
Naujausios
Žvelsa garsėjo ne tik vėžiais
Minija buvo pagrindinė upė, nešusi daugybę kubinių metrų medienos, bet jos intakais, mažesnėmis upelėmis potvynių metu taip pat plaukė sieliai, tik trumpesni, daugiausiai vadinamieji popiermedžiai.
Viena tokių upių – kairysis Minijos intakas Žvelsa, dar vadinama Žvizdre, garsėjusi nepaprasta gausybe upinių plačiažnyplių vėžių. Ji sruvena iš Dausynų miškuose esančio Aukštojo tyro, vinguriuoja tarp Plungės ir Klaipėdos rajonų ribos, įsispraudusi tarp Anužių, Peklinės, Žaliųjų, Ilgųjų girių. O kur giros, ten ir mediena, ypač tokiuose miškinguose kaimuose kaip Didieji Mostaičiai.
Šiame kaime Žvelsos tėkmė šakojosi, vienoje iš žemumų išsiliejo į plačias lankas, o toliau vinguriavo tarp nepaprastai aukštų šlaitų giriomis ir laukais į Miniją.
Tie, kas dar mena kaimo praeitį, pasakoja, kad iki melioracijos, kuri visiškai pakeitė upės charakterį, potvynių vanduo pakildavo aukštai ir išsiliedavo plačiai, Žvelsos lankas paversdamas ežerais.
Toks vandens kelias tiko plukdyti sieliams, kas ir buvo daroma tuojau po Antrojo pasaulinio karo, gal kokį dešimtmetį, kol atsirado miško gabenimo technika. Nors gali būti, kad Žvelsa „į Vokietiją“ – Klaipėdą sielius plukdė ir anksčiau, tik nebėra tuos laikus menančių žmonių.
Kirviu ir pjūklu – per girias
Tada beveik visus miško kirtimo darbus nudirbdavo rankomis be jokių mašinų. Darbuotasi išimtinai tik žiemomis, rankiniu dvitraukiu pjūklu ir kirviu.
Praėjus keleriems metams po karo biržėse atsirado pirmoji technika – elektrinės kirtimo stotys PES 12200. Didžiulis traktoriaus tempiamas agregatas, aptarnaujamas dviejų vyrų, galėdavo medį ir nuleisti nuo kelmo, ir supjaustyti skersai.
Pasitelkus šias mobilias stotis ant šono virsdavo ištisos biržės. Medieną iš kirtaviečių ištraukdavo arkliais, gyventojai turėjo tam tikrą prievolę, už darbą šiek tiek ir mokėdavo. Ypač sunkius ir ilgus rąstus rankomis į vežimą įkeldavo senoviniu kėlimo įrankiu „jieveliu“ – iš ąžuolo pagamintu prietaisu su svirtimi ir metaliniais virbais viduryje.
Neilgai trukus po Antrojo pasaulinio karo pasirodė ir pirmieji traktoriai. Vienas tokių – vikšrinis vilkikas TDT 40, pajėgdavęs iš karto išvilkti apie 7–8 kubus medienos. Vėliau sandėliuose, kurie būdavo įrengiami kur nors prie kelio, ištrauktą medieną supjaustydavo į atitinkamus ruošinius: 6 m ir ilgesnius rąstus, 1 m ilgio popiermedžius arba įvairaus ilgio sparmedžius. Kas nebetikdavo niekam kitam, likdavo malkoms.
Zujo malkomis kūrenami sunkvežimiai
Rąstus iš sandėlio gabenti į Plungę vyrai pakraudavo rankomis, tempdami virvėmis. Tuojau po karo kelerius metus juos veždavo mašinomis su gazogeneratoriniais varikliais. Tokias mašinas kūreno malkomis, o kurui tiko tik juodalksninės, išdžiovintos 5–6 cm ilgio kaladėlės, kurias visi vadino „čiurkomis“. Gal iš to laiko liko ir išsireiškimas „pakrauti malkų“, o vyresni vyrai dažnai sakydavo variklį ne užvesti, o „užkurti“.
Į Plungės geležinkelio stotį važiavę sunkvežimiai buvo ir susisiekimo priemonė – vairuotojai paimdavo pakeleivių, kurių saugumas būdavęs pačių keleivių reikalas.
Antanas Srėbalis pamena, kaip tuomet dar berniokas, tokiu sunkvežimiu ant rąstų važiuodamas į Plungę, pamatė, kaip iš vieno vamzdžio ėmė veržtis liepsna. Jis perspėjo vairuotoją kabinoje, tas, laimė, laiku užgesino gaisrą.
Sparmedžiai Ukrainai
Kitas mūsų laikais pamirštas medžio ruošinys – sparmedžiai. Pavadinimas tikriausiai kilo nuo žodžio „atspara“, kuris nuo seno buvo vartojamas vietoje dabar plačiai paplitusio „atrama“.
Tai buvo storokos, tvirtos, nuo poros iki kelių metrų ilgio kartys, naudotos šachtose atramoms ir kitiems sutvirtinimo darbams. Sparmedžiai buvo be galo reikalinga produkcija, iš Plungės miškų keliavusi į Donbaso, Čumakovo, Mariupolio ir kitas kasyklas. Tarsi ten nebūtų buvę medžių…
Ilgas popiermedžio kelias
Smulkesnius medžius, vadinamuosius popiermedžius, Didžiųjų Mostaičių miškuose iš kirtaviečių į sandėlius traukė arkliais. Iš sandėlio veždavo toliau plukdyti. Šito darbo dirbti susiruošę žmonės sakydavo – „eina į praktį“.
Tam specialiai pasiruošdavo roges, jas pailgindavo, prikabindami kitas, trumpesnes roges, vadinamas „karukais“, o abejas roges sujungdavo „drongomis“. Priekinėse rogėse įtaisydavo skersplautį, kuris leisdavo kinkinį lengviau pasukti norima kryptimi. Traukiamas dviejų arklių toks rogių duetas vienu kartu paveždavo 4–5 kubinius metrus popiermedžių.
Kurie neturėjo dviejų arklių, vežė vienkinkėmis rogėmis. Vežėjų būdavo daug, kinkinių virtinės judėdavo pažvelsiais link kaimo galo – „praktijo“ ten, kur upės šlaitai darėsi vis statesni. Netoli Žvilių sodybos buvo kitas popiermedžių sandėlis. Į didelę aikštę netoli upės suveždavo daugybę medienos.
Kai tik šiek tiek sušildavo oras, bent kiek atitirpdavo sušalusi mediena, visų pirma popiermedžius nuskusdavo. Šį sunkų ir monotonišką darbą daugiausiai dirbo vyrai, nors pasitaikydavo ir moterų. Jos ir vaikai dažniau padėdavo vyrams, kad darbas eitų spėriau, nes sielius reikėdavo suruošti per trumpą laiką. Be to, kiekviena, net mažiausia galimybė užsidirbti papildomą kapeiką buvo labai branginama.
Dalį eglių žievių tuomet atiduodavo kailių raugykloms. Beje, ir vėliau, nustojus sielius žievinti, girininkijoms keletą dešimtmečių vis dar buvo nurodoma paruošti po keletą centnerių eglių žievės, kurią sovietinė pramonė naudojo kailių išdirbimui.
Nužievintus sielius vėl kraudavo į vežimą ir veždavo prie stataus Žvelsos skardžio. Jis buvo išgrįstas nestorais rąstais, kuriais sielius ir versdavo į vandenį. Jų nerišo, plukdė palaidus iki Gargždų, kur būdavo sugaudomi ir vežami į Klaipėdą.
Sielius lydėjo vyrai – sielininkai, kuriuos vietiniai vadino „zimagorais“. Jie nešdavosi ilgas kartis („būsokus“) su kabliais galuose. Jais išlaisvindavo sraunios Žvelsos posūkiuose ar už kokių karklynų, akmenų užkliuvusius ar susitvenkusius rąstelius.
Netikėta Kulių miestelio vardo kilmės versija
Kulių krašto istoriją po kaulelį išnarsčiusi Zuzana Jankevičienė taip pat gali nemažai papasakoti apie sielių plukdymą, nes ir Alantu plukdyta mediena iš Šiemulių ir Reiskių.
Istorikė daro prielaidą, kad su tuo galimai yra susijęs ir Kulių pavadinimas. Mat Rytprūsiuose „kuliais“ vadindavo juodadarbius darbininkus, kurie plukdė medieną. Jie taip pat rovė ir degino kelmus, iš jų ruošė anglį, kurią taip pat plukdė į miestus.
Apie tai Z. Jankevičienei 1972 m. yra pasakojęs Ignas Liutika iš Paalančio kaimo. Jis išvyko „į Prūsus“ (omeny turima dabartinė Klaipėda ir jos rajonas), kur dirbo visokius sunkius darbus. O žiemomis kirtimuose teko deginti kelmus ir ruošti anglį, kurią gabeno į Mėmelį (Klaipėdą).
Nors darbas – sunkus, buvo galima neblogai užsidirbti. Todėl kai 1932 m. Ignas parvyko į Kulius su nauju dviračiu baltais „zvanais“ ir „fabričnu“ kostiumu, tai ne tik mergos, bet ir visi pasipūtę ūkininkaičiai išsižiojo.
Turint galvoje, kad tuometinėje Klaipėdoje dirbo daugybė žemaičių iš gretimų vietovių, tokia Kulių miestelio vardo kilmė neatmestina.
Parplukdykime ateičiai
Sielių plukdymas dabar jau visai pamirštas. Apie tai, kad jie plaukė ne tik Minija, bet ir kitomis upėmis, išlikę labai mažai duomenų, o tuo labiau liudininkų prisiminimų. Bet gal dar kas pamena, o gal net turi nuotraukų, kaip tai atrodė. Parašykite apie tai (dsrebaliute@me.com) arba papasakokite paskambinę tel. 8 653 40150.