
Naujausios
Tęsinys. Pradžia – balandžio 16 d. numeryje
Linelių raut išvarė
Lietuviškų dainų apie lino kelią be galo daug, jose apdainuojamas ir sunkus darbas ruošiant pluoštą, ir pati lino „kančia“. Dainos, apdirbimo įrankiai, naudota technika, įvairios tradicijos – jau tik istorija. Nebedaug likę žmonių, kurie savo rankomis rovė linus, juos klojėjo, mynė, dėvėjo lininius marškinius ir valgė spirgintus sėmenis.
Klausydama šių istorijų ne kartą galvojau, kiek daug sunkaus darbo, laiko, jėgų ir žinių reikėjo, kol pasisiūdavai bent marškinius. Kiek drabužių, patalynės, rankšluosčių reikėjo gausioms šeimos, kiek virvių, jaujinių drobulių, bulvių maišų, staltiesių, lovatiesių, suknelių vaikams, – viskas iš linelio baltojo.
Linarūtės darbo reikėjo išmokti. Raudavo rankomis, suimdami linus ties galvelėmis į saują, o surautas saujas surišdavo į pėdus. Pėdus sustatydavo panašiai kaip ir rugius – į gubeles, tik skirtingai nuo rugių, jų „neapkepurėdavo“. Kitaip tariant, ant sudėtų krūvon pėdelių neužmaudavo dar vieno pėdo, kaip sakydavo, žemyngalviui, kas apsaugodavo grūdus nuo nelaukiamo tuo metu lietaus.
Išdžiūvusius linus suveždavo ir sukraudavo kur nors į pastogę, į kokią pažardinę, kol atsirasdavo laiko atskirti linų galveles nuo stiebų – juos nušukuoti.
Linų šukavimas
Kai šeima, nudirbusi kitus neatidėliotinus rudens darbus, rasdavo šiek tiek laisvo laiko, linus tuojau pat šukuodavo. Tam turėjo pasidarę binkį – ilgesnį ar trumpesnį darbastalį, padarytą iš kokio tvirto medžio stuobrio. Binkiui pritvirtindavo kojas, kad gerai laikytų, o viršuje padarydavo laikiklius pėdeliams – tokias įpjovas su šalia įtaisytomis nedidelėmis kartelėms, prie jų pritvirtindavo virvutes.
Pakliuvo pėdelis į tokią gaudyklę, prispaudė jį tvirtai ir tol karšė, kol visos linų galvelės atsiskirdavo. Prie to stuobrio galėjo darbuotis ir keli žmonės, nelygu, kokio ilgio binkį gaspadorius turėdavo susimeistravęs.
Nušukuotas linų galveles iškuldavo spragilais. Vėliau naudojo arklių traukiamą peline vadinamą kuliamąją mašiną „rozvelkį“. Sėmenis sijodavo per kelis sietus, arbuodavo – valydavo rankine grūdų valymo mašina.
Linmarkos
Nukultus linus skleisdavo ant žemės, bet daugiausiai merkdavo į vandenį, kad linai šiek tiek aptreštų ir būtų lengviau atskirti pluoštą.
Tam palaukėse turėjo išsikasę kelias linmarkas – nedideles gilias kūdras. Sumerktus linus prispausdavo kokiais karklynais ar kartimis, ant viršaus užrisdavo akmenų ir palikdavo bent dešimčiai dienų ar porai savaičių.
Kai linai pakankamai išbūdavo vandenyje, juos vilkdavo laukan džiovinti. Tai buvo gan nemalonus darbas. Ruduo, jau vėsoka, išmirkę linai bjauriai dvokė. Iš linmarkos traukė ir rankomis, ir kabliais – kas ką turėjo.
Ištraukti ir pievose sukloti linai džiūdavo keletą dienų. Laimė, jei pasitaikydavo geri orai. Kita vertus, išmirkyti jie pradžiūdavo gana greitai. Mirkyti linai visada būdavo gražios šviesiai auksinės spalvos, o atklojėti vien pievoje turėdavo pilką, murziną atspalvį.
Išdžiūvusius šiaudelius surinkdavo ir veždavo į pastogę. Net jei stiebeliai ir nebūdavo visai išdžiūvę, sudėti krūvon nebepelydavo, nes tokiu metu jau darėsi vėsu.
Pirtys
Tada, radę laiko tarp kitų rudens darbų, linams užkurdavo pirtį. Linų džiovinimo pirtys neturėjo nieko bendro su mūsų pamėgtomis saunomis. Pamenu, kaip prieš keliolika metų miestietė draugė, įsigijusi sodybą kaime, stebėjosi keista pirtimi. Anot jos, tuose kraštuose žmonės iš tiesų keistai kaitinęsi – dūmais. Sulaukę savo pirmų svečių, miestiečiai naujakuriai pakūrė linų pirtį ir išbandė su savo svečiais, ką kęsdavo lineliai...
Tos pirtys buvo nemažos, turėjo nudrėbtas dideles molines krosnis su didžiulėmis pakuromis, bet be dūmtraukių. Asla daugiausiai būdavo molinė plūkta. Aplinkui palei sienas keliomis eilėmis įrengdavo „gultus“ linams. Sienoje palikdavo bent vieną mažytį langelį akiai užmesti, kas ten viduje.
O viduje į krosnies pakurą prigrūsdavo visokiausių ilgai degančių malkų, kelmų, mat kaisti turėjo ilgai.
Ne visi turėjo pirtis, tekdavo laukti eilėje, kol kiti išsidžiovins ir sudoros savo linus, o tada priimdavo džiovinti ir kaimynų derlių.
Laužė ir braukė
Po keletos parų, praleistų pirtyje, linus laužydavo ir taip atskirdavo spalius nuo pluošto. Kai kur laužė ir rankiniu būdu, bet daugiausiai naudojo labai sudėtingą medinį mintuvą, traukiamą arklio.
Linų mynei reikėjo keletos žmonių. Vienas varydavo arklį, nes tam visai nesinorėjo eiti ratu, be to, mašina garsiai tarškėjo. Linamynė paprastai stovėdavo jaujoje, nes jai reikėjo daug vietos. Vienoje pusėje turėjo didžiulį ratą, kurio ašis rėmėsi kur nors į daržinės balkį.
Iš šio rato medinė šeštarnė lyg dantratis suko kitą mašinos dalį, kurioje, be kitų detalių, sukosi 3, 5 ar 6 dantyti mediniai volai. Ties pailginimu, lyg stalu, sėdėjo linų kišėjas. Jei arklį gerai varo, o tą darydavo koks praaugęs vaikas, arklys nesibaido lįsti pro šeštarnės apačią, jei nešėjas laiku atneša iš pirties ir gerai dalija linų pluoštelius kišėjui, jei kišėjas mikliai meta linamynėn tuos pundelius, jei greitai nustato, ar dar kartą reikia juos perleisti per volus, ir vėl meta atgal, ir vėl kartoja, tai galima sakyti, kad darbas einasi gerai.
Išmintus linų pundelius gerai išpurtydavo, o tada jau braukdavo. Brauktuvės buvo medinės, primenančios kardą. Braukiant pluoštas suminkštėdavo, iškrisdavo užsilikę spaliai.
Kad dar labiau pagerintų pluošto kokybę, linus šukuodavo. Šukos buvo tarsi vinių prikalinėta lenta, per kurią keletą kartų braukdavo pluoštą.
Tada linus surišdavo į stukus. Iš jų verpdavo, be to, linų stukus mielai supirkdavo per kaimus keliaujantys žydų prekeiviai.
Pakulos, klebetas ir mataras
Braukiant ir šukuojant linus, atlikdavo mažiau kokybiško pluošto, vadinamų pakulų. Jas taip pat verpdavo, ausdavo drobę, iš kurios siūdavo ūkinius daiktus – jaujinę drobulę, maišą. Jei vargas prispirdavo, į lovą įtiesdavo ir pakulinę paklodę. Kadangi pakulose likdavo nemažai spalių, toks audinys ypač gerai „iškasydavo“ kūną.
Iš pakulų vydavo virves, kurių ūkyje reikėdavo labai daug. Kartais, kai linų pasisėdavo ar užderėdavo mažiau, pakulas suverpdavo kartu su vilnomis (toks derinys vadinosi pusmarškonis, jam suverpti ar išausti naudojo ir gerus linus). Iš tokių siūlų megzdavo kojines.
Vidutinės šeimos poreikiams šeimininkei reikėdavo kasmet išausti bent 20 metrų drobės. Kai pavasariais pakaitindavo saulutė, drobes nešdavo į lauką balinti. O tada jau kviesdavo siuvėją apsiūti šeimą. Vis tik pirmieji pasiūti marškiniai, kol keletą kartų jų neišskalbė ir neišvelėjo su kultuve, spaliais dar pakutendavo nugarą.
Visai susidėvėję nebepanaudojami lininiai daiktai savo paskutinę kelionę baigdavo arba pakratais tvarte, arba sudegdavo krosnyje. Tai toks tas mėlynžiedžio lino kelias smetoninės Lietuvos, karo ir pokario laikais. Vėliau, atsiradus moderniom mašinom ir kombainams, žmogaus darbas apdorojant linus nuo šiaudelio iki marškinių nepalyginamai palengvėjo, tik lino virsmas drobe – ne.