
Naujausios
Blogai, blogiau, blogyn
Kiekviena karta turi „savo“ istoriją, simbolius ir didvyrius, savaip švenčia ar mini šventes. Kas bus svarbu ir įsimintina dabartiniam jaunimui, kaip jie ateityje švęs valstybės Nepriklausomybės ir kitas „protokolines“ šventes? Kokias pamokas, matydami nemažos dalies atsainų požiūrį į valstybės šventes ir įvairius valstybės simbolius, išmoks iš vyresnės kartos? Kodėl taip nutiko, kodėl nei himnas išspaudžia ašarą, nei trispalvė lengvu džiugesio virpuliuku sušildo širdį, o pats žodis „Lietuva“ tariamas daugiau abejingai, su kartėliu, o ne su pasididžiavimu. Lyg užburta – blogai, blogiau, blogyn.
Kiek menu, anais laikais, kai negalėjome net garsiai ištarti Vasario 16-osios vardo, ta diena buvo mumyse, mūsų širdyse. Tokia ypatinga, didinga, pakylėta, nes tądien buvo nutikę kažkas labai svarbaus, apie ką žinojo tik mūsų tėvai, bet negalėjo garsiai kalbėti. Daug nekalbėdami darė – šios dienos proga vieni kitus patyliukais sveikino, kur išdrįsę net iškėlė trispalvę, kas niūniavo „Tautišką giesmę“.
Anais, dar smetoninės Lietuvos, laikais, prisimena tėvelis, vos praaugusį pipirą tėvas mokęs nukelti kepurę prieš vėliavą, bažnyčią ir mokyklą.
Su Nepriklausoma Lietuva beveik kartu gimusi močiutė, vis dar menanti įvairius mūsų valstybės gyvenimo etapus, yra pasakojusi, kaip gan jaunai jai teko tarnauti. Metus sunkiai dirbusi pas ūkininką, gaudavo gerą algą – 200 litų ir produktų. Močiutės nuomone, Smetonos laikais buvo sunku, bet gerai gyventi, o dabar – iš viso gerai. Tik tarybinės gerovės laikais močiutė visada atsargai saugodavo maišelį džiūvėsių.
Mama stovėdavo ilgiausias eiles prie kilogramo miltų, cukraus ir duonos. Žmonės kaupdavo popierių ir skudurus, kuriuos pristatę į antrinių žaliavų surinkimo punktą, įgydavo nepaprastą teisę – nusipirkti 10 metalinių dangtelių uogienėms uždaryti ar tapetų sienoms išklijuoti.
Paradoksas – metus dirbę kolūkyje ir gavę pusmaišį pelų, vėliau tų kolūkių labai gailėjosi. Šiuolaikiniam moderniam žmogui nesuprantamų istorijų iš tuometinio gyvenimo – daugiau nei Šecherezados pasakų, jų neįmanoma išpasakoti, nei jos dabar kam nors būtų įdomios.
Tylios trispalvės širdyse
O tada mums atrodė, kad slaptos lietuviškumo dvasios buvo visur, patyliukais šnabždėtasi apie partizanus, pasakota apie tremtinius ir kankinius. Įsijungi radiją, o ten muša Katedros aikštės bokšto laikrodis, ir pačia gražiausia ir taisyklingiausia tartimi diktoriai taria „Kalba Vilnius“. Ne tarybinis Vilnius ar Maskva. Nors propaganda liejosi upeliais, bet tarp eilučių, lietuviškose dainose prasmukdavo ir mūsų Nepriklausomybės jausmo trupinėliai.
Kai vėliau užsienio svečiams iš anapus geležinės uždangos pasakojome apie tai, kad mes ir mokyklose, ir universitetuose, parduotuvėse ir ligoninėse kalbėjome gimtąja kalba, net tarmėmis, savo kalba leidome spaudą ir knygas, dainavome savo dainas, krikštijome gimusius ar apraudojome mirusius pagal senąsias tradicijas, jie labai stebėjosi. Juk daugelis tautų neatsilaikė prieš okupacinį spaudimą, daugelio tautų kalbas nusmelkė rusų kalba. Mes savo kalbą – valstybės pamatą – išsaugojome.
Tokios ir panašios, mažos, bet mūsų, buvo pilietiškumo pamokos, mūsų tylios trispalvės širdyse, vedusios ilgais okupacijos dešimtmečiais Nepriklausomybės atkūrimo link, ten, kur esame šiandien.
Atėjome. Pragyvenę tris dešimtmečius laisvėje, keliaudami, kur sumanę, dirbdami, jei netingime dirbti ir uždirbdami gražiems namas ir automobiliams, patogiam gyvenimui. Bet nelaimingi. Pikti. Kerštingi. Įsiutę.
Tų negerų emocijų randasi visur ir nuolatos, jos nekyla be priežasties. Tik kiekvienam veiksmui turėtų būti tinkama vieta. Nepatinkančią valdžią nušvilpė – žmonių teisė kritikuoti. O kodėl reikia švilpti kalbant vienai iš „Lietuvos katalikų bažnyčios kronikos“ bendradarbių Bernadetai Mališkaitei, atidavusiai tam darbui daug jėgų ir įvertintai Laisvės premija, nesuprantama.
Viešpatie, sergėk nuo draugų, nuo priešų apsiginsiu pats
Jedinstveninkus anuomet atpažinome greitai, jų tikslai buvo aiškūs. Neseniai nuūžusio minėjimo metu vėjyje plazdėjo daugybė savų trispalvių – kaip atpažinti, kas tų žmonių mintyse ir širdyse? Ar vėjyje sklendusios vėliavos mitingo dalyviams reiškė ką nors daugiau? Ar jie kada nors prieš vėliavą nukels kepurę? Juk trispalvės dabar tiek daug ir visur – ant kojinių, pirkinių maišelių, veido kaukių. Anądien, mačiau, vedžiojosi šuniuką su augintinio liemenėn įmegztu trispalvės raštu – sava, tautiška, gražu.
Minia tūžo, rėkė, švilpė tuomet, kai buvo prisimenami tie, kurie laisvę nuo rusų tankų pridengė savo krūtinėmis. Ar bent vienas per petį trispalvę persisvėręs švilpikas padarytų tą patį? Apklausų duomenys rodo, kad šiandien Parlamentą nuo užpuolikų stotų ginti tik nedidelis šalies gyventojų skaičius. Ne Seimo narių, bet Parlamento, kaip valstybės simbolio, daugelis žmonių nebegintų. O tai jau rimtas įspėjimas, kad mūsų vertybių skalė gerokai įskilo.
Po poros dienų radijo laidoje vienas Sausio 13-osios antimitingo dalyvių išpyškino visą esmę. Girdi, blogai, kad valdžia esą negirdi ir yra kalta dėl visko visus pastaruosius tris dešimtmečius, kiek gi galima tą kęsti. Bet jie esantys ne kokie jedinstveninkai, tik surengs dar protestą kitą ir pasakys, kaip Lietuvoje viskas blogai.
Kas be ko, šiandien vietoje neviltį keliančių žinių apie uždaromas mokyklas, vaistines, ligonines, paštus, kitas įstaigas, kylančias kainas ir mokesčius, apie narkotinių medžiagų vartojimo laisves, nepagarbą gimtai kalbai ir kitus liūdnus dalykus, norėtųsi išgirsti džiugių žinių. Kol kas jų nedaug, ir viena pagrindinių priežasčių – Lietuvoje sparčiai didėja sąžinės deficitas.
Bent patys negausinkime blogio aplink ir pagalvokime, kokius ženklus paliksime jaunajai kartai. Tegul vėliavos plazda mūsų širdyse ir vėjyje prie namų, kad pamiršę negandas žiūrėtume į priekį ir kurtume tokią ateitį, kokios norime sau ir vaikams. Tokią, už kurią ne vienas atidavė savo gyvenimą. Kad gyventi ir džiaugtis tuo, ką turime šiandien, galėtume mes.
Gražios ir prasmingos Vasario 16-osios šventės.