www.zemaiciolaikrastis.lt

Ką „Upė“ at­neš šie­met?

XXI a. ne­sku­bė­ji­mo fes­ti­va­lis „Upė” yra ren­gi­nys, ku­ria­me, kaip ir plau­kiant upe, reikš­min­gą vaid­me­nį at­lie­ka nuo­sta­ba. Nie­ka­da ne­ži­no­si, kas nu­tiks šie­met: vie­nais me­tais čia ga­li su­si­tik­ti žy­miau­sius Lie­tu­vos džia­zo mu­zi­kan­tus ir imp­ro­vi­zuo­to­jus, ki­tais me­tais klau­sai ir ste­bie­si, kaip ge­rai skam­ba pa­čio­je Plun­gės bib­lio­te­ko­je su­si­kū­ru­sio or­kest­ro mu­zi­ka.
Plun­gės vie­šo­sios bib­lio­te­kos nuo­tr.
Gin­ta­rė Gu­re­vi­čiū­tė: „Me­nas gims­ta ne tik sos­ti­nė­se“

– Pa­pa­sa­ko­ki­te, kaip gi­mė fes­ti­va­lio idė­ja?
– Kai 2016 me­tų sau­sį pra­dė­jau dirb­ti bib­lio­te­ko­je, pri­rei­kė maž­daug me­tų „ap­si­šli­fuo­ti“ su ap­lin­ka. Sup­ra­tau, kuo ši bib­lio­te­ka ypa­tin­ga, ko­kio­je ji vie­to­je, ko­kį po­ten­cia­lą tu­ri. Pa­ma­žu ėmė ryš­kė­ti min­tis, kad bib­lio­te­ka ga­li bū­ti ne tik tra­di­ci­nės kul­tū­ros sklei­dė­ja, bet ir ki­to­kios, al­ter­na­ty­vios kul­tū­ros vie­ta – to­kios, ko­kios daž­nai Plun­gė­je trūk­da­vo.

Su ko­le­ge Ur­šu­le Pa­da­gie­ne pra­dė­jo­me kal­bė­tis apie tai, kad mums pa­čioms ar­ti­mes­ni iš­skir­ti­nes­ni, neįp­ras­ti kul­tū­ri­niai reiš­ki­niai. O jei mums įdo­mu, gal ir ki­tiems bū­tų. Pa­gal­vo­jo­me – kam va­ži­nė­ti į Vil­nių ar ki­tus di­džiuo­sius mies­tus, jei ga­li­ma kaž­ką al­ter­na­ty­vaus at­si­vež­ti čia, į Plun­gę?! Taip žmo­nės pa­ma­žu pri­pras­tų prie ki­to­kių da­ly­kų.

Ste­bė­da­mos ša­lia te­kan­čią Bab­run­go upę, su­gal­vo­jo­me fes­ti­va­lio pa­va­di­ni­mą – „Upė“. Prie šios idė­jos ir pa­va­di­ni­mo pri­si­dė­jo ir švie­saus at­mi­ni­mo bib­lio­te­kos di­rek­to­rės pa­va­duo­to­ja Zi­ta Pau­laus­kai­tė. Ji pa­siū­lė į Plun­gę pa­kvies­ti ir sle­mo poe­zi­jos at­sto­vus. Tad pir­mie­ji du fes­ti­va­liai bu­vo la­bai stip­riai su­si­ję su sle­mo sce­na. Vė­liau na­tū­ra­liai pe­rė­jo­me prie mu­zi­ki­nių pro­gra­mų – pra­dė­jo kur­tis ry­šiai, plės­tis tink­las, at­si­ra­do dau­giau ga­li­my­bių ir fi­nan­sa­vi­mo.

– Kaip fes­ti­va­lis pa­si­kei­tė nuo pir­mų die­nų iki šian­dien?
– Fes­ti­va­lis per ke­le­tą me­tų iš­ties stip­riai pa­si­kei­tė. Pir­miau­sia – žmo­nių reak­ci­ja. Iš pra­džių vi­si bu­vo ga­na ne­drą­sūs, pir­mus dve­jus me­tus su­si­rink­da­vo ma­žai pub­li­kos. Tuo me­tu fes­ti­va­lį dar skai­dy­da­vo­me į ma­žes­nius ren­gi­nius – reng­da­vo­me cik­lus pa­gal me­tų lai­kus, nes ne­tu­rė­da­vo­me rei­kia­mo fi­nan­sa­vi­mo.

Kai pra­dė­jo­me gau­ti dau­giau lė­šų, at­si­ra­do ga­li­my­bė sta­ty­ti sce­ną, kvies­ti ži­no­mus mu­zi­kan­tus. Pa­vyz­džiui, pas mus kon­cer­ta­vo Da­lius Nau­jo­kai­tis ir Joh­na­tan Haf­ner iš Niu­jor­ko (JAV). Fes­ti­va­lis ta­po tarp­tau­ti­niu. Da­bar „Upė“ jau su­ren­ka apie 500 žiū­ro­vų. Žmo­nės lau­kia šio fes­ti­va­lio, vi­si jį ži­no. Ir net kai bib­lio­te­ko­je or­ga­ni­zuo­ja­me ko­kį ne­tra­di­ci­nį ren­gi­nį, daž­nai iš­girs­ta­me: „Ai, tai čia toks „Upės“ sti­lius“, upiš­kas ren­gi­nu­kas“. Pats pa­va­di­ni­mas ta­po sa­vo­tiš­ku ženk­lu, ku­ris reiš­kia ko­ky­bę ir iš­skir­ti­nu­mą.

Di­džiau­sias mū­sų pa­sie­ki­mas – tai, kad šie­met „Upė“ įtrauk­ta į Sa­vi­val­dy­bės stra­te­gi­nių ren­gi­nių pro­gra­mą. Be to, šio fes­ti­va­lio idė­ją pa­tei­kiau tarp­tau­ti­nei tink­la­vei­kai – ru­de­nį vyk­siu į Ja­po­ni­ją pri­sta­ty­ti „Upės“ ir gal­būt pra­dė­ti bend­ra­dar­bia­vi­mą su šiuo­lai­ki­nio me­no kū­rė­jais iš ten. Tai dar tik atei­ty­je, bet jau da­bar ma­to­si, kaip fes­ti­va­lis au­ga ir ple­čia­si.

– Kaip api­bū­din­tum fes­ti­va­lio da­ly­vį?
– Kai pra­dė­jo­me or­ga­ni­zuo­ti fes­ti­va­lį, pa­ste­bė­jo­me – atei­na ki­to­kie žmo­nės. To­kie, ku­rių kas­dien bib­lio­te­kos kie­me ne­su­tik­si. Jie at­ro­dė lyg at­si­ra­dę iš kaž­kur – ne­ma­ty­ti, iš­skir­ti­niai. Ta­čiau lai­kui bė­gant vis daž­niau ma­to­me ir pa­žįs­ta­mų vei­dų: sen­jo­rų klu­bo na­rius, nuo­la­ti­nius skai­ty­to­jus, bend­ruo­me­nės na­rius. Fes­ti­va­lis vis la­biau ap­jun­gia įvai­rius žmo­nes.

Man at­ro­do, „Upė“ vis dar siū­lo ne­tra­di­ci­nius, al­ter­na­ty­vius da­ly­kus, bet kar­tu kiek­vie­nas ga­li at­ras­ti tai, kas su­jau­di­na ar su­do­mi­na. Smal­su­mas – la­bai stip­rus mo­ty­vas. Dau­ge­lis gal­vo­ja: „Kas čia to­kio bus?“ Ypač kai kvie­čia­me me­ni­nin­kus, ku­rie ži­no­mi di­džiuo­siuo­se mies­tuo­se, bet Plun­gė­je dar ne­gir­dė­ti. Tad žiū­ro­vų ra­tas iš­si­plė­tė nuo jau­nų šei­mų iki sen­jo­rų. Ir tai la­biau­siai džiu­gi­na: fes­ti­va­lis ne­be­tu­ri siau­ros ni­šos. Net kal­bė­da­mi apie al­ter­na­ty­vią kul­tū­rą, ma­to­me, kad žmo­nės įsi­trau­kia, do­mi­si ir apie „Upę“ vie­ni ki­tiems pa­sa­ko­ja.

– Gal ga­lė­tum pa­pa­sa­ko­ti apie Vie­šo­sios bib­lio­te­kos or­kest­rą? Kuo jis ypa­tin­gas?
– Tai vie­nas iš ypa­tin­giau­sių mū­sų pro­jek­tų. Jis gi­mė iš no­ro bur­ti bend­ruo­me­nę per kū­ry­bą, pa­ro­dy­ti, kad mu­zi­kuo­ti ga­li vi­si, ne­prik­lau­so­mai nuo am­žiaus ar mu­zi­ki­nio pa­si­ren­gi­mo. Čia gro­ja la­bai įvai­rūs žmo­nės – mo­ki­niai, bib­lio­te­ki­nin­kai, kul­tū­ros dar­buo­to­jai, vie­tos gy­ven­to­jai, ku­rie nie­ka­da anks­čiau nė­ra sto­vė­ję sce­no­je ar lai­kę inst­ru­men­to ran­ko­se.

Or­kest­rui va­do­vau­ja Da­lius Nau­jo­kai­tis – būg­ni­nin­kas, kom­po­zi­to­rius, imp­ro­vi­za­ci­nės mu­zi­kos meist­ras, ku­rio ženk­lai ir ve­di­mo me­to­di­ka pa­rem­ta in­tui­ci­ja ir pa­pras­tu­mu. Jis nau­do­ja ges­tų kal­bą, ku­ri pa­de­da aiš­kiai per­duo­ti mu­zi­ki­nius sig­na­lus – ka­da gro­ti, ka­da su­sto­ti, ka­da keis­ti rit­mą ar nuo­tai­ką. Dėl šios me­to­di­kos kiek­vie­nas da­ly­vis jau­čia­si sau­giai, net jei nė­ra mu­zi­kan­tas. Vie­toj tra­di­ci­nių inst­ru­men­tų daž­nai nau­do­ja­me ir bui­ties ob­jek­tus – nuo po­pie­riaus šna­re­sio iki stik­li­nė­se bur­bu­liuo­jan­čio van­dens. To­kie gar­sai ska­ti­na kū­ry­biš­ku­mą ir iš­lais­vi­na iš įpras­tų rė­mų.

Šis or­kest­ras nė­ra tik apie mu­zi­ką. Jis apie bend­rys­tę, pa­si­ti­kė­ji­mą, sa­vo bai­mių įvei­ki­mą ir pa­tir­tį, ku­ri lie­ka il­gam. Kiek­vie­nas kon­cer­tas – tai tar­si vien­kar­ti­nis gy­vas pa­veiks­las, su­kur­tas kar­tu.

– Ko­kie lū­kes­čiai ar sva­jo­nės atei­čiai, kur ma­to­te fes­ti­va­lio vi­zi­ją?
– Kal­bant apie atei­tį, vi­sa­da no­ri­si sva­jo­ti at­sar­giai, bet aiš­kia kryp­ti­mi. Man svar­biau­sia – bend­ruo­me­nė. No­rė­čiau, kad „Upės“ fes­ti­va­ly­je dar ak­ty­viau da­ly­vau­tų vie­tos kū­rė­jai. Pas­ta­ruo­ju me­tu at­ro­do, kad jų ma­žiau gir­di­me, bet juk me­nas gims­ta ne tik sos­ti­nė­se. La­bai no­rė­tų­si įtrauk­ti vie­ti­nius mė­gė­jus, ku­riems rū­pi ki­to­kia mu­zi­ka, al­ter­na­ty­vūs me­nai. No­rė­tų­si su­jung­ti pro­fe­sio­na­lų ir mė­gė­jiš­ką me­ną – kad jie vie­ni iš ki­tų mo­ky­tų­si, da­lin­tų­si.

Tre­čius me­tus iš ei­lės or­ga­ni­zuo­ja­mas imp­ro­vi­za­ci­nio or­kest­ro pa­si­ro­dy­mas – pui­kus pa­vyz­dys, kaip bend­ruo­me­nė ga­li įsi­trauk­ti. Kai žmo­nės tam­pa ne tik ste­bė­to­jais, bet ir kū­rė­jais, at­si­ran­da vi­sai ki­tas pa­ty­ri­mas, gi­les­nis ry­šys, o pa­ts fes­ti­va­lis tam­pa pra­smin­ges­nis.

Sa­vo vi­zi­jo­je ma­tau ir pla­tes­nius ho­ri­zon­tus – tarp­tau­ti­nį bend­ra­dar­bia­vi­mą, pa­vyz­džiui, su Ja­po­ni­jos me­ni­nin­kais. No­rė­čiau, kad „Upė“ tap­tų tri­jų die­nų fes­ti­va­liu, kad apie jį su­ži­no­tų dau­giau žmo­nių iš vi­so re­gio­no – ne tik iš Plun­gės, bet ir iš Tel­šių, Klai­pė­dos.

Ir dar vie­na sva­jo­nė – kur­ti ins­ta­lia­ci­jas, ku­rios iš­lik­tų il­ges­niam lai­kui, ne tik trims fes­ti­va­lio die­noms. Jos ga­lė­tų džiu­gin­ti lan­ky­to­jus vi­są va­sa­rą, skleis­ti me­no dva­sią net ir ta­da, kai sce­na jau nu­rims­ta.

– Koks bus šių me­tų fes­ti­va­lis?
– Šie­met „Upė“ bus ypa­tin­ga. Prog­ra­ma truks dvi die­nas, o te­ma – pau­zė. Be­je, mū­sų fes­ti­va­liai va­di­na­mi „ne­sku­bė­ji­mo“ fes­ti­va­liais. Jau nuo pat pir­mo­sios „Upės“ mes kvie­tė­me stab­te­lė­ti. Tai­gi ir šie­met pri­me­na­me, kad tu­ri­me ne­sku­bė­ti gy­ven­ti, o ne lėk­ti strim­gal­viais, kaip pa­ra­tuo­ju me­tu esa­me įpra­tę. No­ri­me pa­kvies­ti tru­pu­tį su­sto­ti, at­si­kvėp­ti, pra­dė­ti te­kė­ti nuo ra­mes­nės, leng­ves­nės ban­gos. To­dėl pir­mo­ji die­na skir­ta pa­ro­doms ir per­for­man­sams – tar­si įžan­ga, įkvė­pi­mas prieš ant­rą­ją, mu­zi­ki­nę die­ną.

Fes­ti­va­lį ati­da­ry­si­me žy­giuo­da­mi per Plun­gės Lais­vės alė­ją – bet te­gul smulk­me­nos lie­ka staig­me­na. Tą pa­čią die­ną at­ver­si­me net ke­lias pa­ro­das – Da­riaus Ju­re­vi­čiaus, Arū­no Ku­li­kaus­ko, Ele­nos Lau­ri­na­vi­čiū­tės – bei ste­bė­si­me Liu­ci­jos Teo­do­ros Mi­ku­čio­ny­tės, Kris­ti­nos Šven­čio­ny­tės ir Ar­tū­ro Us­ti­no­vo per­for­man­są.

Ant­rą­ją die­ną ner­si­me į gi­les­nį srau­tą – džia­zo imp­ro­vi­za­ci­jas ir mu­zi­ki­nes pro­gra­mas. Sim­bo­liš­kai su­grį­ši­me į pir­mo­jo fes­ti­va­lio ati­da­ry­mo vie­tą – dvie­jų būg­ni­nin­kų pa­si­ro­dy­mas „Pau­se“ abie­juo­se upės kran­tuo­se pa­žy­mės šį su­grį­ži­mą. Tę­siant pro­gra­mą, lau­kia Vik­to­ri­jos Ju­ze­fos Venc­ku­tės me­ni­nės ins­ta­lia­ci­jos „Mies­to rep­li­ka“ pri­sta­ty­mas, gru­pės „Meš­ka­ra­gis“ pa­si­ro­dy­mas, o vė­liau – ne­ti­kė­tu­mais al­suo­jan­tis trio: Ma­rius Moc­ke­vi­čius, Ro­kas Ka­šė­ta ir Da­lius Nau­jo­kai­tis. Kul­mi­na­ci­jai – Plun­gės vie­šo­sios bib­lio­te­kos or­kest­ras, kaip vi­sa­da įtrau­kian­tis, gy­vas ir uni­ka­lus.

Ir dar vie­na gra­ži ži­nia – šie­met ku­ria­me til­tą tarp Dzū­ki­jos ir Že­mai­ti­jos. Su fes­ti­va­lio „Arit­mi­ja“ or­ga­ni­za­to­riu­mi Al­gi­man­tu Čer­niaus­ku su­si­pa­ži­no­me per „Upę“, o da­bar su­si­jun­gia­me fes­ti­va­lių mai­nais: jie at­vyks­ta pas mus su sa­vo pro­gra­ma, o mū­sų bib­lio­te­ko­je gi­męs or­kest­ras va­žiuos pa­si­ro­dy­ti į „Arit­mi­ją“ Mer­ki­nė­je. Tai di­de­lis žings­nis – kai re­gio­ni­niai, ne­di­de­li fes­ti­va­liai su­si­jun­gia, au­ga bend­ruo­me­nės, da­li­ja­ma­si idė­jo­mis ir kū­ry­bi­nė­mis erd­vė­mis.

Ir vi­sa tai pra­si­de­da čia – nuo bib­lio­te­kos, ku­ri do­va­no­ja žmo­nėms ne tik kny­gas, bet ir ga­li­my­bę kur­ti, imp­ro­vi­zuo­ti ir bū­ti kar­tu.

Šie­met fes­ti­va­lis „Upė“ truks dvi die­nas ir kvies trum­pam pa­da­ry­ti pau­zę
Dalintis

Rekomenduojami video:

Taip pat skaitykite: