
Naujausios
Vaškuotos popierinės gėlės, metaliniai vainikai
Visada mėgdavau nulėkti į kaimynystėje stovėjusią seną paslapčių kupiną trobelę pas Rusienelę ir spoksoti, ką tądien jos šeimininkė bus nusprendusi dirbti. Kartais ji ausdavo, kartais megzdavo ar nerdavo, bet kartais jos rankose pražysdavo gėlės. Lauke lyjant ar ūbaujant šiauriniam vėjui, labiausiai mėgau sėdėti ant jos suolo prie šiltos krosnies. Būdavo, beveik snausdama stebiu, kaip smulkios rankos su išsišovusiomis melsvažalėmis kraujagyslių virvutėmis mikliai juda ir netrukus išlanksto popierinę rožę, paskui kitą, dar vieną. Ant krosnies nedideliame katiliuke šyla vaškas, šalia dar mažesniame indelyje – kuklus šlakelis tos dienos valgio.
Viena po kitos popierinės gėlės trumpam panyra į vašką. Vaškuotų gėlių pilna nedidukė troba, jų ryšeliai sukabinti net priemenėje laukia savo didžiosios vienintelės misijos. Iš jų bus nupintas, tiksliau – pasiūtas laidotuvių vainikas. Didelis, sunkus, ant storos vielos išlankstyto metalinio rėmo, su popierinėmis gėlėmis ir jų vaškuotais lapais.
Tų vainikų būdavo daug ir įvairių, jie kartais ilgai, kartais labai trumpai užsibūdavo kūrėjos trobelėje. Sukabinti pastogėje, laukė savo dienos, juk niekada nežinai, kuomet kurį nors iš mūsų pašauks į amžinybę.
Seniai nebėra nei mažos trobelės, nei nedidukės savamokslės menininkės, iš popieriaus lanksčiusios nuostabiausias gėles iškeliaujantiems į savo paskutinę kelionę palydėti.
Dabar tokių kūrinių nei kas mena, nei kur pamatysi, į muziejus jie nepateko.
Laidojimo apeigų muziejai – ne pokštas
Kurį laiką Lietuvoje tikslių duomenų apie padėtį kapinėse neturėjome, nes jų niekas nekaupė. Senose kapinėse laidojimo vietose ošia šimtamečiai medžiai, o kapus žymėdavo daugiausiai mediniai kryžiai ar koplytstulpiai. Kai šie nunykdavo, nunykdavo ir atminimas apie ten palaidotus, jei toje vietoje amžinojo poilsio neatguldavo nauja tos šeimos karta.
Prieš daugiau nei dešimtmetį įkurta asociacija „Lapkričio 2-osios draugija“, siekianti plėtoti protėvių atminimo ir pagerbimo tradicijas Lietuvoje bei skatinti domėjimąsi asmens kilmės ištakomis ir panašiais dalykais, pagrindine užduotimi išsikėlė sukurti „Atminimo Knygą“. Tam draugija jau suskaitmenino nemažą dalį Lietuvos kapinių ir darbą tęsia, pateikdama visuotinai internete prieinamą duomenų banką apie Lietuvoje palaidotus įvairių tautybių žmones.
Tačiau laidojimo ir su tuo susijusių dalykų muziejaus neturime. O Austrijos sostinėje Vienoje yra toks egzotiškas laidojimo muziejus, įsteigtas 1967 m., kuriame gali rasti visokiausių keistenybių ir įdomybių iš skirtingų laikų laidojimo apeigų, tradicijų ir papročių, per 1000 eksponatų ir daugiau kaip 600 istorinių laidojimo relikvijų. Panašių muziejų yra ir Nyderlanduose, Amsterdame, JAV Teksaso Valstijos Hjustono mieste, Jungtinėje Karalystėje sostinėje Londone ir Birmingeme. Vienas paslaptingiausių su mirtimi ir laidojimu susijusių muziejų yra Vatikane, po Švento Petro bazilika.
Esame kaip po budynės
Būtent taip žemaičiai vadino, vadina ir turbūt vadins laidotuves. Žodį „laidotuvės“ žemaičiai taip pat turi, bet jis reiškia tik patį procesą kapinėse, karsto nuleidimą. Kalbininkai žodį „budynė“ greičiausiai supeiktų kaip neteiktiną vartoti, bet tame pavadinime išsaugotas apeigų esmės apibūdinimas. Mirus žmogui, jo palaikus vadindavo „nabaštiku“ ir būtent prie nabaštiko abi dienas ir naktis budėjo artimieji bei atvykstantieji atsisveikinti su velioniu, buvo giedama, deginamos žvakės. Net pabaigus maldas bent pora žvakių likdavo degti iki kitų maldų ir likusių žvakių uždegimo, o jas prižiūrėdavo, „budėdavo“ kas nors iš artimųjų.
Tuo laiku, kai nemaža dalis Lietuvos gyveno kaimuose ar miesteliuose, o apie laidojimo namus ir tokios rūšies paslaugas niekas nebuvo nė girdėjęs, mirtis atnešdavo dar daugiau rūpesčių negu dabar. Beveik visi vyresnio amžiau žmonės rūpindavosi įsigyti įkapes, kartais pas kaimo meistrą net iš anksto užsisakydavo karstus. Beveik visi laidotuvių rūbai būdavo juodi. Mirus žmogui, jo išlydėjimas buvo viso kaimo misija, į budynę kaimynai eidavo nekviečiami, nes tai buvo savaime suprantama pareiga, apie nelaimę namiškiai informuodavo tik toli gyvenusius gimines. Pinigų niekas neduodavo, tačiau nunešti vainiką buvo labai svarbu.
Mirusįjį pašarvodavo ant padarytos pakylos, kartais ant stalo. Po to šeimos vyrai imdavo daryti karstą arba paprašydavo medžio darbų meistro. Karstą darydavo iš eglinių obliuotų lentų, nedažydavo. Kol jį sukaldavo, palaikus laikydavo „ant lentos“.
Paskutinės valandos – tik namuose
Velionį šarvodavo tik namuose, pokario ir vėlesniais laikais miestuose, kai butai buvo ankšti, o laiptinės siauros, visi techniniai laidotuvių dalykai tikrai kainavo daug pastangų. Šarvojimo kambariui paruošti turėjo ar skolindavosi tam specialiai namie austų tamsiomis spalvomis raštuotų nestorų, lovatieses primenančių užtiesalų, juos kabindavo ant sienų, uždengdami langus ir nebeleisdami dienos šviesos. Šalia karsto pastatydavo porinį skaičių namuose vazonuose augintų visžalių krūmų. Apie namus, ant laiptų iki pat įėjimo pas mirusįjį būtinai pabarstydavo eglišakių.
Degindavo bažnyčioje įsigytas specialias vaškines žvakes. Prie pašarvotų palaikų kiekvienas atėjęs klaupdavosi ir kalbėdavo maldą, o dar seniau bučiuodavo ir mirusiojo ranką. Giedama būdavo kitame kambaryje, be kitų maldų, būtinai `„Žemaičių Kalvarijos kalnai“ pritariant dūdoms. Maldos tęsdavosi iki antros–trečios valandos nakties, budėdavo dvi naktis. Po to būdavo valgomi sotūs naktipiečiai. Dažnai susirinkusieji būdavo pamaitinami ir tarp maldų.
Gausiam atvykstančiųjų būriui pamaitinti reikėjo pasiruošti stalus, suolus, indus ir įrankius. Ko pritrūkdavo, skolindavosi ir iš kaimynų, pas juos kartais apnakvydindavo ir iš toliau susirinkusius gimines.
Ne tik gedulas, bet ir skubūs darbai
Neretai pasitaikydavo, kad mirus šeimos nariui per kelias valandas būdavo perklijuojami tapetai, pakeičiamos užuolaidos. Juk susirinks kaimynai, giminės, todėl norėjosi pasirodyti, kaip pridera. Ne tiek dėl savęs, kiek išėjusiajam pagerbti.
Kitas rūpestis – pamaitinti visus į laidotuves ateisiančius kaimynus ir susirenkančius gimines. Tam skubiai būdavo skerdžiami tuo metu turėti gyvuliai, samdomos šeimininkės, kepama duona ir pyragai, daromas naminis alus ar gira, ieškoma giedotojų ir dūdorių. Kone kiekvienas kaimas turėdavo savo giedotojus, įprastai tai būdavo vienas vyras ir viena moteris.
Jei mirtis užklupo netikėtai, artimiesiems dar reikėjo skubiai susiieškoti ir juodus rūbus, mat eidami į laidotuves žmonės rengėsi tamsiai, tik vaikų taip nerengė.
Atsisveikinimo rytas
Laidotuvių rytą išneštą iš namo karstą atidarydavo ir dar kartą padėdavo prie pagrindinio įėjimo ant pakylos. Sudėdavo vainikus ir visi sustoję nusifotografuodavo. Tai buvo tarsi paskutinis mirusiojo atsisveikinimas. Iki pat pokario laikų karstą dėdavo ant dviejų arklių traukiamo vežimo, jo šonai būdavo puošiami keturiais beržais, viduryje vežimo būdavo sukalama pakyla, jos viduryje dėdavo karstą, iš šonų garbės sargyboje stovėdavo karsto nešėjai. Nešėjai turėdavo specialius namų audimo, vėliau pirktinius rankšluosčius, kuriuos po laidotuvių galėdavo pasiimti tarsi atlygį už atliktą pareigą. Iš paskos, dažniausiai pėsčiomis, o jei kelias tolimas – ir vežimu, traukdavo giedoriai ir dūdoriai bei visa likusi procesija. Vėliau karstą veždavo sunkvežimiu. Net ir tarybiniais laikais vykdavo bažnytinės apeigos.
Paprastai prieš įeinant į bažnyčią, rikiuodavosi procesija –vaikai su gėlėmis ar mažesniais vainikais, krepšeliais priekyje, už jų – suaugusieji. Taip pat procesiją rikiuodavo ir palydėjimui į kapines.
Palaidojus būdavo vadinamasis „pagrabo grąžinimas“ arba gedulingi pietūs. Visi laidotuvių dalyviai grįždavo į mirusiojo namus su nukrautais vaišių ir gėrimų stalais. Dar kartą buvo meldžiamasi ir giedama.