
Naujausios
Traktorių kūreno malkomis
Šis talentingas Žemaitis gimė 1928 metais. Turėdamas tik pradinį išsilavinimą garsėjo kaip puikus meistras su inžineriniais gabumais.
Surblių vienkiemis stūkso netoli posūkio į Platelius, nuo Plungės važiuojant Mažeikių link, Užupių kaime. Technikos ūkininkas sukaupė namažai – turėjo tris traktorius, keturias rusiškas lengvąsias ir savo garsiąją gazelką.
Tame vienkiemyje iki šiol gyvenanti jo žmona Eugenija „Žemaičiui“ pasakojo, kad Bernardas prie technikos buvo linkęs nuo mažens. Būdamas paauglys pirmą kartą pamatė malkomis kūrenamus automobilius. Tokiais sunkvežimiais tais laikais važinėjo vermachto kareiviai. Buvo Plungėje net ir lengvasis, šiek tiek į rusišką „Pobedą“ panašus malkomis varomas automobilis.
Vyresnysis B. Surblio brolis per karą įsigijo traktorių „Fordson“ geležiniais ratais. Tą traktorių reikėjo „maitinti“ žibalu, o jo tuo laiku ir paprasčiausiai lempai sunku būdavo gauti.
„Įsigijo vokišką dujų generatorių „Imbert“ ir sumontavo vyras jį į traktorių. Arti dirvoms jis ir taip buvo nelabai tinkamas, o perdirbtas tapo geriausiu mechanizmu javams kulti“, – pasakojo moteris.
Taip pasikūrę traktorių malkomis, Surbliai ir važinėjo nuo vieno ūkininko prie kito, kuldami javus. Koks buvo to traktoriaus likimas – niekas nebeprisimena. Atėjus rusams jokios nuosavybės nebebuvo galima turėti ir traktorius tiesiog kažkur pradingo.
Vėjo malūnas – šernams baidyti
Anais laikais B. Surblys dirbo kolūkyje bei melioracijos įmonėje, bet laisvu laiku vis ką nors konstruodavo savo vienkiemio dirbtuvėse. Prie medžio darbų jis nebuvo linkęs, o štai suvirinti kokią nors paties sugalvotą konstrukciją iš metalo Bernardui buvo vienas juokas.
„Jis pats sugalvojo ir pasigamino grūdų džiovyklą bei įvairių padargų, reikalingų traktoriui“, – pasakojo jo žmona Eugenija.
Ilgą laiką ūkininkas vargo su šernais. Prisiveisė jų gyvas galas, o medžiotojai tik nedidelę dalį iššaudydavo. Riestasnukiai taip įsisukdavo į bulves, kad B. Surblys jau nebežinojo, kaip su jais kovoti.
Štai tada žmogus sugalvojo netradicinį problemos sprendimo būdą – sukonstravo vėjo malūną, prijungė prie jo specialią tarškynę ir pastatė lauke. O kad būtų tikriau, dar ir piktą vilkšunį netoliese pririšo.
To užteko – į tarškančius, barškančius ir dar lojančius bulvienojus šernai snukių daugiau nebekišo. Toks vidury lauko stirksantis vėjo malūnas buvo gerai matomas nuo kelio ir tapęs kelrodžiu į Surblių sodybą.
Bendramintį sutiko Gargžduose
Technikos šis ūkininkas turėjo nemažai, tačiau didžioji jos dalis stovėjo be darbo kiemo pakrašty – benzinas ar dyzelinis kuras jam buvo prabanga. Štai tada vyriškis ir prisiminė jau seniai visų pamirštą, tačiau labai pigų automobilinį kurą – malkas. Kiek pasidarbavęs ir įgyvendinęs savo sumanymą, vyras senu sunkvežimiu GAZ-52 su jame įmontuotu dujų generatoriumi važiuodavo pro degalines su plačia šypsena, žvelgdamas į didėjančias kuro kainas.
Ėmesis šio sumanymo B. Surblys suskato ieškoti kur nors užsilikusio seno dujų generatoriaus, pagal kurio pavyzdį galėtų sau naują pasigaminti. Tokį rado Gargžduose, pas panašaus amžiaus ūkininką Jurčių, sumontuotą sunkvežimyje GAZ-52. Tas žmogus jau senokai taip važinėjo, net šieną iš laukų veždavo, tik pasikrovęs važiuodavo benzinu, nes bijojo, kad šienas gali užsidegti.
Tas pats Jurčius ir pasiūlė plungiškiui pirkti jo gazelką.
B. Surblys sutiko iškart ir parvairavo mašiną į savo vienkiemį. Ilgai netruko ir pagal senojo generatoriaus pavyzdį susivirino visiškai naują agregatą. Štai toks buvo meisteris iš Užupių kaimo.
Gal ir jūs žinote gatvių keistais, neįprastais pavadinimais arba esate domėjęsi, kokias istorijas pasakoja tokie pavadinimai, paskambinkite į redakciją tel. 8 682 27017 arba parašykite el. paštu lina@zemaiciolaikrastis.lt ir pasidalinkite šiomis istorijomis.