Elektromobilių daugėja, įkrovimo stotelė – vis dar viena

Li­nos RUI­BIENĖS nuo­trau­ka
Nau­ja įkro­vi­mo sto­telė Plungė­je, Bi­rutės gatvė­je, vis dar ap­suk­ta po­lie­ti­le­no plėve­le – ka­da bus ga­li­ma ja nau­do­tis nie­kas ne­ži­no
Į gat­ves iš­rie­dant vis dau­giau elekt­ra va­romų trans­por­to prie­mo­nių, daž­niau dai­ro­ma­si jų įkro­vi­mo sto­te­lių. Į re­dak­ciją pa­skam­binęs Egi­di­jus pik­ti­no­si, kad Plungės mies­te vei­kia tik vie­na to­kia sto­telė ir jos tik­rai neuž­ten­ka vi­sam mies­tui. Tie­sa, aky­les­ni pa­stebė­jo šį pa­va­sarį Plungė­je, Bi­rutės gatvė­je, įrengtą ir ant­rąją sto­telę, tik ka­da bus ga­li­ma ja nau­do­tis – neaiš­ku.



Kodėl elekt­ro­mo­bi­lis?

Da­bar jau ir vai­kai ži­no, kad ben­zi­ni­niai ir dy­ze­li­niai au­to­mo­bi­liai iš­me­ta į ap­linką CO2 – šilt­na­mio efektą su­ke­lian­čias du­jas, ku­rios tu­ri did­žiulę įtaką kli­ma­to kai­tai. Be to, ore tvy­ran­tys tok­siš­ki ga­rai ga­li pa­tek­ti ir į mūsų plau­čius, ten nu­sėsti ir su­kel­ti dau­gybę sun­kių ligų ar ne­tgi on­ko­lo­gi­nius su­si­rgi­mus. O štai elekt­ra va­ro­mos trans­por­to prie­monės į ap­linką neiš­me­ta jo­kių ter­šalų.

Elekt­ro­mo­bi­liai mūsų die­no­mis įvar­di­na­mi kaip vie­nas iš pa­grin­di­nių būdų au­to­mo­bi­lių pra­mo­nei su­ma­žin­ti iš­me­tamų ter­šalų kiekį ir taip pri­si­dėti prie gam­tos tau­so­ji­mo ir iš­sau­go­ji­mo. Elekt­ra va­ro­mas trans­por­tas yra mūsų atei­tis, todėl sa­vi­val­dybės nea­be­jo­ti­nai turėtų skir­ti dau­giau dėme­sio ir lėšų jų įkro­vi­mo sto­telėms įreng­ti.


Vie­nin­telė aikš­telė ne­be­pa­ten­ki­na po­rei­kio

„Ar­ti­miau­siu me­tu su šei­ma ke­ti­na­me įsi­gy­ti elekt­ra va­romą au­to­mo­bilį. Ka­dan­gi gy­ve­na­me dau­gia­bu­ty­je, iš­kart ky­la klau­si­mas, kur reikės pa­krau­ti au­to­mo­bi­lio ba­te­riją. Aki­vaiz­du, kad elekt­ro­mo­bi­lių inf­rast­ruktū­ros ga­li­mybės Plungės mies­te yra la­bai ri­bo­tos, ypač ly­gi­nant su ki­tais mies­tais. Liūd­na dėl to“, – dėstė į re­dak­ciją pa­skam­binęs mūsų skai­ty­to­jas.

Plungė­je, Tel­šių gatvė­je esan­čia elekt­ro­mo­bi­lių įkro­vi­mo sto­te­le vie­nu me­tu ga­li nau­do­tis du au­to­mo­bi­liai. Sto­telė priei­na­ma 24-ias va­lan­das per par­ą, 7-ias die­nas per sa­vaitę, bet die­nos me­tu ji daž­niau­siai būna užim­ta, o ki­tos ar­ti­miau­sios sto­telės – už ke­lių de­šim­čių ki­lo­metrų. 

Būtent dėl to plun­giš­kiai ir ne­sku­ba įsi­gy­ti elekt­ro­mo­bi­lių, nes pa­pras­čiau­siai nėra, kur jų įkrau­ti. Todėl ir to­liau va­žinė­ja­ma su ap­linką ter­šian­čio­mis trans­por­to prie­monė­mis.

„Pre­ky­bos cent­rai taip pat galėtų būti la­biau orien­tuo­ti į sa­vo klien­tus ir ma­šinų stovė­ji­mo aikš­telė­se pa­sta­ty­ti nors vieną kitą įkro­vi­mo sto­telę, kaip yra did­žiuo­siuo­se Lie­tu­vos mies­tuo­se“, – sa­vo įžval­go­mis da­li­no­si Egi­di­jus.


Sto­telė sto­vi, o nau­do­tis ja nie­kas ne­leid­žia

Dar vie­na elekt­ro­mo­bi­lių įkro­vi­mo sto­telė šį pa­va­sarį bu­vo įreng­ta Bi­rutės gatvė­je, pa­lei va­di­namąją Plungės jūrą. Įrengt tai įrengė, o kodėl nau­do­tis nie­kas ne­leid­žia? Tre­čio­ji to­kia sto­telė, „Že­mai­čio“ ži­nio­mis, yra su­pla­nuo­ta prie sta­to­mo ba­sei­no Men­de­no gatvė­je, tik ir ji ka­da pra­dės veik­ti – ne­ži­nia.

Ši­to pa­si­tei­ra­vo­me Plungės ra­jo­no sa­vi­val­dybės Vie­tos ūkio sky­riaus vedė­jo Ar­vy­do Liu­ti­kos. Pa­sak jo, grei­tu me­tu Plungės mies­to gy­ven­to­jai ir sve­čiai iš­ties galės nau­do­tis nau­jai įreng­to­mis, vi­du­ti­nio ga­lin­gu­mo, bet grei­čiau­siai jau mo­ka­mo­mis elekt­ro­mo­bi­lių įkro­vi­mo sto­telė­mis. Vie­nu me­tu kiek­vie­no­je galės krau­tis iš­kart du au­to­mo­bi­liai, bet tik ta­da, kai bus už­baig­ti vi­si pa­ruo­šia­mie­ji dar­bai.

„Dar lau­kia vi­sa ga­lybė darbų, ku­rių nei pa­sku­bin­si, nei pa­grei­tin­si. Daug da­lykų pri­klau­so vi­sai ne nuo mūsų pa­stangų. Be­lie­ka tik ap­si­šar­vuo­ti kant­ry­be ir su­lauk­sim. Ka­da? Daug šansų yra, kad dar šią va­sarą. Dau­giau nei pusė ke­lio jau nuei­ta. Da­ro­me lėtai, bet už­tik­rin­tai, kad ne­tektų po ku­rio lai­ko tai­sy­ti sa­vo klaidų“, – įžval­go­mis da­li­no­si Vie­tos ūkio sky­riaus vedė­jas.


Elekt­ro­mo­bi­liams pirk­ti – pa­ska­ta iš vals­tybės

Skel­bia­ma, kad į Lie­tuvą žen­gian­tis estų star­tuo­lis „Ele­port“ ar­ti­miau­siu me­tu Lie­tu­vo­je pla­nuo­ja įreng­ti ma­žiau­siai šimtą elekt­ro­mo­bi­lių įkro­vi­mo sto­te­lių. Vi­sai tikė­ti­na, kad bus neap­lenk­ta ir Plungė, bet ir čia kol kas – jo­kio konk­re­tu­mo.

O štai Eu­ro­pos Par­la­men­tas, rea­guo­da­mas į gąsdi­nan­čius kli­ma­to kai­tos po­ky­čius, prie­š ke­lias die­nas kaip tik pri­tarė įsta­ty­mo pro­jek­tui nuo 2035 metų užd­raus­ti naujų au­to­mo­bi­lių su vi­daus de­gi­mo va­rik­liais par­da­vi­mus.

Rea­guo­da­ma į bendrą Eu­ro­pos Sąjun­gos po­li­tiką, Vy­riau­sybė pra­si­dėjus bir­že­liui pa­kvietė mūsų ša­lies gy­ven­to­jus ir įmo­nes teik­ti pa­raiš­kas dėl kom­pen­sa­cijų už įsi­gy­tus elekt­ro­mo­bi­lius. 2022–2026 me­tais tam pla­nuo­ja­ma iš­da­lin­ti net 50 mln. eurų. Fi­zi­niai as­me­nys ga­li teik­ti pa­raišką kom­pen­sa­ci­jai už įsi­gytą naują (iki 6 mėn.) ar­ba nau­dotą (iki 4 metų) lengvąjį grynąjį elekt­ro­mo­bilį. Įsi­gi­ju­siems naują trans­por­to prie­monę bus ski­ria­ma 5 tūkst. eurų, nau­dotą – 2,5 tūkst. eurų kom­pen­sa­ci­ja. Pa­raiš­kas prii­ma Ap­lin­kos mi­nis­te­ri­jos Ap­lin­kos pro­jektų val­dy­mo agentū­ra.

Ti­ki­ma­si, kad ši pa­ska­ta pa­drąsins gy­ven­to­jus iš­mai­ny­ti tar­šius se­nuo­sius au­to­mo­bi­lius į šiuo­lai­ki­nes ap­linką tau­so­jan­čias trans­por­to prie­mo­nes, nes kol kas šis po­ky­tis – per­ne­lyg lėtas. Ofi­cia­liais įmonės „Re­git­ra“ duo­me­ni­mis, 2019 me­tais Lie­tu­vo­je bu­vo už­re­gist­ruo­ti vos 529 gry­nie­ji elekt­ro­mo­bi­liai, 2020 me­tais – 1 184, na, o per­nai – 2 489.