
Naujausios
Metas, kai džiaugiamės darbo vaisiais
Kiekviena šalis turi savo daugiau ar mažiau svarbių švenčių. Švedai įspūdingai pažymi Šventąją Liuciją, daugelio pasaulio šalių vaikai laukia Šventojo Mikalojaus, kai kuriose šalyse Sekminės – nedarbo diena, mes su broliais latviais smagiai neriame į Rasų šventę.
Nuo seniausių laikų iki dabar įvairiuose pasaulio kraštuose minima ir Šventojo Martyno, vargšų, samdinių, kareivių, siuvėjų ir vyndarių globėjo diena. Ši šventė neįsivaizduojama be linksmų puotų su gardžiausiais valgiais nukrautais stalais, linksmybėmis, šokiais ir dainomis. Tuo metu pradedamas ragauti ir jaunas, šių metų derliaus vynas.
Vaikai tos dienos vakarą su žibintais rankose keliauja iš namų į namus, procesijos priešakyje dažnai vedami persirengusiojo šv. Martynu ant žirgo. Jie dainuoja dainas, aplankę namus, apdovanojami saldainiais, riešutais ar kitokiais gardėsiais. Vaikų eisenos žybsint jų nešamiems žibintams – vienas įspūdingiausių Šventojo Martyno dienos renginių.
Kol gyvenome arčiau žemės ir sezoninių ūkio darbų ritmu, Šventojo Martyno diena buvo labai svarbi paskutinė rudens šventė. Iki to laiko jau būdavo nuimtas visas derlius, kas likę neiškulta ir nesutvarkyta po stogu saugiai laukė savo eilės, nupenėti gyvuliai, baigta ganiava, sumokėti įvairūs mokesčiai, atsiskaityta su samdiniais.
Tuo metu daug kur prasidėdavo skerstuvės, būdavo ruošiamos mėsos atsargos žiemai. Be to, sočiai valgoma riebių vėdarų, riebios mėsos, nes prasidėjus Advento metui bus nebevalia linksmintis ir reikės pasninkauti iki pat Kalėdų.
Lietuvoje šios dienos nešvenčiame, užmirštas tradicijas mėgina gaivinti tik klaipėdiškiai kultūros puoselėtojai, mat, kai kurių istorikų teigimu, Šventojo Martyno diena buvo minima ir mūsų protėvių. Ta proga šeimininkė namiškiams kepdavusi žąsį, o iš jos krūtinkaulio burę, koks bus oras ir ateinanti žiema. Tikėta, kad Šventasis Martynas ant žirgo išsineša šilumą ir vasarą, o pavasarį ją vėl grąžina kitas raitelis – Šventasis Jurgis.
Žąsys Martyno neišgelbėjo
Ką šv. Martynas – IV a. Italijoje gyvenęs vyskupas, pasižymėjęs gailestingumo darbais, ypač neturtėlių šalpa, turi bendro su žąsimis bei žibintais ir kodėl šią šventę taip mėgsta vaikai?
Šv. Martynas, Turino vyskupas, dažniausiai vaizduojamas jojantis ant žirgo. Istorija pasakoja, kad jis greičiausiai buvo gimęs tuometinės Romos imperijos provincijoje Panonijoje, dabartinės Vengrijos teritorijoje, galbūt 316 arba 336 metais. Jo tėvas buvo aukšto rango imperatoriškosios kavalerijos karininkas. Kai šį išsiuntė tarnauti į Šiaurės Italiją, jis kartu pasiėmė ir sūnų. Tuo laiku Romos imperijoje jau buvo beįsigalinti krikščionybė, baigėsi kruvini krikščionių persekiojimai.
Būdamas 10 metų Martynas nusprendė atsiliepti į Evangelijos kvietimą ir tapo krikščioniu. Sulaukęs penkiolikos, jis pradėjo tarnauti Romos kariuomenėje. Manoma, buvęs net imperatoriaus sargybiniu. Kartą jodamas prie miesto vartų pamatė sušalusį pusnuogį elgetą. Tada išsitraukęs kardą, perrėžė savo karišką apsiaustą pusiau ir kitą jo dalį atidavė elgetai prisidengti. Naktį Martynas susapnavęs Kristų, apsigobusį ta apsiausto puse.
Toliau eiti kario tarnybos Martynas nebenorėjęs, didžiulių pastangų dėka iš karinės tarnybos pasitraukė, pasinėrė į mokslus, o vėliau įkūrė vienuolyną.
Šventasis buvęs labai kuklus, visada užjautęs žmones, ypač vargetas. Kartą, kai mirė vietinis vyskupas, aplinkiniai panoro naujuoju valdytoju išsirinkti šv. Martyną. Nusiuntė žygūnus į vienuolyną pranešti jam šią žinią. Pamatęs ateinančius šauklius, Martynas nėrė į žąsų tvartelį ir tarp jų pasislėpė. Bet tos ėmė gagenti ir išdavė, kur slepiasi būsimasis vyskupas. Martynas pažadėjęs kasmet tokiu laiku suvalgyti po žąsį, todėl už šią išdavystę per Šv. Martyno dieną žąselės moka iki šiol.
Ganiavos ir samdomo darbo pabaigtuvės
Ne vieno vyresnės kartos lietuvių rašytojo kūriniuose galima rasti, kaip anais laikais piemenukai laukdavę ganiavos pabaigos. Mat tik suvarę gyvulius į tvartus, mažieji galėjo sugrįžti prie mokslų ar bent į namus, kur šilčiau ir mieliau nei rudens vėjo plakamuose laukuose. Todėl Švento Martyno dienos vaikai laukdavo labai nekantriai, pasak kai kurių etnologų, maldaudami sniego piemenys net atlikdavo tam tikras apeigas su baltu ožiu. Vyresni vaikai po Martyno dienos grįždavo į mokyklą, žinoma, jei tėvai išgalėdavo leisti juos į mokslus. Štai ir neša mažieji iš namų į namus šviesos žibintus iki šiol.
Nuo seno Šventojo Martyno dieną baigdavosi ir samdinių darbo laikas. Šeimininkai, norėdami su samdiniais susitaikyti, užglaistyti per metus galimai įvykusius nesusipratimus, o gal ir susitarti kitiems metams, stengdavosi šeimyną tą dieną pamaloninti gausiomis vaišėmis, tarp kurių svarbiausia būdavo kepta žąsis.
Su ledu ar bradu
Anksčiau Šventąjį Martyną laikė ir orų pranašu. Kai kuriuose rašytiniuose šaltiniuose minimas senas lietuvių būdas orą spėti iš žąsies krūtinkaulio. Jei kaulas priekyje persišviečia, yra grynas, baltas, o į galą „nešvarus“, tai žiemos pradžia bus šalta, o pabaiga šilta. Ir atvirkščiai – jei žąsies krūtinkaulio galas skaidrus, peršviečiamas, tada reikia laukti žiemos su šalta pabaiga.
Labiau žinomas spėjimas buvęs apie Kalėdų orus: jei Martynas su ledu, tai Kalėdos su bradu, jei Martynas su bradu, tai Kalėdos – su ledu, arba Martynas ant ledo, Kalėdos ant vandenio. Jeigu lapkričio 1-ąją būdavo giedra, tai būsianti labai šalta žiema.
Dabar tokius pranašavimus mažai kas beatsimena, nors iki šiol Žemaitijoje gyvuoja panašus spėjimas, kad jei Pana Šventoji su ledu, tai Kalėdos – su bradu, o jei Pana Šventoji su bradu, tai Kalėdos – su ledu.
Ar šiaurys pustys lapus, ar švies šykšti išeinančio rudens saulutė, prisiminkime ir švęskime visas šventes, kurios mums teikia džiaugsmą ir viltį.