Naujausios
Labiausiai paplitęs cheminis elementas
Dar iš chemijos pamokų mename, kad vandenilis – bespalvės bekvapės labai degios dviatomės dujos, galinčios reaguoti su daugeliu kitų elementų. Jis taip pat turi mažiausią atominę masę ir yra 14 kartų lengvesnis už orą. Žemėje randamas ne grynas, bet kartu su kitais elementais. Visi žinome, kad tai sudedamoji vandens dalis, nors vandenyje jo yra tik šiek tiek daugiau nei 11 nuošimčių. Vandenilio yra kiekvienoje organinėje medžiagoje ir kiekviename organizme.
Vandenilį pirmą kartą atrado 1671 m. airių kilmės mokslininkas Robertas Boilis, į rūgšties tirpalą nardindamas skirtingus metalus. Šios dujos kaip kuras XX a.
pradžioje buvo naudojamos skraidinti dirižabliams. Tačiau 1937 m. JAV, Nju Džersio valstijoje, užsidegęs ir 36 keleivius pražudęs vokiečių orlaivis „Hindenburg“ pribaigė vandenilio „karjerą“, buvo pereita prie brangių ir retesnių helio dujų.
Pramoniniu būdu vandenilis gaunamas iš angliavandenilių, tokių kaip metanas, kurio daug randama gamtinėse dujose ir naftoje. Taip pat vandenilis išgaunamas elektrolizuojant vandenį, tačiau toks būdas kainuoja gerokai brangiau. Vandenilis daugiausiai naudojamas chemijos pramonėje, ypač naftos perdirbime, kai kurių plastiko rūšių bei amonio trąšų gamyboje. Gerokai naudingesnis, pasak ekspertų, jis galėtų būti energetikoje. Elektrolizės būdu pagamintas vandenilis yra vertinamas kaip alternatyva baterijoms.
Brangi vandenilio gavybos technologija
Pasaulyje per metus pagaminama maždaug 90 mln. tonų vandenilio, pinigine išraiška tai sudaro apie 135 mlrd. eurų. Iki šiol vandenilio gamyboje naudotas beveik vien iškastinis kuras, kurio sudeginami milžiniški kiekiai. Dėl to į atmosferą kasmet išmetama 800 mln. tonų anglies dvideginio arba maždaug tiek, kiek susidaro iš Didžiosios Britanijos ir Italijos pramonių per dvejus metus.
Be abejo, vandenilis būtų puiki energijos alternatyva, jei būtų sukurtos kur kas švaresnės jo gamybos technologijos, juk tereikia tik vandens ir elektros. Sukūrus tokias technologijas, ekspertų manymu, jau šio amžiaus viduryje vandenilis bus naudojamas pastatams šildyti, pramonėje, elektros energijos gamyboje, transporte (ypač sunkiajame, traukiniuose, laivuose ir pan.).
Kai kurių finansų analitikų vertinimu, per maždaug tris dešimtmečius vandenilio paklausa ir gavyba pasaulyje turėtų išaugti daugiau kaip penkeriopai ir perkopti 500 mln. tonų per metus ribą. Vandenilis taps pagrindiniu dekarbonizacijos elementu ir ne vienoje srityje galės pakeisti anglį, dujas ir naftą, dėl ko ženkliai sumažėtų ir aplinkos tarša. Tačiau pati svarbiausia ir būtiniausia tam sąlyga – sukurti švarų paties vandenilio gavybos būdą.
Kaip minėta, vandenilio dujos yra labai degios, tad ateityje teks pasirūpinti, kad jis būtų gaminamas, laikomas, transportuojamas ir naudojamas saugiai. Europos Sąjunga saugos standartus jau yra nustačiusi, nes šiuo metu jau yra eksploatuojama daugiau kaip 1 500 km specialių vandenilio dujotiekių, Lietuva įsteigė vandenilio platformą Europos Sąjungos vandenilio strategija numato, kad 2025–2030 m. vandenilis turi tapti neatsiejama jos integruotos energetikos sistemos dalimi. Iki 2050 m. vandenilio technologijos turi tapti plačiai naudojamos pramonėje ir transporte.
Įgyvendindama šią strategiją, Lietuvos Energetikos ministerija įsteigė taip vadinamąją vandenilio platformą. Joje 19 Lietuvos verslo asociacijų bei įmonių kartu sieks vandenilio technologijų plėtros šalyje. Kol kas daug apie šią veiklą dar negirdėjome, nes Lietuvai pačiai atlikti bandymus šioje srityje yra prabanga.
Nors šiokie tokie žingsniai daromi: Lietuvos ateities ekonomikos DNR plane numatyta skirti 2 mln. eurų finansavimą tyrimams, susijusiems su vandenilio, pagaminto iš atsinaujinančių energijos išteklių, panaudojimu gamtinių dujų infrastruktūroje, Seimui pateiktas svarstyti Alternatyvių degalų įstatymo projektas, kuriame numatoma, kad 2030 m. biometano ir žaliojo vandenilio vartojimas, palyginti su galutiniu transporto sektoriaus energijos suvartojimu, pasieks bent 5 procentus. Gamtinių dujų kokybės reikalavimų pakeitimų projektas numato, kad vandenilis galės būti tiekiamas į gamtinių dujų perdavimo ir skirstymo sistemas.
Islandija – vandenilio naudojimo pionierė
Islandija jau prieš daugelį metų buvo išsikėlusi sau uždavinį atsisakyti priklausomybės nuo iškastinio kuro ir pereiti prie atsinaujinančios energijos. Čia pirma vandenilio degalinė buvo sumontuota prieš gerus du dešimtmečius, tada į gatves išriedėjo ir pirmieji šia kuro rūšimi varomi autobusai bei automobiliai. Išskirtines galimybes visų pirma suteikia pati Islandijos žemė, dosniai parūpinanti geoterminės energijos. Dėl pastarosios Islandija jau seniai beveik 100 proc. reikalingos energijos pasigamina iš atsinaujinančių šaltinių
Ar mūsų mokslininkai seks Islandijos pavyzdžiu ir siūlys pasinaudoti Vakarų Lietuvoje esančiu geoterminės energijos resursų potencialu, ar sugalvos ką nors nepaprasto, ar netrukus vairuosime automobilius, kurių panaudoto kuro skilimo produktas yra tik vanduo, sunku pasakyti. Ilgą laiką energetikų mėgtą juokelį „Vandenilis – ateities kuras, toks jis ir liks“, matyt, greitai teks keisti kitu.