
Naujausios
Gabijos nameliai
Kiekvieną kartą, kai tėviškėje dingsta elektra, mus gelbsti sena gera krosnis. Ir troba pašyla, ir valgio gali išsivirti. O sėdint prie šilto pečiaus net stūgaujanti žiemos pūga ar rudens vėtra atrodo visai jauki.
Prieš keliolika metų krosniai padarėme „kosmetinę operaciją“. Šiek tiek atnaujinome seną, prieškarį menančią išvaizdą, pagražindami nauja eile koklių, mat taip dar ilgiau išsilaiko šiluma. Visa kita – sėdimas ir statinis pečius, mūralis, pečiūrė, orkaitė, pamūralis – liko. Net senąjį liuktą paišas nukaišę atnaujinome ir palikome tarnauti toliau – ryte atitrauki, ugniai išdegus – užstumi. Tik dureles pakeitėme, dabartinės jau uždengia ir peleninę.
Tiesa, lentą su rinkiais taip pat reikėjo keisti, nes kelis dešimtmečius tarnavusi senoji jau buvo keliose vietose susproginėjusi ir lopyta, kartais per ją lėkdavo plėnys. Šalia kertėje tebestovi ir anų laikų juoda plieninė kačerga bei šiūpelalė pelenams. Tik vietoje žąsies sparnelio sąšlavoms anava jau kiek laiko kabo nedidelė šluotikė.
Atsiprašau visų, ypač kalbininkų, ir tų, kurie jau nebepažįsta senųjų krosnių, mūsuose vadinamų tiesiog koknėmis arba pečiais, ir nesuprato čia nuskambėjusių žodžių.
Skubu jiems paaiškinti. Pečiūrė – durelėmis uždaroma ertmė tarp pečiaus ir kamino, kuri anuomet tarnavo kaip termosas. Mūralis – paaukštinimas ties krosnies galu, ant kurio nukaisdavo katilus, susidėdavo reikalingus rakandus, raugindavo tešlą ir pan. Pamūralis – ertmė prie krosnies šono, ties grindimis, kad būtų patogiau stovėti prie krosnies arba padėti džiūti drėgnus batus ir pan. Liuktas – dūmtraukio sklendė. Paišos – suodžiai, nuo to kilęs anuometinis, kalbininkų manymu, neteiktinas vartoti pieštuko pavadinimas „paišelis“, „paišyti“. Plėnys – pelenai.
Tiesa, šiuolaikiniame moderniame gyvenime visa tai pamirštama, nes neatitikdami laikmečio aktualijų, šie dalykai netenka prasmės. Kaip ir daugybė įvairių posakių, priežodžių, patarlių, tokių kaip „Savi dūmai akių negraužia“, „Paimsiu kačergą į rankas“, „Su ugnimi nesibovyk“, „Priausėja kaip katė į pelenus pridirbusi“, „Jei gaspadinė mirs iš bado, palaidos pelenyčioj“, „Nekviestam svečiui užpečky vieta“, „Nėra namų be dūmų“, „Paišinas kaip pečlinda“, „Nespjauk į ugnį, apšoks lūpos“, „Užsiplieskė kaip ugnis“, „Bepigu žarijas svetimomis rankomis žarstyti“.
Meilė ir pagarba ugniai liko įamžinta prisiminimuose ir gražiame Gabijos varde. Mūsų mitologijoje ugnies deivė Gabija ne tik šildė namų židinį, bet ir globojo ūkį, gyvulius, moterų darbus. Ugnele rūpinosi, vakare ją migdė – gaubė pelenais, rytais žadino moterys. Iš žarijos įpūtė naują ugnį, pamaitindamos ją ryšeliu sausų virbų ar sakuotų skalų. Iki šiol sakoma: įpūtė gyvybės, jėgų.
Senovėje manyta, jog ugnis, kaip ir žmogus, po dienos darbo turinti nusiprausti. Todėl šalia krosnies pastatydavo švaraus vandens. Ugniai kasdien klodavo patalą – pakuroje stropiai sukrapštinėdavo pelenus, jais apklodavo likusias neperdegusias medžio anglis.
Jei šeimininkė nepaklodavo ugnelei patalo, toji galėjusi supykti, išeiti iš namų – juos uždegti. Ugniai būdavo kalbamos maldos. Jie kurį rytą nepavykdavo ugnies užkurti, sakydavo, kad tą rytą gaspadinė ugnį pakūrė kaimynei – matyt, ugnis supykusi ir nenori šiandien keltis.
Namų centras – krosnis
Krosniaus arba pečdirbio amatas buvo pelningas, reikalingas ir garbingas. Pečdirbiai, sako, buvę ne tik galvoti žmonės, bet ir su įvairiomis keistenybėmis, turėję įvairių prietarų ir įnorių. Pagrindinė medžiaga krosnių gamybai buvo molis, kurį reikėjo gerai paruošti ir išminti. Dažnai mindavo kojomis, ir pasakojama, kad kai kurie pečdirbiai tikindavę, esą pečius bus geras tik tada, jei molį mins jaunos merginos aukštai pakaišytais sijonais.
Kitur pečiaus kokybei įtakos turėjusi gera gaspadinės patiekta kiaušinienė, nepamaišė ir alutis ar lašinukai su ruginike.
Krosniai, pečiui ar duonkepiui sumūryti reikėjo plytų, jas darė namų sąlygomis iš molio. Didesnį kiekį mindavo arklio traukiamu prietaisu – maišykle. Tai buvo kubilo formos talpa, į kurią primesdavo molio, įpildavo vandens, linų spalių. Arklį varydavo ratu, kubile sukosi „sparnai“, kurie ir išplakdavo masę. Ją vadino „vapna“. Iš lentelių sukaltas formas pripildavo išplaktos molio masės ir džiovindavo lauke. Džiovinimo pradžioje reikėjo gero oro ir saulutės, paskui ir lietus nebekenkė. Iš vieno mynimo išeidavo keletas tuzinų plytų.
Baigiamajam tinkavimui naudojo molio, smėlio ir kalkių mišinį. Išmūrytus pečius dažniausiai nubaltindavo kalkėmis, kai kur nudažydavo ir kitokiais dažais, puošdavo augaliniais raštais.
Krosnis ir pečius tarnavo ne tik namo apšildymui, bet buvo ir centrinė šeimos susibūrimo vieta, juk virtuvė ir šiais laikais – jaukiausias namų kampelis.
Dažnai namai būdavo statomi vadinamais „dviem galais“, abiejuose mūrydavo krosnis. Jei kambarių būdavo daugiau, pastatydavo vadinamą statinį pečių, kurio pakura buvo skirta vien šildymui.
Geros krosnies bei pečiaus reikėjo svarbiausiems dalykams – išsikepti duonai ir valgiui išsivirti, išsirūkyti mėsą, subrandinti užtriną, skalbinius išdžiovinti ir nuveikti dar daug kitų dalykų.
Ant gulimojo ar sėdimojo pečiaus guldydavo vaikus ar priguldavo pasišildyti sušalę, ligoti, seni šeimos nariai. Ant pečiaus sudėdavo išgužėti tik ką išsiritusius naminių paukščių mažylius, mažus ir ligotus gyvulėlius – visus, kam reikėjo šilumos.
Duonos ir ugnies diena
Remiantis istoriniais šaltiniais, vasario 5-oji nuo senų senovės buvusi ugnies deivės Gabijos ir duonos diena. Tą dieną būtinai reikėję kepti duoną, jos aukoti ir ugniai bei Žemynai. Tikėta, kad tos dienos apeigose pašventinta duona gelbėjusi kilus gaisrui, saugojusi nuo ligų ir nužiūrėjimo, padėjusi gydyti akių ligas, žaizdas (vienas senovinis vadinamo pirštų landuonies gydymo būdų buvo duonos minkštimą sutrinti su druska ir aptverti geliantį pirštą – per naktį landuonis „išeidavo“).
Lietuvai priėmus krikštą, senoji šventė buvo sutapatinta su krikščionių kankinės šventosios Agotos vardu. Gyvenusi III a. po Kristaus gimimo, ši šventoji po baisių kankinimų už krikščionių tikėjimą buvo sudeginta ant laužo.
Dabar, minėdami šv. Agotos dieną, bažnyčioje šventiname duoną – kad tik jos pakaktų, kad ji mus sotintų ir saugotų. Ar prisiminsime Gabiją, ar Agotą, svarbu, kad nepamirštume pagarbos namų šilumai ir savo duonai kasdieninei.