
Naujausios
Tolstame nuo gamtos ir vieni kitų
Jei tokių planų imamasi visos Europos Sąjungos mastu, matyt, ta kaimynystės problema nėra menka. Ir iš tiesų, kaimynai ir kaimynystė lemia daug. Mieli ir geri, artimi ir tolimi, brangūs ar nemėgstami, mūsų kiemo ar valstybės kaimynai. Sakoma, kad kaimynų ir giminių nepasirinksi, o geras artimas kaimynas brangesnis už tolimą giminaitį.
Kaimynų tema kiekvienas mūsų turime begales istorijų – ir gražių, ir liūdnų ir juokingų. Galvojau, kaip gražiau papasakočiau, kas man asmeniškai yra geras kaimynas. Ir neradau nieko tikslesnio, kaip savo kaimyno, kilimo iš už kitos Žvelsos pusės (mūsuose kaimynais vadinamės ir gyvendami už kelių kilometrų), dabar jau šviesaus atminimo rašytojo Petro Dirgėlos esė apie tėviškę „Minijos žemė“.
„Žvaginiuose mūsų ir Jurgio Striauko šeimos gyvenimai buvo taip susipynę, kad ne visada galėjai pasakyti: čia mūsų reikalas, o čia – Striaukų. Vieni kitiems padėjom visada, visuose darbuose. Ko vieniems pritrūkdavo, antri pridurdavo. Šventė, džiaugsmas, bėda, liga, artimo netektis – kaimynas jau ir čia. Linksminasi, džiaugiausi, tyli galvą nuleidęs, guodžia, arklį kinko – daktaro ligoniui ar eglišakių šermenims važiuos…
Dabar gyvenu mieste, daugiaaukščiame name. Po buto grindimis, už buto sienų, virš buto lubų gyvena žmonės, o tikrų kaimynų neturiu. Ilgiuosi Jurgio Striauko. Kodėl mes, gyvendami po vienu stogu, nesame tikri kaimynai? Mes – skirtingų profesijų, skirtingų interesų, pomėgių žmonės. Namie neturim darbų, kurių nudirbti vieni nepajėgtume. Mes neturim žemės. Nepriklausom nuo šalčių, sausrų, liūčių.
O kad žmogus pajustum tikrąjį kaimyniškumo jausmą, privalai suprasti: gamta man abejinga, rūsti ir aš vienas neišgyvensiu. Komfortas atitolina nuo mūsų gamtą, izoliuoja mus nuo gamtos rūstumo, abejingumo mums. Izoliacija iš pirmo žvilgsnio prasminga, naudinga, ją net vadiname savo gerove – mes galime atsipalaiduoti, nebėra reikalo kiekviename žingsny kitų pagalbos šauktis, kitiems padėti: gamta mums nebekelia būtinybės padėti vieni kitiems. Tačiau juo nepriklausomesnė nuo gamtos visuomenė pasijunta, juo labiau ji susvetimėja, o nelaimės, panaikinančios komfortą, taigi ir izoliuotumą nuo gamtos, atveju ji ir bejėgiškesnė.“
Net įstatymai įpareigoja...
Jei nesigintume pandemija bei visokiais kitokiais vis dar galiojančiais draudimais ir atvirai sau prisipažintume, kada iš širdies draugiškai žmonėjomės su kaimynais, greičiausiai atsakymas būtų – ne vakar ir ne užvakar. Na, pasimojuojam per tvorą, šyptelim per automobilio langą, galvą linktelim skubėdami pro šalį – davėm ženklą, kad atsimenam, žinome, kad tokių esama, ir skubiai paskui save užveriame kiemo vartus. Tuo dažniausiai bendravimas ir baigiasi.
Kaip greitai, tarsi bėgdami nuo galimo susitikimo, automobiliai dingsta už kiemų vartų, o jų savininkai nusukę akis skuba neva su vaiku iš darželio, neva stiprus vėjas pučia, arba gal lyja ir pirkiniai ranką tempia. Ir nėra tos šiltos šypsenos, to nuoširdaus rūpesčio ir klausimo – kaip gyveni, kaip sekasi? Kaimynų mums kažkaip nebereikia. Jie net trukdo.
Dažnai miestų namų laiptinėse devinto aukšto gyventojas su antro aukšto buto šeimininku prasilenkia lyg du nepažįstamieji gatvėje. Nei svarbu, nei įdomu, kas, kur ir kaip gyvena. Kažkur skuba, užsiėmę naršymu išmaniuosiuose, lyg apynasriais pasimovę ausinukais, gyvenantys tarsi po stiklo gaubtu savo susikurtame pasaulyje.
Miestelio gatvės pirmo namo gyventojai dažniausiai menkai pažįsta, jei iš viso pažįsta paskutinio namo gyventojus. Ir visai nenori iš arčiau susipažinti, nes nėra jokio pirmą ir paskutinį namą vienijančio bendro reikalo. Na, nebent vos ne prie kas antros gatvės kabantis užrašas „Čia veikia saugios kaimynystės grupė“. Lyg tas užrašas iš tiesų pridėtų draugiškumo ar saugumo.
Net įstatymais esame įpareigoti kurti namų ar butų savininkų bendrijas, miesteliuose ir kaimuose – bendruomenes. Dėl tokių paskatų ir įpareigojimų jau seniai turėjome būti nutiesę draugystės tiltus ir lieptelius. Tik kuo daugiau tų žodžių „bendras“ ir „bendrai“ įvairiuose popieriuose, tuo mažiau tikros, nuoširdžios bendrystės mumyse.
Kaimynystė – bendrystė
Ir kaimuose žmonės nutolo vienas nuo kito. Kaimynystė – bendrystė, o tų bendrų reikalų kaip ir nebėra. Anksčiau vestuvės, krikštynos ar laidotuvės buvo viso kaimo įvykis, o į laidotuves net nekviesti sueidavo. O dabar ir vestuvių, ir krikštynų gerokai sumažėjo, svečių sąrašuose kaimynams vietos nebeliko.
Pirmiau daugybę darbų tekdavo nudirbti kartu: ar sėja, ar šienapjūtė, kūlė ar miškakirtis – kur tu be žmogaus išsiversi?! Bet įprastas kaimo gyvenimas pasikeitė į patogesnį, daugybę darbų nudirba mašinos, maisto galima sočiai įsigyti parduotuvėse, ir giminaičiai iš miesto dešimties kiaušinių, puslitrio grietinės ar gabalo kumpio nebenori. Ūkiškų darbų sumažėjo, kaimai ištuštėjo, o užsilikę senbuviai ar naujakuriai nei paršiukų, nei veršiukų laiko, šieno nešienauja, vasarojaus nesėja, nes kiti laikai, kitoks gyvenimo būdas.
O kai nebedirbi buvusių įprastų darbų, tai kaimynų pagalbos reikia vis mažiau ir mažiau. Taip ir knieti kuo aukštesnę tvorą užsitverti ir įsistatyti kuo saugesnius vartus, kad niekas į mūsų namus-tvirtovę be reikalo nestebeilytų. Ir tveriame, ir statome, kaimuose, priemiesčiuose, miesteliuose, miškuose ir paežerėse. Kuo aukštesnes, kuo didesnes tvoras. Jei tik kyla vienas ar kitas naujų namų kvartalas, tai, žiūrėk, vienas pirmųjų aplinkos tvarkymo darbų yra sklypą apjuosti tvirta tvora.
Prieš tvoras asmeniškai nieko neturiu, tik jei pėdindamas gatve tokiame gražiame gražių namų kvartale norėtum pasilabinti su kokiu už keliolikos namų reziduojančiu kaimynu, kurio vardą tarsi ir numanai, labinimosi misija pavyktų gana sunkiai. Geri norai atsimuštų į aukštas tvoras, ataidėdami pamokymu, kad į privačią valdą savo nosies kišti nevalia.
„Nieko nematau“ reakcija
Prieš kurį laiką persikėlę į priemiesčio privačių namų kvartalą, ėmėmės tvarkyti aplinką: pjovėme bendrų teritorijų veją, pasodinome gėlių, medelių, karpėme per žemai nusvirusias gluosnių šakas, kas savaitę surinkdavome maišus šiukšlių, mat netoliese pastatė maisto prekių parduotuvę. Per šią savanoriškai tvarkomą teritoriją driekiasi dviračių ir pėsčiųjų takas. Kasdien juo skubantys žmonės daugiau dėmesio kreipė į savo vedžiojamus šunis, nei į mus, dirbančius toje patakėje. Ne sau dirbančius, o būtent jų, šiuo taku einančių pasivaikščioti ar lekiančių dviračiais ir paspirtukais, labui.
Per septynerius metus pasitaikė gal porą kartų išgirsti „ačiū“. Dažniau atrodydavo, kad praeiviai specialiai nusisuka, kad tik nereikėtų pasakyti bent „labas“. Žinoma, mūsų nusiteikimui toliau tvarkyti šią teritoriją tokia „nieko nematau“ reakcija įtakos neturėjo, tik stebino.
Prieš daugybę metų, kai Lietuva dar nebuvo ES narė, kolegas iš Vakarų Europos stebino kita patirtis. Pasakodami kelionės per Baltijos šalis įspūdžius jie stebėjosi griežta sienų kontrolės patikra. Jų manymu, to paties likimo sesės, kaimynės, ypač Lietuva ir Latvija, neturėtų statyti tokių barikadų ir šitaip nepasitikėti viena kita.
Dabar apie buvusias patikras kertant Lenkijos ar Latvijos sieną pamiršome lyg jų nebuvę. Tiesą sakant, ir apie pačias kaimynes žinome nedaug. Kažin, ar tuojau prisimintume, kas yra Latvijos ar Estijos Prezidentas ar Ministras Pirmininkas?!
Kaip susibičiuliauti su kaimynais, kaip rasti kelią ne tik į jų namus, bet ir širdis? Gal tokio kelio pradžia galėtų būti kaimynų dienos šventimas? Kuliškė Zuzana Jankevičienė pasakojo, kad į tokią kaimynų dienos šventę prieš porą metų miestelio gyventojus sukvietė čia apsigyvenęs profesorius, aktorius ir režisierius Valentinas Masalskis. Tai buvo linksma šventė, kurios visi laukė pasikartojant, bet viltį nubraukė pandemija.
Bet ir ji juk laikina, išmokome daug dalykų atlikti nuotoliniu būdu, gal ir šventes taip pradėsime švęsti. O gal jau prie Joninių laužo, derliaus padėkos dieną ar prie Kalėdų eglutės galėsime nuoširdžiai paspausti kaimynui ranką ar apkabinti ir pasidžiaugti bendrais gerais, ne tik blogais mus ištikusiais dalykais. Gražios kaimynų šventės ir jaukių šiokiadienių mums visiems kartu.