skyrė šiam Žemaitijos kampeliui.
Seniausiam kryžiui – pusantro šimto metų Gintaras Ramonas (Plungės rajono savivaldybė) pranešime „Kryždirbystės paveldas Alsėdžių apylinkėse“ pristatė kryžius ir kryžius-koplytėles, esančius Alsėdžiuose ir jų apylinkėse. Iš pranešimo aiškėja, kad šiuo metu yra penki valstybės saugomi kryždirbystės objektai, kurių vienas seniausių – 1864 m. pastatytas kryžius, greičiausiai skirtas atminti 1863 metų sukilimo dalyvius ir aukas.
Prelegentas trumpai aptarė kryždirbystės Alsėdžiuose raidos etapus, akcentuodamas, kad švenčiant Lietuvos nepriklausomybės 10-metį buvo skatinami statyti kryžiai šiai sukakčiai pažymėti. Nenuostabu, kad vienas kryžius iškilo ir Alsėdžiuose.
Pakvietė į ekskursiją
Didelio susidomėjimo sulaukė pranešimas-ekskursija „Kryždirbystės ir dailidystės paveldas ir jo išsaugojimas“, vesta Antano Vaškio (Žemaitijos nacionalinis parkas). Pranešėjas konferencijos dalyvius ir svečius pavedžiojo po Alsėdžių miestelį, stabtelėdamas ne tik ties Alsėdžių bažnyčia, tačiau ir ties kitais medinės architektūros objektais, savo drožtais ir iš akmens kaltais mažosios architektūros objektais – kryžiais. Taip pat didelį dėmesį skyrė Alsėdžių bažnyčiai ir kapinių koplyčiai, atkreipdamas klausytojų dėmesį į jų pastatymo ypatumus, statybinės medžiagos (medžio) paruošimą ir kitus niuansus.
Perskaityti pranešimai neabejotinai praturtino suvokimą apie Žemaitijos ir Alsėdžių istoriją, supažindino konferencijos dalyvius ir svečius su mažiau žinomais faktais iš Alsėdžių istorijos, atkreipė dėmesį į Alsėdžių istorijos atmintinus objektus, istorinę regiono atmintį.