
Naujausios
Nė su žiburiu neberasi
Plungės jomarkuose labai laukiami būdavę puodžiai iš Mižuikų kaimo. Jie savo dirbiniais garsėjo jau XIX a.
pabaigoje bei XX a. pradžioje. O mostaitiškiai savo gaminius veždavę į Klaipėdos turgus iki pat vėlyvų pokario metų.
Molio dirbinių būta daug ir įvairių. Gausioms šeimoms reikėjo nemažai indų kasdienos gyvenime ir maisto atsargoms pasiruošti. Anuo metu iš molinių dubenėlių srėbdavo sriubą, į molinius bliūdus (atsiprašau kalbininkų, bet iš tarmės žodžių neišmesi) krėsdavo košę, supildavo mirkalą, lydytus taukus, sudėdavo sviestą ar grietinę, medų. Į molinius uzbonus pildavo girą ar pieną, iš molinių puodelių gerdavo naminių žolių arbatą, o jurginų puokštę merkdavo į molinę vazą. Gėles sodindavo taip pat į molinukus. Net žvakę uždegdavo molinėje žvakidėje.
Dideliuose kelių litrų talpos puoduose raugindavo pieną, raugdavo agurkus, žiemai supildavo virtas mėlynes ar bruknes (be cukraus), nes šios dėl tam tikrų savybių tose puodynėse išsilaikydavo nesurūgusios.
O kur dar žaislai vaikams, ypač švilpiai. Jų būdavo įvairių formų – nuo paukščiukų iki gyvuliukų.
Šiandien naminių žiestų indų nusipirkti beveik nėra kur. Nebegali rasti ir anais laikais žiestų puodų. Ieškok neieškojęs – nepačiupinėsi nei mižuikiškių, nei mostaitiškių dirbinių, neberasi net kokio apdužusio, anuos laikus menančio molinio ąsočio.
Laimė, dar yra vienas kitas žmogus, galintis papasakoti apie tuos laikus, kai kaimuose klestėjo senieji amatai.
Kas molį minkė
Didžiuosiuose Mostaičiuose gimęs ir augęs, puodžių brolį turėjęs Stanislovas Kontrimas vardijo puodžių, kuriuos jis dar mena iš abiejų kaimų, pavardes: Antanas ir Vaclovas Šleiniai, Antanas Bružas, Antanas Vengalis, Povilas Triuška, Jonas Šimkus, Ignas Kontrimas, Gabrielius Vaitkus, Andrius Mockus, Steponas Jurevičius, Juozas Jurevičius, Justas Šleinius. Taip pat ir Justinas bei Anicetas Srėbaliai, kiti, kurių pavardes ir darbus jau užnešė laiko dulkėmis.
Toks gausus vieno amato meistrų būrys atsirado neatsitiktinai. Čionykščiams pasisekė tuo, kad dabar jau pamirštu vardu pavadintoje vietovėje – Ratiškėse – buvo labai geros kokybės molio. Vientiso, be akmenukų, to pilkai mėlyno, iš kurio išeidavo tokie gražūs ir geri indai.
Tiesa, puodams žiesti tinkamo molio iškasdavo ir prie Žvelsos upės, tačiau šis būdavęs ne tokios geros kokybės – su akmenukais, kuriuos reikėjo kruopščiai išrankioti.
Molio kelias nuo kasyklos iki indo
Molio pasikasti ir parsivežti važiuodavo su arkliais. Iki Antrojo pasaulinio karo molio kasykla priklausė, berods, Vengalių šeimai, kuri už vežimą molio imdavo tam tikrą sutartą užmokestį. Po karo, nacionalizavus privačią nuosavybę, mokėti jau niekam nebereikėjo.
Parsivežę molį namo, sudrėbdavo kur nors trobos kertėje. Prieš ruošdamasis žiesti puodą, meistras gerai išmindavo molį – pirma kojomis, paskui dar ir rankomis. Po to kiekvieną gabalą dar supjaustydavo peiliu, kad nepasitaikytų kokio grumstelio ar akmenuko, kad molis būtų lygus ir vientisas, kaip svietas.
Savadarbį žiedimo stalą, čionykščių puodžių vadintą varstotu, sukaldavo iš lentų. Viršutinį stalą padarydavo iš storesnių lentų, kad šis įsuktas įgautų pagreitį ir meistras turėtų mažiau spirti koja į apačioje įtaisytą kokio gero metro pločio ratą, kuris tą darbastalį ir sukdavo.
Dirbdavo abiem rankomis, būsimą gaminį daugiausiai formuodami nykščiu ir smiliumi. Išgavę norimą formą, sustabdydavo ratą, atsargiai nupjaudavo šviežią gaminį ir dėdavo ant lentos apdžiūti. Jei nepavykdavo, molį perminkydavo ir vėl panaudodavo kitam gaminiui.
Kaip puodus džiovino ir glazūravo
Vėliau puodus džiovindavo. Tam vėl tarnavo ta pati gyvenamoji troba. Viename jos kambaryje sukaldavo keletą lentynų, jose surikiuodavo šviežius gaminius išdžiūti.
Tai trukdavo keletą dienų. Troba negalėjo būti nei per karšta, nei per šalta. Išdžiūvusius indus ruošdavo išdegti. Tiesa, prieš tai juos glazūruodavo.
Tuometiniai puodžiai šiose vietose molio dirbinius glazūruodavo deginto švino milteliais, kas, beje, buvo daroma ir kitose Europos valstybėse. Švino įsigydavo turguose, daugiausiai atsiveždavo iš Klaipėdos. Jo pakankamai atsirado po karo, kai Klaipėdoje keitė miesto vandentiekio vamzdžius, kurie buvę švininiai.
Šviną sudaužydavo gabalais, dėdavo į tam specialiai paruoštą storoku dugnu skardą, sukurdavo laužą ir kaitindavo, kol švinas išsilydydavo. Tada lydinį vis pakasinėdavo į kauptuką panašiu įrankiu, kol pamažu švinas išdžiūdavo ir tapdavo panašus į miltus. Atvėsusį permaldavo rankinėmis girnomis iki smulkių miltelių.
Tada išvirdavo skystą ruginių miltų košelę, ja aptepdavo gaminius, o po to apibarstydavo švino miltais – tai ir buvo glazūra. Kartais į ją įmaišydavo kitų metalų – žalvario arba vario, kurie suteikdavo norimą spalvą.
Deglyčios
Didžiuosiuose Mostaičiuose ir Mižuikuose gyveno ne tik daug puodžių, bet buvo pastatyta ir daug deglyčių – puodų išdegimo krosnių. Jas statė kartais keli meistrai kartu, kartais turėjo nuosavas.
Tai buvo atskiras statinys, šiek tiek toliau nuo gyvenamųjų trobesių, nulipdytas iš molio. Būsimai puodų degimo krosniai skirtoje vietoje iškasdavo apie pusmetrį gylio duobę ir paruošdavo vietą ugniakurui. Tada iš molio formuodavo deglyčios „grindis“. Stabilumui įmaišydavo virbų, o tarpuose įdėdavo suskaldytų medžio gabalų. Vėliau, pirmą kartą pakūrus ugnį, šie sudegdavo – likdavo kiaurymės, ant kurių rikiuodavo puodus.
Juos sudėdavo keliomis eilėmis, vienas ant kito, kaip sakydavo, pražanginai, nuo didžiausių apačioje iki smulkiausių viršuje. Viršų apdėdavo puodų šukėmis – „apšukiuodavo“.
Ugnį kūrendavo dvi tris dienas, sausomis eglinėmis malkomis. Iškūrenus ugnį, deglyčią palikdavo atvėsti – per anksti atidarius puodai galėjo suskilti. Vienu kartu išdegdavo daug puodų, nes į turgų veždavo arkliniais vežimais. Juk tuščiais ratais nevažiuosi – gaila laiko, o ir nieko neuždirbsi.
Už puodus galėjai ir dviratį įsigyti
Miškininkas Algimantas Krajinas yra užrašęs iš Mižuikų kaimo kilusios eigulio sesers Benediktos Srėbaliūtės-Vengalienės pasakojimą apie per kelias kartas šeimoje turėtą puodžiaus verslą. Dabar jau Anapilin iškeliavusi moteris tąsyk pasakojo, kad jos tėvas Justinas turėjo 9 ha žemės, bet garsėjo kaip puodžius. Jam 1937 m. mirus, amatą perėmė sūnus Anicetas.
Srėbalių žiesti puodai buvo platokai žinomi. Pardavinėti juos būdavusi moterų pareiga. Turgaus dieną pasikinkiusios arkliuką jos traukdavo į Kulius, Plungę, Kretingą, Gargždus, pasiekdavo net Laukuvą. Kaip pati pasakojo – dardi ir vis būgštauji, kad arklys nepasibaidytų ir puodų nesudaužytų.
Brolis Anicetas verslu nesiskųsdavo, iš jo net dviratį nusipirko. O tai anais laikais buvo kur kas didesnis dalykas nei dabar koks padėvėtas automobilis.
Ilgas kelias į turgų
Į turgų reikėjo gerai pasiruošti. Didžiųjų Mostaičių kaimo puodžiai savo dirbinius daugiausiai gabendavo į Klaipėdą ar Gargždus, o išvažiuodavo jau iš vakaro. Didžiausias galvasopis būdavo su pilnu vežimu puodų saugiai nusileisti nuo stataus kaip stogas Gargždų kalno nesukuliant vežamos produkcijos. Kad būtų saugiau, puodus gerai apkamšydavo šienu.
Lengviau įveikti statų Minijos šlaito kalną padėdavo prie galinių vežimo ratų pritaisytos palaidinės. Šie savotiški stabdžiai – iš medžio išdrožta geldelė, pririšta prie vežimo gardžių, apkabindavusi ratą ir neleisdavusi jam suktis.
Prieš važiuodami į Klaipėdą, arklius pasegdavo (iki šiol žemaičiai arklius ne kausto, o sega, iš čia ir žodis „pasaga“) naujomis pasagomis. Kai šie kaukšėdavo per Gargždų ir Klaipėdos brukius, o metalu dengti ratai dardėdavo per akmenis, tai aplinkui tik žiežirbos lėkė.
Jei turgus būdavo ne visai sėkmingas ir visų prekių nepavykdavo parduoti, puodžiai Klaipėdoje turėjo savo „gaspadas“ – žmones, kurie už tam tikrą atlygį palaikydavo puodus iki kito turgaus.
Su nuotykiais
Pasitaikydavo ir juokingų, nors ir nuostolingų nuotykių. Kartą važiuojant per Žvelsos tiltą į Žadeikius kažin ko pasibaidė arkliai, vežimas apvirto ir visi puodai pasipylė į upę. Ilgai dar patiltėje šukės mėtėsi, o kai kuriuos puodus upė pasiėmė. Visas kaimas juokėsi iš nevykėlio važnyčiotojo, kuris buvo pasamdytas tuos puodus nuvežti į Klaipėdos turgų.
Kokius kreivesnius puodus ar nuo turgaus atlikusius puodžiai kaimynams atiduodavo, kaip tada buvo įprasta – išgėrus drauge pusbutelį magaryčių. Po tokių vaišių kitas, būdavo, namo parsinešdavo visą pusmaišį indų.
Ne iš molio drėbti buvo tie Mižuikų ir Didžiųjų Mostaičių žmonės…
Už pasakojimą apie puodžius dėkoju Stanislovui Kontrimui iš Didžiųjų Mostaičių kaimo.