Dėmesys fotografijai ir poezijai

Linos RUIBIENĖS nuotraukos
Paroda bibliotekos prieigose
Praėjusį savaitgalį triukšmingai praūžusioje Plungės miesto šventėje visų dėmesio laukė ne tik turtinga koncertinė programa, bet ir kelios fotografijų parodos, taip pat alternatyviojo meno pasirodymai, okupavę Plungės viešosios bibliotekos erdves.
„Fotoalėjos“ rengėjai bei dalyviai

Pristatyta „Fotoalėja“

Tradiciškai Plungės viešosios bibliotekos kiemelyje šeštadienį pristatyta lauko fotografijos paroda „Fotoalėja'24: meninės improvizacijos M. K. Čiurlionio tema“. Parodą pristačiusi bibliotekininkė Indrė Mažionytė kvietė plungiškius ir miesto svečius susipažinti su Plungės ir Rietavo krašto fotoklubo „Žybt“ narių darbais, o Virginija Liutikaitė trumpai supažindino su fotografijomis, kuriose užfiksuotas M. K. Čiurlionio kelias, atsispindintis įvairiose detalėse: skulptūrose, koplytstulpiuose, kryžiuose ir kituose objektuose.

Plungės viešosios bibliotekos antrame aukšte eksponuojama paties M. K. Čiurlionio fotografijų paroda „Anapa“. Kompozitorius ir dailininkas čia įamžintas 1905 metų išvykos į Kaukazo kalnus metu. Nuotraukose dominuoja kalnai, jūra ir saulėlydžiai, kuriuos menininkas labai mėgo stebėti. Šias fotografijas bibliotekai vienai dienai paskolino Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus.

„Labai džiaugiuosi, kad ši diena tokia saulėta ir graži – ne tik dėl puikių oro sąlygų, bet ir dėl čia susirinkusių žmonių. Šiais metais „Fotoalėja“ yra kiek kitokia, darbai ir jų autoriai labiau išgryninti. Smagu, kad su Plungės bibliotekos kolektyvu randame bendrą kalbą, draugaujame, rašome projektus ir labai tikiuosi, kad tai ne paskutinis mūsų bendras darbas“, – kalbėjo parodomis pasidžiaugęs fotoklubo „Žybt“ įkūrėjas Mantas Viržintas.

nuotrauka
Mantas Viržintas
 

Paroda „Fish fetish“

Dar viena miesto šventės metu pristatyta paroda – bibliotekos bokšto salėje eksponuojama iš Vilniaus atvykusio fotomenininko Tomo Tereko „Fish fetish“, sukurta 2016–2017 metais. Pristatydamas parodos idėją jos autorius pasakojo, kad šis fotografijų ciklas gimė iš nostalgijos gimtinei jam gyvenant Didžiojoje Britanijoje, Londone.

nuotrauka
T. Terekas ir jo paroda „Fish fetish“
 

„Man gyvenant užsienyje vieną dieną užsimaniau šprotų. Nusipirkau, atsidariau skardinę, žiūriu į juos, gulinčius, ir galvoju, kad jie galėtų ir stovėti. Taip gimė pirmoji ciklo nuotrauka „The watchers“. Vėliau šprotus pakeitė kitos žuvys, pasidabinusios perlų vėriniais, išlindusios iš mėsmalės ar aukštakulnių. Nuotraukų serija susidėliojo iš to, ką tuo metu veikiau, kuo domėjausi, ką skaičiau ir kas buvo aktualu. Fotosesijos vyko namų balkone, nenaudojau jokių specialiųjų efektų, kompiuterio, visos nuotraukos darytos juostiniu fotoaparatu“, – pasakojo T. Terekas.

Menininkas juokavo, kad žuvis – labai geras modelis, nejuda ir nekalba, tik kvapas nuo jos sklinda ne koks. Tiesa, fotografas neslėpė, kad pats yra didelis žvejybos entuziastas. O fotosesijai naudotas žuvis suvalgė arba atidavė šešiems kaimynų katinams. Prieš gerą dešimtmetį fotografuoti pradėjęs T. Terekas šiandien aktyviai dalyvauja grupinėse parodose ir rengia personalines.

„DADA“ skaitymai

Parodos „Fish fetish“ pristatymo metu bokšto salėje skambėjo poetinis ir improvizacinis grupės „Vaibai ore“ pasirodymas. O vėliau aktorė Kristina Švenčionytė ir muzikantas Artūras Ustinovas publiką sukvietė į skaityklą paklausyti dadaistinės poezijos skaitymų „Dainuoja degeneratas“ pagal Prano Morkūno eiles.

nuotrauka
Kristina Švenčionytė ir Artūras Ustinovas
 

P. Morkūnas – XX a. pradžios poetas, vadinamas vieninteliu dadaistu Lietuvoje. Poetui dar būnant gyvam buvo išspausdintas vienintelis jo eilėraštis, o po mirties, 1993 metais, išleista knyga „Dainuoja degeneratas“, kurią ir buvo galima išgirsti bei įsigyti renginio bibliotekoje metu.