
Naujausios
Miestas po žeme
Po mažiausios pasaulio valstybės – Vatikano – simboliu – Šventojo Petro Bazilika, 5–12 metrų gylyje slepiasi ištisas mirusiųjų miestas, vadinamas Vatikano nekropoliu.
Jis nėra reklamuojamas kaip turistų traukos centras, apie šias senovines kapines, tapusias muziejumi, ilgą laiką nebuvo rašoma ir kelionių giduose. Situacija pasikeitė, kai visi ėmėme naudotis beribio interneto galimybėmis. Nepaisant didėjančio susidomėjimo ir noro čia atvykti, lankytojų skaičius labai ribojamas – per dieną priimama iki pustrečio šimto turistų (palyginimui – iki pandemijos Vatikane per dieną vidutiniškai apsilankydavo apie 30 tūkst. turistų).
Vatikano nekropolio turai užsakomi iš anksto, savo eilės gali tekti laukti mėnesį ir daugiau. Neleidžiama fotografuoti, filmuoti, vaikštinėti vienam ar praleisti daugiau laiko, nei numato griežtos lankymo taisyklės. Tam yra pagrindo, nes nusileisdamas į požeminį mirusiųjų miestą kiekvienas su savimi atsineša drėgmės, jos bei šilumos išskiria ir kvėpuodamas, o tai turi įtakos čia esančiam mikroklimatui ir tūkstantmečius skaičiuojantiems eksponatams. Todėl daugelis apsilankiusiųjų amžinajame mieste Romoje taip ir nesužino apie unikalią galimybę pamatyti vieną brangiausių katalikams relikvijų – šventojo Petro kapvietę.
Ruošė kapvietę, rado miestą
1939 metais, kai duobkasiai Šv. Petro bazilikos rūsiuose kasė kapą popiežiui Pijui XI (jis norėjo būti palaidotas kuo arčiau šv. Petro galimos kapvietės), aptiko visą didžiulį kapinyną. Jis buvo pradėtas tyrinėti, bet slapta, neskelbiant apie tai visuomenei.
Apie atrastą po bazilikos rūsiais esantį šv. Petro kapą 1950 metais, prieš Kalėdas, pasauliui pranešė popiežius Pijus XII. Dar po ilgesnės pertraukos, 1968 metais, popiežius Paulius VI paskelbė, kad surasti ir šv. Petro palaikai.
Ilgainiui pradėta leisti susipažinti su šiuo požeminiu mirusiųjų miestu.
Vatikano nekropolio didybė
Tai nebuvo paprastos kapinės, čia laidoti turtingi ir žymūs Italijos gyventojai, o jie pomirtiniam gyvenimui ruošėsi kitaip. Turtingos romiečių, tada dar pagonių tikėjimo, šeimos statydavo sau pomirtinius namus, mauzoliejus, puošdavo tuos būstus įvairiomis dekoracijomis ir taip ruošėsi kitam gyvenimui. Kuo turtingesnė šeima, tuo įmantresnis mauzoliejus. Ištisos gatvės vedžioja po šį mirusiųjų miestą, o freskos ir piešiniai ant čia besiilsinčiųjų namų pasakoja jų gyvenimo istorijas.
Kai šv. Petras buvo nukankintas, manoma, jis buvo palaidotas Vatikano kalvos kapinėse. Ilgainiui įsigalint katalikybei netoli jo kapo pradėti laidoti ir kiti žymūs Romos katalikai.
Kai šalį valdęs imperatorius Konstantinas Didysis IV a. pasikrikštijo ir pats tapo kataliku, virš apaštalo Petro kapo jis pastatė bažnyčią. Statybos suardė ar užklojo kitus kapinių mauzoliejus. Taip pagonių nekropolis, tapęs ir pirmųjų katalikų amžino poilsio vieta, virto naujos bažnyčios pamatais, bet buvo ilgiems amžiams palaidotas pats.
Dabar, kai šį požeminį miestą galima aplankyti, nusileidus žemyn kelionė laiku prasideda tarsi siaura, kalvon kylančia miesto gatvele, tuo, kas prieš porą tūkstančių metų vadinosi Vatikano kalva. Ši laiko palaidota gatvė veda tarp skirtingų daugiau ar mažiau išpuoštų mauzoliejų, kuriuose ilsisi garbingų romiečių ir jų šeimų palaikai, apsupti įvairių ženklų, piešinių, užrašų. Ištisa praeities enciklopedija, nusidriekianti net iki Sant Angelo pilies – Hadriano mauzoliejaus, šiais laikais tapusio vienu iš svarbiausių Romos miesto simbolių.
Abejingų nepaliekanti ekskursija
Kartą patekęs į senuosius bazilikos požemius, po vizito jautiesi visai kitaip, nei prieš įžengdamas į šią mirties karalystę. Tai tikrai labai jaudinanti kelionė, leidžianti šiek tiek iš arčiau pažvelgti į tai, ką laikome savo tikėjimo pagrindu.
Svarbiausias kiekvieno čia besileidžiančiojo kelionės tikslas yra pamatyti tai, kas, manoma, yra tikrasis apaštalo Petro kapas – vadinamąją grafiti sieną, kurioje išlikę to meto graikiškais rašmenimis įrašyto teksto „čia yra Petras“ fragmentai. Kitoje sienos pusėje permatomoje dėžėje guli 18 iš 19-os surastų žmogaus kaulų, laikomų Petro palaikais. 19-asis yra saugomas privačioje Popiežiaus koplyčioje.
Gali tikėti, gali netikėti tuo, ką matai, tačiau atlikus kruopščią kaulų analizę nustatyta, kad tai vyriškos lyties, apie 61 m. amžiaus asmens, mirusio I a. po Kristaus, palaikai.
Tai visiškai atitinka apaštalo Petro istoriją, be to, tais laikais žmonės mirdavo sulaukę 30–35 metų amžiaus, ką paliudija ir įrašai pagonių mauzoliejuose.
Šis turas nepalieka abejingų, neišdildomi potyriai net pakeičia kai kurias religines sampratas, duoda peno apmąstymams apie tai, kas šiame trumpame mūsų gyvenime tikrai svarbu.