Naujausios
Jaučiasi apgauta
Aldona pasakojo, kad jau kuris laikas ją vargina nesibaigiantis kosulys. Dėl diagnozuotos bronchinės astmos geria gydytojo paskirtus vaistus ir reguliariai lankosi gydymo įstaigoje, tikrinasi sveikatą. O paskutinio vizito pas gydytoją metu jai buvo paskirtas 10-ies dienų lašelinių gydymo kursas.
„Nusipirkau vaistus ir atėjau į Plungės sveikatos centrą, kad sulašintų, bet ten man buvo pasakyta, kad privalau susimokėti dar kažkokį papildomą mokestį. Už visas 10 dienų man paskaičiavo 30 eurų. Kai paklausiau, už ką turiu mokėti, man pradėjo vardinti, kad štai ant lovų patiesti vienkartiniai paklotėliai – jie kainuoja, kainuoja ir lašelinės pajungimas“, – nemalonų vizitą prisiminė Aldona.
Moteris sakė taip supykusi, kad nutarusi netylėti – eiti ieškoti teisybės. Neradusi direktorės, buvo nusiųsta pas šios pavaduotoją slaugai Simoną Nekrašienę. Bet ši tik pakartojusi slaugytojos žodžius ir dar pridūrusi, kad šiais laikais viskas kainuoja – net ir vaiką išleisti į mokslus.
„Žemaitis“ taip pat pakalbino Plungės sveikatos centro direktorės pavaduotoją slaugai S. Nekrašienę. Jos klausėme, kodėl už lašelinę PSC pacientai privalo susimokėti?
Išgirdome tą patį, kas buvo paaiškinta ir Aldonai, – kainuoja vienkartiniai paklotai, tiesiami ant lovos, taip pat dezinfekcinės priemonės. Vienkartinis mokestis – trys eurai.
S. Nekrašienė pridūrė, kad yra buvę atvejų, kad išimties tvarka keletui pacientų buvo darytos nuolaidos, kadangi jie neišgalėjo susimokėti, bet visų šelpti, moters žodžiais, jų įstaiga negalinti. O tie, kas nenori mokėti, gali kreiptis į Plungės ligoninę – turint siuntimą ten lašelinės daromos nemokamai.
Ar teisėtai imamas mokestis?
Kas šioje situacijoje teisus – už paslaugą susimokėti turėjusi pacientė ar gydymo įstaiga, „Žemaitis“ teiravosi Šiaulių teritorinės ligonių kasos administravimo skyriaus vyriausiosios specialistės Irenos Budrienės.
Ji paaiškino, kad sveikatos apsaugos ministro patvirtintame Dienos stacionaro paslaugų teikimo ir jų išlaidų apmokėjimo tvarkos apraše kaip viena iš dienos stacionaro paslaugų yra nurodytas vaisto skyrimas infuzijos būdu – vadinamoji lašelinė.
Šiai paslaugai pacientą į asmens sveikatos priežiūros įstaigą (ASPĮ), teikiančią dienos stacionaro paslaugas, gali siųsti šeimos gydytojas ar kitos profesinės kvalifikacijos gydytojas.
Pažymima, kad privalomuoju sveikatos draudimu (PSD) apsidraudusiems žmonėms, norintiems gauti Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto lėšomis apmokamas paslaugas, keliama vienintelė sąlyga – prisirašyti įstaigoje, dėl šeimos medicinos paslaugų sudariusioje sutartį su teritorine ligonių kasa (TLK).
Iš tokių toje įstaigoje prisirašiusių ir PSD apdraustų pacientų už šeimos gydytojo paslaugas jokie mokesčiai negali būti imami nei valstybinėje, nei privačioje gydymo įstaigoje.
Jei gydytojas paskyrė vaisto įvedimą infuzijos būdu, infuzijas atliekant gydymo įstaigoje vienkartinėmis priemonėmis aprūpina gydymo įstaiga, už specialisto darbą pacientui mokėti taip pat nereikia.
Privalo informuoti apie nemokamas paslaugas
„Susimokėti gali būti paprašyta tik tada, kai pacientas pats pasirenka tyrimus ar paslaugas, nori jas gauti greičiau, renkasi papildomas paslaugas ar tas, kurios įtrauktos į sveikatos apsaugos ministro patvirtintą mokamų paslaugų sąrašą“, – vardino Šiaulių TLK Kontrolės skyriaus vedėja Dalia Ozolienė.
Gydymo įstaiga, teikianti tokias mokamas paslaugas, privalo parengti tvarką, kurioje būtų nurodyti konkretūs šių paslaugų teikimo pagrindai ir kainos, taip pat užtikrinti, kad pacientai galėtų su šia tvarka susipažinti.
Prieš teikiant mokamą paslaugą, pacientas turi būti supažindinamas su galimybe gauti tokią paslaugą nemokamai, išskyrus tuos atvejus, kai šios paslaugos yra mokamų paslaugų sąraše.
„Kilus neaiškumų, pacientams patariame visus rūpimus klausimus pirmiausia išsiaiškinti gydymo įstaigoje. Pacientas turi teisę skųstis, jei mano, kad jam įstaigoje buvo suteikta neteisinga informacija apie mokamas ar nemokamas gydymo paslaugas, ar neteisėtai paprašyta susimokėti. Pirmiausia raštu reikia kreiptis į tos gydymo įstaigos administraciją. Jei įstaigos pateiktas atsakymas ar priimtas sprendimas netenkina, su gydymo įstaigos atsakymu gyventojas turi teisę raštu kreiptis į Teritorinę ligonių kasą. Kartu reikia pateikti dokumentus, pagrindžiančius nurodytą galimai neteisėtą veiksmą, jų kopijas“, – paaiškino TLK atstovė.
Vis tik Aldona patikino, jog Plungės sveikatos centro gydytojas, jai skyręs lašelinių, informacijos apie galimybę rinktis mokamą ir nemokamą paslaugą nesuteikė. Tik po to, kai susimokėjusi atėjo pas S. Nekrašienę klausti, už ką imamas šis mokestis, galiausiai sužinojo galėjusi Plungės ligoninėje šią paslaugą gauti nemokamai.
„Šitie įkainiai jau daug metų yra paskelbti mūsų registratūroje ir internetiniame puslapyje. Apie juos ligonių kasos puikiai žino. Mes turime teisę imti papildomą mokestį – 3 eurus už lovą, vienkartinius paklotus ir dezinfekcines priemones. Pacientas gali rinktis, niekas neliepia lašintis pas mus, gali eiti į ligoninę arba kviesti gydytoją į namus“, – Plungės sveikatos centro kainų politiką gynė ir jo direktorė Irena Nekrašienė.