
Naujausios
Objektas – visuomeninis, bet ne visiems?
„Mielieji, pagarba, įgyvendinamas didžiausias Plungėje rekreacinis projektas, bet, panašu, užmiršti laiptais lipsiantys senjorai (nėra turėklų?), išsiruošusieji pasivaikščioti su vaikučiais (nėra pandusų). Kaip judės neįgalieji? O dviratininkai?“ – klausė vienas mūsų skaitytojų.
Tuo, kaip suprojektuota ši poilsio ir rekreacijos zona, sakė esanti nepatenkinta dar viena plungiškė. Moteris pasakoja kartu su vyru sukusi ratus tvarkomais takais palei Plungės jūrą, tad savo kojomis apėjusi ir akimis viską apžiūrėjusi.
„Labai nustebino, kad užkopti prie A. Jucio pagrindinės mokyklos naujai padaryti laiptai labai statūs, nebeliko galimybės užvažiuoti ar nusileisti dviračiu.
Su dviračiais tais takais visada judėdavo daug ir jaunų, ir pagyvenusių, grįžtančių iš sodų su krepšiais ant rankenų. Čia nuolatinis judėjimas močiučių, kurios eina ir grįžta iš mišių bažnyčioje ar senųjų kapinių. Joms užkopti tais laiptais dabar bus tikras iššūkis. Mama su vaiku vežimėlyje, atėjusi takeliu nuo „Saulės“ gimnazijos, pakliūti į IKI parduotuvę ar tą pačią A. Jucio mokyklą nebeturi galimybių, nebent suktų didžiulį ratą (bus 1 ar 1,5 km vingis) pro kairę link devynaukščio“, – savo pastebėjimus laiške dėstė moteris.
Plungiškė stebėjosi, kad pamiršta ir apie neįgaliuosius – jiems tie laptai taip pat bus neįveikiami. Tad kaip čia išeina: objektas – naujutėlis, o vis tiek nepritaikytas negalią turintiems žmonės. Nors jau ne gūdus sovietmetis, gyvename Europos Sąjungoje, neįgaliaisiais neva itin besirūpinančioje.
Plungiškė pridėjo, kad tai ne tik jos su vyru nuomonė. Girdėjo apie tai diskutuojant ir šiame vandens telkinyje žvejojančius žvejus, mačiusius prie laiptų stoviniavusias močiutes su lazdelėmis, taip ir nedrįsusias jais leistis. Mat anksčiau šalia senųjų laiptų buvusios nuožulnios įkalnės nebeliko, tad laiptų, nori nenori, jau neišvengsi.
„Gal jūs galit paklausti projektuotojų ar statytojų, pro kur mes leisimės dviračiais, su vaikais vežimėliuose? Kaip tai močiutei skaudančiomis kojomis nusileisti ar pakilti? Kas yra visuomenė ir kam tas grožis daromas, jei ne visi galės naudotis?!“ – klausė moteris.
Patogumo naujame objekte sako nematanti ir dar viena plungiškė, kuriai tenka eiti į darbą pro A. Jucio progimnaziją. Nebelikus kaip dviračiu čia nuvažiuoti, moteris sako sukanti pro „Gondingėlę“. „O čia – laiptai, ir viskas. Bet ir tie laiptai... nubėgti į apačią dar gerai, o kai pareini pavargęs. Tas statumas jų...“ – stebisi projektuotojų sumanymais.
Ir anksčiau buvo negerai
Nuėję apsižiūrėti, ar iš tiesų čia viskas padaryta taip, kaip pasakojo mūsų skaitytojai, sutikome darbus atliekančios UAB VVARFF statybos vadovą Kazimierą Stanį.
Išgirdęs, ko čia žvalgomės, jis pats mus nuvedė ir prie pagrindinių laiptų, einančių nuo „Gondingėlės“, ir prie laiptų arčiau mokyklos. Ir patikino, kad išties nuovažų šalia jų nebebus.
Bet kodėl anksčiau buvo, o dabar nebeliko? K. Stanys sakė girdėjęs, kad pandusui prie A. Jucio mokyklos įrengti yra per didelis nuolydis, o tai neatitinka dabartinių saugumo reikalavimų.
„Juk dviračiu turi saugiai važiuoti, o jei pagautum tokį didelį greitį, ir užsimušti gali“, – aiškino darbų vadovas. Esą čia nesaugu leistis buvo ir anksčiau, tik dabar, įrenginėjant naują objektą, į tai buvo atsižvelgta. Bet viskas suprojektuota taip, kad laiptus būtų galima aplenkti – tam numatyta daug vinguriuojančių takų takelių.
O besibaiminančius, kad prie laiptų nebus ir turėklų, K. Stanys ramina – esą jie tikrai bus prie visų laiptų, tad įsikibti leidžiantis ar kopiant bus galima.
Darbų vietoje lankėmės po Plungę nuplovusios liūties, tad vaizdas čia nebuvo toks gražus, kaip iki jos – šlaitai, užsėta veja išplauti, smėliu užnešti laiptai... K. Stanys sakė, kad atėjus po liūties į darbą ir rankos nusviro – nežinojo, ko griebtis. Pridaryta žalos ir papildomų darbų visam mėnesiui.
Vertinti darbus – dar anksti
Darbus objekte atliekanti įmonė – tik projekto įgyvendintoja. O kodėl projektą rengiant priimti tokie gyventojus piktinantys sprendimai, geriausiai turėtų žinoti Plungės rajono savivaldybės administracijos Architektūros ir teritorijų planavimo skyriaus vedėjas Tomas Jocys.
Išgirdęs, kuo žurnalistai domisi, T. Jocys stebėjosi, kad gyventojai vertina ir komentuoja dar nebaigtus darbus. Ir apskritai – esą šis projektas buvo viešinamas kaip nė kuris kitas, tad kur besipiktinantieji su savo pastabomis buvo anksčiau?
Galiausiai T. Jocys sutiko atsakyti į žurnalistų užduotus klausimus, tik jau raštu.
„Miesto gyventojai, pėstieji ir dviratininkai naudojosi takais, kurie neatitiko jokių techninių reikalavimų, keldami grėsmę savo ir aplinkinių sveikatai, – atsiųstame rašte rašė skyriaus vedėjas. – Projekte suplanuota 11 patekimų į teritoriją, iš kurių 7 pritaikyti žmonėms su negalia, 8 pritaikyti dviratininkams ir mamoms su vežimėliais. Teritorijoje takų sistema suplanuota taip, kad būtų kuo plačiau pritaikyta miesto gyventojams ir svečiams, pėsčiųjų, pėsčiųjų ir dviratininkų takai, laiptų pakopos suprojektuotos vadovaujantis techniniais reglamentais, suplanuota 50 atokvėpio aikštelių. Didžiausio srauto sulaukianti teritorija nuo V. Mačernio gatvės daugiabučių kvartalo iki „Saulės“ gimnazijos suplanuota taip, kad leistų sklandžiai ją pasiekti visoms gyventojų grupėms.“
T. Jocys pakartojo, ką jau buvo sakęs telefonu, – kad anksti vertinti darbus, kai jie dar nėra užbaigti. Edą dar nėra suvesti takai, jų aukščiai, neįrengti turėklai prie laiptų ir kai kurių takų, dviračių ir vaikų vežimėlių nuvedimo įrenginiai.
O kadangi projektas dar nėra užbaigtas, architektas pakvietė visuomenę Plungės rajono savivaldybei dėl jo teikti savo pastebėjimus.
Nuolydis buvo nesaugus
A. Jocys atskirai pakomentavo ir konkrečius mūsų skaitytojų nusiskundimus. Anot jo, anksčiau gyventojų taip mėgta nuovaža šalia laiptų prie A. Jucio progimnazijos nebuvo saugi važiuoti dviračiais dėl per didelio aukščių skirtumo.
„Išilginis tako nuolydis buvo per didelis, kad juo važiuoti ar eiti žiemos metu“.
Esą todėl, vadovaujantis techniniais reglamentais, tokia nesaugi nuožulni įkalnė naujai nebuvo suprojektuota. Bet važiuojantiems dviračiais ir mamoms su vežimėliais patekti į teritoriją numatytos „alternatyvios jungtys“.
Kaip ir sakė darbų vadovas, prie laiptų turėklai bus. O ratuotiems nuo „Gondingėlės“ pusės važiuojantiems žmonėms esą numatytas sklandus takas į miesto pusę apvažiuojant laiptus ir išvengiant stačių įkalnių. Iš to paties taško judantieji link „Saulės“ gimnazijos taip pat galės apvažiuoti laiptus takais, išvengiant stačių įkalnių.