
Naujausios
Savo eilę praleido
„Žemaičiui“ moteris pasakojo pernai iš Šiaulių teritorinės ligonių kasos gautą pranešimą apie jos įtraukimą į dantų protezavimo laukiančiųjų eilę palikusi „Aurodentoje“ – kad ši jai pagal tą pranešimą išrašytų sąskaitą už šioje klinikoje protezuotus dantis. Tačiau neva čia tas jos pranešimas pasimetęs, odontologijos klinika sąskaitą išrašiusi remdamasi dar 2014 metais B. V. gautu tapačiu pranešimu, o šis juk jau nebegaliojantis... Todėl plungiškė baiminasi, jog kompensacijos negaus, mat Teritorinės ligonių kasos (TLK) reikalauja būtent to paskutiniojo pranešimo.
Pirmiausia, matyt, reikia paaiškinti, kodėl plungiškė skirtingais metais gavo du pranešimus apie jos įtraukimą į asmenų, laukiančių dantų protezavimo, sąrašą. Pasirodo, savo eilę pirmą kartą ji... praleido. Ir visai ne todėl, kad būtų buvusi aplaidi. B. V. tikino, kad jos tiesiog nepasiekęs antrasis Šiaulių teritorinės ligonių kasos laiškas – pažyma apie teisę gauti kompensuojamas dantų protezavimo paslaugas. TLK laiškus siunčia neregistruotus, todėl tikimybė jiems kur nors nuklysti išties yra.
Siunčia du laiškus
Pagal dabar galiojančią tvarką TLK pirmiausia išsiunčia pranešimą, informuojantį, kad patekote į eilę, o po kurio laiko (tai gali užtrukti net kelerius metus, priklauso nuo to, kokiu numeriu jūs toje eilėje esate įrašytas) išsiunčiama ir pažyma, kuri patvirtina – savo eilės jau sulaukėte.
Gavus šią pažymą, būtina ne vėliau kaip per tris mėnesius kreiptis į vieną iš sąraše nurodytų gydymo įstaigų, kur bus atliekamas protezavimas. Tokiu atveju paslauga kompensuojama iškart – pinigus tiesiogiai gauna dantis protezavusi odontologijos klinika. Jei per minėtą laikotarpį nesikreipiama, žmogus iš sąrašo išbraukiamas ir teisę gauti kompensuojamas dantų protezavimo paslaugas praranda.
Tiesa, pacientas į kurią nors iš šių klinikų gali kreiptis ir iškart po pranešimo, nelaukdamas, kol ateis antrasis laiškas su kvietimu protezuoti dantis. Tokiu atveju už protezavimą jis turės sumokėti savo lėšomis, o vėliau, atėjus jo eilei, pristatęs apmokėjimą patvirtinančius dokumentus, jis gaus kompensaciją.
Stojo į eilę iš naujo
Plungiškė B. V. ir pasirinko antrąjį variantą – susimokėti pačiai. Kaip minėta, į „Aurodentą“ kreipėsi 2014-aisias, sulaukusi pranešimo, jog yra įtraukta į sąrašą gauti kompensaciją. O kad nesulaukia antrojo laiško su itin svarbia pažyma, jog sulaukė eilės, susizgribo tik po kurio laiko.
Tada nuskubėjo į VLK aiškintis, kodėl tiek ilgai ji neatsiunčiama, mat 2014 m. gautame pranešime B. V. buvo įrašyta ne tokiu jau ir tolimu – 5 490-uoju – numeriu. Tada ir sužinojo, kad iš eilės yra išbraukta. O grąžinti į ją – galimybės jokios. Nebent stoti iš naujo.
Pensininkai – itin mažas pajamas gaunantys žmonės, tad prarasti dantų protezavimo kompensaciją būtų pernelyg skaudu finansiškai. Todėl B. V. ryžosi į eilę stoti antrąkart. Ir vėl gavo TLK pranešimą, kad į eilę yra įtraukta nuo 2019 m. kovo 14 dienos. Tiesa, šįkart pažymos su kvietimu protezuotis ir apmokėjimo už jau suteiktas paslaugas jai teks palaukti kur kas ilgiau, mat dabar sąraše ji – 209 663-ia...
Tikina pranešimo neturinti
Kad laukti kompensacijos gali ir prailgti, B. V. susitaikė. O su gautu nauju pranešimu apie įtraukimą į eilę iš naujo nuvykusi į „Aurodentą“. Ten dantų gydytojai neva padavusi šį 2019 m. pranešimą, pateikusi asmens duomenis. Tačiau esą po kurio laiko išrašytame apmokėjimo kvite pastebėjusi įrašytus jau negaliojančio 2014 m. pranešimo duomenis. Kai pabandė aiškintis, kodėl, ir išgirdo, neva klinika 2019 m. pranešimo negavusi...
„Kabina makaronus ir tiek, – įsitikinusi moteris. – Nori mane įtikinti, kad aš jiems to pranešimo neatnešiau. Bet tikrai daviau. Ir noriu, kad jį man grąžintų. Jis būtinas kompensacijai gauti“, – dėstė plungiškė ir prašė „Žemaičio“ padėti išsiaiškinti situaciją, mat su klinikos savininku esą nesusikalbanti.
Teisybės dėlei reikėtų pasakyti: kol B. V. svečiavosi redakcijoje, iš „Aurodentos“ jai skambino bent tris kartus. Tačiau stiprių emocijų užvaldyta moteris vis nutraukdavo pokalbį. Aiškino, kad atsiliepusi kaskart išgirsta vis absurdiškesnę naujieną, o kartais jau ir nebesuprantanti, ką odontologai jai porina.
„Mes dokumentų nevagiam“
Po kiek laiko „Žemaičiui“ paskambinus klinikos savininkui Romui Malakauskui nereikėjo ilgai aiškinti, dėl ko kreipiamės. Jis sakė iškart supratęs, apie ką bus kalba. Esą jokio detektyvo čia tikėtis neverta. Tiesiog B. V., jo žodžiais, pernelyg įsikarščiavo, jokių paiškinimų girdėti nė nenori, bet laikosi savo tiesos, kuri, pasak jo, esanti toli nuo tikrovės.
R. Malakauskas noriai sutiko išdėstyti ir savąją poziciją. Anot „Aurodentos“ savininko, plungiškė jo klinikoje iš tiesų protezavosi dantis, už suteiktas paslaugas sumokėjusi, jai buvusi išrašyta sąskaita faktūra. Ir taip – moteris iš tiesų atnešusi pranešimą apie įtraukimą į eilę – 2014 metų. O 2019 m. pranešimo jis sakė nė akyse neregėjęs.
„Jei pacientai tą pranešimą pateikia, mes į jį pasižiūrim. Tačiau iš esmės to pranešimo mums net nereikia. Jis reikalingas pačiam pacientui, kuris turi jį pristatyti ligonių kasoms“, – kantriai aiškino R. Malakauskas.
Mat jeigu pacientas protezuojasi dantis gavęs tik pranešimą apie įtraukimą į eilę, bet nesulaukęs pačios eilės, jis už paslaugas moka savais pinigais. Tik paskui, atėjus jo eilei protezuotis, gauna kompensaciją. Tad ar žmogus su tuo pranešimu, ar be pranešimo ateina, odontologams nėra jokio skirtumo. Vis tiek moka pats pacientas. Be to, ir į pačią sąskaitą jokie duomenys iš pranešimo nėra įrašomi, taigi sąskaita tiesiog negali netikti.
„Kas kita yra pažyma. Va ji tai Dievo dovana. Mes ją turime turėti kaip įrodymą. Nes tuomet už dantų protezavimą mums tiesiogiai apmoka ligonių kasos. Žmogui primokėti nereikia, jei jis telpa į nurodytą sumą. Būna, kad pinigų net lieka. Tada jie grįžta į ligonių kasas“, – sakė R. Malakauskas.
Pasak jo, visas kompensavimo procesas yra griežtai kontroliuojamas. Klinikas nuolat tikrina įvairios komisijos, tad jos viską privalo atlikti ir atlieka atsakingai.
„O dokumentų nevagiam, – užtikrino klinikos savininkas. – B. V. atveju buvo taip: ji nuėjo į ligonių kasas ir nusinešė ten 2014 m. pranešimą bei mūsų išrašytą sąskaitą faktūrą. To pranešimo, kaip netinkamo, nepriėmė ir liepė atnešti naują. Tuomet ji grįžo pas mus ir reikalavo atiduoti 2019 metų pranešimą. Bet mes jo neturim. Ji mums jo nedavė.“
Pranešimas yra
Ir čia netruko išlįsti šios gana painios istorijos siūlo galas. Bekalbėdami su R. Malakausku užsiminėme, kad moteris kažkokį 2019 metų TLK pranešimą iš tiesų turi ir mums rodė. Tačiau tikino, kad čia – ne tas, reikalingas TLK. Nes tą, tikrąjį, ji palikusi „Aurodentoje“, o ši jį turbūt pametusi.
Tuomet R. Malakauskas paaiškino, kad tai ir yra tas pranešimas, reikalingas TLK.
„Kaip mes jį galime turėti, jeigu ji pati jį nešiojasi ir niekam nerodo, – stebėjosi R. Malakauskas. – Su tuo pranešimu ir mūsų išrašyta sąskaita ji turi nueiti į Plungės ligoninėje esantį 15-ą kabinetą, kur dirba TLK atstovas. Ten jai viską ir sutvarkys. Žmogus tiesiog pasimetė dokumentuose. Apskritai, tai pirmas atvejis, kai mano klinika sulaukia tokių nusiskundimų, o dirbame jau 10 metų.“
Atrodo, taip ir bus įvykę. Moteris pasiklydo tarp tvarkų ir pranešimų, pasimetė, kam ir ką reikia pristatyti. Panagrinėję pinigų priėmimo kvitą iš tiesų pamatėme, kad ten jokie duomenys iš pranešimo apie įtraukimą į eilę nėra įra
šomi. O moters mums rodytas 2019 m. pranešimas – kaip tik ir yra tas, kurį jai reikia pristatyti į TLK, norint gauti kompensaciją už protezuotus dantis.
Sakoma, ginčuose gimsta tiesa. Nors kartais ji gimsta ne ginčijantis, bet išklausant. Tačiau, užvaldžius pykčiui, pripažinkime, daugelis tą sugebėjimą prarandame. O jei dar tenka kapstytis po gana sudėtingus biurokratizmus... Patekus į tą kebeknę, ne vienam galva apsisuktų. Tad gal plungiškės istorija padės ir kitiems skaitytojams, kuriems aktualus šis klausimas, lengviau susigaudyti.