
Naujausios
Labiausiai vieni kitiems linkėjome sveikatos ir kuo greičiau pamiršti praėjusius metus. Apsilankė Trys karaliai, nupuošėme eglutes ar jų šakeles – švenčių maratonas baigtas.
Būtent maratonu Kalėdinį laikotarpį pavadino „Lidl“, rėksminga reklama siūlydamasi padėti įveikti pasiruošimo šventėms iššūkį. Kitas prekybos centras gyrėsi, kad „šventės pigiau su RIMI“, „Maxima“ pagalvojo už mus ir apie viską, turėdama tai, ko reikia, dar kiti siūlėsi padėti supirkti esą svarbiausius šio laikotarpio atributus – dovanas. Iš visų pusių sklido raginimai perskaityti įvairių horoskopų pranašystes, nes kitaip nežinosime, kas mūsų laukia, lauks ir nutiks šiais metais.
Kažin ko visi ieško kiniškuose horoskopuose, lyg savo neturėtume. Ana va etnokosmologas Jonas Vaiškūnas yra išleidę knygą „Skaitant dangaus ženklus: lietuviško Zodiako pėdsakais“. Bet ieškome rytietiškų, tarsi tos pranašystės ką nors mūsų gyvenime reikštų. Vaikai skaito pasakas, suaugę – horoskopus. Arba kliaujasi vienokiu ar kitokiu reklaminiu saldainiu. Kai ateitis nenuspėjama, tinka bet kas?
Ateities pranašautojai horoskopai bent nėra tokie įkyrūs kaip reklama. Garsiai, agresyviai, primityviai rėkianti, iššokanti kompiuterių ekranuose, nepaleidžianti nė per žingsnį – ar ji jums neįgriso ir neapkartino švenčių bei kasdienybės? Ar ji, skatindama vien vartojimą, nepavogė mūsų švenčių tikrumo? Juokaujama, kad Kalėdų Seneliu niekas netiki, bet ant jo įvaizdžio laikosi pusė ekonomikos. Kitą pusę, matyt, sukuria reklama. Kiek tada tikrų švenčių lieka mūsų širdyse ir kiek jų telpa prekių vežimėliuose?
Jau kelinti metai šiuo laikotarpiu skamba, mano asmeniniu supratimu, senimą labai įžeidžianti maltiečių sriubos reklama. Šiemet, tiesa, senukai jau neverkė ir graudulingai nedejavo per radiją kaip ankstesniais metais. Dabar senolius pakeitė vaikai, kuriuos gudrios tetos ir dėdės pamokė, kaip iš turtingesnių išpešti kuo daugiau pinigų esantiems varge padėti.
Tikslas kilnus, nieko nepasakysi. Tačiau priemonės jam įgyvendinti turėtų būti tokios, kad amžiaus saulėlydžio sulaukę žmonės nebūtų pastatyti į antrarūšių, pamirštų, niekam nereikalingų ir apleistų vietą, kuriems didžiausias išganymas besanti bent lėkštė šilto viralo. Būtent toks įspūdis susidaro pasiklausius ar pasižiūrėjus šių reklamų.
Kai pirmą kartą išgirdau šią reklamą, skubėjau prisidėti. Kai sužinojau, kad aukojami pinigai ne visi atitenka kilniam labdaros tikslui, bet ne taip kilniai nusėda ryšio kompanijų kišenėse, kad raudonais šalikais pasidabinusios Lietuvos žvaigždės ir žvaigždutės tik trumpam sužiba savo tikrų ar tariamai gerų darbų grožiu, o likusius metus nebūtinai glosto senuko petį, noras aukoti šiam tikslui išblėso. Geriau jau realus, tylus kiekvieno mūsų asmeninis darbas, pagalba tam, kam jos esantiems šalia mūsų reikia – senam, neįgaliam, sergančiam ar vargstančiam. Ištisus metus, o ne tik per didžiąsias šventes, be reklamos, be pompastikos ir savigyros.
Naujųjų proga paskambinau vienai kartais panašių labdaros dalytojų sulaukiančiai moteriai, jos žodžiais tariant, jau esančiai „nebereikalingųjų“ gretose. Buvusi žinoma ir aktyvi visuomenės veikėja, vienišė, dabar tyliai gyvena savo gimtajame miestelyje. Ji pirmoji pradėjo pasakoti, kad su panašaus likimo drauge nebegalinčios nė girdėti tų kalėdinių „sriubos reklamų“ – jos taip skaudžiai žeidžia širdį.
Moteris prisiminė, kaip kadaise lankė sunkiame ligos patale gulinčią mamą. Tarsi atsiprašymą už savo užimtumą pripirko skanėstų. Bet vietoje padėkos ligonė į veidą jai sviedė tų pačių saldainių saują. Ne jų tada reikėjo sunkiai sergančiam žmogui, o bendravimo, supratimo, pabuvimo kartu, pasidalijimo nepakeliamu jausmu gyvenimo pabaigoje.
Taip ir tie labdariai, švenčių proga atnešantys maišelį dovanų su sausainiais ar kavos pakeliu, – tuščia jų, jei net namų slenksčio neperžengia, o tik perduoda lauknešėlį ir lekia toliau. Žmogui svarbiau būti išgirstam. Arba sulaukti bent paprasčiausios pagalbos – kad kas nukastų sniegą nuo tako, atneštų malkų ar tiesiog paklaustų – o kaip šiandien gyveni?
Maltiečiai savo internetiniame puslapyje teigia globojantys 2 800 senolių. Pagalba vienam asmeniui per metus atsieinanti 160 Eur. Organizacija yra išsikėlusi tikslą surinkti 450 tūkst. eurų, dabar jau paaukota 386 327 Eur. Iškalbingi skaičiai.
Tuojau po Naųjųjų girdėjau, kad iš šalies užsakomuoju reisu vos ne slapta buvo išskraidintas beveik šimtas nelegalių migrantų, į kišenes įbrukant po tūkstantuką eurų.
Vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė spaudos konferencijoje kalbėjo, kad bazinės išlaidos, tenkančios vieno migranto išlaikymui per metus, yra apie 11 tūkst. eurų. Pinigai esą paimami ne tik iš valstybės biudžeto, bet ir gaunami iš Europos Sąjungos fondų. Tik tuos fondus suneša ne aitvarai, o mūsų pačių sumokami mokesčiai. Sumos, mūsuose skiriamos pagalbos reikalingų senolių paramai ir nelegalių migrantų išlaikymui, kalba pačios už save.
Todėl nenuostabu, kad mūsų senolių lėkštės švenčių ir kasdienos proga dažnai būna tik artipilnės.
Kažkas su mūsų valstybe, vadinama gerovės ar dar kokiu vardu, netvarkoje, jei ji nesugeba pasirūpinti savais žmonėmis.
Jaunimo, moterų, vaikų, lygių galimybių ir lyčių, net gyvūnų teisės geriau ar blogiau ginamos ir reikalai sprendžiami. O ta visuomenės grupė, kurios pastangomis ir darbu didžioji dalis to gerbūvio ir sukurta, vis pastumiama dar palaukti. Jei kas įsteigtų senimo teisių gynimo kontrolieriaus įstaigą, jos darbuotojai, spėju, nenuobodžiautų.
Įvairiausių reklamų karuselės kasdien sukasi greitai ir dažniausiai mus patraukia bei įtraukia. Galioja ir Reklamos įstatymas, tik neretai, atrodo, kai kurios šio įstatymo nuostatos ir principai taip ir lieka tik popieriuje. Kodėl lietuviai kuria agresyvias, dažnai įžeidžias reklamas, gali atsakyti tik jų kūrėjai. O mums belieka jas girdėti, matyti ir priimti arba ignoruoti. Kaip ir horoskopus.