
Naujausios
Kur žemčiūgai, žalios rūtos, kur raiba gegutė?
Kiekvienas turime savo būdą, kaip pabėgti nuo įtampos ir kasdienybės. Beveik neabejoju, kad ypač šiuo metu dauguma tų, kurie niekada net nemanė turėję bent menkiausio noro užsiimti sodininkavimu, staiga pajuto savyje kylančią žaliąją bangą – mums prireikė augalų. Kambarinių, lauko, visokių, kad šiek tiek aprimtume nuo visus mus graužiančio streso. Dabar, kai jau aušta pavasaris ir metas eiti į daržus, galvojame ir planuojame, ką sodinsime savo balkonuose, loveliuose, puodeliuose ir darželiuose. Net jei mūsų nameliai maži, kaip rašytojo E. Kestnerio.
Keista, savo kalboje neturime net tam tinkamo žodžio. Juk sodininkas dirba sode, daržininkas – darže, gėlininkas augina gėles, o darželininko neturime. Tik landšafto architektą.
Prieš porą metų, kai dar visi galėjome laisvai judėti, viena giminaitė, apsigyvenusi tolimoje ir saulėtoje šalyje, paprašė manęs rūtų sėklų. Sakė, ten ji rūtų niekur neradusi, nei daigų, nei sėklų, todėl norėjo pasisėti lovelyje balkone – tegul bus Lietuvos kvapas... Ilgesinga ir graudu. Kažkaip užgavo širdį tas jos prašymas. Bet dar graudžiau, kai pasidairius po mūsų darželius, tų rūtų juk ir Lietuvoje nebesimato. Anei Maironio apdainuotų žemčiūgų, kuriuos žemaičiai vadina ir kvapiųjų pelėžirnių, ir nasturtų vardais, – kur (ne)rausta žemčiūgai, kur rūtos (ne)žaliuoja. Nei darželiuose, nei parduotuvėse.
Apie grožį ir konkursus
Kai keliauji per Lietuvą, iš tiesų akį glosto vis gražiau tvarkoma aplinka, seniūnijos rengia konkursus gražiausioms sodyboms išrinkti. Tie konkursai – savotiškas spyris namų šeimininkui. Pirma pasako, kad važiuos komisija, girdi, susitvarkykit, žolę nusipjaukit, pakeles nusišienaukit. O paskui ta komisija nei kviesta, nei laukta – šmaukšt ir jau čia. Vertina visas notreles ir varpučius, ne vietoje galvas iškišusius. Ir pats stovi kaip tas patvorio varputis netikėtų svečių sulaukęs, kurie nei kokie botanikai, sodininkai, miškininkai. Atrodo, ir konkurse dalyvauti nenorėtum, net neketinai, bet, sako, reikia...
Ne vien dėl konkursų, aišku, pamažu net ir maži kiemeliai darosi panašūs į tuos fantastiškai tobulus kūrinius iš sodininkams skirtų žurnalų su idealiai vešliais ir visados žydinčiais sodiniais. Arba gražios, žalios, lygios pievelės apie tobulus namus, kurias dailiai kasdien šienauja nenuilstantis pagalbininkas – žoliapjovė-robotas. Tos pievelės – tarsi golfo laukai. Neduok Dieve, prasimuš kokia kiaulpienė ar svėrė, o gal dobiliukas. Išrauti, ir tuojau pat, nes gadina bendrą vaizdą.
Ir nebėra čia vietos jazminui, erškėčiui, diemedžiui, kadagiui ar putinui. Baltauogei meškytei ar lanksvai, dar ilgai žydinčiai buvusių namų vietoje, kur ir pamatų akmenys jau apsamanoję stūkso, primindami apie čia kažkada virusį gyvenimą. Net šermukšnių sodybose nebesodiname. Kur nutūps bitė, kur ropos kamanė? O varliukas, vabalėlis? Tad kartais juos keičia įvairios dirbtinės gyvūnėlių kopijos, o kartais „gulbes“ suraitome iš padangų.
O kur jau moderniame kieme atras vietos kokia sidabražolė (kalakutų žolė arba šermukšnėlis. Oi turėdavo vaikai vasarą darbo šios žolės kalakučiukams priskabyti), takažolė, gyslotis ar šunramunis?
Gamtininkas, kraštotyrininkas, žurnalistas ir rašytojas, o priedo ir žemaitis, kilmės nuo Kelmės, Henrikas Gudavičius knygoje „Laiškai iš kaimo“ rašė: „Kai matau savivaldybės prizais apdovanotoje gražiausioje sodyboje didelius stuobrius, „pasodintus“ šaknimis į viršų, o puodus su gėlėmis pakeltus kuo aukščiau, tai darosi aišku, kad tie darbštuoliai patys to nesuvokdami smarkiai tolsta nuo realybės. Išsigalvojimas jiems yra svarbiau už tiesą, kuri yra labai paprasta: niekada, niekur iš medžio taip nebuvo tyčiojamasi. O gėlių kėlimo aukštyn mada atėjo, turbūt, iš Belgijos, kur žemės jau seniai trūksta. Mada yra labai kvaila, todėl ji ir gaji. Filomena Taunytė yra taip paaiškinusi: kvailystė yra užkrečiama liga ir gyja sunkiai…
Ir ką gi reiškia didelės geležinės grandinės, atitveriančios kiemą nuo pievos, jei sodyboje nėra gyvulių, o ta metalinė tvora neturi jokios funkcijos? Investicija į geležį ir akmenį, tiesa, gali ir atsipirkti, bet kas įrodys, kad lygutėlis, vos ne kasdien šienaujamas kiemas yra gražesnis už kauburiuotą?“ – klausia mūsų visų žymusis gamtininkas.
Liko tik eilėse
Kažin, ką darytų japonas, sumanęs tekančios saulės šalyje įkurti lietuvišką darželį, bet niekada prie Baltijos net nebuvęs? Kiek informacijos apie tradicinį lietuvišką darželį ir jo augalus jis rastų internete? O gal kokiam žinyne?
O kur atrasti tradicinį lietuvišką darželį? Su iš tolo pakelėje kultūros paveldo ir lankytinas vietas žyminčiu ženklu „Tradicinis lietuviškas darželis“. Kad tokia vieta būtų įtraukta į pažintinių kelionių sąrašus, turistų maršrutus.
Koks buvo tas tradicinis močiučių, promočiučių darželis, kaip atrodė, ką jame augino? Kažin kodėl Lietuvos poetai neapdainavo nei magnolijų, nei sakurų, nors jos tokios gražios. Ir šventes joms jau ėmėme rengti...
Diemedžiu, rože žydėjo, lelija, mėta kvepėjo, radastomis, pinavijomis puošėsi, bijūnu-pinavija raudonavo. Kur? Dabar tik eilėse, tautosakoje. Na, o pasižiūrėti ir pasiskaityti, kaip tai atrodė, galima internete. Dar Rumšiškėse, Klaipėdos universiteto botanikos sode, vienur kitur išlikusioje atokesnėje kaimo sodyboje.
Paprastieji sinavadai, palemonai, veronikos, dedešvos, pakalnutės, miškinės mėtos, miškinės lelijos, baltašaknės, piliarožės, geltonieji vilkdalgiai, triskiautės žibuoklės, šilagėlės, burbuliai, šiliniai gvazdikai, perkūnropės, aitrieji šilokai, plautės, tuščiaviduriai ir paprastieji rūteniai, neužmirštuolės, tūbės, pelynai ir kitos gėlės, kurias kažkada prisijaukino į darželius mūsų promočiutės.
Juk jos rūpinosi šeimos sveikata ir gerove, o kai likdavo šiek tiek laiko – ir aplinkos grožiu. Tuometinis dailiai tvorele aptvertas darželis su smėliu pabarstytais takeliais buvo ne tik atokvėpiui, bet ir naudai teikti – moterys žolelių sveikatos reikalams pasiaugindavo, prieskonių po ranka turėjo.
Tuomet darželiai buvę jaunų merginų rūpestis. Kuo darželis gražesnis, tvarkingesnis, kuo jame daugiau gėlių, ypač rūtų, tuo namų mergaitėms daugiau garbės. Dabar gi tokių užduočių niekas nebesuprastų – tam yra profesionalūs sodininkai. Vestuves planuoja vestuvių planuotojai, o amžius neatskiriama vestuvių simbolikos dalimi buvusios rūtos seniai pamirštos ir nebemadingos.
Ar kam to gaila, ar kas nuo to pasikeitė? Gal iš esmės ir niekas. Tik tarsi dar daugiau ištirpome pasaulio tautų kultūrų mišrainėje, prarasdami dalį savasties, savo tradicijų. Net televizijos laida „Duokim garo“ nebeturi ko kviestis dainuoti senųjų vestuvinių ir kitokių dainų. Nebent Veronika Povilionienė dar užtrauktų, bet ir ji vis labiau linksta popso link.
Kai žolynus glostys vasaros vėjas
Literatūros tradicinių lietuvių darželių tema turime gana skurdžiai. Jei kokia knygelė tokia tema ir išleidžiama, nė iš tolo nepasiekia Kristinos Sabaliauskaitės romanų populiarumo viršūnių. Dažniausiai tokios knygos išleidžiamos nedideliu tiražu ir nukeliauja į specialistų rankas. Tad geriau suprasti, kodėl ir kaip mūsų protėviai sodino vieną ar kitą augalą, medį ar krūmą savo sodybose, nėra paprasta. O kai aplinkui tiek olandiškų, lenkiškų, vokiškų, angliškų ir visokių kitokių grožybių, viliojančių iš kiekvieno žurnalo, sava patirtis atrodo neįstabi, net gėdinga. Pamažu mūsų kiemeliai ir sodai darosi nebeatskiriami nuo matytų kažkur Olandijoje, o gal Slovakijoje. Ne, turbūt gal Vengrijoje...
Nedaugelio namuose pasitaikytų atrasti etnografės Gražinos Žumbakienės knygą „Senieji Lietuvos gėlių darželiai. Kvapnūs, puošnūs, gydantys“ (2016 metais išleido Lietuvos liaudies buities muziejus). Arba biomedicinos mokslų daktarės Ramunėlės Jankevičienės „Botanikos vardų žodyną“ (1998 m. išleido Botanikos institutas). Dar mažiau tikėtina, kad mūsų namuose galėtų būti ir Lietuvos raudonoji knyga ar kitos vertingos aplinką ir mus supančius augalus padedančios pažinti ir suprasti knygos.
Gal jau šį pavasarį pažvelgsime kitaip į savo darželius, kurie nesibaigia prie kiemo vartelių ar už namo kampo, o tęsiasi ten, kur pieva, kur metro aukščio žydinčius žolynus glosto vasaros vėjas. Malonių Jums atradimų darželiuose.