
Naujausios
Taip seniai, kad net pamiršome
Kaip būti tikru savo tėvynės patriotu, gynėju, garsintoju ar, paprasčiausiai, eiliniu gyventoju? Ar ši diena mums – tikrai šventė, kurią saugojo ir minėjo mūsų tėvai? O gal mums tai tik dar vienas raudonas kalendoriaus lapelis tuojau po Valentino dienos, kai reikia prie namų iškelti trispalvę, nes tą padaryti įpareigoja įstatymas?
Kaip Vasario 16-osios ugnelė visada pleveno mūsų bočių ir tėvų širdyse ir kas tą ugnelę kurstė okupacijos metais? Kas tą laisvės troškimo liepsną įskėlė pirmiesiems signatarams, kai itin sudėtingomis aplinkybėmis 1918 m. jie ryžosi paskelbti Lietuvos nepriklausomybę? Viskas atrodo taip seniai ir taip toli, kad net pamiršome, kodėl…
Vienas tautinės sąmonės budintojų, be jokios abejonės, buvo Jurgis Zauerveinas-Girėnas (Georg Sauerwein). Vokietijos mieste Hanoveryje 1831 m. gimęs sorbų kilmės filosofijos daktaras, nesuvokiamų gabumų poliglotas. Jis gerai mokėjo 62 kalbas, eiles rašė daugiau kaip 30-čia kalbų, o dar 200-ais kalbų galėjo susikalbėti. Likimo atvestas į Mažąją Lietuvą, čia pragyveno 25 metus. Klaipėdoje susižavėjo lietuvių kalba, ją išmoko, o vėliau parašė daugiau kaip 300 eiliuotų kūrinių, tarp jų ir vos mūsų himnu netapusį „Lietuviais esame mes gimę“.
Mūsų istorijai bene svarbiausias šio filosofo nuopelnas yra lietuvybės budinimas, ypač Lietuvos rusifikavimo laiku. Martyno Šerniaus redaguojamame laikraštyje „Lietuviška ceitunga“ Zauerveinas iškėlė mintį, jog saugant tautiškumą ir kovojant prieš Lietuvos rusifikavimą bei germanizavimą, lietuvių šviesuoliai turėtų burtis į kultūrines draugijas, leisti tautinius laikraščius.
Šios idėjos paskatintas dr. Jonas Basanavičius tais pačiais metais Adomo Einaro Tilžėje leistame laikraštyje „Naujasis keleivis“ išspausdino publikaciją „Lietuvių mokslo draugystė“, kurioje pritarė Jurgio Zauerveino-Girėno minčiai. Netrukus pasirodė pirmasis Didžiajai Lietuvai skirtas nelegalus, pasaulietinio turinio laikraštis „Aušra“, redaguotas dr. J. Basanavičiaus. Taip pamažu ir buvo pradėtas tiesti nelengvas kelias į Lietuvos nepriklausomybės paskelbimo 1918 m. aušrą.
Tarp signatarų – ir mūsiškiai
Tarp garbių Lietuvos Tarybos narių, 1918 m. vasario 16 d. Vilniuje išdrįsusių pasirašyti Lietuvos Nepriklausomybės Paskelbimo Aktą, yra ir mūsiškių – Jono Smilgevičiaus bei Stanislovo Narutavičiaus – pavardės.
Šoniuose (Alsėdžiai) gimęs signataras J. Smilgevičius gavo puikų išsilavinimą keliuose užsienio universitetuose. Susitikimai su pažangiai mąstančiais to meto visuomenės veikėjais, tarp jų ir J. Zauerveinu, budino tautinę savimonę, skatino siekti daugiau nei patogaus, vien tik sau susikurto, gyvenimo. Sakoma, kad J. Smilgevičius buvęs darbų, o ne žodžių žmogus, norėjęs, kad Lietuva būtų moderni ir pažangi valstybė.
Kitas signataras S. Narutavičius – „kaimynuose“ (Telšių r.) gimęs, bet daug širdies, jėgų, lėšų atidavęs Alsėdžiams. Jis vienas iš keturių „maištininkų“, kartu su Jonu Vileišiu, Mykolu Biržiška ir Steponu Kairiu pareikalavęs, kad Nepriklausomybės Akte nebūtų Antano Smetonos siūlytos nuostatos apie Lietuvos sąryšį su Vokietija.
S. Narutavičiaus vizija buvo nepriklausoma Lietuva be jokių sąjungų su kitomis valstybėmis. Tuomet tiems keturiems drąsiems vyrams pavyko įtikinti šešiolika kitų.
Tai tik mažytės nuotrupos apie šiuos be galo įdomius ir Lietuvos valstybei bei mūsų kraštui nusipelniusius žmones. Taigi, turime kuo sekti, iš ko mokytis, į ką lygiuotis. Signatarų darbai – tarsi ženklai ateičiai, mums ir kiekvienai naujai kartai po mūsų. Paklauskime savęs, kokie tie ženklai, tie stiprybės šaltiniai dabar, šiandien, ką įsimins vaikai ar anūkai, jei jiems vėl kada nors tektų ginti laisvę?
„Vaikai, tik niekam neprasitarkite“
– Su Vasario 16-ąja! – linksmai sušunka Antanas Rupšys, iš lauko į šiltą trobą sugriūdamas su keletu bendradarbių ir šalčio tumulais. Po sunkios ir šaltos darbo dienos gaiviu žiemos miško kvapu dvelkiantys miškininkai tuojau apsėdo stalą ir ėmė pasakoti įvairiausias istorijas.
Tai ne šiaip sau vakaras. Vasario 16-oji. Giliais tarybinės santvarkos laikais tokių švenčių minėjimai galėjo atnešti ne vienerius metus tremties, kalėjimo ir kitų nemalonumų. Tą gerai žinojo Antano žmona, ramindama vyrą, kad jis bent taip garsiai neminėtų, ko tą vakarą visi sugužėjo. Tarsi, neduok Dieve, kas nors galėtų net per sienas išgirsti ir apskųsti. Antanas, apkabinęs ją, gudriai atremia, girdi, o ką – aš net savo žmonos vardadienio nebegaliu švęsti?
O man, per pusnis į mokyklą neišbridusiai ir arčiau miestelio Rupšių žiemoti priglaustai bendradarbio dukrai bei keturiems Antano vaikams – tai toks įvykis! Nepamirštamas. Kaip pati įdomiausia pamoka. Suaugusiųjų prašymas „Vaikai, tik niekam neprasitarkite“ buvo tarsi priesaikos davimas: taip, mes žinosime, saugosime ir tęsime.
Vasario 16-oji, kada nors vėl išlaisvėsianti Lietuva, nenueidavo ir nuo mano senelio lūpų. Kiekvieną vakarą aklinai užsitraukęs užuolaidas įdėmiai klausydavosi „Amerikos balso iš Vašingtono“, laukdamas, kada komunistams ateis galas. „Ir nebandyk nei „pionierka“ būti, nei į „komsomolą“ stoti“, – iškėlęs pirštą griežtai grasindavo man senelis.
Bet su tais vaikais – vienas vargas. Teko mamai aiškintis mokykloje, kodėl Gedimino pilies vėliavą vaikas geltonai žalią raudoną nuspalvino. Ir aiškink neaiškinęs paprastą tiesą, girdi, grynai atsitiktinai – vietoje baltos geltonai brūkštelėjo…
Vedė ten, kur esame šiandien
Šiandien tai sunkiai įsivaizduojami, net nesuprantami dalykai – kaip gali bijoti pasakyti vieną ar kitą žodį, minėti šventę. Laimė, kad tų nebijančių radosi įvairiu metu įvairiose Lietuvos vietose. Kitaip kažin ar būtų subrendusi ir išaušusi Kovo 11-oji. Kažin, ar būtume vėl į rankas paėmę savo vėliavą, savo herbą, vėl prisiminę himną.
Kai Plungėje vyko pirmasis Sąjūdžio mitingas, jo metu dalijo ant nediduko lapelio atspausdintus Lietuvos himno žodžius. Tada daug kas norėjo kartu giedoti, bet negalėjo. Nebežinojo, juk buvo uždrausta.
Dabar himno žodžius mokame visi, tik kartais bodimės. Prie namų laisvai plaikstosi vėliavos, tiesa, labiau mylim Vytį, nei trispalvę. Keliaujame, kur norime, gyvename, kaip patinka. Nors neretai ir sakome, kad blogai – esame viena iš nelaimingiausių tautų Europoje.
Kodėl? Turime savo valstybę, turime savo kalbą, turime savastį. Istorinių peripetijų sūkuriuose neišnykome kaip Prūsija. Kažkas mus palaikė ir vedė ten, kur esame šiandien.
Prieš keliolika metų kalbėdamasi su viena tremtine iš Plungės išgirdau jos šeimos istoriją. Po karo, prasidėjus trėmimams į Sibirą, jų šeimą taip pat išvežė. Sumaišties metu tarp paskubomis sugriebtų daiktų tėvas čiupo ir trispalvę. Ir išsaugojo per visus tremties metus, o praaugusi duktė ją parsivežė atgal į Lietuvą.
Paklauskim savęs, ar tokios sunkiai įsivaizduojamos nelaimės metu, kokia buvo užklupusi pokario trėmimų metu, tarp kelių paskubomis nutvertų daiktų kelionei į nežinią čiuptumėm ir trispalvę?
Moteris tą vėliavą, sakėsi, tebesaugo skrynioje iki šiol.
Saugokime ir mes. Savo namus, savo laisvę, savo šalį.
Su Vasario 16-ąja.