
Naujausios
Atsisveikinimas su vasara
Šį posūkio rudeniop tašką – Švenčiausios Mergelės Marijos ėmimo į dangų dieną – mūsuose dažniau įprasta vadinti Žoline arba paskutine vasaros švente. Po jos jau nesiskleis nauji žiedai, baigs nokti vaisiai, po jos jau nesėsi ir nesodinsi šių metų derliui, tik kitiems metams, po jos jau dvelkia rudeniu.
Kiekvienas mūsų saugome vaikystės prisiminimus apie savo Žolinę. Ne todėl, kad praeityje buvę dalykai visada atrodo gražesni ir patrauklesni, kad primena nerūpestingus vaikystės laikus. Ta šventė turėjo kažkokią nepaprastą magiją, svorį, tarsi atskaitos tašką, už kurio, laikui pasukus, dar greičiau trumpėjo diena, biro medžių lapai, nyko gėlės ir jų spalvos, laukė nauji mokslo metai.
Diena, kai iš paskutinių vasaros žiedų rišdama puokštę mama kasmet vis kartodavo, kad būtinai į ją reikia įpinti avižą ir kietį, dobiliuką ar obels šakelę su obuoliais. Į tą puokštę, tarsi kokį parlamentą, turėjo tilpti kone visos laukų augalijos atstovai. Gink Dieve, kad nė vienas jų nebūtų užmirštas, neišrinktas ir nepagarbintas. Juk visus metus buvo šalia, augo ir žaliavo, brandino ir nokino derlių – mums naudingus Žemės vaisius. Todėl dabar atėjo metas už tai padėkoti, surinkus puokštėn savo laukų augalus, pašventinti bažnyčioje. Namie, užkišus už Šventųjų paveikslo, laikyti iki kitų metų. Tegul tokia puokštelė apsaugos nuo blogio, nužiūrėjimų, negandų ir nelaimių.
Negaluoji – gerk šventintų žolelių arbatos. Gyvuliams kas negerai – tegul žolelės padės, perkūnas trankosi – Žolinių žolelių smilkalais ramino. Kokia prasminga ta padėka Žemei maitintojai ir saulei už suteiktas gėrybes, juk Žolinės puokštėje tilpo viskas – nuo lauko gėlės žiedo iki javų varpų, vaisių ar daržovių, priklausomai, koks Lietuvos kraštas ir kokios ten tradicijos.
Ši šventė, be kitų dalykų, ir labai moteriška – nuo seno žoliaudavo, rinkdavo uogas, vaisius ir kitas gėrybes daugiausiai moterys. Kai kur seniau moterys žolinių puokšteles rinkdavę, jomis kimšdavę pagalves, ant kurių pačios iškeliaudavo amžinybėn.
Žolinės šviesos neužgožė net sovietai
Įvairių šaltinių duomenimis, Lietuvoje esama per 200 Švenčiausiosios Mergelės Marijos ėmimo į dangų titulą turinčių bažnyčių. Žolinės liturgijos ištakos siekia V amžių, kai Jeruzalėje apaštalai, atvėrę Jėzaus motinos Marijos kapą, neradę jos kūno, tik daug gėlių ir žolynų. Todėl katalikai, prisimindami šią dieną ir pagerbdami Dievo Motiną, į bažnyčią nešasi gėlių puokštes. 1950 m. popiežius Pijus XII tikėjimą, kad Marija buvo paimta į Dangų su siela ir kūnu, paskelbė Bažnyčios tiesa. Nepaisydami tarybinės valdžios draudimų, mūsų šalies tikintieji šios šventės tradiciją išsaugojo ir jos laikėsi visą okupacijos laikotarpį.
Alytaus rajono Pivašiūnų kaime kasmet vyksta didžiausi Švenčiausiosios Mergelės Marijos ėmimo į dangų – Žolinės – atlaidai Lietuvoje. Šventovė Pivašiūnuose garsėja iš visų bažnyčią niokojusių gaisrų išgelbėtu stebuklingu Švenčiausiosios Dievo Motinos su Kūdikėliu paveikslu. Per 1988 m. vykusius Žolinės atlaidus paveikslas buvo vainikuotas popiežiaus Jono Pauliaus II dovanotomis karūnomis, jam suteiktas Marijos Nuliūdusiųjų Paguodos titulas. Žolinės atlaidai į Pivašiūnus kasmet sukviečia tūkstančius tikinčiųjų. Atlaidai vyksta aštuonias dienas, kasdien meldžiamasi vis kita intencija.
Žolinės diena, pati seniausia Švenčiausiosios Mergelės Marijos garbinimo šventė, prieš keletą metų paskelbta nedarbo diena ir švenčiama visose Lietuvos bažnyčiose. Sakoma, kad tam, kas tą dieną neturės gėlių ir žolynų puokštelės, velnias į delną įbruks savo uodegą.
Ypač dideli Žolinės atlaidai paprastai būna ir Panevėžio rajone – Krekenavoje, Zarasuose, Rumšiškėse.
Anot etnologų, Žolinės šventė dar laikoma ir javapjūtės pabaigtuvėmis, bičkopio, medsukio, duonos, medaus ir pieno švente. Per Žolinės atlaidus įvairiose Lietuvos vietovėse susitinka ilgiau nesimatę kraštiečiai, tėviškėse susirenka giminės, artimieji, kaimynai. Lietuvoje tai tarsi ir derliaus padėkos šventė. Kitos tokios padėkos dienos, skirtingai nuo likusių tautų, mes ir neturime. Tuo labiau kad kai kuriuose mūsų šalies kraštuose, be grūdinių augalų, į žolinės puokštę dedama kopūstų, morkų, o pašventinti į bažnyčią nešamos pintinės su naujojo derliaus vaisiais.
Latvijoje tą dieną pagerbiama Pasaulio Motina Mara. O slavų kraštuose švenčiamas Uspenije Materi Božijei – Dievo Motinos užmigimas.
Plungės rajone vyks pirmasis Marijos festivalis
Šiemet Pakutuvėnuose rugpjūčio 12–15 dienomis vyksta pirmasis Lietuvoje Marijos festivalis. Jis baigsis gražia Marijos Ėmimo Dangun švente – Žoline.
Viena iš renginio organizatorių Gintautė Kazlauskienė, pasakodama apie šį sumanymą „Bernardinuose“, minėjo, kad „Lietuvoje daug metų vyksta įvairiausi festivaliai, sutraukiantys būrius žmonių, o šventės, kuri sukviestų tikinčiuosius, pasigendama.
Mergelei Marijai skirti kasmetiniai atlaidai Šiluvoje, Žemaičių Kalvarijoje, Aušros Vartuose, Pivašiūnuose, Krekenavoje ir kitose Lietuvos vietose turi savo specifiką ir, be abejo, tai yra nuostabi Dievo dovana mūsų žemei, tačiau reikalinga nauja šventinio susibūrimo forma, kai, Šventosios Dvasios suburti į konkrečią vietą su tiksline programa, galėtume susipažinti ir susitelkti į vieną Marijos vaikų būrį. Pirmojo festivalio paskirtis – tarytum nupūsti dulkes nuo Marijos žemės pavadinimo, kad jis vėl atgautų tikrąją savo spalvą. Tikimasi, kad Pakutuvėnų festivalis bus pirmasis, bet tikrai ne paskutinis, jis taps tradiciniu renginiu“.
Belieka organizatoriams šiais sudėtingais pandemijos laikais palinkėti sėkmės, gausaus svečių būrio bei atidumo saugant vieni kitų sveikatą, o mums visiems – gražios Žolinės.