
Naujausios
Dar vienos reformos vizijos
Gegužės viduryje Švietimo, mokslo ir sporto ministerija pristatė „Tūkstantmečio mokyklų“ programą. Kai kurias šios programos naujienas paaiškinti populiariai ne taip ir lengva. Bet jei rūpi vaikų ateitis, verta perskaityti ir pasigilinti.
Ministerijos nuomone, iki šiol daug vaikų mokosi mokyklose, kurios neatitinka geros mokyklos sąvokos, – nešiuolaikiškose ir nepritaikytose įvairių poreikių turintiems vaikams.
Pasak ministrės, iškeltas tikslas – visas tūkstantis mūsų mokyklų turi būti geros. Siekiama padėti silpnesnėse savivaldybėse gyvenantiems vaikams ir kad visi Lietuvos mokiniai galėtų turėti vienodą startą.
Planuojama, kad šiai programai įgyvendinti bus skirta 210 mln. eurų. Pirmiausia bus reformuota 150 mokyklų, jos taps motininėmis, o iš jų veikiama tinkliniu principu. Ministrė žadėjo, kad programoje dalyvaujančioms mokykloms bus teikiama reali pagalba stiprinant mokytojų ir vadovų kompetencijas, bus konsultuojama, tobulinama didaktika ir kt.
Mokykla, į kurią norisi sugrįžti
Klausiausi ministrės, o mintys, paskatintos tokių pažadų, kažin ko skrido ne į planuojamą modernią švietimo ateitį su motininėmis mokyklomis ir jų tinklais, bet atgal į mielą ir pačią geriausią mano mokyklą, pas mokytojus, kurie ir be ypatingų programų, ekosistemų ir tinklinių sąveikų kantriai vedė mus į žinių pasaulį, atlaidžiai priimdami mažas moksleivių nuodėmes ir skatindami skristi dideles jų svajones.
Mano buvusi mokykla tikriausiai ir netilptų į tuos naujuosius geros mokyklos rėmus, nors ne vienerius metus pagal rezultatus ir puikavosi tarp 50 šauniausių ir geriausių Lietuvos mokyklų.
Neturėjome ypatingų priemonių, bet biblioteka visada buvo pilna knygų ir naujausių vadovėlių, mokėjome daugybos lentelę, skaičiuoti, dauginti ir dalinti mintinai, daugybę eilėraščių ir dainų ne iš interneto, bet iš atminties. Nes lavinome ją, o ne pirštų miklumą spaudant mobilaus telefono ar tuomet kišeninės skaičiuoklės klaviatūrą.
Ar dėl to užaugome blogesni? O kaip tos kartos, kurios dar ėjo į kaimuose gyvavusias pradžios mokyklas, kai keli vienos šeimos vaikai mokėsi iš vieno vadovėlio, pritūpę kur apie kelmą ganydami gyvulius? Kai mokslas buvo ne duotybė, o siekiamybė, kelialapis į kitokį gyvenimą. Kiek profesorių, inžinierių, gydytojų, rašytojų ir šiaip gerų specialistų šitaip surado savo kelią, išgarsino savo gimtinę toli už jos ribų. Negi tos mokyklos buvo blogos?
Juk mokykla, net pati mažiausia, kur ji bebūtų, savaime jau yra gėris, nes teikia žinių, atneša tai, kas pažangu. Suprantama, dabar tai ne pavyzdys ir ne etalonas. Tačiau dabar viena po kitos uždaromos kaimų ir miestelių mokyklos taip pat ne kažin koks rodiklis ateities statistikai.
Kai mokyklas ne uždarė, bet statė
Kuliškė istorikė, mokytoja Zuzana Jankevičiėnė pasakojo, kad 1930 m., minint Vytauto Didžiojo metus, buvo iškelta idėja per penkerius metus Lietuvos miesteliuose ir didesniuose kaimuose pastatyti 100 mokyklų. Šis planas buvo įgyvendintas net anksčiau nustatyto termino, bet mokyklos buvo ir toliau statomos.
Daugelis dar prisimena tas dviaukštes medines, vienodo architektūrinio modelio mokyklas. Beveik visos jų buvo pradinės, tik vėliau daugelis išaugo į progimnazijas. Viena tokių mokyklų 1933 m. iškilo ir Kuliuose.
Kulių valsčiuje tuomet buvę net 10 kaimo mokyklų: Šiemulių, Karklėnų, Juodeikių, Mižuikų, Vieštovėnų, Reiskių, Blidakių, Jurjonų, Didžiųjų Mostaičių ir Kulių.
Prasidėjus melioracijai ir „savanoriškai“ kaimus paliekant jų gyventojams, pradėtos uždarinėti ir mokyklos. 1980 m. buvo likusios tik 4 kaimo mokyklos, bet po 1990-ųjų palaipsniui ir jos panaikintos. Liko tik Kuliuose, o vaikai tapo „turistais“. Viskas juk – tik dėl jų „gerovės“. Kaip toji gerovė dabar atrodo realybėje? Vaikai nuo penkerių–septynerių metų iki vyresnių keliasi apie 6 valandą ryto, nes ne vienam jų iki artimiausios stotelės dar reikia nueiti ir 2–3 kilometrus. 7 valandą autobusas jau išveža į mokyklą. Vieniems mokiniams pamokos baigiasi 12 valandą, kitiems – 16 valandą, o iš mokyklos grįžta visi kartu.
Pagrindinis visur naudojamas argumentas – kad kaime nėra vaikų. Tačiau tai nėra visai tiesa. Į tą pačią Kulių mokyklą iš skirtingų kaimų atvažiuoja nemažai vaikų, antai iš Šiemulių – 19, Tilvikų – 21, Vieštovėnų ir Karklėnų – 32, Mižuikų – 12. Dauguma mokinukų yra mažamečiai, nes kaimuose vėl apsigyvena jauni žmonės.
Turint galvoje, kad tokios kelionės į mokyklą vaikams yra varginančios, nenuostabu, kad dalis šeimų rinkosi nuotolinį mokymą net ir tada, kai vaikai jau galėjo lankyti mokyklą. Vadinamasis hibridinis mokymas, kai tas pats mokytojas dirba su vaikais klasėje ir tuo pačiu metu transliuoja pamoką bei konsultuoja namie besimokančiuosius, išsekina visus. Nėra tam pritaikytos įrangos, mokytojams trūksta tokio darbo patirties, jau nekalbant apie kitokį atlygį nei dirbant įprastomis sąlygomis. Tad ar reikia stebėtis, jei neatlaikydami krūvių ir įtampos mokytojai bėga iš mokyklų.
Vėl kepami pasvilę blynai
Kulių vardą ir minėtus skaičius būtų galima ištrinti, o vietoje jų įrašyti bet kokio rajono seniūniją ar miestelį – situacija nesikeistų. Todėl artėjant dar vienam rugsėjui patyrusių mokytojų mintys nėra pačios džiugiausios.
Sakyčiau, dar labiau liūdina ir stebina per visuomenės informavimo priemones pristatomi pavydžiai, kaip vasaros atostogų metu mokytojai griebiasi įvairių darbų, kad prisidurtų eurą kitą prie šeimos biudžeto. Apie blynus poilsiautojams kepantį ar braškes pardavinėjantį mokytoją išgirsti per Lietuvos radiją tampa lyg ir normalu. Bet jei tai normalu, tai kada tam mokytojui pailsėti ir sukaupti jėgų naujiems mokslo metams, kurie, atrodo, bus nelengvi? Kada ir iš ko tobulėti, šviestis, plėsti akiratį?
Kada pagaliau mokytojams už darbą bus atlyginama taip, kad jie galėtų gyventi oriai?
Prieš porą dienų Prezidentas Gitanas Nausėda su švietimo, mokslo ir sporto ministre Jurgita Šiugždiniene aptarė pasirengimą artėjantiems mokslo metams. Kalbėtasi ir apie partijų susitarimą dėl švietimo politikos, kurį planuojama pasirašyti rugsėjo 1-ąją. Dalis profesinių sąjungų kritikuoja, kad dokumentas parengtas paskubomis, nepakankamai išklausius švietimo bendruomenę. Taigi, atrodo, vėl kepami pasvilę blynai.
Tačiau kiekvieno mūsų šventė – Rugsėjo 1-oji arba Mokslo ir žinių diena – tegul pakils aukščiau kasdienos nesusipratimų ir rietenų, ir į žinių pasaulį nuves ne tik lydima kardelių puokštės, bet ir geros nuotaikos, noro mokytis ir pagarbos mūsų mokytojams.