

Visam procesui vadovavo iš Estijos atvykusi menininkė Kalli Pikas – choreografė, tapytoja, šokėja ir šokio mokytoja. Gausiai susirinkusių performanso dalyvių visų pirma ji paprašė užrašyti po savo mėgstamą muzikos kūrinį. Skambant šiems kūriniams, visi kviesti truputį pajudėti, imituojant porininko pasirinktus judesius, atlikti kitas improvizacines užduotis.
Na, o tada imtasi tapybos. Tiesa, prieš tai menininkė atliko nedidelį tyrimą ir paprašė visų įvardinti po mėgstamiausią spalvą. Tarp įvardintų spalvų dažniausiai kartojosi mėlyna, violetinė ir geltona, tad nuspręsta tapyti būtent šiomis spalvomis.
Bendrą kūrybinį rezultatą galima išvysti Vieno kūrinio galerijoje Senamiesčio aikštėje. O „Žemaitis“ K. Pikas teiravosi, ar performansas pavyko.
– Ar pirmą kartą viešite Lietuvoje?
– Kaip menininkė – pirmą. Esu čia viešėjusi su savo vyru kaip turistė, tačiau savo meninį projektą Lietuvoje ir apskritai užsienio šalyje įgyvendinau pirmą kartą.
– Ar pavyko įgyvendinti savo sumanymą iki galo?
– Mano užduotis buvo įtraukti visus į procesą. Buvo ir tokių, kurie visą vyksmą stebėjo iš šalies, ir tai irgi gerai – nėra jokios prievolės aktyviai dalyvauti. Man pačiai tai buvo nemažas išbandymas, nes nežinojau, kokia publika ateis, ar žmonės bus girdėję apie pačią užduotį, kas jų laukia. Susitarėm su Tomu (Tomas Danilevičius, Vieno kūrinio galerijos įkūrėjas – aut.), kad renginio skelbime nenurodysime, jog performanse bus ir šokio elementų, nes žmones paprastai gąsdina kvietimas viešai pašokti.
– Vis dėlto daugiau ar mažiau visi įsitraukė, net ir kvietimą pašokti daugelis priėmė entuziastingai.
– Iš tikrųjų, ir labai džiaugiuosi dėl to. Visą gyvenimą aš pati labai bijojau viešai šokti, todėl pilnai suprantu tuos, kurie pasirinko procesą stebėti iš šalies, patys į jį neįsitraukdami. Tai irgi tam tikras dalyvavimo būdas.
– Savo kūryboje apjungiate skirtingas meno šakas: šokį, dainavimą, tapybą, vaidybą. Kodėl jums svarbus toks tarpdiscipliniškumas?
– Visą savo gyvenimą sukausi tarp dviejų sričių: šokio ir tapybos. Iš pradžių baigiau šokio aukštąją mokyklą, vėliau – dailės. Ir ilgą laiką buvau kamuojama savotiško kaltės jausmo, kad blaškausi tarp šių dviejų sričių, neskirdama pakankamai dėmesio ir laiko nei vienai, nei kitai. Pamenu, mano baleto dėstytoja ragino mane liautis blaškytis ir atsidėti baletui. O man pačiai vis atrodė, kad turiu dar augti, dar daugiau studijuoti, mokytis, kol rasiu atsakymą į klausimą, kuriuo keliu pasukti. Bet sykį susapnavau sapną, kur kažkoks balsas man pasakė – tu jau pakankamai mokeisi, dabar dalinkis savo žiniomis su kitais.
Taip 2020 metais atsirado mano šokio ir meno studija „Kallid ja Pai“, kurioje per šokį, tapybą, dainavimą, galų gale – per bendravimą ir buvimą karu kuriu saugią ir jaukią erdvę kiekvieno kūrybiškumui skleistis.
– Dirbate daugiau su vaikais ar ir su suaugusiaisiais?
– Ir su vaikais, ir su suaugusiaisiais. Vedu užsiėmimus ir senelių globos namuose. Kiekviena amžiaus grupė reikalauja tam tikro priėjimo. Pavyzdžiui, senukai negali smarkiai įsitraukti į šokio dalį, bet užtenka ir to, kad pasiūbuoja rankomis arba pakilnoja pečius – tai irgi judesys.
– Ką pastebėjote performanso Plungėje metu – ar lietuvių publika smarkiai skiriasi nuo estų?
– Sakyčiau, tiek lietuviai, tiek estai yra labai panašūs. Visi vienodai iš pradžių jaučiasi nejaukiai, ypač paprašyti pašokti. Galbūt čia bendras baltų bruožas. Kai kuriuose savo užsiėmimuose kviečiu publiką ir padainuoti, bet čia nusprendžiau atsisakyti šio elemento, kad dar labiau neišgąsdinčiau susirinkusiųjų.
– Plungėje jūsų atliktas performansas buvo Vieno kūrinio galerijos projekto „Praėjus Čiurlioniui“ dalis. Kaip manote, jei Čiurlionis būtų dalyvavęs šiame renginy, ką būtų pasakęs apie jį.
– Geras klausimas (juokiasi – aut.). Manau, jis buvo vakar kartu su mumis, nes žmogus gyvas tol, kol gyvas prisiminimas apie jį. Tiesą pasakius, apie Čiurlionį iki tol nieko nežinojau. Pradėjau domėtis juo sulaukusi Tomo kvietimo atvykti į Plungę ir sudalyvauti šiame projekte. Man padarė įspūdį jo, kaip kūrėjo, visapusiškumas.
– Ta prasme esate kažkuo panašūs: savo kūryboje jūs integruojate tapybą ir šokį, o M. K. Čiurlionis ir tapė, ir kūrė muziką.
– Smagu tą girdėti (juokiasi – aut), ačiū. Mes kiekvienas savyje turime neišmatuojamus kūrybinius klodus. Ir tai ypač lengva pastebėti bendraujant su vaikais. Tačiau augant tas kūrybiškumas pasislepia kažkur giliai giliai, tampame savikritiški, bijome piešti, šokti, dainuoti, nes galvoje vis kirba mintis – ką kiti pasakys. Mano tikslas ir pagrindinė užduotis yra padėti žmonėms nutildyti savyje tą kritiko balsą, sukurti erdvę skleistis kiekvieno kūrybiniam pradui.