
Naujausios
Muzika – galimybė komunikuoti
Vaikai, turintys autizmo spektro sutrikimą, kaip ir kiti vaikai gali užmegzti kontaktą, išmokti kalbėti arba naudotis alternatyviomis komunikacijos formomis. Autizmo sutrikimą turintys vaikai gali būti sėkmingai ugdomi. Todėl aktualu ieškoti efektyvių ugdymo metodų, kurie padėtų tokiems vaikams gyventi kuo savarankiškesnį gyvenimą.
Muzika gali padėti šalinti echolalijas, trukdančias funkciniam kalbos naudojimui, mokyti socialinių įgūdžių. Muzikos pagalba galima tarsi „ištraukti“ vaiką iš jo vidinio pasaulio, sumažinti autizmo požymius ir skatinti ugdymąsi.
Autizmo spektro sutrikimą turintys vaikai labai dažnai prisirišę prie savo artimųjų, todėl labai svarbus naujas specialisto (muzikos konsultanto) ir vaiko ryšys. Čia svarbu ne muzikinis ugdymas ir rezultatas, o vaiko emocinė išraiška, tarpusavio bendravimas. Konsultacijų metu kuriamos situacijos, kuriose vaikas su malonumu dalyvautų ir džiaugtųsi. Muzika yra tarpininkė, vedanti į dialogą, o kartais ir viso darbo pagrindas.
Švietimo pagalba Plungės specialiojo ugdymo centre
Nuo 2014 metų Plungės specialiojo ugdymo centre yra sudarytos galimybės ugdytis vaikams, turintiems autizmo spektro sutrikimą, o 2015 m. centras įsteigė Švietimo pagalbos ir konsultavimo skyrių, kuriame vaikas, turintis autizmo spektro sutrikimą (ar kitų raidos sutrikimų), atvykęs turi galimybę gauti lokopedo, specialiojo pedagogo, kineziterapeuto, psichologo, hidroterapeuto, muzikos mokytojo-konsultanto pagalbą.
Plungės specialiojo ugdymo centre muzikos konsultacinis kabinetas yra pritaikytas dirbti su tokiais vaikais. Struktūruotai išdėliotos muzikos priemonės, naudojamos muzikinių veiklų, įvertinimų lentelės. Atitinkamai pažymėta vaiko darbo vieta. Įrengta kėdė, kuri vibruoja pagal klausomos muzikos garso dažnius, tuo sukeldama teigiamas emocijas klausytojui, atpalaiduodama.
Įrengta kompiuterinė technika, kuri leidžia atlikti muzikines užduotis pagal atitinkamas ugdomąsias programėles. Spalvotų „burbulų“ šviestuvas suteikia vaikui ramybės pojūtį. Veiklų metu vaikas jaučiasi saugus, gali „atsiverti“, elgtis laisvai. Pritaikyta aplinka yra viena iš svarbiausių sąlygų dirbant su autizmo spektro sutrikimą turinčiais vaikais.
Metodai ir jų taikymas
Muzikinių konsultacijų metu naudojamas „Teacch“ metodas, kuris tarnauja kaip komunikacijos priemonė. Jo pagrindinė idėja – visi nurodymai pateikti vizualiai, akcentuojama struktūra. Tai padeda vaikams tapti savarankiškesniems, sumažina įtampą. Užsiėmimų metu naudojama muzikinio ugdymo sistema „garsas – spalva“.
Autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams svarbu užduotis pateikti glaustai, suprantamai ir visada atsižvelgti į individualius vaiko poreikius. Reikia neperkrauti vaikų nauja informacija, nes tai gali iššaukti netinkamą vaiko elgesį.
Užsiėmimų metu naudojama elgesio pastiprinimo sistema. Gali būti įvairūs pastiprinimo būdai, kuriuos pasirenkant atkreipiame dėmesį į vaiko raidos sutrikimą, į vaiko suvokimo lygį. Gali būti žodinis pastiprinimas („šaunuolis“ „puikiai atlikai užduotį“ „perduosim mamai, kaip tau puikiai sekėsi“), pasirinktų pastiprinimo simbolių rinkimas už atliktą užduotį (gėlytės, vabaliukai, veidukai, burbuliukai, saldainukai) ar tiesiog mėgstama veikla po visų atliktų užduočių.
Dažnai užsiėmimų metu naudojami ir keli pastiprinimo būdai. Jie didina vaiko savivertę, kelia pasitikėjimą. Muzikos pedagogas gali džiaugtis pasiekimais ir teigiama vaiko emocine būsena.
Muzikinių konsultacijų metu pasitelkiamos įvairios metodikos bei vaikui artima muzikinė raiška. Kiekvienas muzikinis užsiėmimas – tai kūrybinis procesas, kurio sėkmė priklauso nuo vaiko emocinės būklės. Daug dėmesio skiriama judesiui, žodžiui, improvizacijai.
Užsiėmimų metu vyksta pasikeitimas intonacijomis, paprastais garsais, melodiniais motyvais, dinamika, tempu. Muzikuojama melodiniais, mušamaisiais, ritminiais tradiciniais ir netradiciniais instrumentais. Jeigu vaikas geba reikšti garsažodžius, dėmesys skiriamas dainavimui. Per dainavimą stengiamasi atskleisti, išlaisvinti asmenybės emocijas.
Vis dėlto didžiausias dėmesys skiriamas bendravimui. Siekiama, kad vaikas pajustų muzikinės komunikacijos funkciją ir būtinybę.