
Naujausios
Kai Šventa Ona buvo duonos ponia
Pats vidurvasaris, tuojau ir liepos galas su Šventa Ona ir pirmu rugių pėdu, taigi ir naująja duona. Tik nei šienapjūtė ar saulės nokinamas derlius šių laikų žmogui nebėra tam tikras atskaitos taškas, reiškiantis svarbius pokyčius gyvenime. Mes nebegyvename žemdirbiško gamtos kalendoriaus ritmu, daugelis anksčiau svarbių datų, posakių, išsireiškimų neteko prasmės, pasimiršo. Moderniame šių laikų gyvenime jie gal net atrodytų juokingi, keisti ar beprasmiai.
Na, kam svarbu dabar, kad iki škapliernos daržinėje būtų bent drobulė šieno – kad būtų kur ubagui atgulti. Juk šienas seniai ritiniuose, tuojau atolą pjaus. Posakį, kad iki škapliernos šienas džiūsta ir po karklynu, o po škapliernos nebedžiūsta ir ant karklyno, mat saulelė suka rudeniop, teprisimena tik senoji karta.
Šiuolaikiniam žmogui ir šienas, ir daržinės – kažkas tolimo. Kaip ir ubagai, ubagystė ar ubagavima, buvęs anuomet, kai visi gyveno sunkiai.
Ar vien dėl neturto anuomet visuomenėje radosi tokia žmonių grupė, gyvenusi kitaip nei visi? ir kodėl būtent per atlaidus prie bažnyčių plūste plūdo ubagai iš aplinkinių kaimų ir prašė išmaldos? Juk ir dabar kartais pasitaiko kur prie parduotuvės ar gatvėje matyti suklupusį žmogų, prašantį išmaldos. Tik jau retai patikime jo nuoširdumu, labiau galvodami apie jį kaip apgaviką.
„ubags Kuliu parfios“
O anuomet ubagavimas arba ėjimas pasirinkti buvo gana įprastas dalykas, tokių žmonių buvo kiekviename kaime. Gimę su vienokia ar kitokia negalia, nesukūrę šeimos, likę našlaičiai, vieniši ar atstumti, gal kitaip mąstantys dažniausiai lemties valia ir tapdavo ubagautojais. Vieni jų keliaudavo iš kaimo į kaimą, kiti turėjo kokią menką gyvenamą vietą. Kai kurie mokėjo kokį amatą, bet dažniausiai gyveno iš to, ką suaukojo žmonės.
Kulių krašto muziejuje saugomas unikalus šio krašto dalykas – ubago ženklas. Jį 1827 m. sugalvojo įvesti parapijoje klebonavęs Stanislovas Plušauskis. Už tam tikrą nediduką mokestį ubagas nuo klebono gaudavo žalvarinį pakabuką su užrašu „ubags Kuliu parfios“, kurį privalėjo nešioti pasikabinęs ant kaklo. Tas ženklas skyrė juos nuo „svetimų“ duoneliautojų, nes parapija buvo nemaža, jai priklausė 23 kaimai. Kuliai stovėjo kelių sankirtoje, todėl pro šalį keliaujančių elgetautojų netrūko.
Ilgainiui žmonės pradėjo guostis klebonui, kad nebesugeba sušelpti visų, prašančiųjų išmaldos. Pagal to meto tradicijas visais bėdoje ir nelaimėje esančiais žmonėmis privalėjo pasirūpinti visa parapija ir klebonas. Bet kai elgetautojų priplūdo tiek, kad tapo sunku juos išmaitinti, teko kažko imtis. Taip ir atsirado Kulių parapijos
ubago ženklas.
Prie parapijų dar būdavo špitolės, kuriose glaudėsi likimo nuskriausti, našlaičiai, vienišiai, ligoti asmenys. Juos išlaikyti ir išmaitinti taip pat buvo parapijų pareiga. Tiesa, špitolininkai už išlaikymą atsilygindavo: už tam tikrą nedidelį mokestį paprašyti galėjo prižiūrėti kapus, mokė vaikus katekizmo, pasimelsdavo už mirusius.
Kulių parapijos špitolėje XX a. pradžioje buvo apie 30 asmenų. Kol klebonijos ūkis ar parapijiečiai turėdavo pakankamai maisto, špitolininkų rėmimas nesudarydavo didesnių rūpesčių. Jų kildavo nederliaus metais ar tuo metu, kai senojo derliaus atsargos baigdavosi, o naujasis dar neužaugo. Tokį metą, panašų kaip dabar, vadindavo pupžysčiu (kai žydi pupos), ir laikė jį vienu alkaniausių.
Per pupžystį dažnai tekdavo rinkti papildomas rinkliavas klebonijai ir špitolininkams. Tai apsunkindavo gyventojų dalią, nes reikėdavo ir savą šeimą ar samdyta šeimyną aprūpinti, sušelpti kone kasdien užsukančius elgetas – tik spėk dalinti į kairę ir dešinę.
Penima kiaulė nežino, ko žieminė žviegia
Šiuo senu posakiu labai taikliai nusakoma tų, kam tekdavo eiti per žmones duoneliaujant, dalia.
Kiekvienų namų, kiekvienos šeimininkės ar gaspadoriaus pareiga buvo ubago neišleisti nepavalgydinus, neįdėjus ko nors jo terbon. Jei prireikdavo, ubagą ir kur nors ir apnakvindindavo, kartais apskalbdavo ar kokį drabužį duodavo. Gausias šeimas auginę, ne visada patys daug ko turėję žmonės buvo kupini gailestingumo ir atjautos, kurios turėti skatino ir bažnyčia. Be to, niekada nežinai, kada ubago lazdą ir terbą gali tekti pasiimti
ir pačiam. Juk net dabar prisimename posakį, kad niekada nereikia išsižadėti ligos, tiurmos (kalėjimo) ir ubago terbos.
Jei ko nors stokojame, iki šiol dar sakome, kad prisiubagavome, apie kokį mažai tikėtiną dalyką – rasi pas ubagą utėlę, o apie sunkią ir beprasmišką padėtį – eis pasirinkdamas, kitaip tariant, mėgins pragyventi iš žmonių malonės. Tad senų patirčių nuotrupos pasiekė ir mūsų laikus.
Kaimuose išmaldą rinkę ubagai turėjo savo lankomas vietas ir dažniausiai užsukdavo į sodybas prie kelio, nors neaplenkdavo ir nuošalesnių gryčių. Užsukęs į namus, ubagas būtinai melsdavosi, bet išmaldos primygtinai neprašydavo – tai buvo namų šeimininkų sąžinės reikalas. Šeimininkė duodavo maisto – ką tuo metu turėjo. Aišku, duonos, nes jos parduotuvėse nebuvo, lašinių ar taukų, kiaušinių, sūrio, visa, kas valgoma.
Pyragėli bėk, tavi velnės gen
Pasitaikydavo visokių duoneliautojų. Kartais pasilikę nakvynei, vakare pasimeldę, jie papasakodavo istorijų, kurių ypač mėgo klausytis vaikai. Mano gimtojo kaimo senbuviai, dar prisimenantys ubagų lankymosi namuose laikus, pasakojo visokių nutikimų.
Kartą vienam ubagautojui pasisekė ne tik sočiai pavalgyti, bet ir prisirinkti pilną maišą gėrybių. Nešė nešė jis tą maišą, pavargo, prisėdo ant Žvelsos kranto ir sumanė pasilinksminti. Ištraukė iš maišo kepaliuką pyrago, parideno jį šlaitu, o iš paskos paleido duonos kepaliuką. Tam pyragui jis ir šaukia: „Pyragėli, bėk, tave velnias genasi“. Mat duonelė buvusi padegusi, juoda.
Yra išlikęs ir toks dainos posmelis, kuriuo nusakomos duoneliautojo svajonės:
Obags on tėlta siediejė
Į jūras plekšnė veiziejė.
Vo skani skani būt valgyt,
Kad tik glietoms sogaudyt.
Neva vienas gretimo kaimo ubagas visada sunkiai vaikščiojęs su ramentais. Kai tik įeidavo kur į girią ir apsidairęs pamatydavo, kad jo niekas nestebi, šmaukšt ramentus po pažasčia ir žygiuoja sau sveikas.
Kitas pamiškėje turėjo lūšnelę ir net mokėjo statines daryti. Tik tos jos statinės išeidavo nesandarios. Gaspadinė supjauna kopūstus, o tų rasalas per statinės šonus varva. Gaspadorius priekaištauja ubagui-meistrui, kad šis blogą dirbinį jam padaręs. Anas atremia: „Papuneli, aš na čerauninks, vondėnėi taka naožstuosu.“ Tas žmogus taip pat paliko neišdildomą prisiminimą apie save pomėgiu rinkti virtus gyvulių kaulus. Iš jų jis dar kartą virėsi sau viralą.
Kitą kartą užėjęs ubagas, norėdamas pralinksminti vaikus, kyšt ranką į pažastį, sugriebė ropojusią blusą, ištraukė ją, pavoliojo tarp pirštų ir įsikišo į kitą pažastį, sakydamas: „Mano brolį pagavo prie Varšuvos, pavargino, pavargino ir paleido“. Vaikai leipsta juokais, jiems ubago apsilankymas – tikra pramoga.
Česlovas Kudaba savo knygoje „Kalvotoji Žemaitija“ mini, kad Plateliuose į Ubagsalę kasmet liepos pradžioje brisdavo nakvoti iš Žemaičių Kalvarijos grįžtantys ubagai. Triukšmingai ten leisdavę „šventą naktį“ žemaičių maldininkai, poeto Algimanto Mikutos žodžiais.
O Č. Kudaba net sueiliavo:
Po Žemaičių atlaidų Ubagų saloj saldu,
Dega žvakės ir liktarnos, supas bačkos ant bangų.
Šurmuliuoja juodos varnos virš laimingų ubagų.
Ir barzdoti, ir sukumpę srebia gėralą iš klumpių...
Į atlaidus – ir melstis, ir bendrauti
Važiuoti į atlaidus anuomet kiekvienai šeimai reiškė daug, tam pradėdavo ruoštis iš anksto. Gaspadorius susitvarkydavo ir pasiruošdavo vežimą, arkliams įsidėdavo pašaro – juk teks ilgiau sugaišti. Gaspadinė užsimaišydavo pyrago, pasiimdavo sūrio, dešrų, rasdavosi ir koks butelaitis karčiosios.
Dar atlaidams dažnai būdavo siuvami nauji drabužiai. Juk kaip kitaip – suvažiuos giminės, pažįstami, seniai matyti prieteliai, tad pasipuošti ir pasiruošti būtina.
Po pamaldų namo niekas neskubėdavo. Miestelių centrai prie bažnyčių virte virė gyvenimu. Atlaidų kermošiuje vaikams ir namiškiams pirkdavo lauktuvių, žmonėjosi ir džiaugėsi ilgai lauktais susitikimais.
Radusios vietos kur netoli bažnyčios, šeimos pasiklodavo ant žolės vaišių patiesalą, dabar sakytume – surengdavo pikniką, bendraudavo, šnekėdavosi, vaišindavosi ir džiaugdavosi atlaidų suteikta ne tik dvasine, bet ir susitikimo su savo artimu švente.
Škaplierinės atlaidai vykdavo net ir tarybiniais laikais, gausumu vargiai nusileidę prieškariniam metui. Tik paskutiniais metais per šiuos atlaidus aptuštėjo bažnyčios, nutilo šurmulys, nebeliko tokios traukos, kad šiuo metu būtina grįžti į gimtinę, į škaplierną nukakti pasižmonėti. Nebeliko ir ubagų. Keičiasi laikai, lieka prisiminimai.