



Tyliosios fronto karės
Spaudos atgavimo, kalbos ir knygos diena yra tarsi liudijimas, kad žodis gali būti ginklas, pasipriešinimo ar tapatybės simbolis. Daugiau kaip prieš šimtą metų Lietuva patyrė spaudos draudimą, o žmonės rizikavo savo laisve ar net gyvybe, slapčia platindami knygas bei spaudą ir taip siekdami išsaugoti lietuvių kalbą bei kultūrą. Tuo metu knygnešiai buvo savotiški mūsų tautos didvyriai.
Vėliau jau partizanai, kaip prieš tai knygnešiai, stojo į kovą už teisę būti lietuviais. Šiandien mes gyvename visai kitokiame pasaulyje, turime žodžio laisvę, informacijos sklaidą, bet kartu suvokiame, kad laisvė nėra duotybė. Kiekvieną dieną turime tą prisiminti ir vertinti.
Šias tiesas praėjusią savaitę Rietavo viešojoje bibliotekoje priminė vykęs įdomus ir įtraukiantis susitikimas, kurio metu kalbėta apie Vakarų Lietuvos moteris partizaniniame judėjime 1944–1953 metais.
Partizanų tema daugumai yra puikiai pažįstama, tačiau apie moteris partizanes kalbama dar tikrai per mažai. Moterų drąsa ir pasiaukojimas buvo ne mažiau svarbūs negu ginkluotas pasipriešinimas, jos buvo tarsi tyliosios fronto karės.
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro istorikė R. Staveckaitė-Notari susitikimo metu pasakojo, kad jų tyrinėjimo objektu tapo 700 moterų iš visos Lietuvos. Tyrimo eigoje šis skaičius šiek tiek sumažėjo, kadangi paaiškėjo, kad dalis tų moterų buvo ne partizanės, o ryšininkės. Ši kategorija yra laikoma atskira, prie jų tyrinėjimo istorikai ketina prisiliesti netolimoje ateityje.
Atliko itin svarbų vaidmenį
Istorikės E. Kripienė teigimu, yra nusistovėjusi nuomonė, jog karas yra tik vyrų reikalas, o moterys jame tiesiog nedalyvauja. Atlikus pirminius tyrimus buvo nustatyta, kad visų pokario laisvės kovų dalyvių 13 procentų galėjo būti moterys: ne tik kovotojos, bet ir šeimininkės, siuvėjos, sesutės. Kiekvienas jų atliktas darbas tame judėjimo kontekste buvo svarbus, paminėtinas ir pasigėrėtinas. O kur dar partizanų motinos, mylimosios, seserys, kurios kiekvieną dieną gyveno nuolatinės grėsmės akivaizdoje, galėjo būti tardomos, ištremtos, suimtos, tad jų indėlis taip pat buvo labai svarbus.
Moterys partizanės dažniausiai vykdydavo ne karines funkcijas, bet ryšininkių ir rėmėjų. Operacijose jų žūdavo mažiau, todėl daugiausiai jos buvo tos liudininkės, kurios Lietuvai atgavus nepriklausomybę pasakojo, kaip atrodė partizaninis karas ir jame dalyvavusios moterys.
„Jeigu moteris, neturėdama kitos išeities, eidavo į partizanus, tai paprastai ją priimdavo tik kuriam laikui ir visais įmanomais būdais stengdavosi surasti joms kitą saugų prieglobstį. Idealiu atveju parūpindavo netikrus dokumentus ir įtaisydavo kažkur dirbti svetima pavarde. Bet jeigu nepavykdavo, tada tokią moterį traktuodavo kaip lygiavertę partizanams vyrams, netaikydavo jokių nuolaidų“, – pasakojo E. Kripienė.
Kūrė šeimas ir gimdė vaikus
Absoliučios daugumos moterų įsitraukimą į laisvės kovas nulemdavo iš dalies ne jų pačių, o jų artimojo sprendimas. Jeigu vyras, mylimasis, brolis ar tėvas nuspręsdavo trauktis į partizanus, tai jos tiesiog automatiškai tapdavo partizanų rėmėjomis ar ryšininkėmis. Jeigu partizanai kokiame ūkyje įsirengdavo savo bunkerį, atėjęs būrys iš miško visais klausimais tardavosi su šeimos vyru, o dukros ir žmona gamindavo partizanams valgyti ar skalbdavo jų rūbus.
Net jei vyrai laikydavosi nuostatos vengti moterų savo gretose, jų vis tiek atsirasdavo. Ne paslaptis, kad tarp jaunuolių įsiplieskus jausmams net buvo kuriamos šeimos – patikimas kunigas vėlai vakare ar net naktį miške arba kokioje patikimoje rėmėjų kaimo sodyboje slapta sutuokdavo bažnytine santuoka. Partizanų vaikai kartais gimdavo tame pačiame bunkeryje, jei gimdyvės su padirbtais dokumentais nepavykdavo paguldyti į ligoninę, kad saugiai susilauktų vaikelio.
Vis dėlto vaikai miške niekada neaugdavo. Mama partizanė kūdikį dažniausiai palikdavo saugiame prieglobstyje pas kitus žmones ar artimuosius ir išvykdavo toliau eiti savo laisvės kovotojos keliu.
„Neretai būdavo, kad vaikelio tėvai kartu partizanaudavo, tad, savaime suprantama, kartu ir žūdavo. Vaikas vienu metu netekdavo iškart abiejų tėvų, nežinodamas savo šeimos istorijos galiausiai atsidurdavo globos namuose ir vėliau jau savarankiškai kabindavosi į gyvenimą“, – kalbėjo E. Kripienė.
Spaudos leidinių rašymas kainuodavo gyvybę
Tyrimo centro istorikas D. Juodis pasakojo, kad viena iš kovos už laisvę priemonių buvo spauda. Lietuvos partizanai išleido apie 80 spaudos leidinių skirtingais pavadinimais. Jų tiražai buvo labai skirtingi – nuo kelių iki kelių dešimčių ar šimtų.
Žinoma daugiau kaip 30 pavadinimų partizanų išleistų poezijos, prozos ir publicistikos knygelių. Leidybai reikalingomis priemonėmis aprūpindavo ryšininkai ir rėmėjai. 1946–1951 metais sovietinis saugumas suėmė 29 valstybinių leidyklų ir spaustuvių darbuotojus, kaltinamus pogrindžio spaudos rėmimu. Už tokios spaudos platinimą (o platino daugiausia gimnazistai, studentai) vien 1947 metais suimta 640 žmonių, daugelis jų nuteisti kalėti lageriuose.
„Žemaičių apygardoje nuo 1945 iki 1953 metų ėjęs spaudos leidinys „Laisvės varpas“ buvo rekordininkas, ilgiausiai gyvavęs laikraštis. Per nepilnus aštuonis metus jo išėjo 176 numeriai. Dar vienas rekordininkas buvo „Laisvės balsas“ leistas 1945–1952 metais, per septynis metus jo išleista 156 numeriai“, – kalbėjo D. Juodis.
1949 metais buvo spausdinamas leidinys pavadinimu „Prie rymančio rūpintojėlio“ ir platinamas beveik visoje Lietuvoje.
Istorikas pabrėžė, kad leidybinė veikla dažniausiai laikydavosi ant kelių asmenų pečių, kadangi trūkdavo žmonių, inteligentijos atstovų, kurie galėdavo rašyti. Tokių gebėjimų dažniausiai turėdavo tik kaimo mokytojai – daraktoriai. Aukščiausi partizanų vadai (vienas tokių – Adolfas Ramanauskas-Vanagas) neretai taip pat iki tol dirbo pedagogais.
Tarp spaudos leidėjų buvo ir nemažai moterų. Vis dėlto pogrindinė spauda laikėsi tik iki 1957-ųjų, nes žuvus leidėjams nebeliko kam tęsti jų darbų.